خانه
× برای دیدن جدیدترین مطالب این تاپیک اینجا کلیک کنید و برای دیدن صفحه ابتدایی، این پنجره را ببندید.
برای دیدن صفحات دیگر، بر روی شماره صفحه در شمارنده بالا کلیک کنید.
مشاهده جدیدترین مطالب این تاپیک
13K

ضایعات عضلانی و عصبی

  • ۱۶:۰۶   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    دیستونی چبست؟

    📩مقدمه

    یستونی به معنای انقباض غیرارادی مکرر و طولانی در یک عضله یا در گروهی از عضلات یا بروز وضعیت‌های بدنی خاص است و در واقع یک اختلال حرکتی– عصبی محسوب می‌شود. 

    هنگامی که حرکات و دامنه حرکات به اندازه‌ای ثابت بمانند و به صورت وضعیت غیرطبیعی درآیند به آن دیستونی می گویند... نکته بسیار مهم آن است که دیستونی‌ها اغلب باعث بروز حرکات غیرطبیعی و اختلالات وضعیتی ناتوان کننده می‌شوند.

    📩 علل دیستونی

    علل مختلفی در ایجاد دیستونی نقش  دارند،البته هنوز هم برخی از دیستونی‌ها علت‌های ناشناخته دارند اما سر دسته علل ایجادکننده آنها،

    🌀 علل ارثی

    🌀 تروماها و صدمات فیزیکی

    🌀 بعضی عفونت‌ها

    🌀مصدومیت‌ها

    🌀عوارض برخی داروها

    🌀 کم رسیدن اکسیژن حین زایمان

    🌀 بروز ضربات زایمانی 

    🌀 افزایش  بیلی روبین در نوزادی

    🌀بیماری‌های داخلی جمجمه‌ای موضعی 

     شاید در شکلی از دیستونی که در حال حاضر به عنوان دیستونی شایع و منتشر و عمومی شناخته می‌شود، رد پای مساله ژنتیکی و توارثی پررنگ تر دیده شود.

    📩تقسیم بندی دیستونی

    تقسیم بندی‌های مختلفی برای انواع دیستونی وجود دارد

    🌀 اولیه 

    🌀 ثانویه .

     در نوع اولیه که بیشتر دیستونی‌ها را دربرمی گیرد، علتی برای بروز دیستونی وجود ندارد و به صورت تک گیر فقط خود فرد را گرفتار می‌کند. گاهی دیستونی‌ها ثانویه هستند و افراد مبتلا، مثلاً به دلیل یک بیماری دچار اختلالات در متابولیسم مس می‌شوند.

     مس در بدن دچار اختلالات سازوکاری و سوخت و سازی می‌شود و بیماری «ویلسون» را ایجاد می‌کند. در برخی بیماری‌های ویلسونی، حرکات دیستونی مشاهده می‌شود و براساس علت بروز دیستونی، علل اولیه و ثانویه دارد.

     طبقه بندی کاربردی دیگر، متناسب با میزان عضلاتی است که در دیستونی با موضع جغرافیایی و تشریحی گرفتار شده‌اند.

    🌀 دیستونی فوکال

    برخی دیستونی هاعضلات محدودی را درگیر می‌کنند که به آنها دیستونی موضعی گفته می‌شود که درواقع ترجمه «دیستونی فوکال» است. در این دیستونی‌ها گروه محدودی از عضلات درگیر می‌شوند؛ مثلاً یک نوع آن در حرکت پلک‌ها اختلال ایجاد می‌کند به طوری که پلک‌ها غیرارادی و مکرر باز و بسته و دچار اسپاسم‌های متعدد می‌شوند به طوری که گاهی خود اسپاسم مانع از حرکات مناسب پلک و چشم‌ها و دید مستقیم فرد می‌شود که به آن بلفارو اسپاسم می گویند. 

    🌀دیستونی رژینال

    گاهی دیستونی گروه بزرگ تری از عضلات را در بر می‌گیرد که به آن «دیستونی منطقه‌ای» گفته می‌شود.

    🌀نوع ژنرالیره

    اگر قسمت اعظم عضلات بدن درگیر دیستونی شوند، آن را «دیستونی چرخشی ژنرالیزه» یا «عمومی» می‌نامند. 

    یکی از ناتوان کننده ترین انواع دیستونی‌ها، دیستونی‌های منتشر عمومی هستند. بیشتر دیستونی‌های منتشر عمومی، معمولاً منشا ارثی دارند و اختلالات به صورت جهش درژن‌ها گزارش شده است. علایم آن معمولاً در کمتر از سن ۵ سالگی بروز می‌کنند .

     برخی از دیستونی‌ها مانند دیستونی‌های «موضعی» و «منطقه‌ای»، اغلب در دهه ۴ یا ۵ ظاهر می‌شود.این موضوع بنا به درخواست یکی از همراهان کانال دردهای عضلانی..عصبی...فیزیو ارایه شده.

     این مبحث ادامه دارد

    منبع.... 

    wikipedia.com

    webmed.com

    mayoclinic.com

  • leftPublish
  • ۱۶:۰۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    دیستونی چبست؟
    Dystonia
    💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
    بخش دوم
    دیستونی شایع درایران....
    Neck Dystonia
    📩تورتیکولی یا کژگردنی چیست؟
    یکی از انواع دیستونی‌ها که در جامعه ایرانی نیز شیوع نسبتاً بالایی دارد و بیشتر در دهه ۴ و ۵ زندگی بروز می‌کند، یک نوع دیستونی خاص است که به صورت چرخش و پیچش غیرارادی گردن خود را نشان می‌دهد و انواع مختلفی دارد. در این بیماران گردن به صورت غیر ارادی به سمت مقابل می‌چرخد و ثابت می‌ماند. در موارد محدودتری امکان دارد سر به سمت جلو یا عقب خم شود. دیستونی نواحی گردن را که شیوع زیادی دارد، «کژگردنی» می‌نامند.
    البته کجی گردن در کودکان، شیرخواران و سنین پایین تر علل مختلفی دارد که باید حتماً مورد بررسی قرار گیرد اما در افراد مسن و میانسال می‌تواند جزو موارد دیستونی محسوب شود.

    📩علایم
    اینها افرادی هستند که متوجه می‌شوند گردنشان به صورت غیرارادی هنگام راه رفتن، حرکت، دیدن تصاویر و... به یک سمت می‌چرخد تا آنکه آنقدر پیشرفت می‌کند که گردن به طور مستمر به یک سمت دچار چرخش می‌شود و در این مواقع قابل اصلاح نیست.

    از مشخصات دیستونی آن است که در بسیاری از موارد هنگام خواب حرکات یا کم می‌شوند یا از بین می‌روند و برعکس با استرس و اضطراب معمولاً حرکات چرخشی و پیچشی دیستونی‌ها افزایش می‌یابند و مشکلات جدی را ایجاد می‌کنند.

    در دیستونی عمومی این عارضه باعث می‌شود وضعیت‌های غیرطبیعی در بدن ایجاد شود. از آنجا که این بیماری همه بدن اعم از اندام‌ها، صورت، گردن و ستون مهره‌ها را درگیر می‌کند، امکان دارد فرد شکل‌های عجیب و غریبی پیدا کند و هنگام راه رفتن دچار مشکل شود. ابتدا بیشتر روی پنجه یا روی لبه خارجی پا راه می‌روند. زمانی که می‌خواهند متنی را بنویسند، انگشتانشان باز می‌شود و بالاخره عوارض خود را به صورت لرزش‌های پراکنده و اختلالات عضله نشان می‌دهند.
    درادامه با ما باشید

    منبع.....
    wikipedia.com
    mayoclinic.com
  • ۱۶:۰۷   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    دیستونی چیست؟
    Dystonia
    💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

    درمان دیستونی...بخش سوم

    📩این بیماری از بیماری‌هایی است که نسبتاً به درمان مقاومت نشان می‌دهد اما امروزه اولاً با استفاده از روش‌های نوین توان بخشی در مورد کاهش ناتوانی ناشی از دیستونی، گام‌های بلندی برداشته شده است.

    📩دارو درمانی
    خط اول درمان در دیستونی‌ها پس از تشخیص علت اصلی، استفاده از برخی داروهاست که انواع داروها در این زمینه معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    📩تزریق
    اگر خط اول درمان داروهای خوراکی موثر واقع نشوند، معمولاً به سراغ تزریق سم بوتولیسم می‌رویم که باعث فلج موقت عضلات می‌شود و با استفاده از این خاصیت، می‌توان این مشکل را رفع کرد اما با وجود اینکه پاسخ بسیار خوبی به خصوص در دیستونی‌های موضعی مانند گردن، کرامپ نویسندگان یا دیستونی‌های دیگر و بلفارواسپاسم با تزریق سم بوتاکس مشاهده می‌شود، متأسفانه معمولاً دو اشکال در این کار وجود دارد

    🌀 نکته اول آن است که معمولاً آثار موقت است و معمولاً بین ۲ تا ۴ ماه بیشتر دوام ندارد و باز به تزریق مجدد و مکرر این سم نیاز وجود دارد

    🌀 نکته دوم آن است که پس از تزریق چندباره، بدن انسان علیه این سم تولید آنتی بادی می‌کند واین آنتی بادی‌ها باعث خواهد شد که پس از مدتی آثار این آمپول و تزریق در افراد کاهش یابد.

    📩درمان‌های جراحی
    تشابه این بیماری با بیماری‌های دیگر ویرایش

    📩تشخیص
    گاهی تشخیص دیستونی با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌شود مثلاً یک نوع دیستونی به نام دیستونی «فکی–دهانی» داریم، این بیماری در فرد به صورت شکلک درآوردن‌های مختلف غیرارادی است که امکان دارد بیماران را به روان پزشک ارجاع دهند یا با تیک‌های عصبی اشتباه شود. به همین علت تشخیص قطعی آن امکان دارد به تاخیر افتد و آمار دقیق را نتوان محاسبه کرد.

    📩عوارض بیماری
    میزان مرگ و میر به علت بیماری
    دیستونی بیماری کشنده‌ای نیست و بیشتر ناتوان کننده است مگر اینکه با بیماری زمینه‌ای دیگر همراه باشد، اما اگر در مورد دیستونی منتشر فرد به حدی ناتوان باشد که مجبور شود روی صندلی چرخ دار بنشیند، امکان دارد دچار عوارض ناشی از ثابت ماندن‌های طولانی مانند
    🌀 زخم بستر
    🌀 عفونت‌های ادراری
    🌀 عفونت‌های تنفسی
    و... شود که عامل ثانویه برای بروز مرگ زودرس است اما خود دیستونی منجر به مرگ و میر نمی‌شود.
  • ۱۶:۰۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست


    بیمارانی که عمل قلب باز انجام داده اند حتما بخوانند

    👒آزمایش PT چیست؟
    آزمايش زمان پروترومبين ( PT ) ، آزمايشي است که در آن مدت زماني را که طول مي کشد تا خون لخته شود اندازه گيري مي شود. همچنين آزمايش PT براي بررسي عملکرد داروهاي ضد انعقاد انجام مي شود.

    👒آزمايش PT ممکن است آزمايش INR نيز ناميده شود. INR ( نسبت همسو شده بين المللي )، روش استاندارد شده آزمون زمان پروترومبين ( PT ) است ، که بدون توجه به روش آزمايش انجام مي شود.

    👒بنا بر اين پزشک شما مي تواند نتايج را به خوبي متوجه شود، حتي اگر نتايج مربوط به آزمايشگاه هاي مختلف با روش هاي مختلف انجام شده باشد.

    👒 با استفاده از سيستم INR ، درمان با دارو هاي رقيق کننده خون ( درمان ضد انعقاد ) هماهنگ و يکسان خواهد بود. در بعضي از آزمايشگاه ها فقط INR گزارش مي شود و از PT استفاده نمي شود.

    👒فاکتور هاي انعقادي خون براي انعقاد خون لازم هستند . پروترومبين يا فاکتور 2 ، يکي از فاکتور هاي انعقادي است که توسط کبد ساخته مي شود.

    👒ويتامين K براي ساخت پروترومبين و ساير فاکتورهاي انعقادي لازم است. آزمايش زمان پروترومبين ، آزمايش بسيار مهمي است چون وجود 5 فاکتور انعقادي خون را بررسي مي کند ( فاکتور 1 ، 2 ، 5 ، 7 و 10 ).

    👒زمان پروترومبين در موارد زير طولاني مي شود :

    💚مصرف داروهاي ضد انعقاد خون مثل وارفارين.
    💚کاهش ميزان فاکتور هاي انعقادي.
    💚تغيير در فعاليت هر يک از فاکتور هاي انعقادي.
    💚عدم وجود يکي از فاکتور هاي انعقادي.

    👒ساير مواد ، که مهار کننده ناميده مي شوند ، روي فاکتور هاي انعقادي تاثير مي گذارند.

    👒زمان پروترومبين غير طبيعي اغلب به دليل بيماري کبدي و يا درمان با داروهاي ضد انعقاد خون است.

  • ۱۶:۰۹   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    مرالژیا پارستتیکا چیست؟
    Meralgia Paresthetica
    🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄

    🍁مقدمه
    نام دیگر این سندروم بیماری برنارد رت است
    Bernhardt_Roth Syndrome
    ویکی از نوروپاتی های موضعی است که به دلیل وارد شدن فشار به عصب Lateral femoral cutaneous Nerve ایجاد می شود.
    گاهی اوقات به عللی این عصب در مسیر عبورش تحت فشار قرار میگیردکه در نتیجه عصب تحریک شده و این تحریک در مغز بصورت درد و سورش تفسیر میشود.

    🍁علائم
    مهمترین آنها عبارتند از
    🍂درد در پوست سطح خارجی ران که گاهی به سطح خارجی زانو انتشار میابد و معمولا با راه رفتن ویا به عقب بردن ران تشدید میشود
    🍂احساس سوزش و کرختی و سوزن سوزن شدن در آن ناحیه
    🍂گاهی درد در کشاله ران یا باسن
    معمولاً فقط در یک طرف بدن است
    🍂پوست ناحیه معمولاً به لمس سطحی حساس تر از فشار است.
    🍂گاها علامت تینل مثبت در بخش داخلی وتحتانی لبه فوقانی کرست ایلیاک

    🍁علل بوجود آورنده
    🍂ضربات مکرر به ران در حین فعالیتهای ورزشی
    🍂لباسهای تنگ بخصوص گن و شلوار تنگ
    🍂افرایش وزن
    🍂وجود توده در ناحیه لگن که عصب را تحریک میکند
    🍂ضربه ناگهانی کمربند ایمنی اتوموبیل در هنگام تصادف
    🍂آنژیوگرافی از طریق شریان رانی در بیماران قلبی
    🍂دیابت
    🍂بارداری
    🍂متعاقب جراحی ها شامل
    ترمیم فتق
    جراحی لگن
    پیوند کلیه
    جراحی ارتوپدی که نیازمند پیوند استخوان از ناحیه لگن است
    بای پس قلب
    تومور لگن در ستیغ ایلیاک

    🍁ارزیابی بالینی
    در معاینه قدرت عضلانی و ارزیابی رفلکسها طبیعی هستند
    مهمترین نکته تشخیص افتراقی از نوروپاتی فمورال است
    نوار عصب و عضله به تایید تشخیص کمک میکند

    🍂درمان
    درمان این بیماری از طریق رفع فشاری است که به عصب وارد شده است. بعد از رفع فشار درد آهسته و بتدریج خوب میشود ولی بیحسی ممکن است مدت طولانی تری باقی بماند. برای رفع فشار به عصب ممکن است لازم باشد فعالیت های بدنی خود را کاهش دهید، وزنتان را کم کنید، لباس های گشادتری بپوشید یا بجای کمربند از بند شلوار استفاده کنید. در حالات شدیدتر ممکن است پزشک معالج برای کاهش التهاب و فشار در منطقه، از تزریق کورتیکوستروئید استفاده کند.
    طب فیزیکی و فیزیوتراپی هم میتوانند سبب بهبودی علایم شوند
    استفاده از کرمهای موضعی دیکلوفناک و... در حین درد

    🍂جراحی
    در موارد مقاوم به درمان جراحی انجام میشود که شامل قطع عصب بمنظور کاهش فشار و یا رفع فشار موضعی است
    منبع

    مقاله دکتر طناز احدی ارتوپد
    wikipedia
    asnr.com
  • ۱۶:۰۹   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    گردن درد و سفتی گردن وضعیتی چیست؟
    Postural Neck Pain
    -----------------------

    📸مقدمه
    شما می توانید به این عارضه مبتلا شوید اگر در زاویه های دشوار به خواب بروید و یا از کامپیوتر به مدت طولانی استفاده کنید در حالی که گردن تان در یک حالت قرار دارد و به عضلات آن فشار وارد می شود.

    📸اضطراب و استرس نیز می تواند منجر به تنش در عضلات گردن و ایجاد درد شود.

    📸به طور معمول شما می توانید علائم گردن درد خود را با برخی از توصیه ها در خانه مدیریت کنید.

    📸بسیاری از انواع گردن درد حاصل فعالیت های روزمره است از این رو توصیه می شود از برخی مسکن ها هنگام شروع این دردها استفاده کنید. مسکن هایی مانند
    پاراستامول
    ایبوپروفن
    و یا ترکیبی از این دو
    ژل های ایبوبروفن نیز می تواند جایگزین قرص شود.

    📸سعی کنید مکان درد را با کمپرس گرم پوشش دهید. این روش می تواند به کاهش درد و از بین رفتن اسپاسم عضلانی کمک کند. هرچند در برخی موارد کمپرس سرد نیز همین نقش را می تواند داشته باشد.

    📸به پشت یا به پهلویتان بخوابید. این موقعیت ‌ها کمترین فشار را بر روی گردنتان می‌ آورد.

    📸کسانی که به پشت می‌ خوابند، باید بالشی گرد را انتخاب کنند که از قوس گردن حمایت کند و یک بالش صاف که زیر سرشان بگذارند. براي ساختن بالشی گرد می توانید يك حلقه محافظ گردن را رو به درون روبالشی یک بالش صاف‌تر و نرم‌تر وارد کنید، یا اینکه از بالش‌ های مخصوصی استفاده کنید که دارای یک بخش حمایت گردن و یک لبه هستند برای قرار گرفتن سر هستند.

    📸استفاده از بالش پر را که اطراف گردنتان را می ‌گیرد، را در نظر داشته باشید. البته بالش ‌های پر در طول زمان فشرده و صاف می‌ شوند، و باید حدود یک سال یک ‌بار عوض شوند.

    📸در صورت شدت گردن درد از رانندگی خودداری کنید.

    📸اگر عادت دارید در اتومبیل بخوابید یا اینکه تلفن بی سیم یا موبایل را بین گردن و شانه هایتان نگه دارید مطمئن باشید که دچار مشکل می شوید. عادات بدی که به گردنتان فشار می آورند را همین امروز ترک کنید.

    📸اضافه وزن به تمام ماهیچه ها از جمله ماهیچه گردن فشار می آورد.

    📸اگر در محیط کارتان مدام پشت میز کامپیوتر نشسته و به صفحه آن خیره شده اید سعی کنید ارتفاع صندلی را به درستی تنظیم نمایید و هر چند وقت یک بار به خود استراحت دهید.

    📸اگر عضلات گردن شما سفت شده است، تمرینات گردن را انجام دهید. به آرامی عضلات گردن خود را به سمت بالاو پایین و چپ و راست به صورت چرخشی حرکت دهید. این تمرینات عضلات گردن را تقویت می کند و بهبود دامنه حرکت آن کمک می نماید.

    📸شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد گردن درد از فیزیوتراپ ها دریافت کنید و یا به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

    📸اگر کنترل درد با مسکن ها و یا تمرینات گردنی بهبود نمی یابد، شاید نشان دهنده علت جدی تری باشد.
    پزشک شما برای بررسی بیماری های زمینه ای دیگر اقدام خواهد کرد.
    همچنین ممکن است یک مسکن قوی تر مانند کدئین تجویز کند.

    📸اگر سفتی و درد گردن شما بیش از یک ماه ادامه داشته باشد، شما باید جلسات فیزیوتراپی داشته باشید.

    📸اگر نشانه ها بهبود نیافت، پزشک ممکن است شما را به متخصص درد ارجاع دهد و آنهم برای درمان بیشتر و بهترخواهد بود
  • leftPublish
  • ۱۶:۰۹   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    درد و التهاب عصب سیاتیک
    Sciatica
    📎📎📎📎📎📎📎📎
    عصب سياتيک قطور ترين و طويل ترين عصب بدن است.
    از مهره هاي کمر شروع ميشود از کنار نشيمنگاه عبور کرده و ازوسط ران در پشت طي مسير ميکند تا به پشت زانو برسد، در اينجا به دو شاخه تقسيم ميشود که هر کدام از اين دو شاخه اصلي مسئول حس و حرکت قسمتي از ساق ، مچ پا و انگشتان ميباشند.
    بنابراین حرکت و بخش اعظمی از حس ناحیه زیر زانو مربوط به این عصب میباشد

    🍃سیاتیک چیست؟

    به علایم یا مشکلاتی همانند بی حسی، درد و ضعف عضلانی ناشی از درگیری و تحت فشار قرارگرفتن عصب سیاتیک یا ریشه های عصب سیاتیک گفته می شود.

    در سیاتیک ممکن است علائمی چون درد و اختلالات حسی در ناحیه باسن، پشت ران و ساق و ضعف عضلات ساق،پشت و کف پا ایجاد شود. احساس های ناخوشایند و اختلالات در سیاتیک، به میزان آسیب و التهاب، ناحیه آسیب و فیبرهای عصبی درگیر وابسته است. معمولا ، درد ساق پا بیشتر نمود دارد. این مشکلات و اختلالات اغلب یک طرفه بوده ولی ممکن است هر دو سمت را درگیر کند.

    🍃علل سیاتیک

    برخی از عواملی که ممکن است در ایجاد علایم در ارتباط با سیاتیک نقش داشته باشند عبارتند از:
    🌺فتق دیسک بین مهره ای
    🌺تنگی کانال نخاعی
    🌺آرتروز ستون فقرات (اسپوندیلوز)
    🌺بیماری تخریبی دیسک
    🌺لغزش مهره (اسپوندیلولیستزیس)
    🌺اختلال عملکرد مفصل خاجی-خاصره ای (مفصل ساکروایلیاک)
    🌺گیرافتادن عصب سیاتیک و یا شاخه های انتهایی آن
    🌺سندرم پیریفورمیس(درگیری عضله ای عمقی در نشیمنگاه که به همین نام نامیده میشود) که باعث فشار به عصب سیاتیک می گردد (عصب سیاتیک عموما از زیر این عضله در ناحیه کفل عبور می کند)
    🌺تومورهای ستون فقرات کمری، لگن و ران
    🌺شکستگی ها و دررفتگی ها در لگن و اندام تحتانی
    🌺گاهی به دنبال اعمال جراحی (به عنوان عوارض عمل)
    🌺فشارهای ممتد به عصب سیاتیک یا شاخه های انتهایی آن به علت وضعیت های نادرست،گچ تنگ و چکمه بلند و تنگ
    🌺اختلالات عروقی (همانند دیابت و سندرم ایسکمی ولکمن)
    🌺بافت اسکار و هماتوم (تجمع خون به علت آسیب عروقی) در مسیر ریشه های عصبی یا عصب سیاتیک
    🌺حاملگی
    🌺ضربه یا تروما
    🌺وضعیت های ثابت بدنی یا وضعیت های نادرست به خصوص حالت نشسته
    🌺کشیدگی عضلانی
    🌺تزریقات عضلانی در محل نامناسب
    🌺عفونت ها مانند سل ستون فقرات و آبسه داخل لگن

    🍃عوامل خطر

    بعضی از مواردی که در ارتباط با سیاتیک هستند عبارتند از:
    🌹*چاقی
    🌹*سن
    🌹*شغل
    🌹*برخی از بیماری ها همانند دیابت
    🌹*وضعیت های بدنی نامناسب
    🌹*نشستن های طولانی مدت

    🍃درمان

    با توجه به اینکه عوامل مختلفی در ایجاد علایم سیاتیک نقش دارند، تشخیص علت یا مجموعه عوامل اختلالات عصب سیاتیک، اولین و مهمترین گام قبل از هر گونه درمان محسوب می شود.

    به طورکلی درمان با توجه به علت زمینه ای ممکن است در ارتباط با یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:
    🌻*درمان فیزیوتراپی
    🌻*درمان دارویی
    🌻*درمان جراحی
    💐🌹🌺🌸🌷
    نقش فیزیوتراپی در سیاتیک

    اهمیت و نقش فیزیوتراپی در سیاتیک شامل موارد زیر است:
    🌸برداشتن فشار از روی عصب با کمک به التیام و بهبود فتق دیسک یا گرفتگی عضلانی و علایم ناشی از آرتروز و تنگی کانال نخاعی
    🌸کاهش درد و التهاب
    🌸تقویت عضلات با توجه به شرایط بیمار
    🌸تمرینات کششی مناسب با توجه به وضعیت و مشکلات بیمار
    🌸پیشرفت تدریجی تمرینات به هنگام کاهش علایم و مشکلات بیمار
    🌸تنظیم تمرینات هوازی مناسب
    🌸آموزش وضعیت بدنی صحیح به هنگام کار و فعالیت های روزمره
    🌸و مهم تر از همه پیشگیری از عود مجدد بیماری با آموزش های الگوی صحیح انجام حرکات به بیمار و اصلاح راستای ساختار بدن
  • ۱۶:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    روشهای به تاخیر انداختن روند پوکی استخوان
    Osteoporosis
    🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄

    🍄مقدمه
    همه افراد بخصوص افراد در سنین بالا در معرض پوکی استخوان هستند اما با برخی فعالیت‌ها می‌توان آن را به تعویق انداخت.

    🍄علل بیرونی در ایجاد پوکی استخوان

    عادات غذایی نامناسب موجب هضم نشدن غذا می‌شود و در نتیجه اختلالات و بیماری‌های مختلفی در فرد به وجود آید. حرکت و تغذیه مناسب دو روی سکه هستند و اگر به درستی در ارتباط با هم صورت گیرند، خطر بسیاری از بیماری‌ها برطرف می‌شود بنابراین داشتن تحرک و پیاده روی در همه مواقع یک عامل مهم برای سلامتی است.

    پیاده روی قبل از غذا خوردن موجب افزایش اشتها می‌شود و اگر پس از غذا خوردن هم پیاده روی آهسته صورت گیرد، عمل هضم غذا در معده راحت‌تر انجام می‌شود، همچنین پیاده روی پس از صرف غذا علاوه بر کاهش احساس سنگینی و برطرف کردن مشکلات تنفسی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به ویژه در بین زنان کاهش می‌دهد.


    یکی از عادات نامناسب غذایی، نوشیدن آب قبل، حین و بعد از صرف غذا است. نوشیدن آب بلافاصله پس از صرف غذا، موجب رقیق شدن شیره معده شده و از این طریق هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کند.


  • ۱۶:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    تمرین درمانی و فیزیو تراپی رباط صلیبی خلفی
    ⛱⛱⛱⛱⛱⛱⛱⛱⛱⛱

    اگر آسیب فقط شامل پارگی لیگامان صلیبی خلفی باشد در غالب موارد معمولا نیازی به عمل جراحی نبوده و درمان غیر جراحی است.

    ⛱درمان غیر جراحی
    شامل
    📕استفاده از سرمای موضعی در روی زانو
    📕 استراحت
    📕بالا نگه داشتن زانو
    📕 کمپرس خفیف زانو
    📕بستن زانو
    است. زانو باید مدتی با یک زانوبند مناسب بسته شود تا از حرکات نامناسب زانو جلوگیری شود. در این مدت باید با استفاده از عصا مانع اعمال نیروی وزن به اندام آسیب دیده شد. بعد از مدتی با استفاده از فیزیوتراپی باید دامنه حرکات کامل زانو را مجدداً بدست آورده و با انجام نرمش های بخصوصی قدرت عضلات ران بخصوص عضله چهارسر ران را افزایش داد.

    ⛱درمان جراحی
    در صورتی که بجز لیگامان متقاطع خلفی دیگر لیگامان های زانو نیز آسیب دیده باشند و یا در مواردی که این پارگی همراه با شکسته شدن و کنده شدن تکه استخوانی از استخوان تیبیا باشد، ممکن است پزشک ارتوپد تصمیم به استفاده از عمل جراحی بگیرد.

    ⛱پارگی های لیگامان متقاطع خلفی معمولا با بخیه زدن ساده بهبود نمیابند. درمان جراحی این پارگی را بازسازی مینامند به این علت که پزشک ارتوپد بافت دیگری را که معمولا یک لیگامان است از قسمت دیگری از بدن به ناحیه ای که لیگامان متقاطع خلفی بوده است منتقل میکند تا این بافت جایگزین بافت قبلی شده و داربستی برای ترمیم لیگامان شود. این بافت ها راگرافت مینامند. جراحی بازسازی لیگامان متقاطع خلفی امروزه بیشتر با استفاده از آرتروسکوپ انجام میشود. جراحی ارتروسکوپی اجازه میدهد تا بیمار درد کمتری بعد از جراحی داشته باشد، زودتر از بیمارستان مرخص شود و طول زمان بازپروری کمتر شود

    ⛱باز گشت به زندگی عادی و روال قبل از ایجاد ضایعه
    بازگشت دوباره بیمار به کار نیازمند گذشت زمان است و این زمان بسته به شدت آسیب و همراه بودن یا نبودن با آسیب به لیگامان های دیگر زانو متغیر است. معمولا برای برگشت به کار پشت میز، گذشت چند هفته کافی است. باز گشت به کار بدنی قوی نیاز به چند ماه زمان دارد و بهبودی کامل معمولا بعد از شش تا دوازده ماه اتفاق میفتد.

    ⛱درمان پارگی لیگامان متقاطع خلفی چه با استفاده از عمل جراحی باشد و چه بدون آن، بیمار نیاز به انجام فیزیوتراپی دارد.

    📕 در مرحله اول فیزیوتراپی تاًکید بر بدست آوردن حرکات کامل زانو است.

    📕درمرحله بعدی عضلات اطراف زانو تقویت میشوند
    📕 در مرحله نهایی فرد آماده میشود تا بتواند حرکات عادی و روزمره را با اندام تحتانی به درستی و با هماهنگی کامل انجام دهد
    منبع......
    سایت ایران ارتوپد
    wikipedia
  • ۱۶:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    طب فشاری چیست
    بخش اول
    🌿🔎🌿🔎🌿🔎🌿🔎🌿🔎

    🍃طب فشاری علمی است که در آن بوسیله ی فشار بر روی نقاط خاصی از بدن توسط انگشت شست یا وسیله ی ساده ی دیگری، بیماری را درمان می کنند. شناسایی و تعیین محل این نقاط خاص حاصل میلیون بررسی و تحقیق دقیق است. این مطالعات نشان می دهد که بیماری های شایع نقاط خاصی از بدن را دردناک می سازند که محل دقیق آنها کاملاً مشخص است اگر بر روی این نقاط فشار وارد آوریم، درد کاهش یافته و تسکین می یابد. این نقاط متعاقباً مجموعه کانال هایی را تشکیل می دهند که در سراسر بدن امتداد می یابند. در بعضی قسمت ها این کانال ها به طرف سطح بدن و در قسمت های دیگر به طرف بخش های عمیق تر و اندام های داخلی بدن امتداد می یابند. این کانال ها جفت هستند و شبکه ای را در بدن بوجود می آورند. تمام کانال ها قرینه هستند. یعنی هر نقطه، نقطه مشابه و قرینه ای در قسمت مخالف بدن دارد.
    🍃 می توانیم بدن را به سه قسمت تقسیم کنیم. یک بخش قسمت های بالای انگشتان دست و پا، بخش دوم قسمت های پایین گردن و بالای دیافراگم و بخش سوم قسمت های زیر دیافراگم را در بر می گیرد. تقریباً نهصد نقطه در قسسمت های مختلف بدن وجود دارند که اگر بر آنها فشار وارد آوریم می توانیم بیماری های مختلف را در مان کرده و یا بی حسی موضعی یا بی هوشی ایجاد نماییم.
    🍃 برای برطرف کردن اختلالات کمر، اعصاب سیاتیک، سلسله ی اعصاب و لگن می بایست فشار به قسمت دست و پا وارد شود، در صورتیکه برای سایر اندام ها و غدد درون ریز بایست فشار را به قسمت جلویی دست و پا وارد ساخت.
    منبع..مقاله دکتر فخرانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • ۱۶:۱۰   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    طب فشاری چیست ؟
    بخش دوم
    🌿🔎🌿🔎🌿🔎🌿🔎🌿🔎


    🍃همانطور که در بخش اول گفته شد تحقیقات نشان داده است که لمس کردن و ضربه زدن به برخی کانال‌های انرژی در بدن با انگشتان موجب کاهش ناراحتی‌های عاطفی، درد مفاصل و حتی کاهش وزن می‌شود. ضربه زدن روشی آسان است که در همه جا می‌تواند انجام شود و موجب برطرف شدن اضطراب و دردهای جزئی می‌شود. با استفاده از روش ضربه زدن می‌توانید خودتان از نظر روحی و فیزیکی به خودتان کمک کنید و با استفاده از طب فشاری دردهای روحی و فیزیکی خود را درمان کنید.

    🍃طب فشاری، روش طب جایگزین است که با استفاده از انگشتان برای فشار دادن و ضربه زدن به نقاطی کلیدی از بدن باعث می‌شود بدن تحریک شود تا خودش را درمان کند. فشاری که از طریق طب فشاری به بدن اعمال می‌شود می‌تواند از ماساژ شدید عضلات و نقاط تا ضربه‌های ضعیف به بدن متفاوت باشد. ضربه زدن معمولا برای صورت و سر بیشتر استفاده می‌شود زیرا این نقاط، پایانه‌های اعصاب و بسیار حساس هستند. علاوه بر این، ضربه زدن به برخی نقاط بدن باعث کاهش فشار آن نقاط می‌شود.

    🍃در واقع لمس سطح پوست باعث فعال‌سازی مراکز انرژی در زیر پوست می‌شود. گاهی اوقات جریان انرژی در بدن به علت تروماهای روحی و جسمی مسدود می‌شود. ضربه زدن باعث افزایش جریان انرژی در بدن شده و تعادل بدن را بازمی‌گرداند.

    بنابر طب سنتی چینی، ضربه زدن به کانالهای انرژی باعث آزاد شدن انرژی، افزایش جریان خون و افزایش عملکرد کلی بدن می‌شود.

    🍃علاوه بر این، یکی از موادری که در طب فشاری به آن توجه بسیار می‌شود بیان احساساتی است که موجب مسدود شدن جریان انرژی در بدن شده است. علاوه بر ضربه زدن، بیان لفظی آن چه که شما را آزرده کرده است نیز می‌تواند در کاهش فشار بسیار موثر باشد.

    🍃برای انجام طب فشاری می‌توانید ابتدا مشکلتان را بیان کنید و سپس به‌آرامی به نقاط زیر ضزبه بزنید و سپس چند نفس عمیق بکشید
    1-ابروها
    2-به ناحیه بیرونی چشم‌ها و استخوان زیر چشم‌ها
    3-بینی
    4-چانه
    5-استخوان ترقوه
    6-زیر بازوان
    7-فرق سر

    منبع...مقاله دکتر فخرانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
  • leftPublish
  • ۱۶:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    (Multiple Sclerosis)

    ام اس .....معضل قرن بیست و یکم
    🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩

    🖍ام اس چیست؟
    یک بیماری مزمن است که به اعصاب در طناب نخاعی و مغز و نیز عصب بینایی آسیب می‌زند.
    ام اس (MS) مخفف کلمه (Multiple Sclerosis) است. بسته به محل ایجاد آسیب، علائم ممکن است شامل اشکالات در کنترل عضلات، تعادل، بینایی، یا حرف زدن باشد.

    🖍علائم ام اس

    ضعف در دست یا پا
    بیحسی
    از دست رفتن تعادل
    اسپاسم عضلانی
    این علائم ممکن است به لکنت زبان یا اختلال در راه رفتن بینجامد
    مشکلات بینایی
    بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار التهاب عصب بینایی میشوند که این التهاب ممکن است باعث محو شدن دید، از دست رفتن رنگ‌بینی، درد چشم و دوبینی شود.
    مشکلات گفتاری
    گرچه مشکلات گفتار از مشکلات بینایی کمتر شایع است، برخی از افراد مبتلا به ام اس لکنت زبان پیدا می‌کنند. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که بیماری اعصابی انتقال دهنده پیامهای گفتاری را تخریب می‌کند. برخی از افراد نیز دچار اشکال بلع می‌شوند.
    ام اس ممکن است بر پردازش ذهنی هم تاثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است به مدت بیشتری برای حل مسائل نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است نقص خفیف حافظه یا اشکال در تمرکز را تجربه کنند. اغلب افراد دچار ام اس همچنین ممکن است دچار درجاتی از بی اختیاری ادرارشوند که به علت قطع ارتباط عصبی میان مثانه و مغز است.
    نهایتا خستگی یک مشکل رایج در این بیماری است. ممکن است حتی پس از یک خواب خوب شبانه احساس خستگی کنند.

    🖍 علت ام اس چیست؟

    ریشه اصلی ایجاد ام اس معلوم نیست، اما پزشکان عواملی را یافته‌اند که با شیوع ام اس همراهی دارند. ام اس در نواحی دور از خط استوا از جمله کشورهای اسکاندیناوی و سایر بخش‌های اروپای شمالی بیشترین شیوع را دارد. در این نواحی نور آفتاب کمتر است، بنابراین برخی از پژوهشگران می‌گویند کمبود ویتامین D ممکن است نقشی در ایجاد این بیماری داشته باشد.

    پژوهش‌ها بیانگر رابطه احتمالی میان کمبود ویتامین D و اختلالات خودایمنی (که ام اس هم جزء آنها محسوب می‌شود) بوده‌اند، اما هنوز نتیجه قطعی در این باره به دست نیامده است. به نظر می‌رسد ژنتیک هم در ایجاد ام اس نقش داشته باشد.

    🖍چطور ام اس به بدن حمله می‌کند

    در افراد دچار ام اس، دستگاه ایمنی خود فرد به بافت‌های اطراف رشته‌های عصبی در مغز، نخاع، و رشته‌های عصب بینایی حمله می‌کند. این بافت پوشاننده رشته‌های عصبی از ماده چربی به نام میلین تشکیل شده است.

    میلین نقش عایق اعصاب را ایفا می‌کند و به انتقال پیام‌های عصبی که حرکت، سخن گفتن و سایر کارکردها را کنترل می‌کنند، یاری می‌رساند.

    هنگامی که میلین تخریب می‌شود دیگر پیام‌های عصبی بدرستی منتقل نمی‌شوند.

    🖍 شیوع ام اس

    ام اس دست کم دو برابر در زنان شایع‌تر از مردان است. با اینکه افراد از همه نژادها ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما افراد سفیدپوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند. احتمال دچار شدن به ام اس در فاصله سنین 20 تا 50 سالگی بیشتر است.

    🖍 تشخیص

    علاوه بر گرفتن سابقه پزشکی و معاینه جسمی آزمایش‌های بر روی بیماران برای تشخیص ام اس و رد کردن سایر علل ایجاد کننده علائم انجام می‌شود.در بیش از 90 درصد افراد مبتلا تشخیص بیماری با اسکن مغزی یا ام آر آی مشخص می‌شود.

    یک آزمایش تشخیصی دیگر گرفتن مایع مغزی نخاعی (مایعی که درون مغز و نخاع جریان دارد) از محل ستون فقرات کمری برای بررسی تغییرات آن است. آزمایش‌هایی برای بررسی فعالیت الکتریکی اعصاب نیز ممکن است برای کمک به تشخیص به کار روند. همچنین آزمایش‌‌های برای رد کردن سایر بیماری‌های خود ایمنی و عفونت‌ها هم ممکن است انجام شود.

    🖍 پیشرفت بیماری

    سیر بیماری ام اس در هر شخصی الگوی متفاوتی دارد، و در بسیاری از افراد می‌توان با درمان بیماری را کنترل کرد.
    این مبحث ادامه دارد
    منبع...همشهری انلاین
  • ۱۶:۱۱   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    Multiple Sclerosis
    ام اس ......معضل قرن بیست و یکم
    🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
    بخش دوم ..

    این بیماری در 4 شکل کلی بروز میکتد

    1-مرحله عودکننده- فروکش‌کننده: که حمله حاد بیماری و شعله‌ورشدن ناگهانی علائم رخ می‌دهد، سپس این علائم به طور کامل یا نسبی بهبود پیدا می‌کنند . سپس حملات بعدی به همین شکل با فواصل زمانی متفاوت ممکن است بروز کند. این شایع‌ترین شکل بیماری ام اس است.

    2- پیشرونده اولیه: علائم ام اس به آهستگی اما به طور مداوم بدتر می‌شود، بدون اینکه در طول زمان بهبودی رخ دهد یا شعله‌ور شدن ناگهانی بیماری رخ دهد.

    3- پیشرونده ثانویه: بیماری به شکل عودکننده- فروکش‌کننده شروع می‌شود، و بعد به شکل پیشرونده تبدیل می‌شود.

    4- پیشرونده عودکننده: علائم زمینه‌ای به طور مداوم بدتر می‌شود. در عین حال بیمار حملات حاد را هم تجربه می‌کند که ممکن است فروکش کنند یا نکنند. این شکل بیماری از همه نادرتر است.

    🖍تاثیر شرایط اقلیمی بر ام اس

    پژوهش‌ها بیانگر آن است که بیماری ام اس در طول ماه‌های تابستان ممکن است فعال‌تر شود. گرما و رطوبت بالا ممکن است به طور گذرا باعث بدتر شدن علائم شود. آب و هوایی خیلی سرد و تغییرات ناگهانی در درجه حرارت نیز ممکن است علائم را بدتر کنند.

    🖍 درمان

    🍄 دارودرمانی

    گرچه علاجی برای ام اس وجود ندارد، اما "داروهای تغییردهنده سیر بیماری" وجود دارند که می‌توانند فراوانی و شدت حملات ام اس را کاهش دهند. مصرف این داروها می‌تواند میزان آسیب به مغز و نخاع در طول زمان را کاهش دهد و جلوی پیشرفت معلولیت را بگیرد.

    تجویز دوزهای بالای داروهای کورتونی هنگام بروز حمله بیماری می‌تواند زمان حمله را کوتاه کند. داروهای بسیار دیگری هم برای کنترل علائم آزارنده ام اس مانند اسپاسم عضلانی، بی‌اختیاری ادراری، و درد وجود دارند.

    🍄 کنترل درد

    حدود نیمی از مبتلایان به ام اس دچار شکلی از درد می‌شوند که یا ناشی از ایجاد مدار کوتاه در دستگاه عصبی است یا به علت اسپاسم و کشیدگی عضلانی رخ می‌دهد.
    پزشکان برای تسکین این دارد ممکن است از داروهای ضدافسردگی و ضدتشنج (که خواص ضددرد هم دارند) استفاده کنند. داروهای مسکن و داروهای ضداسپاسم نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. درد عضلانی این بیماران اغلب به خوبی ماساژ و کاردرمانی و فیزیوتراپی هم تسکین پیدا می‌کند.

    🖍توانبخشی

    اگر ام اس باعث شده است که تعادل، هماهنگی عضلات یا قدرت عضلانی‌تان مختل شود، باید یاد بگیرید چطور خودتان را با این وضعیت تطبیق دهید. کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌تواند به قوی کردن عضلات، مقابله با سفتی عضلات و مفاصل و افزایش توانایی حرکتی شما کمک کند. کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند هماهنگی عضلات دست‌های‌تان برای لباس پوشیدن و نوشتن را بازیابید. و اگر در صحبت کردن یا بلعیدن دچار اشکال هستید، می‌توانید از گفتاردرمانگر کمک بگیرید.

    🍄 درمان‌های مکمل

    بسیاری از شیوه‌های درمانی طب مکمل یا جایگزین که برای ام اس به کار می‌روند، به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. برخی از افراد می‌گویند طب سوزنی علائمی مانند درد و اسپاسم عضلانی را تخفیف می‌دهد، اما پژوهش‌ها برای ثابت کردن این ادعا نتایج قطعی به دست نداده است.

    همچنین گزارش‌هایی درباره سودمندی تزریق سم زنبور عسل منتشر شده است، اما یک تحقیق معتبر 24 هفته‌ای در این باره هیچ بهبودی در معلولیت، خستگی و شمار حملات ام اس را با استفاده از این روش درمانی نشان نداد. اگر می‌خواهید مصرف مکمل‌ها، رژیم‌های غذایی خاص یا سایر روش‌های درمانی غیرمتعارف را امتحان کنید، حتما با دکترتان در این باره مشورت کنیید

    🖍 ام اس و بارداری

    پزشکان عموما توافق دارند که بارداری برای زنان مبتلا به ام اس بی‌خطر است. پژوهش‌ها هیچ افزایشی در خطر عوارض در حین بارداری را نشان نداده‌اند. در واقع در بسیاری از زنان در حین بارداری علائم ام اس کاهش پیدا می‌کند.

    میزان بالای هورمون‌ها و پروتئین‌ها در طول بارداری ممکن است باعث مهار دستگاه ایمنی شود و احتمال حمله جدید ام اس را کاهش دهد. بهتر است پیش از باردار شدن در این باره با دکترتان مشورت کنید، چرا که برخی از داروهای ام اس را نباید در حین بارداری یا شیردهی مصرف کرد. در ماه‌های اول پس از زایمان احتمال عود بیماری ممکن است افزایش یابد.

    🖍حفط استقلال فردی در ام اس

    اکثریت افراد دچار ام اس می‌توانند به راه رفتن ادامه دهند ،گرچه ممکن است نیاز به وسائل کمکی داشته باشند که بسته به پیشرفت بیماری باید از بریس، عصا، واکر، صندلی چرخدار استفاده کنند
    منبع... medscape.com
  • ۱۶:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    سندروم پای بیقرار چیست؟

    🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
    این سندروم حالتی است که در آن فرد احساس نوعی ناراحتی (بخصوص در عصرها و شب‌ها) کرده و می‌خواهد با راه رفتن یا مالش پا این حس ناخوشایند را برطرف نماید. از آنجا که این سندروم معمولا پا را هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوعی از اختلالات خواب به شمار می‌آید. سندرم پای بی قرار در هر سنی می‌تواند شروع شود و با گذشت زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. در این کانال می‌خواهیم به بیان علایم، دلایل، درمان و تغییرات سبک زندگی که می‌تواند بر سندرم پای بیقرار تاثیر داشته باشد، بپردازیم.

    🌸علایم سندرم پای بیقرار
    افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار احساس ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیازی شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل دارند. بیماری باعث انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود. نوسان شدت علایم سندرم پای بیقرار عادی است و می‌تواند در هر زمان رخ دهد.

    این مشکل معمولا هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت برروی صندلی ماشین، هواپیما و یا سینما هم پیش می آید و در اصطلاح به این صورت این شکایت مطرح میشود که "پاهام میپره."
    علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار دهنده میگردد. این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

    بعضی از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار هیچگاه به پزشک مراجعه نمی‌کنند، چراکه بیان کردن علایم و توضیح مشکل برایشان دشوار می‌باشد. اگر فکر می‌کنید، دچار این بیماری هستید برای درمان آن و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

    🌸دلایل ابتلا به سندرم پای بیقرار

    در اکثر موارد، پزشکان دلیلی برای بیماری سندرم پای بی قرار نمی یابند. هرچند آنها اعتقاد به تاثیر نقش ژن ها و عامل وراثتی در این بیماری دارند (تقریبا 50 درصد افراد مبتلا به بیماری سابقه خانوادگی دارند).
    سایر عوامل تاثیر گذار بغیر از ژن و وراثت عبارتند از:

    🔸بیماری های مزمن.
    بعضی از بیماری های مزمن و خاص همچون کمبود آهن، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی محیطی معمولا با سندرم پای بی قرار مرتبط هستند. درمان این بیماری ها معمولا باعث درمان سندرم پای بی قرار هم می‌شود.
    🔸داروها
    بعضی از انواع داروها همچون داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان سرماخوردگی و یا آلرژی که شامل آرام بخش آنتی هیستامین هستند، می‌توانند بیماری را شدیدتر نمایند.
    🔸بارداری
    بعضی از خانم ها در دوران بارداری بخصوص سه ماه آخر بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. بیماری معمولا 1 ماه بعد از زایمان برطرف می‌شوند.
    🔸سایر عواملی که می‌تواند باعث ابتلا به سندرم پای بی قرار شود شامل مصرف الکل و بی خوابی است. بهبود خواب و ترک مصرف الکل می‌تواند به بهبود بیماری کمک نماید.

    🌸درمان سندرم پای بی قرار چگونه است؟

    برای درمان سندرم پای بی قرار ابتدا باید سایر بیماری های مرتبط همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی را باید درمان نمود. درمان کمبود آهن ممکن است با تجویز مکمل های آهن در ارتباط باشد. با اینحال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.

    🔸اگر سندرم پای بی قرار در شما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن می‌بایست بر تغییرات سبک زندگی و یا درمان دارویی تمرکز نمایید. درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن نیست.

    🌸درمان سندرم پای بی قرار با تغییرات سبک زندگی

    تغییرات ساده سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در آرام کردن بیماری بهمراه دارند. نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند:

    🔸حمام و ماساژ. حمام آب گرم و ماساژ پاها می‌تواند کمک بزرگی برای آرام کردن پاهای شما باشد.
    🔸کمپرس آب گرم و یا آب سرد. استفاده از کمپرس های آب گرم و سرد مفید بوده، بسته به اینکه کدام بیشتر بر شما تاثیر می‌گذارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید.
    🔸استفاده از تکنیک های آرام کننده. تکنیک های آرام کننده (relaxation) همچون یوگا و مدیتیشن خصوصا قبل از خواب ممکن است بتواند به شما کمک نماید.
    🔸برنامه ریزی مناسب برای خواب. خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شدت سندرم پای بی قرار شود، پس حفظ 🔸بهداشت خواب بسیار مهم می‌باشد. دریافت خواب مناسب و همچنین برنامه ریزی مناسب برای خواب و محیط آرام بخش خواب می‌تواند به شما کمک نماید.
    🔸ورزش و تمرنیات بدنی. ورزش و تمرین معتدل و آرام می‌تواند باعث بهبود سندرم پای بی قرار شود.


  • ۱۶:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

    Restless Legs Syndrome
    سندروم پای بیقرار (بخش پایانی)
    🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
    عوامل حاشیه ای در کاهش علایم این سندروم

    🌸اجتناب از مصرف کافئین. بعضی اوقات کاهش مصرف کافئین و یا قطع آن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. برای آزمایش این موضوع برخود می‌توانید چند هفته مصرف خوراکی های حاوی کافئین را قطع کنید و ببینید این کار می‌تواند به شما کمک نماید یا نه.
    🌸عدم مصرف سیگار و الکل. هردو سیگار و الکل می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند. ترک سیگار و الکل ممکن است بتواند به شما در بهبود بیماری کمک نماید.

    🌸درمان سندرم پای بی قرار با طب سنتی

    از آنجاییکه بعضی اوقات سندرم بوی بی قرار می‌تواند بدلیل مشکلات تغذیه‌ای باشد، بعضی اوقات خوراکی ها و بعضی از انواع مکمل می‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. این مکمل ها شامل:

    🔸آهن
    🔸فولیک اسید
    🔸ویتامین B
    🔸منیزیم
    می‌باشد. مصرف این مکمل ها پس از آنجام آزمایش و با دستور پزشک ممکن است بتواند به شما کمک نماید. مصرف خوراکی‌های حاوی این مکمل ها هم ممکن است به شما در بهبود بیماری کمک بسزایی نماید.

    منبع .....
    webmd.com/
  • ۱۶:۱۵   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست


    چه دست‌دردهایی را باید جدی گرفت؟
    🐚🐚🐚🐚🐚🐚🐚🐚🐚🐚
    یک متخصص ارتوپدی و جراح دست، کاهش حس و سوزش یا گز گز انگشتان، تورم، درد موضعی و شبانه را از مهمترین علائم دست‌درد عنوان کرد و گفت: افراد با دیدن این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.
    رضا شهریار کامرانی در مورد دردهای دست گفت: ابتدا این سوال مطرح است که کدام یک از دردهای دست احتمالا ناشی از بیماری است و نیاز به درمان دارد و کدام یک ناشی از بیماری خاصی نیست و با کمی استراحت برطرف می‌شود.

    وی ادامه داد: اگر چه هر علامتی ممکن است در دست نشانه یک بیماری بوده و نیازمند درمان باشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که اگر همراه با درد دست باشد، این احتمال را تقویت می‌کند. در چنین مواردی بهتر است این افراد زودتر به پزشک مراجعه کنند.

    این دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهمترین علائمی که با مشاهده آن باید سریعا به پزشک مراجعه شود عبارتند از:

    1- کاهش حس و سوزش یا گز گز انگشتان: این علائم معمولاً ناشی از فشار بر روی اعصاب دست است. شایعترین عصبی که درگیر می‌شود عصب میانی است و با علائم اختلال حس و گزگز و سوزن سوزن شدن انگشتان شصت سبابه و میانی ظاهر می‌شود.

    عصب دیگری که به طور شایع ممکن است درگیر شود عصبی است با نام زند اسفل یا اولنا، که همین علائم را در انگشت کوچک و حلقه نشان می‌دهد. دیسک‌های گردنی و نیز دنده گردنی هم می‌تواند همین علائم را بوجود آورند در اولی معمولا علائم در انگشت شصت انتشار پیدا می‌کند و در دومی در انگشت کوچک.

    2- تورم: اگر چه به دنبال فعالیت زیاد در دست ممکن است درد همراه تورم بوجود آید و با استراحت بر طرف شود اما تورم موضعی بخصوص در مفاصل ممکن است به علت بیمارهای التهابی مانند روماتیسم مفصلی باشد. در این موارد وجود خشکی صبحگاهی که مدت طولانی مثلا نیم ساعت تا یک ساعت طول بکشد زنگ خطر دیگری برای این بیمارها است.

    3- دردهای شبانه: دردهای مکانیکی که بدنبال کار سنگین و خستگی ایجاد می‌شود معمولاً در هنگام خواب از بین می‌رود. اما دردهای دست که در شبها بیشتر می‌شود بخصوص اگر باعث بیدار شدن بیمار از خواب شود علامت بسیار هشدار دهنده‌ای است که بررسی بیشتر برای یافتن احتمال بیماری زمینه‌ای را لازم می‌کند که تومورهای دست و عفونتها و نیز فشار بر روی اعصاب دست می توانند این خصوصیت را داشته باشند.

    4- دردهای موضعی و درد با فشار در یک نقطه (حساسیت موضعی): دردهایی که به دنبال فعالیت زیاد یا خستگی ایجاد می‌شوند معمولاً منتشر و در تمام دست احساس می شوند. اما دردهای موضعی باید احتمال وجود یک عامل بیماری زمینه ای را مطرح کند. بیماریهایی مانند آرتروزهای موضعی و شکستگی های قدیمی همه در این دسته قرار می گیرند.

    5- توده های موضعی: هر توده دردناکی در دست لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.

    6- دردهای دائمی: درد هایی که کم و زیاد می شوند و دوره هایی از بهبودی کامل را دارند که کمتر در بیماریهای جدی دیده می شود. اما دردی که دائم است و و بخصوص به تدریج افزایش می یابد باید احتمال وجود بیماری زمینه را به طور جدی در نظر گرفت.

    7- دردهایی که بدنبال ضربه ایجاد می شود: ضربه‌هایی که به دست یا انگشت وارد می‌شود در بسیاری از موارد خطر جدی ندارند. اما متاسفانه مواردی از آنها وجود دارد که علیرغم ظاهر بی خطر ممکن است با عوارض زیادی همراه باشند. در این موارد لازم است حتما در صورت ادامه درد، قبل از یک هفته به پزشک مراجعه شود.

    این متخصص ارتوپدی و جراح دست گفت: لازم است هیچ دردی را در دست بی اهمیت تلقی نکنیم و بخصوص اگر بدنبال ضربه ایجاد شده باشد یا چند هفته از شروع آن بگذرد و با علائم حسی، تورم یا توده همرا باشد، موضعی باشد یا در شبها تشدید شود، باید به پزشک مراجعه کنیم.
    چکیده مقاله دکتر کامرانی در کنگره ارتوپدی 1393
  • ۱۶:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    بیماری پرتس چیست؟
    Legg-calve-perthes Syn.

    🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄

    بیماری پرتس نوعی سیاه شدن سر استخوان ران در بچه ها است که بیشتر در سنین 10-4 سالگی و بیشتر در پسر بچه ها دیده میشود. علامت عمده بیماری پرتس لنگش و در مواردی درد است.

    بیماری پرتس بعد از 3-2 سال خودبخود و حتی بدون درمان بطور نسبی خوب میشود. درد بیمار قطع میشود و لنگش بیمار در بسیاری موارد از بین میرود ولی اگر در این مدت سر استخوان ران تغییر شکل داده باشد عوارض آن میتواند برای بیمار مشکلاتی را ایجاد کند. در مواردی که بیماری مناطق وسیعی از سر استخوان ران را گرفتار و درگیر کرده باشد و در مواردی که سن بیمار در زمان تشخیص بیماری بالاتر از 6 سال باشد و در دختران احتمال اینکه بیماری دچار عارضه شده مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند بیشتر است. گرچه شیوع بیماری پرتس در دختران کمتر از پسران است ولی در صورت وقوع بیماری در یک دختر، معمولاً شدت آسیب و تخریب بیشتر است.

    🍄درمان بیماری پرتس چیست؟

    هدف از درمان یا به عبارت صحیح تر مدیریت درمانی بیماری پرتس یک اصل کلی و مهم است
    "در مدت زمان دو سالی که بیماری طی میشود و بطور خودبخود بدن آنرا کنترل میکند تا حد ممکن از تغییر شکل سر استخوان ران جلوگیری شود"

    همانطور که قبلا گفتیم بیماری خودبخود توسط بدن تحت کنترل درمیاید. رگ های خونی بعد از مدتی مجددا به استخوان مرده هجوم برده و استخوان جدیدی در محل تشکیل میشود. مهمترین مشکل بیمار تغییر شکل سر استخوان ران است و هدف از مدیریت درمانی این بیماری اینست که به هر قیمتی جلوی تغییر شکل سر استخوان ران گرفته شود.

    اصل کلی برای تغییر نکردن سر استخوان ران در طی مدت بیماری ماندن آن در درون حفره استابولوم است. در این بیماری ممکن است سر استخوان ران در درون حفره استابولوم جابجا شده و کمی به خارج و لبه حفره برود. جابجا شدن سر به طرف لبه خارجی حفره استابولوم موجب میشود تا فشار زیادی از طرف لبه استابولوم به سر نرم شده وارد شده و موجب تغییر شکل آن شود. بنابراین هدف درمان حفظ سر در دروم حفره استابولوم و ممانعت از جابجا شدن آن به خارج است.

    گاهی اوقات سر استخوان ران بدون هیچ اقدام درمانی در درون حفره استابولوم باقی میماند. در این صورت بیمار نیاز به اقدام درمانی خاصی نداشته و بیمار فقط باید در طول مدت فعالیت بیماری تحت نظر پزشک باشد تا پزشک با معاینه و رادیوگرافی های سریال مطمئن شود سر درون حفره استابولوم باقی میماند.

    در صورتیکه پزشک متوجه شود سر استخوان ران در حال خارج شدن از حفره استابولوم است اقدامات درمانی را شروع میکند. باز گرداندن و نگهداشتن سر استخوان ران در درون حفره استابولوم در این بیماران با دو روش انجام میشود

    🍄استفاده از بریس
    🍄استفاده از عمل جراحی
    مهمترین معیارهایی که پزشک معالج بر اساس آنها تصمیم میگیرد که آیا بیمار فقط باید تحت نظر باشد یا نیاز به درمان دارد عبارتند از

    🍄سن کودک در زمان بروز بیماری
    زیر شش سال یا بالای آن است
    🍄دامنه حرکتی مفصل ران
    آیاخوب بوده یا محدود شده است
    🍄چه مقدار از سر استخوان ران و بخصوص قسمت خارجی اپی فیز سر استخوان ران درگیر شده است
    🍄آیا سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم در حال جابجایی به خارج است؟
    منبع... چکیده مقاله دکتر منصوری در کنگره ارتوپدی سال قبل
    این موضوع بنا به درخواست یکی از همراهان کانال ضایعات عضلانی عصبی فیزیو مطرح شده
    تصویر زیر نحوه گچ گیریCasting کودک مبتلا است
  • ۱۶:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    بیماری پرتس - بخش دوم
    🍄درمان
    در بیماری پرتس هم از روش های غیر جراحی و هم جراحی جهت درمان استفاده میشود. معمول ترین روش غیر جراحی استفاده از بریس و رایج ترین عمل جراحی استئوتومی بالای استخوان ران است.

    🍄درمان غیر جراحی بیماری پرتس

    معمول ترین روش غیر جراحی درمان پرتس استفاده از بریس خاصی به نام بریس اسکاتیش رایت Scotish rite brace است.

    این بریس در ناحیه لگن و ران ها بسته میشود و هدف از استفاده آن اینست که ران های بیمار از هم فاصله بگیرند. با دور شدن ران ها از یکدیگر، سر استخوان ران بهتر در داخل حفره استابولوم قرار میگیرد. با قرار گرفتن بهتر سر استخوان ران در حفره استابولوم، شکل کروی این حفره بهتر میتواند از سر استخوان ران محافظت کند و احتمال تغییر شکل سر استخوان را از بین ببرد یا به حداقل برساند.

    🍄درمان جراحی
    🚩در این روش بالای استخوان ران برای تغییر زاویه بین سر و گردن و تنه استخوان و نگه داشتن سر استخوان ران در درون حفره استابولوم استئوتومی میشود. در حین جراحی معمولا استخوان ران در قسمت بالایی آن شکسته شده و در وضعیت جدیدی به توسط پلاک دوباره در کنار یکدیگر قرار میگیرد تا به این وسیله سر استخوان ران بطور کامل در درون حفره استابولوم قرار بگیرد تا حتی الامکان از تغییر شکل آن جلوگیری شود.

    🚩نوع دیگری از عمل جراحی وجود دارد که به توسط آن حفره استابولوم طوری چرخانده میشود که بهتر در بالای حفره استابولوم قرار گیرد.

    بعد از هر کدام از اعمال جراحی ذکر شده ممکن است لازم شود گچ گیری اسپایکا برای بیمار انجام شود . بعد از درآوردن گچ، مجددا خدمات توانبخشی برای بدست آوردن حرکات مناسب مفصل ران انجام میشود.
  • ۱۶:۱۸   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست
    مراقبتهای بعد از جراحی و توانبخشی در بیماری پرتس -بخش آخر
    🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩

    🍄حفظ موبیلیتی در مفصل ران hip
    🍄کنترل درد
    🍄محدودیت فعالیتهای فیزیکی و خارج از منزل کودک
    🍄عدم تحمل وزن روی سمت مبتلا تا 2 سال بعد از جراحی با کمک چوب زیر بغل یا صندلی چرخدار non-w.b
    🍄تمرینات دامنه حرکتی مفاصل ROM
    منبع....
    cincinnatichildrens.org
  • ۱۶:۲۱   ۱۳۹۴/۱۱/۲
    avatar
    رهام 💙دنیز💕
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|19756 |39377 پست

      فیبرومیالژیا چیست ؟

    🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

    این بیماری اختلال نسبتا شایعی است که طی آن، فرد در مدت زمان نسبتا طولانی دردی را در سراسر بدن خود مانند مفاصل، عضلات و دیگر بافت های نرم بدن خود احساس می کند. این بیماری همراه با خستگی، خواب‌آلودگی، مشکلات حافظه و اختلال در خلق و خوی افراد همراه می باشد .

    محققان بر این باورند که بیماری فیبرومیالژیا با تقویت احساس درد در افراد و تاثیر بر مغز سبب پردازش سیگنال های درد در مغز می شود.

     

    گاهی اوقات این عارضه بعد از آسیب جسمی، جراحت و عفونت و یا فشار روحی قابل توجه به وجود می آید و در سایر موارد، این عارضه در طول زمان و بدون دلیل شروع می شود. 

    زنان در مقایسه با مردان  بیشتر به بیماری فیبرومیالژی مبتلا می شوند. زنان بیشتر در فاصله سنی 20 تا 50 سال به این بیماری مبتلا می گردند. 

    🍁علایم

    مهم ترین علامت این بیماری بروز درد است که معمولا در هر دو طرف بدن فرد مبتلا ایجاد می شود. مناطقی که بیشتر دچار درد می شوند عبارتند از:

    پشت سر، بین تیغه شانه، بالای شان ، جلوی گردن، قسمت بالای قفسه سینه، قسمت بیرون آرنج دست، قسمت بالایی باسن، طرفین باسن و قسمت درونی زانوها.(تصویر زیر نقاط درد در فیبرو میالژی را بخوبی نشان داده)

    همچنین فرد احساس خستگی و کوفتگی بدن و خواب‌آلودگی می کند.

    🍁سایر بیماری های همراه 

     

    مشکلاتی که همراه با فیبرو میالژی وجود دارند عبارتند از

    🍂 اختلالات خواب

    🍂اضطراب

    🍂افسردگی

    🍂آندومتریوز

    🍂 سردرد

    🍂سندروم روده تحریک پذیر

    🍂 اختلالات حافظه

    🍂بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

    🍂 کاهش توان برای ورزش کردن

    🍂 سردرد تنشی و یا میگرن

    🍂 بد خلقی

    ابتلا به بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، شانس افراد را برای ابتلا به فیبرومیالژیا را افزایش می دهد

    🍁نکته قابل توجه

    درد ناشی از این بیماری پس از فعالیت بدنی و ورزش و نیز در شرایط آب و هوایی سرد و یا مرطوب بدتر می شود.

    استرس هم بر شدت این بیماری می افزاید.

    🍁علل فیبرومیالژی

    پژوهشگران علوم پزشکی علت قطعی بروز این بیماری را نمی دانند، اما احتمال می دهند که عوامل زیر در بروز این بیماری دخیل باشند:

    🍂 ژنتیک

     برخی جهش های ژنتیکی می تواند افراد یک خانواده را مستعد ابتلا به این بیماری کند.

    🍂 عفونت

     ابتلا به برخی عفونت ها، سبب تشدید و یا شروع فیبرومیالژی می شوند.

    🍂 آسیب جسمی مثل ضربه و یا آسیب روحی مانند استرس و اضطراب. 

    🍁علت شناسی فیبرومیالژی

    🍂 جنسیت

     خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این بیماری می شوند. محققان بر این باورند که هورمون های زنانه نقش مهمی را در ابتلا به این بیماری دارند.

    🍂 سابقه خانوادگی

     اگر والدین شما و یا افراد خانواده درجه یک شما به این بیماری مبتلا باشد، احتمال ابتلای سایر افراد خانواده بیشتر می شود.

    🍂 بیماری روماتیسمی

     ابتلا به بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، شانس افراد را برای ابتلا به این بیماری افزایش می دهد.

    🍁تشخیص فیبرومیالژی و بدن درد این بیماران

    برای تشخیص این بیماری، درد باید دو خصوصیت زیر را داشته باشد 

    🍂 حداقل سه ماه پشت سر هم درد گسترده وجود داشته باشد.

    🍂 حداقل در 11 نقطه از 18 نقطه نام برده شده در زیر درد وجود داشته باشد (هر مورد، به دلیل دو طرف بدن، دو تا محسوب می شود)

    📎 آرنج دست

    📎 باسن

    📎 قفسه سینه

    📎 زانوها

    📎 کمر

    📎 گردن

    📎 شانه ها

    📎 ران ها

    📎 دنده های قفسه سینه

    🍁 تشخیص

    برای تشخیص قطعی بیماری فیبرومیالژی، پزشک پس از بررسی علایم نام برده شده در بالا، آزمایش خون برای بیمار تجویز می کند تا هر گونه بیماری مشابه را رد کند و به صورت قطعی وجود این بیماری در فرد محرز شود.

    آزمایش خون  شامل موارد زیر می باشد

    🍂شمارش کامل گلبول های خون

    🍂 سرعت رسوب کردن گلبول های قرمز خون

    🍂 بررسی عملکرد غده تیروئید 

    در صورت بروز هر سوال با ادمین کانال ضایعات عضلانی عصبی فیزیو مرتبط باشید.این مبحث ادامه دارد.

    منبع.   medicinenet.com   

    نفاط درد در فیبرومیالژیا            

    ضایعات عضلانی و عصبی

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان