خانه
404K

انواع ترشی

  • ۱۰:۴۷   ۱۳۹۲/۶/۴
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|15007 |7040 پست
     بیاین ترشی های مختلفی رو که بلدیم به هم یاد بدیم .....
  • leftPublish
  • ۱۴:۵۵   ۱۳۹۴/۳/۱۹
    avatar
    نارینه
    یک ستاره ⋆|1109 |1317 پست
  • ۱۱:۰۷   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه انواع شور و نحوه شور انداختن در خانه

    شور های خانگی و ترشی های خانگی یکی از محبوب ترین خوارکی های همراه غذا برای ما ایرانی های به حساب می آید و همیشه باید به همراه غذا یا شور یا ترشی یا انواع سالاد رو داشته باشم. ما در سایت ایران مطلب می خوایم این بار در مورد روش درست کردن انواع شود و دانستنی هایی رو در مورد شورهای خانگی و روش انداختن انواع شور رو به شما آموزش بدیم که در ادامه مشاهده می کنید

    طرز تهیه شور خانگی 
     
    ترشی و انواع شور را بهتر است در خانه و با رعایت مسائل بهداشتی تهیه کنید. در این مطلب هم یک نوع شور بسیار خوشمزه و لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم. 
     
    مواد لازم برای تهیه شور خانگی
     
    خیار، کرفس، گل کلم، هویج، سبزیجات معطر شامل ترخون، شوید، سیر، فلفل سبزتند، سرکه، پودر گل‌پر 

    طرز تهیه شور خانگی خوشمزه: 
     
    ابتدا ظرف‌های مخصوص را به خوبی شسته و خشک کنید، سبزیجات فوق را به جز خیار، گل کلم، سیر و فلفل خرد کرده و پس از شست‌وشو، در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. 
     
    فلفل‌ها و خیارها را به صورت درسته كامل و گل کلم‌ها را نیز به همان ترتیب و با حفظ فرم اصلی با دست از یکدیگر جدا کنید تا به صورت گل کلم‌های کوچکی درآیند. خرد کردن گل کلم‌ها با چاقو، زیبایی شور را از بین می‌برد. سیرها را نیز به حالت حبه‌ای مورد استفاده قرار دهید. سبزیجات معطر را نیز پاک کرده و خوب بشویید سپس به قطعات حدود 10 سانتی متری با ساقه خرد کنید. 
     
    پس از آنکه کلیه مواد آماده شد، خیار و سبزیجات دیگر، شامل گل کلم، هویج، کرفس و همچنین سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل پر را به صورت لایه لایه، درون ظرف قرار دهید به ترتیبی که یک ردیف مواد شور و ردیف دیگر با سبزیجات معطر، سیر، فلفل و پودر گل‌پر، پُر شود. 
     
    سپس قابلمه‌ای را از آب پر کرده و به میزان هر 2 لیوان آب، 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید به مواد فوق مقداری سرکه نیز بیفزایید، سرکه طعم خوبی به شور می‌دهد. برای هر شیشه یک کیلوگرمی شور، نصف استکان سرکه کافی است. البته میزان سرکه رابطه مستقیمی با ذائقه افراد دارد.
     
    لطفاً در تهیه این چاشنی شور، مراقب شوری آن باشید! 

    در صورتی که نمی‌خواهید از سرکه استفاده کنید، آب را درون قابلمه آلومینیومی بجوشانید، زیرا که در غیر این صورت، قابلمه سیاه خواهد شد. 
     
    پس از آنکه محلول آب و نمک و در صورت تمایل سرکه به نقطه جوش رسید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برای مدت کوتاهی صبر کنید تا دمای آن پایین‌تر آید. هنگامی که دما از 100 درجه سانتی‌گراد به 80 یا 70 درجه رسید، یا به اصطلاح از حرارت افتاد، محلول حاصل را درون ظرف پر از مواد شور، تا اندازه‌ای بریزید که ظرف شما لبالب با محلول پر شده و روی سطح مواد را کاملاً بپوشاند. 
     
    سپس در ظرف را محکم بسته و دو یا سه روز در محلی گرم و در صورت امکان در مقابل تابش خورشید قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، آن را به یخچال یا محل سرد دیگری منتقل کنید.

    چند تجربه خانه‌داری مربوط به تهیه شور
     
    1 _ مراقب باشید تمام مواد و حتی ظرف آن‌ها خوب خشک شده باشند. وجود نم و قطره‌ای آب، ‌ممكن است سبب کپک زدن شور شما بشود. 
     
    2 _ کاربرد ظروف شیشه‌ای از ظروف پلاستیکی بهتر است. 
     
    3 _ برخی معتقدند استفاده از چند عدد نخود خام در لابه لای مواد، سرعت آماده شدن شور را بالا می‌برد. 
     
    4 _ عده‌ای هم با قرار دادن تکه‌ای نان سنگک بر روی کلیه مواد و در دهانه ظرف از آن به عنوان مخمر استفاده می‌کند. 
     
    5 _ برای انداختن خیار شور، از خیارهای سالم و ترد استفاده کنید. نحوه درست کردن خیار شور نیز همان روش فوق است. 
     
    6 _ به سبزیجات معطر یاد شده، برگ کرفس و گشنیز هم می‌توان اضافه کرد. 
     
    هر چند كه این چاشنی، یكی از مخلفات مورد علاقه ایرانیان است، اما همه ما باید به این نكته توجه كنیم كه زیاده‌روی در مصرف نمك، همیشه برای سلامتی زیان آور است؛ پس لطفاً در تهیه این چاشنی شور، مراقب شوری آن باشید! 
  • ۱۱:۰۷   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست


    آشنایی با روش شور انداختن

    اگر در ظرف شور باز نشود و هوا نکشد، می توان آن را تا چند ماه در جای خنک نگهداری کرد.

    مواد لازم برای تهیه شور:

    گل کلم                         دو کیلو

    هویج                            یک کیلو

    خیار ریز                         یک کیلو

    کرفس                          یک کیلو

    سیر یا موسیر              سه تا بوته

    فلفل تند                      50 گرم


    آب                                ده لیوان

    سرکه                           ده قاشق غذاخوری

    نمک                             شش قاشق غذاخوری

    نعنا، ترخون و جعفری    جمعاً 150 گرم


    با این مقدار مواد لازم حدود شش ظرف شیشه ای دو لیتری از ”‌شور" خواهیم داشت.

     ده لیوان آب (معادل دو کیلو گرم)، ده قاشق غذاخوری سرکه (معادل 120 گرم)


    شش قاشق غذاخوری نمک (معادل صد و پنجاه گرم)، پنجاه گرم فلفل تند


    سه بوته سیر (جمعاً معادل 200 گرم) به جای سیر می‌توان از 200 گرم موسیر نیز استفاده کرد، دو کیلوگرم گل کلم


       


    یک کیلوگرم کرفس، نعناع، تلخون و جعفری (جمعاً 150 گرم پاک نکرده)


       


    یک کیلوگرم خیار ریز



     یک کیلوگرم هویج



    طرز تهیه شور

    صد و پنجاه گرم نعناع، تلخون و جعفری را پاک کرده، می‌شوییم. ساقه و برگ یک کیلو کرفس را از هم جدا کرده، خرد می‌کنیم و بعد می‌شوییم.



    یک کیلو هویج و دو کیلو گل کلم را شسته، خرد می‌کنیم. یک کیلو خیار و 50 گرم فلفل را شسته، در آبکش می‌ریزیم تا خشک شود. دویست گرم سیر (یا موسیر) را حبه کرده، می‌شوییم.



    گل کلم، هویج، خیار، سبزیجات، فلفل، سیر و کرفس را در ظروف شیشه ای به طور فشرده می‌ریزیم. دقت کنید که در هر ظرف از تمام مواد وجود داشته باشد. بهتر است برای تهیه شور از ظروف شیشه ای دو الی سه لیتری (ظروف کوچک) استفاده کنیم تا بعد از به عمل آمدن شور، یکی یکی در هر ظرف را باز کرده و آن را در یخچال بگذاریم و استفاده کنیم. زیرا بعد از آنکه در ظرف باز شد و هوا کشید در یک محیط گرم، شور آماده برای کپک زدن می‌شود.



    ده لیوان (دو کیلو) آب، ده قاشق غذاخوری سرکه (120 گرم) و شش قاشق غذاخوری نمک (150 گرم) را با هم مخلوط می‌کنیم و روی مواد شور ریخته، شیشه سبزیجات را با آن پر می‌کنیم. در صورتی که آب نمک کم بیاید، دوباره با همین نسبت محلول آب نمک سرکه درست می‌کنیم.



    در ظرف را محکم بسته تا هوا نکشد و در طول مدت عمل آمدن، کپک نزند. برای مدت ده روز شور را در دمای اتاق نگهداری می‌کنیم. وقتی رنگ آن کدر شد، شور آماده است، آن را در یخچال گذاشته، مصرف می‌کنیم.



    اگر در ظرف شور باز نشود و هوا نکشد، می‌توان آن را تا چند ماه در جای خنک نگهداری کرد.


     


    طرز تهیه انواع شور و نحوه شور انداختن در خانه

     

  • ۱۱:۰۸   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    دانستنی‌ هایی مهم درباره‌ شور انداختن در خانه و کارخانه



    شور انداختن یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی است به این ترتیب که تولیدکنندگان با استفاده از خاصیت نمک طول مدت نگهداری ماده غذایی را افزایش می‌دهند.

    استفاده از روش تخمیر برای نگهداری مواد غذایی، ریشه‌ای بسیار کهن در قاره آسیا دارد اما با پیشرفت و رواج روش‌های پاستوریزاسیون و انجماد دیگر این روش از رونق افتاده است البته هنوز تعداد معدودی از فرآورده‌های تخمیری یعنی کلم شور، زیتون شور و خیار شور مشتریان خود را دارند و در سفره مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند.

    به نظر شما نوع خانگی آن‌ها بر صنعتی‌شان ارجحیت دارد؟

    شور انداختن یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی است به این ترتیب که تولیدکنندگان با استفاده از خاصیت نمک طول مدت نگهداری ماده غذایی را افزایش می‌دهند. برای تهیه شور، انواع سبزی‌ها را به دلخواه می‌شویند و خرد می‌کنند سپس در محلولی از آب‌نمک با غلظت مشخص و مقدار اندکی سرکه می‌ریزند.

    هر نوع سبزی به طور طبیعی مقداری باکتری دارد از جمله باسیلوس‌ها، سودوموناس‌ها و باکتری‌های لاکتیک. محلولی که از آب‌نمک و سرکه تهیه شده برای رشد باکتری‌های خانواده لاکتیک مناسب است و به مرور تعداد آن‌ها نسبت به میکروب‌های عامل فساد افزایش می‌یابد. البته عوامل فیزیکی و شیمیایی تأثیر مهمی بر روند تخمیر می‌گذارند و در این میان آب نمک اولیه، نقش اساسی را ایفا می‌کند به طوری که جلوی فعالیت آنزیم‌های میکروبی نرم‌کننده سبزی را می‌گیرد. از طرفی باکتری‌هایی که در محیط افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند از فعالیت میکروب‌های هاگ‌زا و گرم منفی جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب شوری بدون عوامل فساد خواهیم داشت.

    فواید تخمیر لاکتیکی

    اول، تخمیر لاکتیکی باعث جلوگیری از فعالیت میکروب‌های نامطلوب و تأخیر فساد می‌شود.

    دوم، اینکه تولید ترکیب‌های معطر و افزایش ویژگی‌های حسی را به همراه دارد و سوم اینکه باعث تولید ترکیب‌های مغذی به وسیله باکتری‌ها می‌شود.
     
    مراحل تخمیر

    تخمیر چهار مرحله دارد، در مرحله مقدماتی تمام میکروب‌های محیط فعالند اما باکتری‌های لاکتیک با تولید اسید، باکتری‌های گرم منفی و مولد هاگ را از بین می‌برند. در تخمیر اولیه، باکتری‌های لاکتیک و مخمرها بر محیط مسلط‌ هستند و قند محیط به حداقل و اسید تولیدی به حداکثر می‌رسد. در تخمیر ثانویه، مخمرها از باکتری‌های لاکتیکی مقاوم‌ترند و با همان اندک قند محیط به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

    در خانه بهتر است آب نمک را داغ روی سبزی‌ها بریزید تا محیط استریل شود

    و سپس ظرف شور را در سایه و محیطی خنک قرار دهید. در غیر این صورت تخمیر

    از مسیر لاکتیکی خارج می‌شود و میکروب‌های دیگر، تخمیر را در محیط آغاز

    و سبزی را بد طعم و بدبو می‌کنند

    این مرحله نامطلوب است و باعث تورم محصول می‌شود که می‌توان با افزودن مواد ضداسیدی در مرحله اول از شروع این مرحله جلوگیری کرد. بعد از تخمیر نیز درست بعد از مصرف کامل قند محیط، اگر آب نمک در معرض هوا قرار گیرد ممکن است کپک و مخمرهای اکسیدکننده روی محصول دیده شوند. البته برای انجام این مراحل عواملی مانند نوع میکروب تخمیرکننده، مقدار اسیدیته مواد اولیه، مقدار قند قابل تخمیر ماده اولیه، وجود داشتن یا نداشتن مواد ضدمیکروب‌های تخمیرکننده، درجه حرارت، اکسیژن و نور خورشید موثر هستند.

    مقایسه شور خانگی با کارخانه‌ای

    در کارخانه مراحل تخمیر را به دقت کنترل می‌کنند؛ دمای آب، دمای نگهداری، مدت تخمیر، غلظت نمک، غلظت سرکه، غلظت اکسیژن و... مثلاً در مورد نمک باید بدانید کارخانه‌ها در فرآیند تخمیر، سبزی‌ها را به ظروف با غلظت نمک مختلف منتقل می‌کنند تا باکتری‌ها تخمیر را به بهترین شکل انجام دهند.

    شور انداختن در خانه

    در خانه بهتر است آب نمک را داغ روی سبزی‌ها بریزید تا محیط استریل شود و سپس ظرف شور را در سایه و محیطی خنک قرار دهید. در غیر این صورت تخمیر از مسیر لاکتیکی خارج می‌شود و میکروب‌های دیگر، تخمیر را در محیط آغاز و سبزی را بد طعم و بدبو می‌کنند.

    طرز تهیه شورها در کارخانه

    برای تولید کلم شور، کلم را کمی پژمرده می‌کنند تا از شکنندگی برگ‌ها کاسته شود، سپس آن‌ها را نازک می‌برند و با نمک به میزان 3-2 درصد وزن کلم مخلوط می‌کنند و در مخازن چوبی یا سیمانی تخمیر می‌گذارند. توزیع نمک باید همگن باشد. روی ظرف کلم‌ها باید جسم سنگینی قرار داد تا از نفوذ هوا به محیط جلوگیری شود. فراموش نکنید که اگر این شرایط کنترل نشود کلم شیرین می‌شود.

    در تولید خیار شور یادتان باشد که طول مدت آماده شدن این محصول به شرایط تخمیر بستگی دارد. هرچه غلطت نمک کمتر باشد، انواع بیشتری از باکتری‌ها در محیط فعالیت می‌کنند و سرعت و مقدار تولید اسید بیشتر است. در ضمن، رنگ مقطع خیارها در ابتدای قرار گرفتن در آب نمک سفید گچی است ولی با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ سبز روشن تا زیتونی یا سبز مایل به زرد درمی‌آید و گوشت آن‌ها کم‌کم کدر می‌شود.

    در تهیه زیتون شور نیز باید بدانید که زیتون ماده‌ای تلخ به نام اولئوروپین دارد که برای زدودن آن از محلول آب آهک استفاده می‌شود، سپس زیتون‌ها را وارد آب نمک با غلظت مشخص می‌کنند و طی 2 هفته میکروب‌های مهم این فرآیند بر محیط مسلط می‌شوند و اسید تولید می‌کنند. در مرحله نهایی نیز باکتری‌های لاکتوباسیل بر محیط مسلط می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

  • ۱۱:۰۹   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی بامیه

         بامیه:۵۰۰ گرم
        سرکه و آب: از هر کدام دو پیمانه (۵۰۰ میلی‌لیتر)
        نمک: نصف قاشق مرباخوری
        سیر: سه حبه
        فلفل تند: دو عدد
        برگ گلپر: چهار عدد
        نمک: یک‌ونیم قاشق سوپ‌خوری

    چطور بپزم؟

    1. ابتدا بامیه‌ها را شسته و با قیچی انتهای‌شان را جدا می‌کنیم، سپس آنها را در قابلمه ریخته با ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه،

    2.   ۲۵۰ میلی‌لیتر آب و نصف قاشق مرباخوری نمک روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا بپزد. بامیه، فلفل تند، سیر و برگ گلپر را با هم مخلوط کرده و در شیشه می‌ریزیم.

    3. یک پیمانه سرکه، یک پیمانه آب و یک و نیم قاشق سوپ‌خوری نمک را مخلوط کرده و محلول را روی بامیه‌ها ریخته، در شیشه را محکم بسته و در جای خنک نگهداری می‌کنیم. باید کمی منتظر بمانید، بعد از دو هفته ترشی خوشمزه بامیه آماده است.

    فوت کوزه‌گری

    سرکه خالص و مرغوب نیز در کیفیت و مزه ترشی بامیه موثر است پس بهتر است از سرکه خالص انگور استفاده کنید. همچنین باقی‌مانده ترشی مورد استفاده را مجددا داخل ظرف اصلی نریزید بلکه آن را در ظرف کوچک‌تری نگهداری کنید.

  • leftPublish
  • ۱۱:۱۱   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    روش تهیه ترشی خوشمزه با به

    این ترشی خيلى ترشى خوشمزه و لذیذی ست و بسیار راحت و آسان تهیه می شود با ما همراه باشید.

    ترشی به به دلیل داشتن میوه به بسیار خوش عطر و بو است. طرز تهیه ترشی به بسیار ساده است و سریع می‌رسد. ترشی به را کنار انواع غذا‌ها می‌توان استفاده کرد.



    مناسب فصل: همه فصول

    مواد لازم:

    به: يك کیلو‌گرم

    سرکه ترجیحا سرکه سیب: يك لیتر

    نمک: به میزان لازم

    طرز تهیه:

    به‌ها را شسته و خلال كرده و تخم و قسمت سفت وسط به را در آوريد.

    روى دستمال بگذاريد تا كمى نمشان گرفته شود، يک ساعت كافی است.

    سپس توى شيشه ريخته و كمى نمک را با سركه ( من از سركه سيب استفاده ميكنم ) مخلوط و روى به‌ها بريزيد.

    درب شيشه را محكم بسته و بگذاريد دو هفته برسد.

    بعد كنار غذا و ترشى‌هاى ديگه نوش جان كنيد.

    نکته تهیه ترشی به:

    اين ترشى نياز به هيچ ادويه و يا سبزى معطر ندارد چون خود به عطر خوبى دارد و ترشى‌اش بسيار خوش طعم است.

  • ۱۱:۱۳   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی غوره

    غوره 500گرم

    سركه 500گرم

    نمك به ميزان لازم

    طرز تهیه:

    یه‌وقت نگویید همه جور ترشی دیده بودیم به جز ترشی غوره. این ترشی با بسیاری از خوراک‌ها به خصوص انواع غذاهای حاوی گوشت مرغ بسیار خوشمزه خواهد شد امتحان کردن آن که ضرری نداره!

    ابتدا دُم غوره را جدا کرده سپس خوب می‌شوییم. سرکه سفید را از قبل پنج دقیقه جوشانده و سرد می‌کنیم. ظرف مناسب ترشی که اصولا شیشه‌ای است را خوب تمیز نموده طوری که داخل آن آب نداشته باشد. غوره‌ها را داخل ظرف می‌ریزیم نمک و سرکه سفید را روی آن ریخته و در شیشه را می‌بندیم، پس از ۱۰ روز ترشی آماده مصرف است.

  • ۱۱:۱۴   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی خانگی (خیار چنبر و بادمجون)

    طرز تهیه ترشی خانگی (خیار چنبر و بادمجون)
    مواد لازم

    خیار چنبر           1کیلو گرم   

     بادمجان                  2 عدد

     سرکه               به میزان لازم

     فلفل                به میزان لازم  

    سیر                به میزان لازم   




    طرز تهیه ترشی خیارچنبر:

     بادمجان رو گرد گرد قاچ می کنیم و در سرکه می پزیم طوری می پزیم که له نشود،خیار را هم گرد گرد ورقه می کنیم با سیر کمی خرد شده و فلفل تند در داخل سرکه می گذاریم تا اماده شود.
     
    طرز تهیه ترشی بادمجون:

    بادمجون را گرد گرد و درشت خرد کرده با فلفل تند و زرد چوبه و سرکه می پزیم،سپس که پخته شد و له نشد، ادویه ترشی،سیر،گلپر،،تخم گشنیز،سیاه دانه،می ریزیم ،فلفل تند باشد. ترشی بادمجون بعد سرد شدن اماده خوردن می باشد.
  • ۱۱:۱۵   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست
    ترشی بادمجان کبابی



    مواد لازم


    •    یک کیلوگرم بادمجان     

    •    300 گرم سبزی ترشی خرد شده     

    •    200 گرم هویج     

    •    یک لیتر سرکه     

    •    یک قاشق مرباخوری زردچوبه     

    •    یک قاشق مرباخوری ادویه ترشی     

    •    پنج عدد فلفل سبز تند     

    •    نصف پیمانه گردو ریز خرد شده     

    •    نمک


    طرز تهیه

    1.    بادمجان‌ها را بشویید و درسته در طبقه پایین فر با حرارت 200 درجه سانتی‌گراد کبابی می‌کنیم. پس از سرد شدن پوست آن‌ها را گرفته و ریز خرد می‌کنیم.

    2.    هویج را ریز خرد کرده و با سرکه به مدت 10 دقیقه می‌پزیم.

    3.    فلفل سبز را ریز خرد کرده، سپس تمام مواد را با هم مخلوط و در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم و در آن را محکم بسته و در جای خنک به مدت 10 روز می‌گذاریم تا آماده شود.
  • ۱۱:۱۶   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    ترشی فوری




    مواد لازم

    •    ۸ عدد بادمجان قلمی     

    •    ۳ عدد متوسط گوجه فرنگی     

    •    ۲ عدد متوسط هویج     

    •    ۱ بوته سیر     

    •    ۲ قاشق غذاخوری ترخان خشک     

    •    ۱ قاشق غذاخوری شوید خشک     

    •    سرکه سیب

    •    گلپر یا سیاه دانه

    •    نمک و فلفل و زردچوبه


    طرز تهیه

    1.    پوست بادمجان ها را بگیرید و آنها را حلقه حلقه کرده، در قابلمه لعابی ریخته روی آن سرکه سیب بریزید به حدی که روی بادمجان ها را بگیرد. سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا بادمجان ها پخته شده و نرم گردد. پس از آن که بادمجان ها سرد شد آنها را با ته قاشق له کنید.

    2.    گوجه فرنگی ها را شسته، کاملاً خشک کنید و آنها را ریز خرد کنید.

    3.    فلفل های دلمه ای را بشویید و با دقت آنها را خشک کنید و به صورت نگینی یا خلال خرد کنید.

    4.    پوست سیرها را بگیرید و آنها را از رنده درشت رد کنید.

    5.    پوست هویج ها را بگیرید و آنها را از رنده درشت رد کنید.

    6.    هویج، گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه ای، سیر، ترخان و شوید را به بادمجان اضافه کنید. به آن کمی نمک و زردچوبه بزنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. سپس سرکه سیب را روی مواد بریزید تا حدی که روی مواد را کاملاً بگیرد و آنها را در شیشه های در دار بریزید. (برای آن که ترشی کپک نزند باید سرکه خالص باشد. اگر از خالص بودن سرکه اطمینان ندارید، بهتر است بگذارید سرکه چند جوش بزند، پس از آن که سرد شد آن را به مواد اضافه کنید.) در صورت تمایل مقداری گلپر یا سیاه دانه به ترشی اضافه کنید.
  • leftPublish
  • ۱۱:۱۶   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    ترشی افریقایی




    مواد لازم

    •    2 پیمانه هویج خلال شده

    •    1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

    •    2 یا 3 حبه سیر رنده شده

    •    1تا 5/1 قاشق غذاخوری جوهر لیمو

    •    2 تا 3 عدد فلفل سبز تند خورد شده

    •    نصف قاشق غذاخوری نمک

    •    روغن


    طرز تهیه

    1.    روغن مایع را در ماهیتابه ریخته هویج را اضافه می کنیم کمی تفت می دهیم و بقیه مواد را اضافه می کنیم در ظرف را میگذاریم با حرارت ملایم که هویج نرم شود .

    2.    روغن این ترشی باید زیاد باشد .

    3.    این ترشی را می توان تا 3 4 روز در یخچال نگهداری کرد.

    4.    مواد لازم تقریبی می باشد می توانید با چشیدن جوهر نمک و نمک ترشی را به دلخواه تغییر دهید .
  • ۱۱:۱۷   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    ترشی چغندر




    مواد لازم

    •    یک کیلوگرم چغندر

    •    یک کیلوگرم سرکه

    •    یک قاشق مربا خوري گل پر

    •    یک قاشق چايخوري فلفل سياه نيم کوب

    •    50 گرم موسير و سير

    طرز تهيه

    1.    چغندر ها را بشوييد و روي آن را از گل و لاي به وسيله برس پاک کنيد. از آنجايي که چغندرها به دو صوت کم رنگ و پر رنگ موجود است،بهتر است براي تهيه ترشي از نوعي که پر رنگ تر است استفاده کنيد. حال اگر آن نوع موجود نبود و يا کم بود مي توانيد چند عدد چغندر پخته پررنگ و يا خام رنده کرده،تا رنگ چغندرها تعادل پيدا کند.

    2.    چغندر را مي توانيد با آب سرد و يا سرکه بپزيد اگر با آب پخته شود، رنگ آن خوش رنگ تر و شفاف تر مي شود،اما دوام آن کمتر شده و سريعتر کپک خواهد زد. اگر چغندر ها با سرکه پخته شود ،رنگ آن تيره تر و زمان نگهداري آن بيشتر شده و احتمال کپک زدن آن کمتر مي شود.

    3.    وقتي چغندر ها کامل پختند، مي توانيد آنها را به صورت دلخواه برش زده و با اشکال مختلف در آوريد. براي زيباتر شدن برش ها مي توانيد از قالب هاي شيريني نيز استفاده کنيد.

    4.    بعد از شکل دادن چغندرها را درون شيشه اي ريخته، به اندازه اي که به طور کامل سرکه روي چغندرها را بپوشاند،سرکه اضافه مي کنيم. به ازاي هر يک کيلوگرم سرکه، يک قاشق غذا خوري نمک به آن اضافه کنيد.

    5.    مقدار نمک را بسته به ذائقه تان سرکه،مي توانيد کم يا زياد کنيد. لابه لاي چغندر ها مقداري گلپر، موسير، سير و فلفل قرار دهيد. درب شيشه را محکم بسته و در يخچال نگهداري کنيد.

    6.    از آنجايي که اين ترشي نسبت به ترشي هاي ديگر حساس تر است. زود خراب مي شود و طعم ورنگ خود را از دست مي دهد،بهتر است هميشه در جاي خنک نگهداري شود.
  • ۱۱:۱۷   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    ترشی هلو




    مواد لازم

    •    5 عدد هلو زعفراني

    •    يك قاشق غذاخوري سياه‌ دانه

    •    يك قاشق چايخوري نمك و دارچين

    •    يك قاشق سوپخوري شکر

    •    20 دانه ميخك

    •    سرکه

    طرز تهيه

    1.    هلو را شسته و با مقداري سركه به مدت سه دقيقه مي‌پزيم، بعد از خنك شدن هلو به هر كدام، پنج دانه ميخك زده، سپس هلوها را درون شيشه چيده، بعد سياه‌دانه، دارچين، شكر و نمك را با هم مخلوط كرده روي هلو مي‌ريزيم.

    2.    آن‌گاه سركه را اضافه كرده تا روي هلو را بپوشاند در شيشه را محكم بسته در جاي خنك قرار مي‌دهيم.

    3.    موقع مصرف، ميخك‌ها را از هلو درآورده و هلو را به دو قسمت برش داده، هسته آن را جدا مي‌كنيم.

    4.     ترشي بعد از ۳۰ روز آماده مصرف است.
  • ۱۱:۱۸   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی تخم مرغ

    طرز تهیه ترشی تخم مرغ

     

    مواد لازم :

    شکر قهوه ای ۵۰ گرم

    سرکه ۱/۲ فنجان

    آب سرد ۱/۲ فنجان

    نمک ۱/۲ قاشق چای خوری

    میخک ۴ عدد

    چوب دارچین کوچک ۱ عدد

    تخم مرغ آب پز شده ۶ عدد


    آماده سازی: ۱۵ دقیقه مدت انتظار: ۵ دقیقه مجموعاً: ۲۰ دقیقه مواد لازم : چغندر قرمز ۴۲۵ گرم

     

    طرز تهیه: شکر قهوه ای، سرکه، آب، نمک، میخک و چوب دارچین را با هم در یک ماهی تابه متوسط مخلوط کنید. سپس به مدت ۸ دقیقه روی حرارت متوسط گذاشته، هم بزنید. چغندر ها را اضافه کرده و ۲ دقیقه روی حرارت بگذارید تا گرم شوند. پوست تخم مرغ های آب پز را گرفته و در ظرف مورد نظر برای تهیه ترشی بگذارید و بعد مخلوط مواد را به آن اضافه کنید. درب ظرف را محکم ببندید و حداقل ۵ روز قبل از مصرف، در یخچال نگهدارید.

  • ۱۱:۱۹   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست
    طرز تهیه ترشی انار

    برای ترشیخور‌ها، مقدار و مواد و همچنین طرز تهیه یک نوع ترشی با استفاده از انار را آماده کرده‌ایم. طرز تهیه آن هم بسیار ساده است.

    مواد لازم:

    گل کلم ریز خرد شده: ۲۰۰ گرم
    انار دانه شده: سه عدد بزرگ
    فلفل کبابی تند: دو عدد
    فلفل شیرین: چهار عدد
    ساقه کرفس ریز خرد شده: دو پیمانه
    گوجه ریز (مینیاتوری): ۱۰ عدد
    سیر خرد شده: یک بوته
    فلفل سیاه نکوبیده: یک قاشق مرباخوری
    نمک و سرکه سفید: به میزان لازم
    آب انار: دو پیمانه

    طرز تهیه:

    مثل بسیاری از ترشیهای دیگر، اینجا هم ابتدا تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و درون دبه یا برای رعایت بهداشت بیشتر در شیشه بریزید سپس درون ظرف آنقدر سرکه بریزید تا به طور کامل روی همه مواد را بپوشاند. حدود یک ماه بعد ترشی انار آماده مصرف است.

  • ۱۱:۲۰   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی آجیلی

     

    طعم ترشی آجیلی ملس است شما می توانيد بنا بر ذائقه خود برگه زردآلو و سركه آن را كم يا زياد كنيد.

    مواد لازم :

     

    بادام هندی 200 گرم
    بادام 200 گرم
    گردو 200 گرم
    پسته 200 گرم
    برگه زردآلو 250 گرم
    آب جوش سه و نيم پيمانه(600 ميلي‌ليتر)
    سركه سفيد سه و نيم پيمانه(600 ميلي‌ليتر)
    چوب دارچين چند تكه كوچك
    هل يك و نيم قاشق چايخوری

     


    طرز تهيه :


    تمام مغزها را به طور جداگانه در آب خيس كنيد و پوست آن‌ها را جدا كنيد.
    آن‌ها را روی يك پارچه تميز پهن كنيد تا كاملاً خشك شوند.
    برگه‌ها را 1 شب با آب‌جوش خيس كنيد تا كاملاً نرم شوند سپس سركه را هم اضافه كرده و ظرف را روی حرارت قرار دهيد تا چند دقيقه بجوشد.


    سپس آن‌ها را در مخلوط كن ريخته و پوره كنيد تا به صورت سس در آيد بعد ادويه‌ها و آجيل را هم اضافه كنيد و خوب مواد را با هم مخلوط كنيد و بعد از سرد شدن ترشی را در يك شيشه تميز ريخته و در يخچال نگهداری كنيد.



    نكته :


    1 -تمام آجيل‌ها بايد به صورت خام مصرف شوند.
    2 -طعم اين ترشی ملس است شما می توانيد بنا بر ذائقه خود برگه زردآلو و سركه آن را كم يا زياد كنيد

  • ۱۱:۲۲   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    روش تهیه ترشی انجیر

    روش تهیه ترشی انجیر

    مواد لازم :

     انجیر                       2 کیلو گرم

    شکر                         750 گرم

    آب                            1 لیوان

        دارچین                 1 قاشق غذا خوری

     سرکه                        به مقدار لازم

     
    طرز تهیه :

    شکر , سرکه , آب و دارچین را در ظرفی جوشانده و انجیرهای شسته شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد چند جوش بخورند. مواد را از روی حرارت برداشته و 24 ساعت کنار بگذارید و این کار را 3 روز تکرار کنید و روز سوم مواد را داخل ظرف مناسب ریخته و درجایی خنک قرار دهید تا ترشی خوب جا افتاده شود.
  • ۱۱:۲۸   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    ترشی هندوانه

    • میزان: 450 گرم
    • زمان تهیه: یک ساعت
    • زمان باقی ماندن در چاشنی: یک شبانه روز
    • زمان پخت: 45 دقیقه
    • فرایند آماده سازی: 10 دقیقه

    مواد لازم:

    • 4 کیلو و 500 گرم هندوانه
    • 6 پیمانه آب
    • 3/1 پیمانه نمک ترشی
    • آب سرد
    • 3.5 پیمانه شکر
    • 1.5 پیمانه سرکه سفید
    • 1.5 پیمانه آب
    • 35 سانتی متر چوب دارچین، خرد شده
    • دو قاشق چایخوری میخک

    طرز تهیه:

    1. برای تهیه این ترشی به سفیده میانی پوست هندوانه نیاز دارید. ابتدا رویه سبز پوست هندوانه را جدا کنید. سپس بخش میوه که صورتی است را جدا کنید. همه اضافی های پوست داخلی هندوانه را تمیز و از آن جدا کنید تا لایه ای سفید رنگ باقی بماند. سپس آن را به مربع های سه سانتی متری برش دهید. باید حدود 9 پیمانه مکعب هندوانه به دست بیایید.

    2. این 9 پیمانه را داخل یک کاسه تا تشت بسیار بزرگ بریزید. در یک کاسه بزرگ دیگر، 6 پیمانه آب، نمک ترشی را با هم مخلوط کنید و روی پوست های هندوانه بریزید. روی آن در بگذارید و اجازه دهید یک شبانه روز بماند.

    3. مخلوط پوست هندوانه را داخل آبکش بریزید و زیر آب سرد بشویید. اجازه دهید آب آن به خوبی گرفته و خشک شود. سپس آنها را داخل قابلمه بریزید. آب سرد روی آنها بریزید تا روی پوست را بگیرید. روی حرارت ملایم اجازه دهید تا آب بجوشد. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 20 تا 25 دقیقه روی حرارت کم بگذارید به حالت نیم جوش باقی بماند تا پخته شود.

    4. در این مرحله، شیره را درست کنید. در یک قابلمه نچسب، شکر، سرکه و 1.5 پیمانه آب را با هم مخلوط کنید. چوب دارچین و میخک را داخل آن بیندازید. مواد را آبکش کنید و آب آن را نگهدارید. آب صاف شده را داخل همان قابلمه برگردانید.

    5. پوست های هندوانه را به قابلمه مخلوط شیره اضافه کنید. اجازه دهید بجوشد. سپس حرارت را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و به مدت 25 تا 30 دقیقه بگذارید پخته و پوست ها شفاف و بی رنگ شوند.

    6. پوست های شفاف هندوانه و شیره آن را داخل شیشه تمیز و استرلیزه بریزید. حدود یک سانتی متر از بالای آن را خالی بگذارید. سپس در شیشه را محکم ببندید.

    7. شیشه را 10 دقیقه داخل آب در حال جوش روی حرارت قرار دهید. سپس در گوشه ای قرار دهید تا خنک شود.

  • ۱۱:۳۱   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشی پیاز

    طرز تهیه ترشی پیاز

    مواد اولیه :

    پودر سیر                           1قاشق مرباخوری
    ادویه ترشی                       2قاشق مرباخوری
    سركه                                     به میزان لازم
    نعنا خشك                                به میزان لازم
    سیر                                                  1بوته
    فلفل قرمز                                 به میزان لازم
    پیاز                نیم كیلو (ریز و مخصوص ترشی)
    پودر موسیر                         1قاشق مرباخوری

    طرز تهیه : 

    ابتدا پیاز را شسته و پوست بگیرید و داخل آبكش قرار دهید تا به طور كامل آبش رفته و خشك شود. 

    شیشه ای را مناسب قرار گیری ترشی انتخاب كرده و آن را خوب بشویید و با دستمال كاملا خشك كنید و داخل آن مقداری فلفل قرمز،سیرپوست كنده و خشك شده و ادویه بریزید و روی آن مقداری پیاز بریزید و بعد دوباره رویش ادویه و پودر سیر و موسیر اضافه كنید و تا انتها این كار را تكرار كنید . 

    مقداری نمك را با سركه مخلوط كنید و روی ترشی بریزید تا كاملا ظرف سر پر شود و بعد روی آن یك عدد نایلون قرار داده و بعد درب ظرف را خوب چفت كنید و 20تا30روز در جای تاریك و خشك قرار دهید. 

    نكات:

    1)برای تهیه این ترشی میتوانید از پیاز قرمز،سفید و یا مخلوط هر دو استفاده كنید. 

    2)دقت كنید اگر پیاز،سیر یا ظرف ترشی كمی مرطوب باشند ترشی شما كپك میزند. 

    3)بهتر است پس از گذشت 10روز ترشی را به یخچال منتقل كنید. 
  • ۱۱:۳۲   ۱۳۹۴/۸/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48279 |46689 پست

    طرز تهیه ترشي زو

    این ترشی یکی از ترشی های مخصوص شهر کرمانشاه است .

    مواد لازم :

    ـ زو
    ـ سرکه
    ـ نمک قدری
    ـ زردچوبه قدری

    طرز تهیه :

    زو گیاهی خودرو و شبیه به کنگر میباشد با این تفاوت که تیغ های تیز کنگر را ندارد من نام علمی این گیاه را نمی دانم این گیاه در منطقه غرب کشور زو نامیده میشود .

    ابتدا سر و ته زو را با کارد ببرید و آن را شسته ودر دسته های چند تایی با نخ ببندید و در آب یا سرکه بجوشانید .

    موقع جوشیدن بوی مطبوعی ندارد بهتر است خارج از آشپزخانه اینکار را انجام دهید. ( البته بعد جوشیدن بوی نا مطبوع آن از بین میرود ) وقتی زو پخته شد آن را روی صافی بریزید نخ ها را باز کنید و بعد از اینکه آبش رفت با نمک و زرد چوبه در سرکه بیندازید.

    این گیاه جز گیاهان دارویی میباشد و ترشی آن خوشمزه است .

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان