خانه
24K

روز سپندارمذگان

  • ۱۱:۵۰   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    کاربر فعال|634 |788 پست

    اگر قرار است دنیا دهکده جهانی شود با یک فرهنگ جهانی، چرا ما از فرهنگ غنی و با اصالت ایرانی جا بمانیم، پس دیگر نگویید سپندارمذگان با ولنتاین فرقی ندارد مهم عاشق بودن است، که عشق آرمان گرای ایرانی کجا و آن عشق هرج و مرج طلب غریزی غربی کجا...؟

    جشن سپندارمذگان یکی از جشن های ایرانی است که در این تاپیک با فرهنگ کامل آن اشنا میشوید

    ویرایش شده توسط شبنم جون در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱   ۱۱:۵۲
  • leftPublish
  • ۱۱:۵۴   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    جشن سپندارمذگان یکی از جشن های ایرانی است که امروز ایرانیان آن را در روز سپندارمذ(پنجمین روز) از ماه اسفند برگزار می کنند، ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می دانستند.

     

    ویرایش شده توسط شبنم جون در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱   ۱۱:۵۵
  • ۱۱:۵۷   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    تاریخچه این روز: علاوه بر این که ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند:
    روز اول(روز اورمزد)
    روز دوم(روز بهمن به معنی سلامت، اندیشه كه نخستین صفت خداوند است)
    روز سوم(اردیبهشت به معنی بهترین راستی و پاكی كه باز از صفات خداوند است)
    روز چهارم(شهریور به معنی شاهی و فرمانروایی آرمانی كه خاص خداوند است)
    روز پنجم(سپندار مذ بوده است، سپندار مذ لقب ملی زمین است، یعنی گستراننده، مقدس، فروتن، زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد، زشت و زیبا را به یك چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد، به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند)


    در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه، مثلاً شانزدهمین روز هر ماه، مهر نام داشت و که در ماه مهر، مهرگان لقب می گرفت و می بینیم که چگونه هر جشنی با معنی و مفهوم عمیق خود برای مردم شادی می آفرید.
    روز آبان در ماه، آبان جشن آبانگان است یعنی جشن ستایش آب و روز روز آذر در ماه، آذر جشن آذرگان است یعنی جشن ستایش آتش و همین طور روز پنجم ماه اسفند، سپندارمذ یا اسفندار مذ نام داشت که جشنی با همین عنوان می گرفتند سپندارمذگان روز زن و زمین است.

  • ۱۱:۵۸   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست
    آیین ها:
    در این روز مردان به همسران خود هدیه می دادند، مردان زنان خانواده را بر تخت شاهی می نشاندند و از آنها اطاعت می کردند و به آنان هدیه می دادند، این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسران خود را گرامی بدارند و در این روز زنان به شوهران خود با مهر ارمغان میدادند، برخی نیز روز مادر و زن را به نشانه زایش و مهربانی زمین در این روز میدانند، مردم ایران از آن میان مردم هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به فراخور های گوناگون جشن می گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می گذرانده اند، این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، روش زندگی، خوی، فلسفه زندگی و رویهمرفته جهان بینی ایرانیان باستان است. از آنجایی که ما با فرهنگ باستانی خود ناآشناییم شکوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده است چون یاد این جشن تا مدت ها ادامه داشت و بسیار باشکوه برگزار می شد همواره این آزرم و احترام به زن برای مردان گوشزد می گردید، این جشن هیچ ارتباطی به ولنتاین ندارد.

  • ۱۲:۰۱   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    اختلاف در زمان برگزاری:
    هم اکنون در برخی جاها، به جای روز سپندارمذ پنجم از ماه اسفند، روز بیست و نهم بهمن را روز جشن سپندارمذگان میدانند، درباره پرسش به خاطر وجود دوگانگی ها باید گفت که جشن ها و فاصله های میان آنها در نوشته های کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه های مشخصی است که به مانند دانه های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند، تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست همه این رشته خواهد شد.
    چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد، همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است.

    این اندازه ها و فاصله های تعریف شده در نوشته ها و ریشه نامه های کهن ایرانی، تنها با گاه شماری ایرانی با ماه های سی و یک روزه(مبدأ هجری خورشیدی کنونی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، همسان است، ولی با کتابچه ای نوساخته که در چند سال گذشته در ایران با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ میشود، هماهنگی ندارد. چرا که در این کتابچه، فاصله ۱۰۰ روزه از اول آبان تا جشن سده به ۱۰۶ روز، فاصله ۴۰ روزه شب چله(یلدا) تا جشن سده به ۴۶ روز، و فاصله ۲۵ روزه جشن سده تا سپندارمذگان(اسفندگان) به ۱۹ روز رسیده است، این فاصله ها با هیچکدام از اسناد و منابع و تاریخ نامه های ایرانی هماهنگی ندارد.

    اینها نمونه هایی از آشفتگی هایی است که منتشرکنندگان این کتابچه در ذهن نوجویان ایجاد کرده و نه تنها نظام قانونمند گاهشماری ایرانی را مخدوش کرده اند، بلکه اختلال هایی نیز در تقویم سنتی یزدگردی زرتشتی که در میان بسیاری از زرتشتیان ایران و عموم زرتشتیان هند و جهان رواج دارد، به وجود آورده اند.

    قدمت بیست ساله این تقویم، دستکاری های فراوان در گاهشماری ایرانی و زرتشتی، نبود هیچگونه سامانه کبیسه گیری و تعریف مشخص از طول سال، مبدأ سالشماری ساختگی و نیز اختلاف های فراوان با دیگر زرتشتیان جهان باعث شده که زرتشتیان نیز چنین دستکاری هایی در قواعد سنتی و دینی را نادرست شمارند.

    ویرایش شده توسط شبنم جون در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱   ۱۲:۰۲
  • ۱۲:۰۴   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    والنتاین(۲۶ بهمن) یا سپندار مذگان(۲۹ بهمن):

    چند سالی است نزدیک ۲۶ بهمن ماه(۱۴ فوریه) که می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها میبینیم، مغازه های کالاهای فانتزی شلوغ می شود، همه جا نام Valentine به گوش می خورد، از هر بچه ای که درباره والنتاین پرسش کنی می داند که "در سده سوم میلادی که برابر با آغاز شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است بنام کلودیوس دوم، کلودیوس باورهای شگفتی داشته است، برای نمونه سربازی خوب خواهد جنگید که زن نگرفته باشد.

    از این رو زناشویی را برای سربازان امپراتوری روم بازداشته می کند.کلودیوس به اندازه ای سنگدل وفرمانش به اندازه ای بی چون و چرا بود که هیچ کس یارای یاری به زناشویی سربازان را نداشت، ولی کشیشی به نام والنتیوس(والنتاین)، پنهانی عقد سربازان رومی را با دختران دلخواهشان جاری می کر، کلودیوس دوم از این رخداد آگاه میشود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند، والنتاین در زندان دلداده دختر زندانبان می شود، سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد دلدادگان، با دلی عاشق به دار آویخته می شود، بنابراین او را به نام فدایی وشهید راه عشق می دانند و از آن زمان نمادی می شود برای عشق.

    ولی کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه سده پس از زادروز، که از بیست سده پیش از زادروز، روزی به نام روز عشق بوده است، شنیدنی است بدانید که این روز در سالنمای کنونی ایرانی برابر است با ۲۹ بهمن، یا تنها ۳ روز پس از والنتاین فرنگی، این روز سپندار مذگان یا اسفندار مذگان نام داشته است.

  • leftPublish
  • ۱۲:۰۴   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    فلسفه بزرگداشت این روز با نام "روز عشق" به این گونه بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز می شمردند و افزون بر اینکه ماه ها نام داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند.
    برای نمونه:
    روز نخست روز اهورا مزدا
    روز دوم روز بهمن( تندرستی، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است.
    روز سوم روز اردیبهشت(بهترین راستی و پاکی) که باز ویژه خداوند است.
     روز چهارم روز شهریور(شاهی و فرمانروایی آرمانی) که ویژه خداوند است.
    روز پنجم روز سپندارمذ(فرنام ملی زمین است، یعنی گستراننده، مقدس، فروتن)
    زمین نماد عشق است چون با فروتنی، فروتنی و گذشت به همه عشق میورزد، زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد، از این روی در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را نماد عشق میپنداشتند.

  • ۱۲:۰۵   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    سپندارمذگان:
    روز پنجم هر ماه موسوم است به سپنته آرمئیتی که چهارمین امشاسپند در دین زرتشت است، که در پهلوی "سپندازمذ" گفته شده که به معنی فروتنی است، سپندارمذ، روز پنجم هرماه و ماه دوازدهم سال است، از طرفی چون این امشاسپند سومین امشاسپند بانوست و به دلیل مقام بزرگی که زن در کیش مهر دارد این روز به نام و مخصوص زنان بوده و جشنی که در این روز برگذار می شده به سپندارمزگان معروف است، نامهای دیگر آن مردگیران، مژدگیران می باشد.

    ابوریحان بیرونی می نویسد: اسفندارمذ ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگهبان زنان پارسا و درستکار است، به همین مناسبت این روز عید زنان به شمار می رود و در زمان ابوریحان این رسم وجود داشته.
    در این روز مردان به جهت گرامی داشت مقام زن در کردگار به آنها هدیه می دادند، این جشن تنها بخشش هدایا نبوده بلکه در این روزها زنان فرمانروایی می کردند و مردان از آنها اطاعت می کردند، به این دلیل به این روز مردگیران می گفتند که در این جشن زنها می توانستند با آزادی و اختیار خویش مرد زندگی خود را انتخاب کنند.
    سپندارمذ: در اوستا سپند آرمیتی و در پهلوی سپندارمت یا سپندارمد و در فارسی سپندارمذ یا اسفند مرکب است از دو جزء سپند به معنی ورجاوند و آرمیتی که معنی اندیشه و فداکاری و بردباری و سازگاری و فروتنی می دهد، در پهلوی معنی این ترکیب را خرد کامل نوشته اند.

    در گاهان، غالبا جزء دوم آن آرمیتی به تنهایی آمده و یکی از فروزه های مزدا اهوره است، اما در اوستای نو، سپندارمذ نام یکی از امشاسپندان است که در گروه سه گانه امشاسپند بانوان سپندار مذ،خرداد و مرداد جای دارند و از نمادهای مادر خدایی اهوره مزدا به شمار می رود، این امشاسپند بانو در جهان مینوی نماد دوستداری و بردباری و فروتنی اهوره مزدا و در جهان استومند، نگهبان زمین و پاکی و باروری و سرسبزی آن است، او دختر اهوره مزدا است و ایزد بانوان آبان اردویسور اناهیت و دین و اشی از یاران و همکاران او هستند و ترومیتی دیو ناخشنودی و خیره سری و یکی از بزرگان دیوان دشمن اوست، در گاهان از سپند آرمیتی چون پرورش دهنده آفریدگان یاد میشود و از طریق اوست که مردم برکت میابند، مزدا اهوره او را آفریده است تا رمه ها را مرغزارهای سرسبز ببخشد، در اوستای نو، او دارنده ده هزار داروی درمان بخش است و نام او معمولا مترادف با زمین آمده است.

  • ۱۲:۰۷   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    اطلاعات کلی در مورد جشن سپندار مزگان یا جشن ولنتاین:
    برای من، برای ما افتخار بزرگی است اگر بتوانیم در راه ترویج فرهنگ ایران زمین، احیای حافظه تاریخی چند هزار ساله و بازتعریف هویتِ فردِ ایرانی کاری کنیم. حتی اگر این کار توهمی بیش نباشد، اما آیا فقط طرح جشنی چون سپندارمذگان می تواند حس احساسات میهن پرستانه مان را ارضاء کند، بدون بازشناساندن فلسفه آن؟
    نسبت به چند سال پیش، تعداد کسانی که سپندارمذگان را می شناسند به طور امیدوارکننده ای زیاد شده است، افراد زیادی هستند که همان طور که ولنتاین را جشن می گیرند، سپندارمذگان را نیز گرامی می دارند، بعضی ها حتی سپندارمذگان را جایگزین ولنتاین کرده اند و روز ۵ اسپند را جشن می گیرند، اما به همان سبک و سیاقی که ولنتاین را جشن میگرفتند!

    این درست مثل این است که مثلاً من اسمم رکسانا باشد، بعد یک دفعه احساسات ملی ام طغیان کند، بگردم و معادل پارسی اش را بیابم: روشنک و به همه گوشزد کنم که از این پس روشنک صدایم کنید، این در جای خودش خوب است اما اگر کسی در این مرحله بخواهد انگیزه مرا توجیه کند یا شخصیتم را تفسیر، میگوید متعصب، ملا لغتی، ناسیونالیست و... در بهترین حالت یک اعمال سلیقه شخصی تلقی می شود.
    اما اگر بگویم خانم ها و آقایان رکسانا فرم یونانی شده روشنک است که اتفاقن هیچ معنی خاصی ندارد در حالی که روشنک یعنی نور و روشنایی، طلوع و آغاز روز، یعنی مشعل دار، یعنی نماد راستی و حق و حقیقت، بگویم پس از سده ها از آن هنگام که روشنک دخترِ دارای ایرانی همسر اسکندر یونانی می شود و یونانی ها به اسم او شکل و شمایل بیگانه و بدون معنی دادند الان هنگامش رسیده که به جای دل خوش کردن به یک اسم مدرن فرنگیِ شده شیک اما پوچ و توخالی، فرم درست اسمم را با معنای عمیقش باز پس گیرم.

    میخواهم بگویم مهم تر از آن که ما روز عشق را در چه تاریخی برگزار کنیم یا به چه اسمی، شناخت اسطوره ای و فلسفی عشق ایرانی است، چگونگی برگزاری یک آئین یا جشن به شکل اصیلش همان قدر حائز اهمیت است که خودِ آن جشن، چرا که همه این ها مبین طرز فکر، ارزش ها و آرزوهای یک ملت است، از سوی دیگر داشتن آداب و رسوم مشترک که خاص افراد یک ملت است، باعث می شود که به افراد آن ملت این حس القا شود که جزئی از یک کل هستند و این امر به هویت بخشیدن به آن جامعه کمک می کند.

    سپندارمذ از واژه اوستایی سپنتا آرمیتی گرفته شده است، اصل این نام همان آرمیتی است که واژه سپنتا به معنای مقدس برای احترام و گرامی داشت بیشتر به آن افزوده شده است، آرمیتی فرشته موکل زمین بوده است و نماد عشق، اخلاص و فروتنی، عشقی از جنس عشق مادر به فرزندش صبورانه، فداکارانه، بدون چشم داشت و انتظار جبران.
    این که سپنته آرمیتی یا سپندارمذ هم فرشته موکل زمین بوده است، هم نماد مهرورزیدن و کامل ترین عشقِ گیتی خود فلسفه عمیقی در بر دارد.
    پیشینیان زمین را نیز مانند مادر، بارور، زاینده، پر عطوفت و پرورش دهنده می دانستند. ترکیب هایی چون "مادر زمین" یا "مام وطن" از همین دیدگاه نشات گرفته است. هر سه واژه آرمیتی، زمین و زن از واژگان کهن آریایی است که نماد عشق می باشند. جشن سپندار مذگان در ایران باستان، نه روز عشق یا روز زن با فلسفه و معنای امروزی آن، بلکه روز گرامی داشت زمینِ بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان به عنوان مظهر عشق، بردباری و فداکاری بوده است. به عبارت دیگر منظور از عشق، نه عشقی مربوط به جنسیت زنانه است بلکه منظورعشقی باوفا، با احساس و از خودگذشتگی مارانه است.

    مسخره نیست که در جشن عشق ایرانی از فست فود پذیرایی شود به جای خورش ها و قرمه هایی که برای طبخ آن ها باید کلی وقت صرف کرد و بر روی حرارت کم گذاشت تا خوب جا بیفتد، درست مثل عشق ایرانی که زمان می خواهد تا قوام بیاید و یک عمر بپاید.
    نوع غذاها و نحوه چیدن میزغذا و عادت های غذایی نمادهایی از فرهنگ یک قوم است که بسیاری از مسائل انسان شناسی، تاریخ و جامعه شناسی هر اجتماعی را آشکار می کند و از این رهگذار می توان به رفتارهای انسانی آن جامعه پی برد، می بینید که جشن، غذا، لباس، موسیقی، رقص و... فقط یک جلوه بیرونی و معنای ظاهری نیست، بلکه در بطن آن اهدافی نهفته است، باید آن معنا را دریافت.
    وقتی که حافظ می خوانید از تک تک کلماتش بوی عشق می شنوید؟ چه از آتشکده بگوید، چه از می، چه از ساقی، چه از بربط و تنبور و... به دلیل آن است که او مقام عشق را دریافته و نمادهای آن را شناخته است، او عاشق ابژه نیست که عاشق عشق است.

  • ۱۲:۱۲   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    شبنم جون
    کاربر فعال|634 |788 پست

    اگر دوست داشتید میتونید برای کامل کردن اطلاعاتتون در مورد روز ولن تاین و ایده های سوپرایزیمون به این تاپیک سر بزنید:

    http://www.zibakade.com/Topic.aspx?TID=1663

  • ۱۸:۱۴   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    نگار اسدی
    یک ستاره ⋆|349 |994 پست
    جالب بود مرسی
  • leftPublish
  • ۲۰:۵۴   ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    avatar
    صبا
    کاربر فعال|416 |581 پست
    من اصلا قبول ندارم عشق غربیا غریزیه.
  • ۲۲:۳۰   ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    avatar
    سولماز
    یک ستاره ⋆|836 |1199 پست
    بچه ها راستش رو بگید هیچکدومتون به جای ولنتاین سپندارمذگان جشن گرفتید یا کادو دادید؟
  • ۱۲:۰۳   ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    avatar
    bita asli
    کاربر جديد|58 |30 پست
    اینجا رو هم ببینید بد نیست کارهای خواهرمه قیمتش هم مناسبه  http://www.eydane93.blogfa.com/
    ویرایش شده توسط bita asli در تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۲   ۱۲:۱۵
  • ۱۵:۲۶   ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    avatar
    مروارید
    یک ستاره ⋆|399 |1307 پست
    روز سپندارمذگان
     
    روز سپندارمذگان


    روز سپندارمذگان
    ویرایش شده توسط مروارید در تاریخ ۲۸/۱۱/۱۳۹۲   ۱۵:۲۷
  • ۱۶:۴۱   ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    avatar
    ستاره
    یک ستاره ⋆|314 |1473 پست
  • ۱۱:۴۸   ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    avatar
    بهارک
    یک ستاره ⋆|455 |1240 پست
  • ۱۲:۳۸   ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    avatar
    شیرین
    کاربر فعال|128 |374 پست
     روز سپندارمذگان

    روز سپندارمذگان
  • ۱۴:۲۵   ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    avatar
    یکی تا
    یک ستاره ⋆|501 |1431 پست
      روز سپندارمذگان

    روز سپندارمذگان
  • ۱۴:۲۵   ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    avatar
    سنا
    دو ستاره ⋆⋆|652 |2369 پست
    کیک روز سپندارمذگان

     
    روز سپندارمذگان
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان