خانه
51.9K

انواع پلوها

  • ۱۰:۵۶   ۱۳۹۴/۵/۱۵
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    هویج پلو با مرغ

    مواد لازم:

    یك كیلو

    برنج

    یك عدد

    مرغ

    یك قاشق چایخوری

    زعفران سائیده

    یك عدد متوسط

    پیاز

    یك دوم استكان

    آبلیمو

    150 گرم

    روغن

    یك دوم فنجان برای تزئین

    خلال بادام در صورت تمایل

    به قدر لازم

    نمك

    نیم کیلو هویج

    طرز تهیه:

    برنج را قبلاً شسته و با نمك بگذارید خیس بخورد. مرغ را به چند قطعه تقسیم كرده و با آبلیمو و یك لیوان آب و یك دوم زعفران ( آب كرده ) و كمی نمك و پیاز خرد شده بپزید. به اندازه یك فنجان آب مرغ در قابلمه نگه دارید. هویج را شسته، پوست آنها را گرفته و به صورت خلال های باریك 2 سانتی متری خرد كنید( نكته قابل ذكر این است كه هیچوقت هویج را نتراشید، چون سطح هویج سیاه می شود و نیز همیشه هویج را طوری خلال كنید كه در موقع سرخ كردن خرد و تكه تكه نشود). روغن را در ماهیتابه ریخته و هویج های خلال شده را طوری سرخ كنید كه رنگ آنها تغییر نكند. سپس برنج را پخته و آبكش كنید. در قابلمه كمی روغن بریزید و برنج و هویج های سرخ شده را در قابلمه ریخته و بقیه زعفران آب كرده را روی برنج بدهید و بگذارید برنج با شعله ملایم دم بكشد. در صورتی كه می خواهید از خلال بادام استفاده كنید خلال ها را شسته، آنها را یك طرف برنج بریزید تا خلال ها نرم شوند. پس از دم كشیدن برنج آن را در دیس كشیده و روی برنج را با گوشت های تكه تكه شده مرغ و خلال بادام تزئین كنید. آب مرغ را هم روی برنج بریزید.

    روش دیگر این است كه می توانید برنج را جداگانه دم كنید و پس از دم كشیدن آن، با هویج های سرخ شده روی برنج را تزئین كنید.

    نكات تغذیه ای :

    هویج یكی از سبزیجاتی است كه دارای مواد آنتی اكسیدانی است. آنتی اكسیدان ها در پیشگیری از بیماری ها از جمله انواع سرطان مؤثرند. هویج پخته شده ، آنتی اكسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. با پختن هویج به همراه مقدار كمی روغن میزان آنتی اكسیدان های موجود در آن بنامهای بتاكاروتن و اسید فنولیك افزایش می یابد . در حین فرآیند پخت دیواره سلولهای گیاهی بافت هویج شكسته شده در نتیجه جذب آنتی اكسید موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد.

    در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامینA وجود دارد كه بتا كاروتن از آن جمله است. بتا كاروتن تركیبی است كه در بدن شكسته شده و به ویتامینA تبدیل می شود . این تركیب نارنجی رنگ به وفور در هویج موجود است به همین دلیل است كه خوردن هویج را برای بهبود دید چشم توصیه می كنند .

  • leftPublish
  • ۱۵:۰۴   ۱۳۹۴/۵/۳۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    طرز تهیه یک دم پخت خوشمزه/خیلی ایرانی؛ دم‌ پخت سير نرگسی !

    طرز تهیه یک دم پخت خوشمزه/خیلی ایرانی؛ دم‌ پخت سير نرگسی !

    مواد لازم براي 6-5 نفر


    برنج: 3 پيمانه
    زردك: 2 عدد
    پياز: یک عدد
    شويد: 3 قاشق غذاخوری
    سیر: 2 تا 3 حبه
    زردچوبه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    فلفل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    ادويه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    نمك: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    روغن: به ميزان لازم

    چطور درست کنیم؟

    1- برنج را در ظرفي بريزيد و به مدت يك ساعت همراه كمي نمك خيس كنيد.

    2- عدس را پاك كرده، بشویيد و در قابلمه‌اي روي حرارت قرار دهيد تا پخته شود.

    3- زردك‌ها را بشوييد و بعد پوست آنها را جدا كنيد. آنها را نگيني خرد و بخارپز كنيد.

    4- در قابلمه‌اي به مقدار لازم روغن بريزيد. پياز را نگيني خرد كنيد و در روغن تفت دهيد سپس سير را خرد كنيد و به مواد بيفزاييد. زردچوبه، فلفل و ادويه را هم اضافه كنيد و تفت دهيد.

    5- شويد، زردك و عدس را به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد. برنج خيس خورده را نيز داخل ظرف بريزيد.

    6- در مرحله آخر آب را به اندازه‌اي كه روي مواد را بگيرد، اضافه كنيد. قابلمه را روي حرارت قرار دهيد تا آب آن تمام شود سپس برنج را دم كنيد پس از حدود 45 دقيقه دمي آماده سرو است.

  • ۱۵:۲۱   ۱۳۹۴/۵/۳۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    رازهای مهم یک زرشک پلو خوش طعم که سرآشپزها نمی گویند

                                                 

    1 - برای اینكه زرشك پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تكه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه كنید.

    2 - پیازی كه به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای كوچك را انتخاب كنید و 2 تا 3 عدد از آنها را در ظرف‌ حاوی مرغ بیندازید.

    3 - ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و كمی نمك است. مرغی كه برای زرشك پلو استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌كنم.

    4 - مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در كاسه‌ای جدا از مرغ سرو كرد.

    5 - روغنی كه برای سرخ كردن زرشك استفاده می‌كنید باید تازه باشد و البته كره برای این كار بهتر است.

    6 - شكر را باید به زرشك در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشك‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا كند.

    7 - زرشك را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشك شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.

    8 - برای آنكه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب كنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این كار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

    9 - برای آنكه زعفران كاملا رنگ بدهد، كره را قبل از اینكه كاملا آب شود با زرشك ، زعفران و شكر در تابه‌ای بریزید و وقتی كمی حرارت دید، نصف استكان آب به آن اضافه كنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این كار عطر این ادویه را كم خواهد كرد.

    10 - برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب‌كرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌كنند. این كار كاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

    11 - بهترین نوشیدنی همراه زرشك پلو یك لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است كه به شما پیشنهاد می‌كنم.

    12 - برای زیباتر شدن زرشك پلو، پس از سرو آن روی زرشك‌ها یك قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در كنار قرمزی زرشك ، ظاهر زیبایی به زرشك‌پلو خواهد داد.

    اگراضافه وزن دارید
    مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه 6 قاشق مرباخوری برنج میل كنید. زرشك پلویتان را با سالاد سبزی‌های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.

    اگر یبوست دارید
    بهتر است از روغن زیتون استفاده كنید. حتی می‌توانید به غذایی كه در بشقابتان كشیده‌اید، سبوس گندم پودرشده بیفزایید. خوردن زرشك پلو با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد و به كنترل این بیماری كمك می‌كند.

    اگر كم خونی دارید
    به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را كه آهن بیشتری دارد، انتخاب كنید. همراه این غذا نیز یك لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین C در آن باعث می‌شود آهن بیشتری جذب شود.

  • ۱۲:۵۹   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ته چین ماهی

    طرز تهیه ته چین ماهی روش اول:

    ته چین ماهی,طرز تهیه ته چین ماهی,ته چین ماهی قزل الا

    ته چین ماهی,طرز تهیه ته چین ماهی,ته چین ماهی قزل الا,ته چین ماهی طرز تهیه,ته چین ماهی خوشمزه,ته چین ماهی کیلکا,ته چین ماهی جنوب,ته چین ماهی با سبزی پلو,آموزش پخت ته چین ماهی,ته چین ماهی

    ته چین ماهی

    مواد لازم:

    ماهی قزل آلا

    دو عدد

    روغن مایع ذرت

    یک پیمانه

    برنج

    پنج پیمانه

    سبزی پلو

    چهار پیمانه

    سیر تازه خردشده

    نصف پیمانه

    نمک و فلفل

    به میزان لازم

    زعفران

    به میزان لازم

    طرز تهیه:

    ماهی ها را تمیز شسته و استخوان آنها را جدا می کنیم. مقداری نمک، فلفل و زعفران به آنها می زنیم تا مزه دار شوند. در این فاصله برنج را که از شب قبل همراه نمک خیس کرده ایم با سبزی پلو آبکش می کنیم. سپس ماهی را از طرفی که گوشتدارد در ماهیتابه سرخ می کنیم و طرف دیگر که پوست ماهی می باشد را ته ماهیتابه قرار داده و برنج آبکش شده را روی آن می ریزیم. ماهی دوم را کاملا سرخ کرده و سر آن را جدا می کنیم و در ماهیتابه گذاشته و بقیه برنج و سیر تازه را روی آن می ریزیم. در ظرف کوچکی، نصف پیمانه آب و بقیه روغن را ریخته روی حرارت می گذاریم. زمانی که به جوش آمد روی برنج می ریزیم و در ظرف را با فویل آلومینیومی بسته و آن را یک ساعت روی حرارت ملایم دم می کنیم. نهایتاً، در ظرف موردنظر برگردانده و مطابق شکل تزئین می کنیم.

     

    طرز تهیه ته چین ماهی روش دوم:

    ته چین ماهی,طرز تهیه ته چین ماهی,ته چین ماهی قزل الا

    طرز تهیه ته چین ماهی

    مواد لازم:

    ماهی قزل آلا:2 عدد متوسط

    پیاز :یک عدد متوسط

    سیر :یک حبه

    کره :50 گرم

    برنج :سه لیوان یا 600گرم

    سبزی پلویی (پاک کرده و ریز خرد شده ) :250 گرم {شامل تره ،جعفری ،شوید به نسبت مساوی و یکی دو ساقه شنبلیله

    سیر تازه :یک تا دو کله

    آبلیمو :سه قاشق غذاخوری

    زعفران و نمک و زردچوبه و پودر سیر و روغن مایع : به میزان لازم

     

    طرز تهیه:

    ابتدا محتویات شکم و تیره استخوانی وسط ماهی ها را خارج می کنیم (البته بهتره موقع خرید از همانجا بخواهید تا اینکار براتون انجام بدهند )و سپس با نمک وابلیمو وپودر سیر وزعفران ماهی ها را کاملا مزه دار می کنیم .مخصوصا از این مواد داخل شکم ماهی را خوب با برس از این مواد آغشته می کنیم .و ماهی ها را حدود یک ساعت در یخچال می گذاریم .

    ابتدا پیاز خرد شده را کاملا در روغن تفت می دهیم ودر آخر تفت سیر رنده شده را به ان می افزاییم و سیر را حدود یک تا دو دقیقه تفت می دهیم ودر آخر زردچوبه را اضافه می کنیم (حدود یک قاشق چایخوری ). ابتدا پیاز خرد شده را کاملا در روغنتفت می دهیم ودر آخر تفت سیر رنده شده را به ان می افزاییم و سیر را حدود یک تا دو دقیقه تفت می دهیم ودر آخر زردچوبه را اضافه می کنیم (حدود یک قاشق چایخوری )

    سپس کمی روغن در ظرف (که بهتره نچسب باشه ) مناسب فر می ریزیم .و ماهی ها در کف آن می گذاریم ..به طوریکه کله یک ماهی مقابل دم ماهی دیگه باشه .و بعد آن را روی حرارت ملایم آن را تفت می دهیم وبعد ماهی ها را بر می گردونیم .در این مرحله اگه کمی پیاز داغ از شکم ماهی ها خارج شد .انها را بردارید وروی ماهی ها بریزید .آخه اگه کف ظرف بمونند بعد در فر می سوزند .

    در فاصله تفت دادن ماهی ها برنج را آبکش می کنیم (بهتره کمی زنده باشه ) .سیر تازه را به همراه ساقه های سبز آن خیلی خیلی ریز خرد می کنیم و با سبزی خرد شده مخلوط می کنیم .(استفاده از ساقه های سیر هم خیلی برنج را خوش عطر می کنه ). و بعد برنج ابکش شده و سبزی خرد شده را با هم مخلوط می کینم .

    حالا مخلوط برنج و سبزی را روی ماهی می ریزم و خیلی خوب با کفگیر برنج را  فشار می دهیم تا بعد قالبی در بیاد .روی برنج راروغن داغ وکره های خرد شده قرار می دهیم . در آخر روی ان فویل می کشیم و فویل را با چاقو  چند تا سوراخ ایجاد می کنیم و در حرارت 200 درجه سانتیگراد در طبقه وسط فر به مدت یک ساعت ونیم می پزیم. و بعد راحت آنرا برمی گردانیم.

  • ۱۳:۰۳   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

     ته چین گوشت

    انواع ته چین,ته چین بادمجان,ته چین قارچ,ته چین گوشت,ته چین,ته چین اسفناج,ته چین مرغ و بادمجان,ته چین ماهیچه,ته چین آلبالو,ته چین قلیه ماهی,انواع پلو,انواع چلو,کته,پخت برنج

    انواع ته چین برنج

    مواد لازم:

    گوشت گوسفندی به اندازه لازم

    برنج 4پیمانه

    پیاز ریز خورد شده 1 عدد متوسط

    کشمش به دلخواه

    مواد لازم برای ادویه:گرد غوره 2قاشق

    پودر زیره سبز 1قاشق

    زرد چوبه نصف قاشق

    نمک و فلفل به میزان لازم

    سماغ نصف قاشق

    پودر پیاز نصف قاشق

    طرز تهیه:

    ابتدا برنج را در آب میپزیم و کمی زود تر برنج را آبکش میکنیم.

    سپس مواد ادویه را مخلوط میکنیم.

    پس از گذاشتن ته دیگ در قابلمه یک دوم برنج را در قابلمه ریخته و روی آن نصف پیاز ریز شده را پهن میکنیم.

    سپس کمی ادویه روی پیاز میپاشیم.

    گوشت های خرد شده را ادویه میزنیم تا رنگ گوشت دیده نشود و سپس آنرا روی برنج و پیاز میچینیم.

    باقی مانده پیاز را روی گوشت ریخته و برنج را روی گوشت میریزیم تا روی گوشت را کاملا بپوشاند.

    بعد برنج را دم میکنیم بعد از بالا آمدن دم برنج میگذاریم به مدت 5 ساعت با حرارت کم بپزد.

    کشمش را شسته 1 پیاز کوچک را نگینی خورد کرده سرخ میکنیم به همراه زردچوبه و کشمش هارا به همراه پیاز سرخ کرده کنار برنج درون قابلمه میزاریم تا غذا حاضر شود.

    نکته ها:

    ۱٫گوشت حتما باید خام باشد آنرا نپزید.همه چربی گوشت را نگیرید کمی بماند.

    ۲٫در زمستان میتوانید چغندر ها به قطر ۱ سانت برش زده کنار گوشت زیر برنج بگذارید.توجه داشته باشید به چغندر ادویه و نمک نزنید

    ۳٫گوشت نباید زیاد ضخیم باشد.برای سرو غذا کشمش روی برنج را با زعفران و کمی برنج مخلوط کرده و روی برنج را با آن تزیین میکنیم و گوشت را کنار برنج یا در ظرفی جدا سرو میکنیم

     

  • ۱۳:۰۴   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ته چین مرغ و بادمجان شیرازی

    طرز تهیه انواع ته چین

    مواد لازم:

    برنج 5 لیوان

    سینه مرغ 3 عدد

    بادمجان 3 عدد

    شکر 2 قاشق غذاخوری

    زرشک 100 گرم

    آب مرغ 1 لیوان

     زرده تخم مرغ 2 عدد

    ماست پر چرب 1 لیوان

    زعفران دم کرده مقدار لازم

    طرز تهیه :

    سینه های مرغ را با 1 عدد پیاز ، نمک ، زرد چوبه و چند لیوان اب داخل قابلمه بریزید و بپزید سپس ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

    بادمجان ها را پوست بگیرید و حلقه ای خرد کنید ، روی بادمجان های حلقه شده نمک بپاشید و 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا آب اضافی بادمجان ها خارج شود سپس در روغن سرخ کنید.

    برنج را 30 دقیقه قبل از پخت خیس دهید ، برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و نرم شود سپس آبکشی نمائید ( زمانی باید برنج را آبکشی کنید که دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ).

    زرشک را 10 دقیقه در آب گرم خیس دهید تا نرم شود سپس زرشک و شکر را با مقداری روغن یا کره تفت دهید.

    داخل کاسه ای ماست ، زرده های تخم مرغ ، مقداری زعفران دم کرده و نمک را با 1/4 برنج آبکش شده مخلوط کنید ، کف قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و این مخلوط را داخل قابلمه بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا مواد خوب فشرده شوند.

    مقداری زرشک ، بادمجان سرخ شده و مرغ ریش ریش شده را روی این لایه بریزید ، مقداری برنج سفید روی این مواد بریزید و به همین صورت 2-3 لایه روی هم قرار دهید و لایه آخر را نیز با برج بپوشانید.

    حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کنید سپس 1 لیوان آب مرغ را روی برنج بریزید ، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و به مدت 1 ساعت اجازه دهید برنج بپزد ، پس از پخت برنج را بصورت قالبی داخل ظرف برگردانید و سرو کنید.

     

  • leftPublish
  • ۱۳:۰۵   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

     ته چین مرغ و اسفناج

    انواع ته چین برنج

    مواد لازم برای ۴ نفر:

    اسفناج پاک کرده نیم کیلو

    مرغ پخته و ریش ریش ۴ تکه

    برنج ۳ پیمانه

    پیاز ۱ عدد

    زعفران دم شده به میزان لازم

    ماست چکیده یا سفت ۲ تا ۳ لیوان

    تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد

    سیر له شده ۳ تا ۴ حبه

    نمک و فلفل و روغن به میزان لازم

    طرز تهیه:

    برنج رو از قبل خیس کنید.
    مرغ رو با پیاز تفت بدید و زعفران و نمک و فلفل اضافه کنید و با شعله کم با آبی که خودش میندازه, بذارید بپزه! اگر آب لازم داشت, کمی اضافه کنید. خیلی روی مرغ آب نریزید چون بیمزه میشه.
    سیر رو توی تابه تفت بدید و سرخ که شد, اسفناج رو اضافه کنید. اگه اسفناج تازه است که آب میندازه و بذارید با آب خودش بپزه و بعد تفتش بدید و سرخ کنید. اگر هم اسفناج فریزی هست که فقط کافیه با سیر تفت بدید تا آبش جمع بشه و سرخ بشه.
    تخم مرغ رو با چنگال بزنید و به ماست و زعفران و نمک اضافه کنید, بزنید دوباره تا خوب مخلوط بشه و یکدست.
    برنج رو به روش معمول آبکش یا کته ای آماده کنید و با مخلوط ماست و زعفران و تخم مرغ مخلوط کنید.
    روغن رو توی قابلمه بریزید و نیمی از برنج رو کف قابلمه بریزید و بعد مرغ و لایه بعد اسفناج رو پهن کنید و خوب فشرده کنید و بعد مابقی برنج رو بریزید و خوب فشرده کنید و باشعله کم بذارید حدود ۱ ساعت دم بکشه یا توی فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه طبقه وسط حدود ا ساعت بذارید و ربع ساعت آخر پخت هم طبقه اول بذارید تا ته اون طلایی بشه.

    نکات

    من همیشه مرغ رو که میپزم, میذارم چند ساعت توی مخلوط ماست و زغفران بمونه! اینجوری مرغ خیلی خوش طعم میشه! فقط این ترکیب باید در حدی باشه و مثل خمیر به دور مرغ بچسبه و مرغ توی اون شناور نشه!

    فراموش نکنید که روی مرغ آب جوش و روی گوشت آب سرد بریزید تا خوشمزه تر بشن!

    بعضی ها ته چین رو خیلی نازک درست میکنند! ولی شما قرار نیست به مهموناتون ته دیگ بدید, اونا قراره ته چین بخورن!!

    معمولا برای ته چین برنج رو کمی باید دون تر بردارید.

    یادتون نره که پیاز مرغ رو خلالی کنید تا بعد بتونید اونو راحت از مرغ جدا کنید تا منظره بدی به مرغ ته چین نده!

     

  • ۱۳:۱۲   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    طرز تهیه ته‌چین انگشتی


    در قابلمه‌ای آب را جوش آورده، آب برنج خیس‌خورده را خالی کرده، برنج را داخل آن می‌ریزیم تا بجوشد.

    ته چین انگشتی, آشپزی, غذای خوشمزه, مهمانی, طرز تهیه

    مواد اولیه

     برنج    دو پیمانه

     

     تخم‌مرغ    دو عدد

     

     زعفران آب کرده    دو قاشق سوپ‌خوری

     

     روغن زیتون    سه قاشق غذاخوری

     

     ماست چکیده    یک پیمانه

     

     نمک و فلفل    به میزان لازم

     

    سینه مرغ پخته و نگینی خردشده     نصف پیمانه

     

    روش تهیه

    * برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس می‌کنیم.

    * در قابلمه‌ای آب را جوش آورده، آب برنج خیس‌خورده را خالی کرده، برنج را داخل آن می‌ریزیم تا بجوشد.

    * در فاصله‌ای که برنج می‌پزد، تخم‌مرغ‌ها، ماست، نمک، فلفل، زعفران و نیمی از روغن زیتون و مرغ را مخلوط می‌کنیم و سس ته را کنار می‌گذاریم.

    * سپس برنج را در آبکش ریخته و با سس ته‌چین مخلوط می‌کنیم.

    * با نیم دیگر روغن زیتون قالب‌های کوچک را چرب کرده و مواد ته چین را در قالب‌ها می‌ریزیم و با پشت قاشق خوب فشار می‌دهیم.

    * سر قالب‌ها را صاف می‌کنیم و در فری که از یک ربع قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم، در طبقه وسط به مدت 30 دقیقه قرار می‌دهیم تا پخته شوند.

    * بعد از فر خارج کرده و پس از سرد شدن از قالب، ته‌چین‌ها را خارج می‌کنیم.

     نکته:

    بهتر است در تهیه ته‌چین‌ها از ماست ترش استفاده شود.

  • ۱۳:۱۳   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

     ته چین به

    ته چین, طرز تهیه ته چین, ته چین به, به, طرز تهیه ته چین به, غذاهای فصلی

    عطر به، این غذای پاییزی را مطبوع کرده است.

    مواد لازم برای هشت نفر
    به : 500 گرم
    سینه مرغ پخته‌شده : 300 گرم
    برنج : دو پیمانه
    زعـفران حل کرده : دو قاشق سوپ‌خوری
    دارچین : یک قاشق سوپ‌خوری
    ماست : یک پیمانه
    تخم‌مرغ : سه عدد
    نمک و فلفل : به میزان لازم
    روغن زیتون : دو قاشق سوپ‌خوری
    ماست چکیده : نصف پیمانه
    کره : 25 گرم

    طرز تهیه :
    برنج را که از قبل با مقداری نمک خیس کرده‌ایم، داخل آب جوش ریخته و وقتی نیم‌پز شد، آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

    سپس سینه مرغ را ریش‌ریش می‌کنیم.

    به‌ها را پوست گرفته، خلالی خرد نموده و در کره تفت می‌دهیم.

    در مرحله بعد مایه ته‌چین را آماده می‌کنیم، به این صورت که ماست را با زعفران مخلوط کرده، تخم‌مرغ‌های زده‌شده را بهماست اضافه می‌کنیم، سپس روغن زیتون را می‌افزاییم.

    برنج آبکش شده را در مایه ته‌چین ریخته، کاملا مخلوط نموده و مقدار کمی نمک و فلفل به مایه ته‌چین اضافه می‌کنیم.

    در مرحله آخر قالب مورد نظر را چرب کرده، ابتدا مقداری از مایه ته‌چین را داخل قالب ریخته، یک لایه مرغ لابه‌لای ته‌چین می‌ریزیم، سپس یک لایه به افزوده و دارچین می‌پاشیم، روی قالب را با مایه ته‌چین پوشانده و در فری که از 10 دقیقه قبل با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد روشن کرده‌ایم، به مدت 45 دقیقه قرار می‌دهیم تا آماده شود و با ماست چکیده تزیین می‌کنیم.
  • ۱۳:۲۴   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

     ته چین مرغ 

    ته چین مرغ,ته چین مرغ و بادمجان,ته چین مرغ قالبی,[categoriy]

    ته چین مرغ,ته چین مرغ در فر,ته چین مرغ و بادمجان,ته چین مرغ برای 4 نفر,ته چین مرغ و قارچ,طرز تهیه ته چین مرغ,ته چین مرغ قالبی,ته چین مرغ طرز تهیه,ته چین مرغ بدون فر,آموزش پخت ته چین مرغ,انواع پلو,انواع چلو,کته,پخت برنج

    طرز تهیه ته چین مرغ

     

    مواد لازم: 
    برنج  1000 گرم
    گوشت مرغ  1 عدد
    ماست ساده کم چرب  1000 گرم
    زعفران  2 گرم
    روغن  250 گرم 
    تخم مرغ  6 عدد
    نمک  قدری

    روش تهیه :

    گوشت مرغ را میپزیم بطوریکه بعد از پختن یک استکان آب داشته باشد .استخوانهای گوشت مرغ را میگیریم زعفران را در کمی آب جوش حل میکنیم ماست را بهم میزنیم نصف از زعفران سائیده حل شده در آبجوش را با کمی نمک و فلفل و سه عدد زردهتخم مرغ داخل ماست میریزیم و بهم میزنیم و گوشت مرغ را در ماست می خوابانیم ( بهتر است گوشت مرغ را روز یا شب قبل در ماست بخوابانیم )پلو را آبکش میکنیم ته یک ظرف نسوز یا دیگ را دو سه عدد زرده تخم مرغ نصف از روغن و یکی دو ملاقه از ماستی که گوشت مرغ در آن خوابانده ایم در آن میریزیم و دو سه کفگیر برنج در این مایه میریزیم و مایه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف میکنیم مقداری گوشت مرغ روی برنج می چینیم و مقداری برنج روی آن می ریزیم و بقیه گوشت مرغ را روی برنج چیده و با بقیه برنج روی گوشت مرغ را می پوشانیم و با قاشق برنج را کمی فشار میدهیم که به هم بچسبد آب گوشت مرغ را با بقیه زعفران و سه چهار قاشق سوپخوری روغن آب کرده و بقیه ماستی که در ظرف باقی مانده مخلوط میکنیم این مایه را روی سطح برنج میدهیم در ظرف را می بندیم و ظرف را در فر یا روی آتش قرار میدهیم بمدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت میگذاریم دم بکشد ( حرارت فر 350 درجه فارنهایت ) توضیح اینکه هر قدر حرارت ملایم و مدت طبخ طولانی تر باشد ته دیگ ،ته چین تر میشود و موقع کشیدن کمی روغن داغ کرده روی ته چین میدهیم ته چین را در صورتیکه در ظرف نسوز آماده کردیم ممکن است بطور قالبی در دیس برگردانیم و در صورتی که در دیگ مسی تهیه نمودیم دیگ را از روی آتش بر میداریم و در ظرف آب سردی قرار میدهیم تا کمی سرد شود و موقع کشیدن بطوری که گوشت مرغ و برنج از هم جدا نشود تکه تکه با کفگیر در دیس میکشیم و دقت میکنیم ته دیگ آن با مقداری گوشت مرغ و برنج از دیگ جدا شود و این ته دیگ را روی دیس پلو می چینیم .
    ممکن است ته چین را در تابه مسی متناسب با مقدار مواد تهیه کرد در این صورت قطر برنج کمتر و ته دیگ آن بیشتر میشود . و ممکن است دو کیلو ماست کیسه ای را در دستمالی بریزیم آب آن که گرفته شد و در حدود یک کیلو گردید مصرف کنیم .

  • ۱۳:۲۶   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ته چین مرغ " بدون تخم مرغ "

    ,طرز تهیه ته چین مرغ بدون تخم مرغ, ته چین مرغ بدون تخم مرغ, طرز پخت ته چین مرغ بدون تخم مرغ,آموزش پخت انواع غذا با آکا

    طرز تهیه ته چین مرغ بدون تخم مرغ,ته چین مرغ بدون تخم مرغ,طرز پخت ته چین مرغ بدون تخم مرغ,طرز درست کردن ته چین مرغ بدون تخم مرغ,مواد لازم جهات ته چین مرغ بدون تخم مرغ,طرز تهیه ته چین,ته چین


    آماده سازی :120 دقیقه
    پخت :90 دقیقه


    مواد لازم جهت تهیه ته چین مرغ  بدون تخم مرغ برای 4 نفر

    مرغ  متوسط   1     عدد   
    ماست چکیده  ترجیحا ترش نیم     کیلو گرم  
    خلال بادام    50     گرم
    زعفران دم کرده ی غلیظ به میزان لازم  
    برنج   4     پیمانه
    روغن  و کره به میزان لازم    


    طرز تهیه ته چین مرغ  بدون تخم مرغ :
    مرغ را با یک ونیم لیتر اب میجوشانیم و کف ان را مرتب میگیریم ، بعد به ان زرد چوبه، پیاز یک عدد بزرگ ، چند حبه سیر خرد شده، ساقه کرفس ، یک عدد هویج ، چوب دارچین و نمک وفلفل اضافه میکنیم به مدت 10دقیقه با حرارت زیاد میجوشانیم.
     
    بعد حرارت را ملایم میکنیم به مدت یک ساعت ونیم میپزیم بعد از پخت باید حدود یک لیوان اب مرغ بماند .مرغ را بیرون اورده وپس از خنک شدن استخوان مرغ را میگیریم تکه هاى مرغ را خیلى ریز نکنید.
     
    به نیمى از ماستمان کمى نمک ، زعفران 2 قاشق غذا خورى و فلفل قرمز وکمى پودر خردل اضافه میکنیم و مرغهارا دران قرار میدهیم ودر یخچال میگذاریم. ( این کار را میتوانیم حتى از روز قبل انجام دهیم که در این صورت خوشمزه هم میشود)
     
    حالا نیم دیگر ماست را هم به همین ترتیب مزه دار میکنیم وکنار میگذاریم براى برنج. برنج را با یک قاشق زرد چوبه میجوشانیم وان را زنده بر میداریم . حتماً اول با اب ولرم کمى شستشو میدهیم بعد کمى اب سرد. وبرنج را با ماستمان مخلوط میکنیم +کمى روغن مایع .
     
    حالا کف قالبمان یادر ماهیتابهء گود نصف پیمانه روغن ریخته ونیمى از برنج را ریخته وصاف میکنیم وروى ان زعفران میریزیم بعد مرغهارا روى برنج میچینیم وخلال بادام ها را هم همه جاى ظرف میپاشیم وبعد بقیه برنج را و دوباره زعفران . با قاشق چند سوراخ روى برنج ایجاد میکنیم و در اخر نصف لیوان اب مرغ و نصف لیوان روغن مایع وکره را روى برنج میدهیم.
     
    روى قالب را فویل کشیده وداخل فر گذاشته روى حرارت زیاد به مدت نیم ساعت و بعد باحرارت متوسط براى یک ساعت دیگر.
     
    ویا اگر روى حرارت مستقیم خواستیم تهیه کنیم 10 دقیقه اول حرارت زیاد باشد وبعد حرارت را کم میکنیم بمدت یک ساعت و نیم ...
     

  • leftPublish
  • ۱۳:۳۳   ۱۳۹۴/۶/۱
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    ته چین

    ,آشپزی, غذای ایرانی ؛ ته چین,انواع پلو ، انواع چلو ، کته ، پخت برنج

    آشپزی, غذای ایرانی ؛ ته چین

    در میان غذاهای سنتی، ته‌چین از آن غذاهایی است که در مهمانی‌ها زیاد طبخ و تهیه می‌شود. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛

     

    خوبی‌های ته چین ته ندارد
    در میان غذاهای سنتی، ته‌چین از آن غذاهایی است که در مهمانی‌ها زیاد طبخ و تهیه می‌شود. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛ قسمت اولش برنجی است که با تخم‌مرغ و ماست مخلوط شده و کاملاً زعفرانی می‌شود و قسمت دیگرش معمولا گوشتی بوده و شامل تکه‌های مرغ، ماهی یا گوشت راسته است. این غذا ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود. در «دستور غذا»ی این هفته می‌خواهیم ته‌چین مرغ را که پرطرفدارترین نوع ته‌چین است، بررسی می‌کنیم.

     

    مواد لازم:
    برنج :  2 لیوان -  480 کیلوکالری
    تخم‌مرغ:  2 عدد-  200 کیلوکالری
    ماست چکیده: 2 قاشق‌غذاخوری - 50 کیلوکالری
    زعفران و نمک: به میزان دلخواه-  صفر
    سینه مرغ: 250 گرم -  440 کیلوکالری 
    پیاز متوسط: 1 عدد - 25 کیلوکالری
    هویج حلقه حلقه شده: 1 لیوان -  25 کیلوکالری
    سبزی خرد شده: 2 لیوان - 50 کیلوکالری
    زرشک خشک: نصف لیوان - صفر
    روغن مایع: 5 قاشق‌غذاخوری - 450 کیلوکالری
    زردچوبه، فلفل و نمک: به میزان دلخواه -صفر
     
    طرز تهیه ابتدا برنج را آبکش کنید و آن را زنده‌تر بردارید. 
    سپس آن را در ظرفی با ماست، تخم‌مرغ، زعفران آب‌کرده و نمک مخلوط کنید. برای تهیه لایه داخلی نیز مرغ را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید و در 3 قاشق غذاخوری روغن تفت بدهید.
     
    سپس به آن، نصف لیوان آب بیفزایید و بقیه مواد (اعم از سبزی‌های خرد شده شامل کرفس، جعفری، مرزه و ترخان و هویج و ادویه‌های یاد شده) را اضافه کنید و بگذارید کنار هم بپزند.
     
    در پایان، تابه تفلونی را که دیواره‌های بلندی دارد، با 2 قاشق غذاخوری روغن چرب کنید و نصف برنج را در آن بریزید. آن‌گاه مخلوط مرغ را که سرد شده، به آن بیفزایید و روی آنها را با زرشک بپوشانید و سپس لایه بعدی برنج را اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم کاملاً بپزد. بعد از 30 دقیقه ته‌چین شما آماده خواهد بود.

    این غذا تقریبا 1700 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن بین 4 نفر، به هر نفر بیش از 400 کیلوکالری انرژی خواهد رسید. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم آن را ترجیحا در وعده ناهار میل کنید.

  • ۱۱:۴۹   ۱۳۹۴/۶/۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    باقالی پلو، شوید باقلا پلو مجلسی با ماهیچه

    باقالی پلو,باقالی پلو با ماهیچه,باقالی پلو با مرغ,باقلا پلو,باقالی پلو با ماهیچه مجلسی,باقالی پلو با گوشت,پلو باقالی,باقالی پلو و ماهیچه,طرز تهیه باقالی پلو,پلو باقلا,انواع پلو,انواع چلو,کته,پخت برنج

    شوید باقلا پلو مجلسی با ماهیچه

    مواد لازم برای ۴ نفر :

     برنج : ۴ پیمانه   /  شوید پاک کرده:۳ پیمانه    /    پیاز : 2 عدد متوسط     

    برگ بو : 1 عدد  /   زعفران دم کرده : نصف استکان /  باقلا لپه ای : ۳ پیمانه 

    ماهیچه گوسفند : ۵۰۰ گرم   /    رب گوجه فرنگی : 1 قاشق غذا خوری

    روغن :به مقدار لازم    /    نمک، فلفل و زرد چوبه : به مقدار لازم 

    طرز تهیه :

     برنج را از شب قبل با مقداری آب و 2 قاشق غذا خوری نمک بخیسانید .

    گوشت را با یک عدد پیاز و برگ بو و مقداری آب روی حرارت بالا قرار دهید تا آب بجوشد و کف روی گوشت را بگیرید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و به مدت 2 ساعت زمان پخت برای گوشت در نظر بگیرید .

    در قابلمه مناسبی تا نصف آب بریزید، بعد از جوشیدن آب یک قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید و باقلا پاک کرده را داخل آن بریزید تا ۲۰ دقیقه در آب بجوشد

    کافی است.  بعد آب روی برنج را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید و بسته به نوع برنج ، در زمان معین برنج و باقلا را با هم آبکش کنید .

    ته قابلمه حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را پهن کنید و یک لایه از مخلوط برنج و باقلا بریزید و پس شوید را به آرامی با موارد مخلوط کنید و اینکار را تا پایان نجام دهید ؛ همچنین میتوانید شوید را قبل از ریختن مخلوط برنج و باقلا داخل قابلمه ، داخل آبکش با مواد مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند .

    نصف زعفران دم کرده را با یک استکان اب جوش و روغن روی برنج بریزید و بگذارید دم بکشد و حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم زمان برای دم کشیدن برنج در نظر بگیرید .

    بعد از پختن گوشت، آن را از آب خارج کنید ، در انتهای طبخ گوشت باید به اندازه یک تا دو لیوان از آب گوشت باقی مانده باشد . آب گوشت را صاف کنید، یعنی پیاز و برگ بو را خارج کنید و دور بریزید و کمی نمک روی گوشت بپاشید و بگذارید این ترکیب کمی بماند تا مزه دار شود.

    در تابه ای مقداری روغن گرم کنید، یک عدد پیاز باقیمانده را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و همراه با کمی زردچوبه درروغن سرخ کنید تا طلایی شود سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و در روغن تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود .

    بعد گوشت پخته را که بهتر است به تکه های درشت خرد شده باشد داخل تابه بریزید و تمام سطح آنرا سرخ کنید ، باقیماندهزعفران را نیز داخل تابه بریزید .

    نمک و ادویه آن را کنترل کنید و یک الی دو لیوان آب گوشت صاف شده را به مواد اضافه کنید و با حرارت متوسط و درب باز تا زمانی که آب گوشت کشیده شود روی حرارت قرار دهید.

     وقتی برنج دم کشید و آب گوشت هم کشیده شد، مقداری روغن گرم کنید و روی پلو بریزید .  پلو را داخل قابلمه به آرامی با کمک کفگیر مخلوط کنید و داخل دیس بکشید و نیمی از برنج را کشیده و گوشت آماده را روی آن قرار دهید و بقیه پلو را رویگوشت بریزید .

     
     نکات مهم:

    میتوانید از باقلای خشک نیز استفاده کنید که در اینصورت ۳-۴  ساعت قبل از استفاده باقلا را خیس کنید و بعد به صورت جداگانه بپزید .

    برنج را نیز جدا آبکش کنید و بعد باقلا پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید و باقی مراحل را طی کنید .

    در صورتی که از شوید خشک برای تهیه این پلو استفاده میکنید از اب و روغن بیشتری برای برنج استفاده کنید ولی لزومی به خیساندن شوید قبل از استفاده نیست .

    بهتر است برای تهیه گوشتی که همراه با این پلو سرو میکنید از زودپز کمک بگیرید .

    هنگام استفاده از زودپز در این مورد، گوشت بدون از دست دادن بافت و ظاهر خود در زمانی کوتاه تر آماده مصرف می شود و ظاهر پلو مجلسی تر خواهد شد .

    بهتر است گوشتی که برای این منظور استفاده میکنید کمی چربی داشته باشد ولی هنگام سرو چربی را از آن جدا کنید .زمان طبخ کامل گوشت در زودپز به نوع زودپز و مقدار گوشت بستگی دارد

  • ۱۱:۵۰   ۱۳۹۴/۶/۲
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست
    ۸ فوت کوزه‌گری برای خوشمزه شدن باقالی پلو


    نکات کلیدی برای خوشمزه تر شدن باقالی پلو

    باقالی پلو از غذاهای قدیمی ‌ایرانی و با مشخصاتی که تهیه می‌شود، مختص کشور ماست. این غذا همچنین یکی از گزینه‌های مناسب برای سرو در میهمانی‌های ایرانی محسوب می‌شود اما برای تهیه و پخت آن باید نکته‌هایی را رعایت کرد تا مزه آن خوشمزه‌تر و طعمش لذیرتر شود.
    ۱ - از باقلا‌هایی استفاده کنید که پوست سبز رنگی دارند و البته به مدت طولانی هم فریز نشده‌اند زیرا ماندن طولانی‌مدت باقلا در فریزر باعث تغییر رنگ و طعم این ماده غذایی می‌شود.
    ۲ - بهتر است نصف مقدار برنج، باقلا اضافه کنید. یعنی در ۴ پیمانه برنج، ۲ پیمانه باقلا بریزید.
    ۳ - بهترین گوشت‌ها برای صرف با باقلاپلو، گوشت‌های گردن و ماهیچه هستند البته این غذا با گوشت مرغ نیز خورده می‌شود. جالب است بدانید که جنوبی‌ها این برنج مخلوط را با ماهی هم می‌خورند.
    ۴ - قبل از افزودن باقلا به برنج آبکش‌شده، بهتر است آن را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در آب جوش قرار دهید و با دم کشیدن کامل برنج، باقلا‌ها نیز مغزپخت خواهندشد. یادتان باشد که این مرحله نباید خیلی طولانی شود زیرا در صورت زیاد جوشیدن باقلا‌ها در آب، ‌ بعد از دم کشیدن همراه برنج، له خواهند شد. در ضمن، هنگام جوشیدن باقلا‌ها در آب، کفی روی آن‌ها را می‌گیرد که باید آن را بردارید زیرا در غیر این صورت باقلاپلو رنگ کدر و تیره‌ای پیدا می‌کند که چندان خوشایند نیست.
    ۵ - برخی باقلا‌ها به‌خوبی پخته نمی‌شوند. این نوع باقالی ها ناپز هستند و هر قدر روی حرارت بمانند، باز هم پخته نخواهند شد بنابراین بهتر است از خرید و حرارت دادن آن‌ها خودداری و از خوردنشان صرف‌نظر کنید.
    ۶ - سبزی مناسب این غذا شوید است که توصیه می‌شود از نوع تازه آن استفاده کنید. در ضمن می‌توانید هنگام دم کشیدن برنج، یک شاخه سیر تازه در میان آن قرار دهید تا عطر منحصر به فردی بگیرد.
    ۷ - اگر باقلاپلویتان با گوشت گردن بود، برای طعم دادن بیشتر به این غذا می‌توانید روی برنج در حال دم کشیدن، دارچین بیفزایید و روی گوشت نیز کمی‌ دارچین بریزید. به این ترتیب غذا طعم متفاوت‌تری پیدا خواهد کرد.
    ۸ - ته دیگ این غذا می‌تواند مخلوط برنج با باقلا یا نان، به‌خصوص نان تافتون، باشد. به این ترتیب دیگر با هیچ بهانه‌ای از خیر ته دیگ تهیه شده نخواهید گذشت.
    نکته‌ها:
    اگر فشارخون دارید بهتر است به برنج کمی ‌سیر تازه بیفزایید و افزودن نمک را بسیار محدود کنید. می‌توانید در کنار مرغ از سیب‌زمینی استفاده کنید زیرا این ماده غذایی سرشار از پتاسیم است و به کنترل فشارخونتان کمک خواهد کرد. البته در صورت خوردن سیب‌زمینی با این غذا، مقدار برنج مصرفی‌ را به حداقل برسانید زیرا در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهید شد.
    اگر چربی خون دارید بهتر است با این غذا گوشت سفید مانند گوشت بوقلمون یا مرغ میل کنید آن هم قسمت سینه زیرا چربی کمتری دارد، غذا را با روغن کمتری تهیه و آن را با یک بشقاب سبزی خوردن میل کنید. این فیبر دریافتی به تنظیم چربی خونتان کمک خواهد کرد.
    اگر لاغرید بهتر است وقتی غذا را در بشقاب کشیدید، به آن کره بیفزایید و آن را با یک بشقاب سالاد و سبزی‌های رنگارنگ و تازه میل کنید. این سبزی‌ها بهتر است شامل گوجه‌فرنگی، کاهو، کلم‌قرمز و جوانه گندم باشد. پیشنهاد می‌کنیم باقلاپلو با مرغ را با یک لیوان آبمیوه تازه خانگی میل کنید تا مقدار کالری‌ای که در واحد حجم در یک وعده غذایی دریافت می‌کنید، افزایش یابد.
  • ۱۵:۱۱   ۱۳۹۴/۶/۲۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    ته چین مرغ و آلو

    برنج 4پیمانه

    ماست چکیده 2پیمانه

    زرده تخم مرغ+یک عدد تخم مرغ

    سینه مرغ یک عدد

    نمک وزردچوبه و دارچین

    زعفران 1ق چ

    آلو به مقدار دلخواه

    روغن مایع 1پیمانه

    کره 100گرم

    زرشک+خلال پسته و بادام برای تزیین

    ابتدا برنج را که چندساعت قبل خیسانده ایم در آبجوش ریخته و بعد آبکش میکنیم تا آبش گرفته بشه. آلوها را از قبل خیس میکنیم تا نرم شوند.

    سینه مرغ را تکه تکه کرده و به همراه پیاز خورد شده و آلوهای خیس خورده و نمک و یک تکه کوچک دارچین و زردچوبه در روغن کم با درب بسته اجازه میدهیم با آب خودش بپزد سپس که آبش گرفته شد کمی سرخشون میکنیم.

    تخم مرغها رو با چنگال میزنیم و به ماست زده شده اضافه میکنیم. روغن مایع زعفران دم کرده به همراه نمک و کمی پودردارچین را افزوده و سپس برنج را اضافه کرده مخلوط میکنیم. کف ظرف رو چرب میکنیم نصف برنجها رو ریخته و با قاشق فشار میدیم تا منسجم بشه. سپس آلوها رو دورتادور ظرف چیده و مرغها رو وسطشون میریزیم. من یه ردیف هویج رنده شده و سرخ شده هم اضافه کردم. بعد بقیه برنج رو ریخته دوباره با قاشق صاف میکنیم. روی ظرف رو بافویل میپوشونیم و در فر 180 درجه تا وقتی که ته چینمون کمی طلایی شه. بعد با زرشک و خلالهای تفت داده شده تزیین میکنیم.

    انواع پلوها

  • ۱۲:۵۱   ۱۳۹۴/۸/۱۸
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    آلبالو_پلو

    يكى ديگه از غذاهاى اصيل ايرانى آلبالو پلو است كه با كمى دقت ورعايت بعضى نكات ميتونيد يه إلبالو پلوى خوشمزه و زيبا تهيه كنيد 

    اكثر خانمها از شفته شدن آلبالو پلو شكايت دارن كه من دراينجا نكاتى رو براى رفع اين مشكل بهتون ياد ميدم .

    مواد لازم: 

    برنج.        ٤ پيمانه 

    آلبالو.         ١ كيلو 

    شكر.         ١ كيلو 

    مرغ.        ١ كيلو 

    روغن يا كره.      ١٠٠ گرم 

    زعفران ساييده.      نصف ق چ 

    خلال پسته وبادام.     مقدارى براى تزئين 

    طرز تهيه:

    برنج را پس از شستن خيس كنيد ، البالوها را شسته هسته گيرى كنيد وشكر را روى ان ريخته در يخچال قرار دهيد تا اب بياندازد، مرغ را با يك عدد پياز ودوسه تكه هويج وكمى نمك ومقدارى زعفران با اب بسيار كم بپزيد تا در نهايت يك استكان كوچك آب داشته باشد. 

    ظرف محتوى البالو وشكر را روى حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد كف روى انرا بگيريد وبعد از جوش آمدن حدود ١٠ تا ١٥ دقيقه انرا بجوشانيد بيشتر از اين زمان باعث ميشود آلبالوهاى شما تيره شود . 

    برنج را كمى زنده تر از معمول آبكش كنيد كف قابلمه را ته ديگ سيب زمينى بگذاريد وروى آن يك رديف برنج بريزيد سپس به كمك كفگير مقدارى آلبالو را از شربت خارج كرده و روى برنج بريزيد به همين ترتيب لايه لايه ادامه دهيد تا مواد تمام شود ولايه رويى برنج باشد . آلبالو پلو را با شعله ملايم دم كنيد چون ته ديگ آن زود ميسوزد بعد از بيست دقيقه مقدارى از شربت را با روغن يا كره داغ كنيد و روى پلو بريزيد و ١٠ دقيقه ديگر به آن فرصت دهيد تا خوب دم بكشد .

    در اين فاصله خلالها را بشرييد خلال بادام را با مقدارى از زعفران دم كرده مخلوط كنيد و روى حرارت يك دقيقه گرم كنيد تا كمى نرم شود .

    آلبالو پلو را در ديس بزرگى بكشيد و تكه هاى مرغ پخته را دور ظرف بچينيد و روى پلو را با برنج زعفرانى وخلال پسته وبادام تزئين كنيد 

    نوش جان

    @ashpazima

  • ۱۳:۰۵   ۱۳۹۴/۸/۱۸
    avatar
    ay.k
    کاربر جديد|27 |56 پست
    زیباکده
    نازنین جون : 

    طرز تهیه یک دم پخت خوشمزه/خیلی ایرانی؛ دم‌ پخت سير نرگسی !

    طرز تهیه یک دم پخت خوشمزه/خیلی ایرانی؛ دم‌ پخت سير نرگسی !

    مواد لازم براي 6-5 نفر


    برنج: 3 پيمانه
    زردك: 2 عدد
    پياز: یک عدد
    شويد: 3 قاشق غذاخوری
    سیر: 2 تا 3 حبه
    زردچوبه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    فلفل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    ادويه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    نمك: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
    روغن: به ميزان لازم

    چطور درست کنیم؟

    1- برنج را در ظرفي بريزيد و به مدت يك ساعت همراه كمي نمك خيس كنيد.

    2- عدس را پاك كرده، بشویيد و در قابلمه‌اي روي حرارت قرار دهيد تا پخته شود.

    3- زردك‌ها را بشوييد و بعد پوست آنها را جدا كنيد. آنها را نگيني خرد و بخارپز كنيد.

    4- در قابلمه‌اي به مقدار لازم روغن بريزيد. پياز را نگيني خرد كنيد و در روغن تفت دهيد سپس سير را خرد كنيد و به مواد بيفزاييد. زردچوبه، فلفل و ادويه را هم اضافه كنيد و تفت دهيد.

    5- شويد، زردك و عدس را به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد. برنج خيس خورده را نيز داخل ظرف بريزيد.

    6- در مرحله آخر آب را به اندازه‌اي كه روي مواد را بگيرد، اضافه كنيد. قابلمه را روي حرارت قرار دهيد تا آب آن تمام شود سپس برنج را دم كنيد پس از حدود 45 دقيقه دمي آماده سرو است.

    زیباکده

    زردک چی بید ؟؟؟؟7

  • ۱۴:۵۱   ۱۳۹۴/۸/۲۳
    avatar
    نازنین جون
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|28058 |24368 پست

    Image result for ‫زردک‬‎Image result for ‫زردک‬‎Image result for ‫زردک‬‎

    هویج ایرانی یا زردک

  • ۲۲:۱۰   ۱۳۹۴/۹/۲
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    پلو_يونانى

    آشپزى به سبك كشورهاى اطراف درياى مديترانه به عنوان بهترين وسالمترين وهمينطور خوشمزه ترين غذاها در دنيا شناخته شده است كه به سبك آشپزى ايرانى هم بسيار نزديك است . پلوى يونانى با به كارگيرى مواد اوليه سالم وضرورى يك غذاى كامل ولذيذ است كه اميدوارم از درست كردن آن لذت ببريد.

    مواد لازم :

    برنج.      ٢پيمانه 

    گوشت چرخ كرده.    ٢٠٠ گرم 

    پياز.       ١ عدد 

    رب گوجه فرنگى.     ١ ق غ 

    نخود فرنگى پخته.     نصف پيمانه 

    ذرت كنسروى.       نصف پيمانه 

    قارچ ريز خرد شده.     ١ پيمانه 

    هويج نگينى.      نصف پيمانه 

    نمك وفلفل وادويه.     به ميزان لازم 

    زعفران ساييده.      ١ ق چ 

    @ashpazima

    طرز تهيه : 

    گوشت چرخ كرده را با پياز و نمك وفلفل وادويه ورب گوجه فرنگى خوب تفت دهيد و قارچها را هم ريز خرد كنيد وبه همراه گوشت خوب تفت دهيد كمى هم ابليمو بزنيد و مايه گوشتى را كنار بگذاريد . 

    برنج را آبكش كرده و در يك ظرف بزرگ زعفران را با يك استكان إب جوش حل كنيد وبرنج آبكش شده را در اين ظرف ريخته وكاملا به زعفران آغشته كنيد . برنج زعفرانى را با هويجهاى بخار پز شده نگينى وذرت ونخود فرنگى پخته شده مخلوط كرده ودم كنيد .

    موقع سرو در كاسه هاى تكنفره اول مقدارى از پلوى آماده شده را بريزيد بعد يك لايه از مايه گوشتى را بريزيد وبا پشت قاشق كمى فشرده كنيد سپس بقيه كاسه را با پلو پر كنيد و روى آنرا صاف كنيد كاسه را در بشقاب برگردانيد واطراف آنرا تزئين كنيد .

    ميترانيد كل غذا را به همين ترتيب در يك قالب و يا كاسه بزرگ قشرده كنيد ويكجا در ديس بكشيد و تزئين كنيد . 

    نوش جان

    انواع پلوها

  • ۱۵:۲۰   ۱۳۹۴/۹/۱۰
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    پلو_شويد_لوبيا_چشم_بلبلى

    مواد لازم:

    برنج.       ٢ پيمانه 

    لوبيا چشم بلبلى.       ١ پيمانه 

    شويد تازه يا خشك ويا فريزرى       به ميزان لازم 

    نمك ، روغن وسيب زمينى براى ته ديگ و كمى زردچوبه

    طرز تهيه:

    برنج را بعد از شستشو با مقدارى نمك و آب ولرم خيس كنيد .

    لوبيا را هم خيس كنيد و آب آنرا عوض كنيد و جدا گانه بپزيد .

    براى پخت برنج در قابلمه مناسبى آب را بجوشانيد و برنج را به آن اضافه كنيد كمى زردچوبه به آن بزنيد واگر از شويد خشك استفاده ميكنيد آنرا در آب برنج بريزيد برنج را آبكش كنيد و لوبيا را هم با آن مخلوط كنيد اگر از شويد تازه استفاده ميكنيد موقع دم كردن لابه لاى برنج بپاشيد . ته ديگ مورد علاقه خود را كف قابلمه بگذاريد و برنج را دم كنيد 

    نوش جان

    انواع پلوها

  • ۱۱:۲۱   ۱۳۹۴/۹/۱۷
    avatar
    mona monaکاپ آشپزی کاپ عکاس برتر 
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|48267 |46689 پست

    نخود پلو

    نخود پلو یک غذای خوشمزه است و همین‌طور حاوی ویتامین K1، فولیک‌اسید و ویتامین B6 هست.در این پلوی مخلوط به جای مرغ می‌توانید از میگو هم استفاده کنید. به این طریق که میگوها را با پیاز داغ تفت دهید.

    نخود پلو ( شويد نخود )

    مواد لازم:

    برای 4 نفر

    مرغ بدون استخوان و خرد شده      250 گرم
    برنج                                                    3پیمانه
    نخودفرنگی                                         2 پیمانه
    پیاز داغ                                               3 قاشق غذاخوری
    فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین              1 قاشق چای‌خوری
    رب گوجه فرنگی                                  2 قاشق غذا خوری
    شوید تازه (خرد شده)                         2 پیمانه

     

    طرز تهیه:

    نخود فرنگی ها را بپزید با کمی نمک و درست زمانی که میخواهید برنجتان را آبکشی کنید نخود فرنگی های پخته شده و شوید خرد شده تازه را به اب برنج اضافه کنید و بعد برنجتان را آبکشی کنید.در این روش موادتان به صورت یکنواخت در برنج پخش می شود. این غذا را می توانید با مرغ سرو کنید.مرغ را به روش همیشگی پخت مرغ تهیه کنید یعنی ابتدا سینه مرغ هارا با کمی نمک و ادویه آغشته کنید و بعد در روغن تفت بدهید و بعد به همراه پیاز داغ ، نصف لیوان آب ، 2 قاشق غذا خوری ب روی  شعله خیلی کم بگذارید مرغ ها پخته شود. بعد نخود پلوی خودتان را با این مرغ های لذیذ سرو کنید.

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان