خانه
62.7K

مراقب سلامتی خود باشید

  • ۱۱:۴۰   ۱۳۹۲/۴/۱۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     در این تاپیک مطالب مربوط به روانشناسی , روانشناسی کودک ، روانشناسی ازدواج ، زناشویی ، روابط جنسی و .. رو قرار دهید .


    حتما بخوانید!
    وقتی که می خواهید با موبایل به کسی زنگ بزنید , تا زمانی که ارتباط بر قرار نشده و شخص در آن طرف خط شروع به صحبت نکرده , موبایل را نزدیک گوش خود نگیرید , زیرا در این مدت موبایل از بیشینه ی توان برای فرستادن سیگنال که معادل با دو وات یا 33 دسی بل است , استفاده می کند , لطفاً از گوش چپ خود برای صحبت کردن با موبایل استفاده کنید , چون اگر از گوش راست خود استفاده کنید , ممکن است مستقیماً تأثیرزیان آور بر روی مغز بگذارد , این یک حقیقت است که توسط تیم پزشکی آپولو اثبات شده است 
    ویرایش شده توسط faezeh در تاریخ ۱۱/۸/۱۳۹۲   ۱۴:۲۸
  • leftPublish
  • ۰۹:۲۴   ۱۳۹۲/۹/۱۶
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    با ترک این 5 عادت زندگی‌تان بهتر می‌شود!

    مغز ما عاشق ثبات است و دوست دارد به‌طور منظم کار مشخصی انجام دهد؛ فرقی هم ندارد این کار مفید باشد یا مضر، اما اگر می‌خواهید از شر عادت‌های مضر خلاص شوید این مطلب را از دست ندهید.

    شما نشسته‌اید و دارید چای خود را مزه مزه می‌کنید. دوستی به شما یک سیگار تعارف می‌کند. شما هم رد نمی‌کنید. این اتفاق ممکن است چند بار قبلا هم رخ داده باشد و بعدا هم چند بار دیگر اتفاق بیفتد. شاید پیش خودتان فکر کنید اینکه مهم نیست؛ کشیدن دو، سه نخ سیگار هر چند وقت یکبار که کسی را سیگاری نمی‌کند. اما این وسط مشکل کجاست؟ مشکل به مغز شما برمی‌گردد. با کشیدن همان اولین نخ سیگار مغز شروع می‌کند به مبارزه با یک عادت بد كه در نهایت شکست می‌خورد. نتایج مطالعه‌اي‌که اخیرا در دانشگاه ام آی تی آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد اگر ما به‌طور مداوم رفتاری را انجام دهیم مسیرهای عصبی در مغز الگوهای تازه‌ای برای این عادت جدید ایجاد می‌کنند. در نتیجه وقتی پیشنهادی دریافت می‌کنید مثلا یک سیگار به شما تعارف می‌شود دیگر به‌طور اتوماتیک قبول خواهید کرد. محققان معتقدند برخی اتفاقات که برحسب موقعیت پیش می‌آیند باعث بروز عاداتی می‌شوند که در اعماق شخصیت ما شکل می‌گیرند و اگر این رفتارها غلط و مضر باشند باید از ایجادشان جلوگیری کرد. خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا از شر رفتارهای ناسالم راحت شوید.


    حرف زدن و اس ام اس فرستادن موقع رانندگی

    این عادت از جمله کارهایی است که بسیاری از مردم موقع انجام دادنش فکر می‌کنند اتفاقی برای‌شان رخ نمی‌دهد و تصادف و سانحه فقط برای دیگران است! این احساس غلط عامل بروز بسیاری حوادث تلخ و تکان‌دهنده بوده است.



    چرا بد است: واقعیت این است که عادت حرف زدن و اس ام اس فرستادن با تلفن همراه موقع رانندگی از همان حس امنیت و نخوت منشا می‌گیرد. نگاهی به آمار تصادف‌های خونبار رانندگی در سراسر دنیا نشان می‌دهد بسیاری از این تصادفات به خاطر همین کار اتفاق افتاده‌اند. حتی حرف زدن با هدست یا هندزفری موقع رانندگی می‌تواند باعث حواس‌پرتی و تصادف شود.

    شکستن عادت: وقتی سوار ماشین می‌شوید گوشی‌تان را خاموش کنید یا صدای زنگ را قطع کنید. البته بسیاری افراد یادشان می‌رود بعدا تلفن همراه را دوباره روشن یا از حالت silent خارج کنند. بنابراین بهتر است دائما به خودتان این را یادآوری کنید. هر زمان که خواستید موقع رانندگی سراغ موبایل بروید در ذهن‌تان مجسم کنید که ممکن است چه اتفاقی رخ دهد.

    اعتیاد گذرا به دود

    در شرایطی که افراد سیگاری بابت وجود برخی مواد شیمیایی در خون بازهم سراغ یک سیگار دیگر می‌روند افرادی که گهگاه سیگار می‌کشند بیشتر به واسطه برخی مسائل محیطی و اجتماعی به سیگاری‌های دائمی تبدیل می‌شوند. مطالعه محققان در دانشگاه ویسکانسین نشان داده مهم‌ترین نکته‌ای که این قبیل افراد را سیگاری می‌کند معاشرت با افرادی است که دائما سیگار می‌کشند.

    چرا بد است: حتی چند دفعه محدود روشن کردن سیگار در ماه می‌تواند باعث مسمومیت شما شود.محققان ثابت کرده‌اند چیزی تحت عنوان حد پایین مواجهه با دود توتون و تنباکو وجود ندارد و حتی یک سیگار می‌تواند باعث آسیب دیدن دیواره رگ‌ها شود؛ اتفاقی که می‌تواند باعث بیماری قلبی و لخته‌شدن خون در داخل رگ‌ها شود.در پس‌زمینه هم خطر یک اعتیاد تمام عیار وجود دارد. تحقیقات نشان داده یک‌چهارم کسانی که تفننی و گهگاه سیگار می‌کشند بعد از مدتی به‌طور دائم سیگاری خواهند شد.

    شکستن عادت: جانشین‌های بی‌ضرر و خوش‌خیم سیگار می‌توانند عملکرد بی‌نظیری داشته باشند. مثلا یک همزن یا قاشق چایخوری را بردارید و بین انگشتان خود نگه دارید. وقتی می‌خواهید کیف پول یا تلفن خود را از جیب در بیاورید این قاشق را بین لب‌های‌تان بگذارید. با این کار لب‌ها و انگشتان دائم مشغول خواهند بود. برای حل مشکل نیکوتین هم می‌توانید آدامس‌های نیکوتین همراه داشته باشید. البته بهترین راه برای ترک سیگار و فکر نکردن به آن ایجاد یک عادت سالم جدید و پرداختن مداوم به آن است.



    هله هوله خوردن جلوی تلویزیون

    اگر یکی، دو بار در هفته یک کاسه پر از چیپس یا پفک یا یک اسنک دیگر بردارید و تلویزیون را روشن کنید چندان اشکالی ندارد اما اینکه هر شب جلوی تلویزیون بنشینید و هله هوله بخورید چطور؟

    مشخص است که عادت بدی است. تحقیقات نشان داده افرادی که تحت استرس شدید هستند یا دوستان زیادی ندارند بیشتر تمایل دارند بعد از کار خود را از محیط خارج ایزوله کنند. چنین رویکردی در نهایت به مبنای رفتاری آنها تبدیل می‌شود.

    چرا بد است:تحقیقات دانشمندان بلژیکی نشان داده افراد موقع تماشای تلویزیون 71درصد بیشتر غذا می‌خورند بنابراین تعجبی ندارد تماشای بیشتر از 21ساعت تلویزیون درهفته مقدار غذای مصرفی را افزایش داده و تا 97درصد باعث افزایش احتمال اضافه وزن شود. در ضمن تلویزیون روش ایده‌آلی برای مشغولیت ذهن نیست. تا 80 دقیقه در روز تماشای تلویزیون از طرف محققان دانشگاه کیس وسترن ریزرو بی‌خطر اعلام شده است. اما بیشتر از این میزان به ازای هر یک ساعت بیش از این مقدار در روز خطر ابتلا به آلزایمر تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

    شکستن عادت: برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کرده و بعدا تماشا کنید؛ فایده‌اش این است که می‌توانید تبلیغات قبل، وسط و بعد از برنامه را نبینید. همین کار باعث می‌شود اما بیشتر از این میزان به ازای هر 2 ساعت، نیم ساعت زمان نشستن شما جلوی تلویزیون کاهش پیدا کند. در ضمن سعی کنید در هفته دست‌کم سه بار برنامه ای داشته باشید که در آن افراد دیگر و دوستان‌تان هم حاضر باشند، حتی اگر تعداد این افراد یکی دو نفر بیشتر نباشد.

    به قهوه معتاد نشوید

    بدن انسان تمایل دارد برخی عادات را به‌طور مداوم و دائمی در خود حفظ کند و اگر زمانی شما به این عادات بی‌توجهی کنید تنبیه می‌شوید. این دقیقا همان اتفاقی است که در مورد کافئین رخ می‌دهد. نتایج تحقیقی که اخیرا در ژورنال سایکوفارماکولوژی به چاپ رسیده نشان می‌دهد وقتی کسی که به‌طور مداوم قهوه مصرف می‌کند برای مدتی قهوه نخورد، جریان خون مغز او به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد. این گشادی رگ‌های مغزی باعث بروز سردرد می‌شود؛ این در شرایطی است که علائم اعصاب‌خردکن دیگری مثل خستگی و بداخلاقی هم بروز کرده‌اند. در نتیجه برای اینکه چنین اتفاقی برای فرد رخ ندهد باید سراغ دستگاه قهوه ساز برود و یک قهوه مفصل بخورد.



    چرا بد است: مصرف زیاد و روزانه کافئین باعث بروز مشکلاتی در سیستم عصبی می‌شود. مثلا باعث لرزش دست شده و اضطراب را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی دارموث انجام گرفته نشان می‌دهد افرادی که به مدت یک هفته روزانه 400 میلی‌گرم قهوه مصرف می‌کنند(حدود چهار فنجان بزرگ) حدود 35درصد بیشتر با کاهش حساسیت به انسولین روبه‌رو می‌شوند که اين مسئله می‌تواند خطر دیابت را افزایش دهد.

    شکستن عادت:برای اینکه بدانید چقدر کافئین خورده‌اید شروع کنید به نوشتن هر چیزی که در آن کافئین وجود دارد، مثل قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی نوشابه‌های معمولی و این کار را به مدت چند روز ادامه دهید. سپس مقدار کافئین مصرفی متوسط خود را حساب کنید(برحسب آن چیزی که روی برچسب پشت قوطی‌ها نوشته شده). بعد طوری برنامه‌ریزی کنید تا مقدار کافئین مصرفی‌تان به اندازه 10 درصد کمتر شود. در ضمن می‌توانید داخل همان مواد پر از کافئین مایعات دیگری(مثلا شیر) بریزید تا حجم کافئین ظرف کاهش پیدا کند. هر چند روز یکبار 10درصد دیگر از مقدار کافئین دریافتی را کاهش دهید تا حساسیت بدن شما به کافئین از بین برود.

    شاید به صدای بلند معتاد هستید؟

    حتما در خیابان، مترو، تاکسی، اتوبوس و حتی در محل کار دیده‌اید که افراد بسیاری در حال انجام کارهای روزمره خود هدفون به گوش موسیقی گوش می‌کنند. این عادتی است که متاسفانه بسیاری به آن مبتلا هستند؛ یعنی گوش کردن به موسیقی با صدای بلند. گوش هم در نهایت به این صدای بلند عادت می‌کند. در نتیجه شما هم همیشه با همان صدای بلند موسیقی گوش خواهید کرد بنابراین ممکن است به صدای بلند و بلندتر معتاد شوید بدون اینکه خودتان متوجه شده باشید.

    چرا بد است: گوش کردن به موسیقی با بالاترین حد صدا آن هم از داخل گوشی به مدت طولانی باعث آسیب دائمی و برگشت‌ناپذیر به شنوایی می‌شود. علت این است که بدن ما فاقد یک مکانیسم ایمنی در برابر صدای بلند است. اگر گوش‌های شما تا زمانی که صدا به اندازه 120 دسی‌بل یا بیشتر بلند شود درد نمی‌گیرند، این آسیب‌دیدگی ممکن است خیلی سریع‌تر ایجاد شود.علت این است که سلول‌های گوش داخلی که صدا را پردازش می‌کنند باید بیش از حد توان کار کنند تا بتوانند این حجم بالای صدا را پردازش کنند. در نهایت آنها از شدت فشار زیاد از بین خواهند رفت. د راین زمان ممکن است دائما داخل گوش‌تان صدای زنگ بشنوید که به آن تینیتوس می‌گویند.

    شکستن عادت: باید مغز خود را برای درک صداهایی با درجه عادی مجددا برنامه‌ریزی کنید تا بدین ترتیب صداهای زمینه خودبه‌‌خود در حد طبیعی قابل شنیدن باشند. برای این کار ابتدا باید صدای واکمن یا دستگاه استریوی خودرو را پایین بیاورید تا حدی که بتوانید صدای کسانی را که با شما صحبت می‌کنند بشنوید.

    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۳۰   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
    اگر اضطراب داشتیم چکار کنیم!
    اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که پیش و حین و بعد از انجام هر کاری به اضطراب دچار می شوید و این اضطراب به معضلی در زندگی شما مبدل شده است، این توصیه ها را بخوانید.
    همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش زا مضطرب می شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. به طور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند احساس خالى شدن سر دل، تنگى قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.
    ورزش هوازی
    به جای فکر کردن به صورت حساب ها یا هزینه های زندگی، روی تنفس تان متمرکز شوید. نفس عمیق بکشید، مکث کنید و سپس آن را بیرون بدهید. دکتر مایکل راجرز، سرپرست مرکز مدیریت اضطراب دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است پس از ۱۰ بار تکرار تنفس عمیق آرام می شوید.
    مغز خود را درگیر سازید
    مغز، اضطراب را در دو ناحیه جداگانه پردازش می کند. ناحیه بادامه مغز ( سازه کوچک و بادام شکلی در سیستم لیمبیک است که در اعماق قسمت پسین و پایین لوب گیجگاهی مغز قرار گرفته است.) مشاجرات، بحث و گفت و گوها را هدایت می کند، در حالی که قشر پیشین جلویی مغز فعالیت های اجرایی، مثل تصمیم گرفتن را کنترل می کند.
    مطالعات دانشمندان مدرسه روان پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد افراد مستعد اضطراب اگر درگیر فعالیتی شوند که نیازمند انحراف توجه از بادامه به قشر پیشین جلویی مغز باشد مضطرب و نگران می شوند. بهترین راه برای درمان این نارسایی رجوع به روانپزشک و استفاده از روش هایی است که مغز را به خود مشغول می کند و مانع بروز نگرانی و اضطراب می شود.
    معاشرت
    اگر وقت خود را صرف معاشرت با دوستان و خانواده کنید، مسائل پیش پا افتاده ذهن تان را به خود مشغول نمی کند. معاشرت کردن با اقوام و دوستان و گفت و گو درباره جنبه های مثبت زندگی سبب بهبود خلق و خو تان می شود.
    ورزش
    ورزش یکی دیگر از تاکتیک های تغییر روحیه و دوری از اضطراب است. ورزش کردن سبب افزایش میزان دپامین مغز و بهبود خلق و خو می شود. نتیجه ورزش کردن تقویت حس کنترل و موفقیت در شخص است که می تواند اضطراب و دودلی را تحت الشعاع قرار دهد. روان پزشکان معتقدند برای داشتن روح و روان سالم باید روزانه یک ساعت پیاده روی سریع، شنا و … کرد.
    مراقبت پیشگیرانه
    اضطراب احساسی قوی است که فرد را از پای در می آورد. اما به جای نوشیدن نوشابه های الکلی، خوردن غذاهای چرب و تماشای تلویزیون، اصول اساسی سلامتی و مراقبت پیشگیرانه را دنبال کنید: فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید، خوب بخورید و استراحت کنید، مواد غذایی حاوی کافئین را از رژیم غذایی تان حذف کنید.
    تکنیک های رفتاری و شناختی
    دکتر ایزابل ایبرزن، روان پزشک و روان شناس دانشگاه میشیگان، تکنیک های رفتاری و شناختی را می توان برای کمک به بیماران به کار گرفت تا آنها بتوانند بر اضطراب غلبه کنند. این تکنیک ها به بیماران کمک می کند از اضطرابشان فاصله بگیرند و دلهره را به گونه ای منطقی بررسی کنند.
    روان درمانی
    روان درمان برای مبتلایان به آشوب های بالینی و افرادی که جویای اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های رفتاری و شناختی غلبه بر اضطراب هستند، مفید است. بر اساس سازمان غیرانتفاعی اختلالات اضطرابی آمریکا، اختلالات اضطرابی شایع ترین بیماری در ایالات متحده است. روان درمان گر بیماری را تشخیص می دهد و درمانی تخصصی ارائه می دهد.
    داروهای ضد اضطراب و افسردگی
    پزشکان برای رفع علائم افسردگی و اضطراب بالینی دارو تجویز می کنند. برای رهایی از اندوه کوتاه مدت، بیماران می توانند بنزو دیازپین مصرف کنند. روان پزشکان برای درمان اختلالات اضطرابی، داروهای ضد افسردگی همچون فلوکستین و دالوکستین تجویز می کنند. نتایج تحقیقی جدید که در مجله جامعه پزشکی آمریکا منتشر شده نشان می دهد داروی ضد افسردگی لگزاپرو برای درمان اضطراب بزرگسالان بالای ۶۰ سال، مفید است.

    ویرایش شده توسط زیباکده در تاریخ ۸/۲/۱۳۹۵   ۱۶:۳۶
  • ۱۴:۳۵   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     

    فواید کله‌پاچه برای کودکان!


    "استرس" و "اضطراب" از بیماری های شایع کودکان دبستانی است که مادران همواره باید بدانند با غذاهایی مانند کله پاچه می توانند به سلامتی کودکان کمک کنند.

    "پروتئین" موجود در کله پاچه برای رشد و ترمیم بافت های بدن کودکان بسیار مناسب است و می تواند کوتاهی قد را مخصوصا در کودکانی که سابقه ژنتیکی دارند از بین ببرد.

    بررسی ها نشان می دهند کله پاچه باعث "آرامش اعصاب" در کودکان شده و جلوی بهانه گیری آنها را می گیرد و خوردن مغز و "چشم گوسفند" هوش را در کودکان بسیار افزایش می دهد.

    گفتنی است کله پاچه باید یک بار در هفته از وعده های اصلی غذایی در کودکان محسوب شود و می تواند "سوء تغذیه" را در کودکان از بین ببرد و بیماری ها را از کودکان نیز دور کند.

    کله پاچه اگر چه غذایی سنگین و دیرهضم به شمار می آید اما "کلسترول" آن برای "قلب" و "مغز" کودکان بسیار مفید و در آنها بسیار سریع هضم می شود و اثرات بدی بر روی سلامتی آنها به جا نمی گذارد


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۳۹   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     

    چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟


    چگونه از زردی دندان هایمان پیشگیری کنیم؟آیا شما هم در آرزوی داشتن دندان های براق و شفاف به سر می برید،آیا می دانید چگونه به این آرزو برسید؟

    چه کارهایی را باید انجام دهیم و از چه کارهایی باید بپرهیزیم؟

    دندان های ما طبیعتا سفید است اما دندان های بعضی از افراد کمی سفید تر یا کمی زردتر است.در وحله ی اول باید بدانید،سفیدی و جنس دندان از همان دوران کودکی،و از دندان های شیری کودکان مشخص می شود به همین دلیل والدین باید از همان ابتدا توجه خاصی را به دندان های کودکشان داشته باشند.

    تفاوتی که بین دندان های شیر و دندان های دائمی وجود دارد بدین ترتیب است:

    دندان های دائمی دارای مینای و ساختار متفاوت تری نسبت به دندان های شیری هستند.این تفاوت اساسی با بالاتر رفتن سن و رشد دندان های بیشتر بروز می کند،هم چنین مسئله ی مهمی که در مورد دندان های پیش می آید در رابطه با طرز نگهداری و مواظبت آنهاست.اگر به درستی از دندانهایتان مواظبت نکنید باعث می شود که مینای دندان هایتان به مرور زمان باریک شده و از بین بروند.

    * به عاج های دندان تان نیز باید اهمیت بدهید.زیرا عاج های دندان نیز نقش بسیار مهمی را در استحکام و پایداری دندان ایفا می کنند.عاج های دندان نقش مستقیمی در سفیدی و درخشندگی دندان های شما دارند.

    آیا شما می خواهید دندان های سفیدی داشته باشید یا اینکه دندان های تان براق باشند؟

    تفاوت جزیی اما مهمی بین دندانهای سفید و دندان های براق وجود دارد.بسیاری از افراد از مواد سفید کننده یا پودر های سفید کننده دندان استفاده می کنند به امید اینکه دندان های شان براق شوند.

    عواملی که باعث می شود دندان های شما براق شود بدین ترتیب می باشد:

    * استفاده مرتب و مداوم از مسواک .

    * هیچ گاه مسواک را بر روی لثه های خود نکشید زیرا باعث می شود که لثه های تان از بین رود و هنگامی که لثه از بین رود،دندان دیگر پایه و جایگاهی برای حفظ خود ندارد.

    * بعضی از افراد نحوه ی صحیح مسواک زدن را نمی دانند.به همین دلیل ممکن است نا آگاهانه مینای دندان شان را از بین ببرند.نحوه ی صحیح درست مسواک زدن را از دندانپزشک خود بیاموزید.

    * اگر از مینای و عاج دندان تان به خوبی مراقبت کنید،بعد از مدتی،از سفیدی و شفافیت دندان های تان متحیر خواهید شد.

    * بسیاری از افراد با جرم گیری مداوم و مرتب،دندان های شان را براق و تمیز می کنند.اما مراجعه های متعدد نزد دندانپزشک برای جرم گیری،باعث می شود که مینای دندان هایتان مقاومت خود را از دست بدهد.

    * افرادی که به وفور از چای،قهوه استفاده می کنند باعث می شود که دندان هایشان رنگ زردی را به حود بگیرد،زیرا این مایعاتی که میل می کنید دارای رنگ موثری برای تغییر سطح دندان شما هستند.

    * کیک های بسیار شیرین را نخورید یا اگر از این کیک های میل می کنید،بعد از خوردن از مسواک استفاده کنید.زیرا کیک های که خیلی شیرین هستند دشمن اصلی دندان هستند.


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۴۰   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    اگر می خواهید زود پیر نشوید!

    اگر می خواهید با کمک روش های طبیعی و گیاهی از پیری زودرس جلوگیری کنید و جوان و شاداب بمانید ، با ما همراه باشید :

    در طبیعت خوراکی ها و مواد غذایی وجود دارد که مصرف آن ها در پیشگیری از پیری زودرس بسیار موثر است ، استفاده از این خوراکی ها کمک می کند تا بدن نشاط و شادابی خود را حفظ کندو نیروی حیاطی را در بدن افزایش دهد و مصرف این مواد تاپیر چشمگیری در شادابی و جوانی پوست دارند که پوست نیز یکی از مهم ترین عوامل جوان سازی انسان ها می باشد، این مواد غذایی عبارتند از :

    شیر ، ماست ، گندم سیاه ، کلم رنده شده در سرکه ی خانگی ، عسل و حلوایی که با دانه های کنجد تولید شده باشد و همچنین نوشیدن روزانه یک لیوان اب سبزیجات نیز تاپیر بسزایی در جوان سازی پوست و بدن دارد


    مراقب سلامتی خود باشید
  • leftPublish
  • ۱۴:۴۱   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    اگر دوران بارداری با این مشکلات مواجه شدید!

    از کجا می دانید درد ناگهانی که بدن شما را فراگرفته، طبیعی است؟ شاید لازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید. یک سری نشانه ها هستند که در دوران بارداری باید حتما به آنها توجه داشته باشید و در هر ساعت شبانه روز که باشد باید با پزشک تماس بگیرید. شاید برخی از آنها نشانه زایمان زودرس باشند.

    توجه داشته باشید برخی از این نشانه ها با توجه به سابقه بیماری های مادر یا وضعیت جسمانی او، فوریت کمتر یا بیشتری دارند. بهتر است این نشانه ها را با پزشک معالج خود دوره کنید تا متوجه شوید هنگام مشاهده کدامیک از آنها باید فوری با پزشک تماس بگیرید.

    • حرکات یا لگدزدن های جنین بسیار کمتر از همیشه شده است. از پزشک خود بپرسید آیا باید حرکات جنین را در طول روز کنترل کنید و تعداد لگدهای او را بشمارید. در صورت نیاز، خود پزشک روش های انجام این کار را به شما آموزش خواهد داد و به شما خواهد گفت چه حالتی غیر طبیعی است و باید با او تماس بگیرید.

    • انقباض یا دردهای شکمی مداوم و دردناک

    • خونریزی واژینال یا مشاهده لکه های خونی

    • افزایش ترشحات واژینال یا مشاهده تغییر در نوع این ترشحات که شاید آبکی، غلیظ یا خونی (صورتی یا به رنگ خون) شده باشد. نکته: پس از هفته 37، افزایش ترشحات لعابی طبیعی است و شاید نشانه نزدیک شدن زایمان باشد.

    • فشار در ناحیه لگن (گویا جنین به سمت پایین کشیده می شود)، درد در پایین کمر (مخصوصا اگر قبلا این درد را نداشتید)، دردهای شکمی مشابه دوران قاعدگی یا داشتن بیش از 4 بار درد زایمانی در طول یکساعت پیش از هفته 37

    • ادرار کردن با درد و سوزش، کم یا اصلا ادرار نکردن

    • بالا آوردن های شدید و مدام یا تهوع هایی که با درد و تب همراه هستند

    • لرز یا تب 100 درجه فارنهایت یا بیشتر

    • اختلالات بینایی همچون دوبینی، تاری دید، مبهم و نیمه تاریک دیدن، تابش زیاد نور یا دیدن لکه در چشم

    • سردردهای پایدار و مداوم یا هر نوع سردردی که با تاری دید، اشکال در صحبت کردن یا کرختی همراه باشد

    • هر گونه ورم در صورت یا پف اطراف چشم، ورم دست، ورم شدید و ناگهانی پا یا زانو یا اضافه وزن های مداوم (حدود 2 کیلوگرم در هفته)

    • گرفتگی شدید و دایمی عضلات پا، درد ماهیچه پشت پا ورم بیش از حد یکی از پاها

    • وارد شدن ضربه جسمی به شکم (همچون افتادن یا تصادف اتومبیل)

    • غش کردن، ضعف کردن، سرگیجه، تپش قلب شدید یا ضربان شدید قلب

    • تنگی نفس، سرفه های خونی یا درد سینه

    • یبوست شدید با دردهای شکمی زیاد یا اسهال شدید که بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد

    • خارش شدید در نیم تنه، بازو، پا، کف دست یا کف پا یا خارش در همه جای بدن

    • نشانه های آنفولانزا. هر دو آنفولانزا و آنفولانزای خوکی برای زنان باردار بسیار خطرناک است. اگر در تماس مستقیم با افرادی قرار گرفتید که آنفولانزا داشتند یا نشانه هایی همچون تب، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، خستگی و بدن درد داشتید حتما با پزشک در میان بگذارید. حتی گاهی نشانه های این بیماری با اسهال و حالت تهوع نیز همراه است.

    • تنگی نفس، درد سینه یا شکم، سرگیجه، تهوع شدید و پیاپی، کم شدن حرکات شکم، داشتن تب بالا حتی پس از مصرف استامینوفن

    • داشتن نشانه های بیماری های واگیردار همچون آبله مرغان یا سرخچه

    • اضطراب یا افسردگی شدید . اگر احساس می کنید دچار غم یا ناامیدی عمیق هستید، ترس زیاد دارید یا نمی توانید کارهای روزانه خود را مدیریت کنید یا احساس آسیب رساندن به خود را دارید حتما و فورا با یک مشاور در میان بگذارید.

    در دوران بارداری بدن به طور مداوم در حال تغییر است به همین دلیل بسیار سخت است که تشخیص دهیم کدامیک طبیعی نیست. اگر مطمئن نیستید نشانه هایی که بروز می کنند جدی هستند یا نه، بی تفاوت از کنار آنها رد نشوید و این مساله را جدی بگیرید. با مشاهده هر کدام از این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید و نشانه ها را برایش توضیح دهید. اگر پزشک خود را پیدا نکردید بیمارستان بروید.
  • ۱۴:۴۲   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    تاثیرات داروها در حاملگی و شیردهی!


    هرماده اي که زن حامله مي خورد يا با آن تماس پيدا مي کند ، مي تواند بر روي جنين اثر بگذارد. ازجمله شايعترين علل تجويز داروها درحاملگي ميتوان به اختلالات گوارشي ، عفوني ، پوستي ، رواني و درد اشاره کرد. علل خارجي نظير داروها يا مواد شيميايي مسبب ۱۰ درصد از نقايص هنگام تولد هستند.

    سازمان غذا و داروي ايالات متحده امريکا نوعي سيستم تقسيم بندي براي تاثير داروها در حاملگي ارايه داد. در اين سيستم داروها تقسيم ميشوند.گروه ايکس تراتوژن ترين گروههاست.B , A D , C , , X به گروه

    آنتي بيوتيک ها

    پني سيلين ها

    مشتقات پني سيلين (آموکسي سيلين و آمپي سيلين ) در دوران بارداري بي خطر هستند. مصرف پني سيلين ها در دوران شيردهي مشکلي ايجاد نمي کند

    سفالوسپورينها

    اين داروها در بارداري بدون خطر هستند

    مترونيدازول

    مترونيدازول براي انسانها کارسينوژن نيست وسبب اختلالات جنين نمي شود. ولي برخي اعتقاد دارند که بهتر است از مترونيدازول بعد از سه ماهه اول بارداري استفاده شود. مترونيدازول در شيردهي بدون خطر است. البته توصيه مي شود که به دنبال تجويز دوز ۲ گرمي دارو ، شيردهي براي ۲۴ – ۱۲ ساعت قطع شود.

    آمينوگليکوزيدها

    تجويز اين داروها به مادر با افزايش خطر اتوتوکسيسيته در جنين همراه است ، بنابراين بهتر است در عفونتهاي گرم منفي شديد از آن استفاده شود. آمينوگليکوزيدها در دوران شيردهي منع مصرف ندارند

    کوتريموکسازول

    تماس با اين دارو در سه ماهه اول بارداري مختصري بر خطر ايجاد نقايص هنگام تولد ( بويژه نقايص قلبي عروقي ) مي افزايد. برخي مطالعات بر افزايش خطر ابتلا جنين به نقايص لوله عصبي خبر داده اند. بهتر است اين دارو در سه ماهه اول بارداري استفاده نشود. در نوزادان اين دارو مي تواند باعث افزايش هيپر بيليروبينمي شود. بنابراين بهتر است نزديک به زمان وضع حمل استفاده نشود. در دوران شيردهي اين دارو مشکلي ايجاد نمي کند

    نيتروفورانتوئين

    نيتروفورانتوئين در بيماران مبتلا به فاويسم مي تواند سبب آنمي هموليتيک شود. بهتر است اين دارو نزديک به ترم استفاده نشود. اين دارو در دوران شيردهي منع مصرف ندارد

    اريترومايسين

    اريترومايسين وآزيترومايسين به عنوان جايگزين پني سيلينها استفاده مي شوند. مصرف اين داروها در شيردهي بلامانع است

    تتراسيکلينها

    اين داروها ميتوانند سبب رنگي شدن دندان و اختلالات اسکلتي شوند. در مورد استفاده ازاين داروها در بارداري بايد خطرات و فوايد در برابر هم سنجيده شود. سياه زخم از جمله مواردي است که در آن فايده مصرف داکسي سيلين بر عوارض آن مي چربد

    کينولونها

    کينولونها از جمله سيپروفلوکساسين بر روي غضروف در حال رشد ( درحيوانات ) اثر توکسيک دارند. بنابراين بجز در موارد شديد نبايد ازاين داروها در دوران حاملگي استفاده کرد

    داروهاي مربوط به شکايتهاي تنفسي فوقاني

    آنتي هيستامينها

    بيشترآنتي هيستامينها در دوران حاملگي بدون خطر هستند، اما برم فنيرامين با افزايش خطر ناهنجاري جنين همراه است. ازجمله آنتي هيستامينهاي بي خطر در دوران حاملگي مي توان به کلرفنيرامين ، کلماستين ، ديفن هيدرامين و داکسيلامين اشاره کرد. در مورد آنتي هيستامينهاي جديدتر( آستميزول ، سيتريزين ، لوراتادين ) اطلاعات کافي دردست نيست، بنابراين بهتر است به عنوان خط دوم درمان از آنها استفاده شود

    دکونژستانها

    بيشتر دکونژستانهاي خوراکي داروهاي سمپاتوميمتيک هستند. از اين داروها ميتوان به پسودوافدرين ، فنيل افرين و فنيل پروپانولامين اشاره کرد. مصرف پسودوافدرين در سه ماهه اول بارداري با گاستروشزي همراه بوده است

    داروهاي ضد سرفه

    اين داروها نظير کدئين و دکسترومتورفان در حاملگي بي خطر هستند

    داروهاي ضد آسم

    آسم شايعترين بيماري تنفسي مزمن در دوران حاملگي است که مي تواند سبب زايمان زودرس ،کاهش وزن نوزاد ، … شود. تمامي بيماران بايد سالانه واکسن آنفولانزا دريافت کنند

    بتاآگونيستها

    اين داروها نظير آلبوترول ، تربوتالين و متا پروترنول استنشاقي خط اول درمان آسم حاد هستند. آگونيستهاي استنشاقي گيرنده بتا در دوران حاملگي وشيرخوارگي بدون خطر هستند. تمامي اين داروها ميتوانند سبب تاکي کاردي و ديگر اثرات قلبي عروقي شوند. اين اثرات معمولا خفيف وخودمحدود هستند

    گلوکوکورتيکوئيدها

    استروئيدهاي استنشاقي ( بکلومتازون ) نيز خط اول درمان آسم هستند که تراتوژن نيستند و در دوران شيردهي نيز مي توان استفاده کرد. گلوکوکورتيکوئيدهاي سيستميک ميتوانند خطر شکاف لب و کام را تا ۵ برابر افزايش دهند

    تئوفيلين

    تئوفيلين تراتوژن نيست و ميتوان در دوران شيردهي نيز از آن استفاده کرد

    کرومولين سديم

    کرومولين سديم استنشاقي در دوران حاملگي وشيردهي بي خطر است

    داروهاي ضد تهوع واستفراغ

    آنتي هيستامينها

    در دوران حاملگي مي توان از آنتي هيستامينهايي نظير ديفن هيدرامين، ديمن هيدرينات ، هيدروکسي زين ، پرومتازين براي درمان تهوع و استفراغ استفاده کرد

    داروهاي آنتي دوپامينرژيک

    نظير پروکلرپرازين ، متوکلوپراميد ، کلرپرومازين ، پرفنازين ، دروپريدول ، هالوپريدول در مقايسه با آنتي هيستامينها عوارض مادري بيشتري ايجاد مي کنند و ممکن است با افزايش مختصر خطر نقايص هنگام تولد همراه باشند. بهتر است از پروکلرپرازين يا متوکلوپراميد به عنوان داروهاي خط اول از اين دسته استفاده شود. اين داروها در شيردهي بدون خطر هستند البته بايد نوزاد را از نظر سداسيون تحت نظر داشت.

    داروهاي ضد ريفلاکس

    آنتي اسيدها خط اول درمان و بدون خطر هستند. آنتي هيستامينهابجز نيزاتيدين در دوران حاملگي و شيردهي بدون مشکل هستند. ميتوان از داروهاي پيش برنده نظير متوکلوپراميد استفاده کرد. در ارتباط با سيزاپرايد اطلاعات کمي وجود دارد. سوکرالفيت ممکن است سبب بهبود علائم شود. مصرف ميزوپروستول در دوران بارداري ممنوع است. بهتر است از مهارکننده هاي پمپ پروتون در بارداري استفاده نشود

    مسکن ها

    داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي

    آسپيرين

    براحتي از جفت عبور مي کند و مصرف آن در سه ماهه اول بارداري با گاستروشزي همراه است. دوز بالاي آسپيرين با جدا شدن زودرس جفت همراهي دارد. بهتر است از آسپيرين در دوران شيردهي استفاده نشود.

    ايندومتاسين و ايبوپروفن

    مي توانند سبب تنگي مجراي شرياني شوند و بنابراين نبايد بعد از هفته ۳۲ بارداري مورد استفاده قرار گيرند. همچنين بعد از سه ماهه اول مي توانند سبب اليگو هيدرآمنيوس شوند ( تاثير مستقيم روي کليه جنين ). از اين دو دارو مي توان در شيردهي استفاده کرد

    استامينوفن

    در دوزهاي معمول در دوران حاملگي و شيردهي بي خطر است. اين دارو مسکن انتخابي براي انواع دردها است

    مسکن هاي اپيوئيدي

    تمامي اين داروها از جفت عبور مي کنند. مصرف اين داروها نزديک به زمان وضع حمل مي تواند سبب دپرسيون نوزاد شود

    داروهاي موثر بر بيماريهاي رواني

    داروهاي ضد افسردگي

    داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي سبب مالفورماسيون نمي شوند ، اما در دوران حاملگي بهتر است از نورتريپتيلين ، دزي پرامين ، آمي تريپتيلين و ايمي پرامين استفاده کرد. اما در مورد استفاده از آمي تريپتيلين و ايمي پرامين در دوران شيردهي هشدار داده شده است

    فلوکستين

    فلوکستين و ساير مهارکننده هاي سروتونين با اختلال در تطابق نوزاد(دشواري تنفس –سيانوز هنگام شير خوردن ولرزش)همراه هستند.

    تاثير فلوکستين بر روي شيرخوار نامشخص است و مي تواند سبب نگراني باشد

    پاروکستين

    مصرف اين دارو مي تواند با افزايش خطر نقايص قلبي همراه باشد. همچنين در سه ماهه سوم ، خطر ايجاد هيپرتنشن پايدار ريوي در نوزاد افزايش مي يابد. بنابراين در دوران حاملگي نبايد از اين دارو استفاده شود

    داروهاي ثابت کننده خلق

    داروهاي ثابت کننده خلق، ليتيوم ، والپروات و کاربامازپين تراتوژن هستند

    ليتيوم

    مطالعات جديد ارتباط ليتيوم با آنومالي ابشتاين را زير سوال برده اند. ليتيوم سبب هيدرآمنيوس ( در نتيجه ديابت بي مزه در جنين ) نيز مي شود. از ليتيوم نبايد در دوران شيردهي استفاده شود

    والپروات سديم و کاربامازپين

    اين داروها با افزايش خطر ايجاد نقايص لوله عصبي همراه هستند. در صورت استفاده از اين دارها بايد در سه ماهه دوم سونوگرافي هدفمند انجام شود و غربالگري از نظر آلفافيتوپروتئين سرم مادر صورت گيرد

    داروهاي ضد اضطراب

    ممکن است بنزوديازپين ها با افزايش خطر ايجاد شکاف لب همراه باشند. تاثير اين داروها بر روي شيرخوار نامشخص است و مي تواند سبب نگراني باشد

    داروهاي آنتي سايکوتيک

    داروهاي ضد سايکوز مانند بوتيروفنون ها ( هالوپريدول ) وفنوتيازين ها بدون خطر هستند. بهتر است هالوپريدول در شيردهي استفاده نشود

    ويتامين ها و املاح

    فولات از وقوع نقايص لوله ي عصبي مي کاهد و ممکن است سبب کاهش اختلالات دستگاه قلبي عروقي و ادراري نيز شود آهن هماتوکريت در زمان زايمان و ۶ هفته بعد از انرا بالاتر مي برد بر اساس برخي مطالعات کلسيم سبب کاهش ميزان بروز هيپر تنشن بارداري و پره اکلامپسي مي شود ويتامين آ بيش از ۱۰۰۰۰ واحد در روز تراتوژن است و مي تواند سبب آنوماليهاي ستيغ عصبي در جمجمه شود. بهتر است روزانه بيش از ۵۰۰۰ واحد مصرف نشود

    داروهاي ضد تشنج

    فني توئين مي تواند سبب سندرم هيدانتوئين جنيني شود که با آنومالي هاي سري صورتي ، اندامها ، تاخير در رشد و تکامل نوزاد مشخص مي شود. از اين دارو مي توان در دوران شيردهي استفاده کرد

    کاربامازپين اختلالاتي شبيه فني توئين ايجاد مي کند و علاوه بر آن خطر اسپينا بيفيدا را نيز افزايش مي دهد

    فنوباربيتال اختلالاتي شبيه به سندرم هيدانتوئين ايجاد ميکند و علاوه بر آن سبب اختلالات قلبي و شکاف دهان و صورت نيز مي شود

    والپروات سديم ميتواند سبب اسپينابيفيدا در ناحيه لومبوساکرال ، اختلالات قلبي ، شکاف دهان و صورت واختلالات ادراري تناسلي شود. از اين دارو در شيردهي ميتوان استفاده کرد

    داروهاي ضد انعقاد

    وارفارين تراتوژن است و به راحتي ازجفت عبور ميکند.وارفارين ميتواند سبب هيپوپلازي بيني، آتروفي دو طرفه اپتيک ، نابينايي و عقب افتادگي ذهني شود

    هپارين (رگولر و با وزن مولکولي کم ) به مقدار زياد از جفت عبور نمي کند و تراتوژن نيست. از داروهاي ضد انعقاد مي توان در شيردهي استفاده کرد

    داروهاي ضد سردرد

    سوماتريپتان به نظر تراتوژن نمي آيد

    از بتابلوکرها و بسياري از داروهاي ضد افسردگي براي پيشگيري از سردرد استفاده مي شودو به نظر ميرسدکه در دوران حاملگي و شيردهي بي خطر باشند

    الکل مي تواند سبب سندرم جنين الکلي شود که با تغييرات سري جمجمه اي واختلال در تکامل شناختي مشخص مي شود

    اپيوئيدها استفاده از اپيوئيدها ( غير قانوني ) مي تواند با اختلال رشد جنين ، مرگ جنين در داخل رحم و محروميت نوزاد همراه باشد

    مصرف کوکائين در دوران حاملگي با افزايش خطر جدا شدن جفت ،وزن کم هنگام تولد و پارگي زودرس کيسه ي آب همراه است.

    آمفتامين ها از جمله شايعترين داروهائي هستند که مورد سوء استفاده قرار مي گيرند. در برخي مطالعات افزايش بروز شکاف کام و لب به دنبال مصرف اين داروها در دوران حاملگي ذکر شده است. در ارتباط با تاثير آمفتامين ها بر روي رشد جسماني و تکامل رفتاري و هوشي در دراز مدت نگراني وجود دارد
  • ۱۴:۴۴   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    رشد قد کودکان در سال چقدر باید باشد؟


    رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: اگر رشد قدی کودک و نوجوان تا قبل از رسیدن به سن بلوغ سالانه از 3 سانتی متر کمتر باشد خانواده ها باید نگران باشند و برای درمان آن قبل از بلوغ اقدام کنند.

    دکتر فریدون عزیزی اظهار داشت: رشد استخوانی در اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ایران برای دخترها در سن 17 سالگی و برای پسرها در سن 18 سالگی کامل می شود. وی تصریح کرد: کامل شدن رشد استخوانی بدین معنی است که هیچ عاملی چون دارو و هورمون ها نمی توانند حتی افزایش یک سانتی متری در قد افراد ایجاد کنند.

    استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دریافت هورمون در صورتی مؤثر است که فرد دچار کمبود هورمون باشد که این امر باید توسط پزشک اثبات شود. عزیزی افزود: آنهایی که کمبود هورمون رشد دارند و درمانی در این زمینه انجام ندهند قد نهایی شان معمولاً پایین تر از 140 سانتی متر است لذا اگر نوجوانی قد بالاتر از آن دارد به احتمال زیاد اشکال هورمونی ندارد.

    رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در پاسخ به این پرسش، مبنی بر علائم وجود اختلالات رشد قدی گفت: اگر رشد قدی کودک و نوجوان تا قبل از رسیدن به سن بلوغ سالانه از 3 سانتی متر کمتر باشد خانواده ها باید نگران باشند و آن موقع به فکر رفع مشکل رشد قدی کودکشان باشند چرا که قبل از بلوغ می توان برای درمان این مشکل اقدام کرد.


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۴۵   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    چطور حال و هوای شما روی زیباییتان تاثیر می گذارد ؟


    حتما شنیده اید که حال و هوای روحی شما با زیباییتان ارتباط مستقیم دارد ، وقتی خسته و افسرده هستید احساس می کنید زشت شده اید ، اما آیا واقعا اینطور است ؟ این اتفاق چگونه می افتد ؟ چه عواملی باعث می شوند چهره شما تغییر کند ؟

    علم نشان داده است که احساس ما بطور مستقیم روی ظاهرمان خود را بروز می دهد.شاید قبلا هم این مطلب را شنیده باشید اما به آن توجه نکرده اید ، " استرس ها ایجاد التهاب می کنند که هر دو ( استرس و التهاب ) باعث از بین رفتن کلاژن های پوست و ایجاد چین و چروک می گردند". این جمله را امی وسلر متخصص و مشاور پوست اهل نیویورک می گوید. شادی باعث می شود که پوست درمان شود و بدرخشد.

    افسردگی : از بین برنده زیبایی

    مهم نیست که تحت چه شرایطی به سراغتان می آید ( یعضی وقتها مشکلات جدی مثل بیکاری یا حتی داشتن یک روز پرکار ) استرس و افسردگی می تواند تاثیرات اساسی روی زیبایی شما بگذارد.

    افسرده بودن و داشتن اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول می شود که مهمترین نقش را در بروز چنین پدیده ای برعهده دارد ، کورتیزول هورمونی است که در غده آدرنال واقع در بالای کلیه ها ترشح می شود. کورتیزول وظایف زیادی در بدن انجام می دهد و متاسفانه تقریبا همه آنها بد هستند. برای مثال کورتیزول باعث بروز تغییرات هورمونی می گردد که باعث ریزش موقتی مو می شود یعنی موها نازک تر و خلوت تر می شوند. بالا بودن سطح این هورمون نیز باعث زیاد شدن اشتها، میل به شیرینی و تجمع چربی مخصوصا در ناحیه شکم می شود.

    بعلاوه استرس تاثیر عمیقی روی پوست می گذارد. متخصصین زیبایی دانشگاه استنفورد در بررسی که روی 22 دانشجو انجام داده بودند دریافتند که بیماری آکنه در زمان امتحانات بیشتر از بقیه ترم در بین دانشجویان شایع است. بعضی از دانشمندان معتقدند که این تنش در اثر زیاد شدن سبوم ایجاد می شود ؛ سبوم ماده روغنی موجود در پوست است که در واقع محافظت از پوست را بر عهده دارد اما گاهی وقتها با سلولهای مرده و باکتریها ترکیب شده و باعث می شود که فولیکول های مو مسدود شود و یا منجر به جوش می شود. سلولهایی که سبوم را در بدن تولید می کنند معروف به گیرنده های استرس هستند ، و احتمالا می توان اینگونه معنی کرد که در شرایط بحرانی تولید آنها کاهش می یابد. البته این مکانیزم هنوز در بین محققان درحال بررسی است. این چرخه به این صورت است : استرس باعث جوش می شود و جوش از بین نمی رود چون شما استرس دارید واین مساله هم در شما ایجاد استرس می کند.

    تنش های مزمن نیز موجب ایجاد وقفه در تولید کلاژن های جدید می شود ، کلاژنها گروهی از پروتئین های حفاظتی ساختاریافته در بدن می باشند. بدون کلاژن جدید پوست ضعیف تر و نازک تر می شود. داشتن شرایط روحی نامناسب نیز باعث می شود که پوست آب خود را از دست بدهد. بعلاوه احساس ناراحتی کردن نیز روی توانایی سلولها برای ترمیم جراحات تاثیر می گذارد.

    احساس خوبی داشته باشید تا عالی بنظر برسید

    آنچه که بیشتر دانشمندان درباره احساس زیبا داشتن می دانند تمرکز روی چیزهای منفی زندگی است مثلا داشتن استرس ، افسردگی ، بد اخلاقی روی بدنتان تاثیر مستقیم می گذارد. اما عکس این مساله نیزدرست است: استرس و افسردگی کمتر برابر است با آکنه کمتر، ریزش موی کمتر ، خشکی پوست کمتر و تجمع چربی کمتر. بخش عمده ای از تحقیقات مربوط است به داشتن احساس خوب تا از نظر رفتاری درست تصمیم گیری کنیم که منجر به زیبایی بیشتر می شود.

    برای مثال ، افراد شاد بیشتر از افراد غمگین تمایل به برقراری رابطه ج-ن-س-ی دارند. رابطه ج-ن-س-ی باعث گشاد شدن رگهای خونی شده که منجر به درخشش و سرخی پوست می شود. همچنین باعث گردش خون در سراسر بدن می شود، گردش خون باعث ارسال مواد غذایی و اکسیژن به پوست و مو شده و آنها را سالمتر نگه می دارد.

    بهبود روحیه باعث بهبود عادات غذایی نیز می شود. مطالعه ای که در سال 2007 توسط متخصصین انجام گرفت نشان داد که مردم وقتی که یک فیلم خوب می بینند، نسبت به زمانی که یک فیلم ناراحت کننده تماشا می کنند، سالم تر غذا می خورند ( در این مطالعه دیده شد که افراد خوردن انگور را به خوردن تنقلات شور، ذرت بوداده کره ای ترجیح می دهند.( غذهای سالم قند و چربی اشباع شده کمتری دارد که باعث می شود دچار نفخ شوید ، جوش بزنید و یا صورتتان چرب شود.

    مردم وقتی که احساس شادی و پر انرژی بودن داشته باشند در برابر سرما خوردگی عمومی نیز ایمن تر می شوند و در مقابل افرادی هستند که عصبی ، غمگین و پرخاش گرند. فرار کردن از همه احساسات بد که منجر به بروز بیماری می شوند به این معناست که شما فقط فعالیتهایی را انجام دهید که باعث شادی شما شوند مثل رفتن به باشگاه ، خوردن غذاهای سالم و مفید و یا حتی رعایت نکات رژیمی برای پوست.

    دانشمندان فقط به این مسائل می پردازند که چگونه احساسات روی ظاهر تاثیر می گذارند اما در حال حاضر برای روبرو شدن با این مساله چه اقدامی باید انجام دهید؟ ما یک سری اطلاعات ظریف و پیچیده علمی از زیست شناسی گرفته تا روانشناسی را گردآوری کرده ایم ، اما مسایل ناگفته ای وابسته به شخصیت ، احساسات ، عواطف و نگرش شما درمورد بدنتان وجود دارند که تاثیر عمیق تری هم دارند.

    بنابراین ، به خاطر حفظ زیباییتان ، یک نفس عمیق بکشید ، آرام بگیرید و در ذهن خود افکار مثبت بپرورانید. شما می توانید همانگونه که زیبا به نظر می رسید احساس خوبی داشته باشید و یا همانگونه که احساس خوبی می کنید زیبا به نظر برسید.


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۴۵   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    کمک به کاهش استرس در دوران بارداری !


    * «اگر به همه كارهايي كه براي هر روز برنامه ريزي كرده بوديد نمي رسيد، نگران نشويد. نوزاد شما هيچ وقت نمي فهمد كه كارهاي خانه انجام نشده اند»

    * «اشكالي ندارد به همكارانتان بگوييد كه به هيچ كدام از توصيه هايشان علاقه اي نداريد. هر بارداري متفاوت است».

    * «به ياد داشته باشيد هر مشكلي راه حلي دارد و اعتماد كردن به كسي كه به شما نزديك است يا فكر مي كنيد كه مي تواند شما را ياري يا حمايت كند، قدمي رو به جلو است. از حرف زدن با همسر، پزشك يا ماما نترسيد».

    * «درباره وضعيت ظاهري خودتان مضطرب نباشيد. شما داريد معجزه مي كنيد انساني را درون خودتان پرورش مي دهيد و اين دستاوردِ بزرگي است».

    * «اگر به پزشكتان اعتماد داريد به او اجازه بدهيد كار خودش را بكند و به توصيه هايش عمل كنيد. اگر اعتماد نداريد، پزشك تازه اي پيدا كنيد كه مورد اعتمادتان باشد. هرگز نبايد از تماس گرفتن با مراقب خود به خاطر مشكلات كوچك و بزرگ بترسيد».

    * «نگرانِ اوقات سختي كه به همسرتان مي گذرد نباشيد. بچه آزمونِ رابطه ي زوجين است».

    * «نگران چيزهايي مثل غذا يا وزن خود نباشيد فقط معقول رفتار كنيد. هيچ نيازي نيست كه ناگهان از حجم بستني كه خورده ايد وحشت كنيد. اين را پاداشي ببينيد براي تمام چيزهايي كه تا به حال طي حاملگي زحمتشان را كشيده ايد و ادامه دهيد».

    * «اگر تمام توان خود را براي داشتن انتخاب هاي سالم به كار گرفته ايد ديگر چندان نگران نباشيد. زنها حتي قبل از زماني كه ما بدانيم چه كار كنيم و چه كار نكنيم، به سلامتي بچه دار مي شدند».

    * «مادرشوهرها از همه چيز خبر ندارند!»

    * «زياد نگران محيطي كه ممكن است براي كودكتان مضر باشد مثل ايستادن نزديك مايكرو ويو يا گاز تلمبه نباشيد. به خاطر داشته باشيد كه اكثر بچه ها سالم به دنيا مي آيند».

    * «زياد مضطربِ كار كردن نباشيد. هميني كه هست. فقط سعي كنيد تصميماتِ آگاهانه بگيريد. نفس عميقي بكشيد و شروع كنيد. آنقدرها كه فكر مي كنيد بد نيست».

    * «نگران اين كه چه طور نوزادتان در رحم از خودش مراقبت مي كند نباشيد. آنجا قفس مدوري است كه كودكتان در آن كاملا راحت است».

    * «هر درد كوچك به معني آن نيست كه مشكلي در كار است».

    * «اهميتي ندارد كه چه تصميمي گرفته ايد، هميشه كسي هست كه مخالفت كند. نگذاريد نظرات منفي شما را به هم بريزد و اگر واقعا نگران چيزي هستيد، با دكتر يا دوست بي طرف خود درباره اش صحبت كنيد».

    * «چيزي به نام سوال احمقانه وجود ندارد، مخصوصا براي كساني كه بار اولشان است مادر مي شوند. باردار بودن و به دنيا آوردن يك كودك تجربه هاي منحصر به فردي هستند و يك زن تا زماني كه آن را خودش تجربه نكند نخواهد فهميد».

    * «اگر همه چيز را براي نوزادتان مهيا نكرده ايد اشكالي ندارد. نوزادان در بدو ورود نيازي به چيز زيادي ندارند».

    * «وقتي سوزش معده، درد پشت، بي خوابي،و بدخلقي را به عنوان بخشي عادي از حاملگي پذيرفتم، ديگر خيلي اذيتم نمي كردند».

    * «اگر نگران اين هستيد كه مادر خوبي مي شويد يا نه، احتمالا جاي نگراني نداريد. شوهرم دايما به من مي گويد كه مادرهاي بد اصلا نگران اين كه مادر خوبي مي شوند يا نه نيستند».

    * «هيچ وقت دور و ور بچه ها نمي پلكيدم و اشتباه مي كردم اما تا وقتي كه عاشق بچه تان هستيد و به مسايل مهم توجه مي كنيد، با اشتباهات خود به او صدمه اي نمي زنيد. خيلي زود به ماجرا عادت مي كنيد».

    * «زياد نگرانِ همه بايدهاي زنهاي حامله نباشيد حمام داغ تر از آب ولرم هيچ فاجعه اي به بار نمي آورد. اگر اتفاقي پنيري خورديد كه نمي دانيد سالم بوده يا نه، نگران شدن درباره آن چندان فايده اي ندارد. مادرهاي ما قيد و بندهاي ما را نداشتند و ما را سالم به دنيا مي آوردند».
  • leftPublish
  • ۱۴:۴۶   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    چرا زود خسته می‌شوم!


    یکی از پرسش هایی که بیشتر اوقات برای افراد مطرح می شود این است که چرا زود خسته می شوند و چگونه می توانند انرژی بیشتری کسب کنند.

    تنها پاسخی که کارشناسان سلامت برای این سوال دارند عادت های غلط و روزمره و انتخاب یک الگوی ناسالم است که به خستگی زودتر و بیشتر می انجامند.

    برخی از رفتارها و عادت های روزانه که باعث می شوند زودتر خسته شویم و در طول روز کم انرژی باشیم عبارتند از:

    1- الگوی خواب نامنظم: در صورتی که چرخه خواب فرد منظم نباشد، بدن و ذهن تمام مدت در تلاش برای جبران آن هستند. این مشکل می تواند پیامدهای جدی همچون افسردگی، تغییر خلق و خو و افزایش وزن را به دنبال داشته باشد.

    2- حذف وعده غذایی صبحانه: شروع فعالیت های روزانه بدون خوردن صبحانه و با معده خالی، بدن را بیش از ضرورت تحت استرس قرار می دهد. بنابراین مصرف این وعده غذایی که شامل غلات، پروتئین، مواد لبنی و میوه می شود در اولین ساعات روز و پس از بیدار شدن از خواب می تواند فرد را تا پایان روز پرانرژی نگه دارد.

    3- کاهش مصرف مایعات: از دست رفتن آب بدن فرآیند متابولسیم را کندتر می سازد. با نوشیدن مقدار آب کافی، عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود می یابد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که نوشیدن آب پس از مدتی خسته کننده می شود به همین دلیل گنجاندن مواد خوراکی آبدار در وعده های غذایی ضروری است.

    4- نوشیدن بیش از حد قهوه: یکی از راه های کسب انرژی بیشتر، کم کردن میزان مصرف کافئین و شکر است. نوشیدن قهوه به فرد احساس کاذب انرژی می دهد اما در اواخر روز دردسرساز می شود و به افزایش احساس خستگی می انجامد.


    5- خیره شدن به صفحه مانیتور: استراحت ندادن به چشم ها موجب سردرد، خستگی و تاری دید می شود. برای پیشگیری از خستگی چشم ها می توان هر 20 دقیقه یک بار مدت 20 ثانیه روی خود را به سمت یک شیء دیگر برگرداند.

    6- مصرف کربوهیدرات های نامناسب: گنجاندن کربوهیدرات های طبیعی و غیرفرآوری شده همچون غلات، میوه ها و سبزیجات یکی از شیوه های موثر کسب انرژی است. زمانی که فرد میزان کافی کربوهیدرات سالم و طبیعی مصرف نکند مغز مجبور می شود انرژی مورد نیازش را از ماهیچه ها دریافت کند و این امر موجب خستگی بیشتر می شود.

    7- داشتن زندگی به هم ریخته و آشفته: خانه شلوغ و ذهن آشفته به یک اندازه عامل خستگی ذهنی و جسمی هستند.

    8- کم تحرکی یا فعالیت بدنی شدید: هر ساعت یکبار به خود استراحت کوتاهی دهید، حرکات کششی سبک انجام داده یا در فاصله زمانی کوتاهی پیاده روی کنید. همچنین لازم است از انجام فعالیت های ورزشی سنگین در شروع کار خودداری کنید چرا که موجب می شود بدن مقدار زیادی هورمون استرس ترشح کند.

    9- کمبود استراحت: فعالیت های روزانه خود را به گونه ای دسته بندی کنید که مدت زمان کافی برای استراحت کردن داشته باشید.

    10- ارتباط با افراد افسرده و مضطرب: روابط اجتماعی می تواند تاثیر چشمگیری بر رفتار و ذهن فرد داشته باشند. اگر فکر می کنید در زندگی تان افرادی وجود دارند که موجب می شوند شما افسرده و خسته شوید در رابطه تان با آنان تجدیدنظر کنید.
  • ۱۴:۴۷   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    چکار کنیم که فشار خون نرمالی داشته باشیم!


    اغلب پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا یا کنترل کردن آن به افراد توصیه می کنند که میزان مصرف نمک و استعمال سیگار را کاهش دهند و میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

    همچنین رعایت توصیه های زیر می تواند برای کنترل فشارخون به شیوه طبیعی موثر باشد:

    آمار نشان می دهد حدود ۳۱ درصد از مردم آمریکا به فشارخون بالا مبتلا هستند که ۶۶ درصد آنان بیش از ۶۰ سال سن دارند زیرا با افزایش سن، خطر ابتلا به این عارضه نیز بیشتر می شود.

    دکتر «دیوید کاتز» از مرکز تحقیقاتی طب پیشگیری در دانشگاه ییل گفت: این بیماری معمولا علائمی به همراه ندارد اما اولین پیامد آن ممکن است سکته قلبی باشد و به همین دلیل است که فشارخون بالا را «قاتل خاموش» می نامند.

    1- مصرف ماست کم چرب:

    بررسی ها نشان داده است افرادی که به مدت ۱۴ سال در هفته دو بار ماست مصرف می کنند نسبت به افراد دیگر ۳۱ درصد کمتر با خطر ابتلا به فشارخون بالا مواجه می شوند.

    2- وزنه زدن:

    نتایج یک بررسی حاکی از آن است زنانی که وزنه می زنند فشارخون سیستولیک در آنان پنج درجه و فشارخون دیاستولیک ۹ درجه کاهش می یابد.

    3- قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

    قرار دادن دست ها و پاها و صورت در معرض نور خورشید و حفظ سطح مناسب ویتامین D بدن ممکن است به کاهش فشارخون کمک کند. به گفته پزشکان، ویتامین D از منقبض شدن رگ ها جلوگیری کرده و عملکرد و انعطاف پذیری عروق را بهبود می دهد.

    4- داشتن روابط جتماعی:

    نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد تنهایی، فشارخون سیستولیک را طی پنج سال به طور متوسط سه درجه افزایش می دهد. «لوئیس هاوکلی» از دانشگاه شیکاگو معتقد است که حفظ روابط اجتماعی برای کنترل فشارخون باید جدی گرفته شود.
  • ۱۶:۲۷   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    شیرین
    کاربر فعال|128 |374 پست
    خیلی عالی هستن این اطلاعات
  • ۱۸:۰۶   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    درمان خانگی جوش و آکنه با یک ماده در دسترس و ارزان!


    تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها به چند هزار سال پیش برمی گردد؛ اثربخشی بعضی از این داروهای گیاهی را علم ثابت کرده است و بعضی را هنوز نه؛ آویشن از آن گیاهانی است که این روزها دانشمندان درباره اثربخشی آن به یافته های جدیدی رسیده اند.

    آویشن که درختچه ای کوتاه و پرشاخه است و برگ های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته باشد یعنی می تواند مشکل بیشتر جوانان و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش ها و آکنه های نازیبا اذیت نشوند.

    براساس جدیدترین پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه متروپولیتن لیدز انگلستان انجام شده و در کنفرانس بهار ۲۰۱۲ انجمن میکروبیولوژی اروپا در دوبلین مطرح شد نقش آویشن در درمان ضایعات التهابی آکنه مورد بررسی قرار گرفت.

    دکتر مارگاریتا گومز که هدایت این پروژه تحقیقاتی را برعهده دارد، توضیح داد: در این مطالعه آویشن و گل همیشه بهار را در الکل قرار داده تا به شکل تنتور آماده شود سپس تنتور تهیه شده را به مدت ۵ دقیقه روی ضایعات آکنه یعنی هم ضایعات التهابی ،هم جوش های سرسفید و همچنین جوش های سرسیاه قرار داده است.

    این مطالعه با رعایت اصول علمی با روش های استاندارد درمان آکنه مانند بنزوئیل پروکساید مقایسه و مشخص شد که میزان پاسخ به درمان در این گروه نسبت به درمان های استاندارد بهتر بوده و از طرفی با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی درمان با آن مانند سوزش و حساسیت موضعی تحمل درمان برای این بیماران نیز بهتر بوده است.

    معجزه آویشن

    آکنه ها اکثرا به وسیله یک باکتری با نام پروپیونی باکتریم به وجود می آید. این باکتری منفذهای پوست را عفونی می کند و در نتیجه تبدیل به جوش می شود.در حال حاضر برای درمان آکنه از آنتی بیوتیک، کرم های موضعی و بنزوئیل پراکسید شیمیایی استفاده می شود و همان طور که می دانید، اینگونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست می شود، همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، حتی این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان باکتری نسبت به آنتی بیوتیک مذکور مقاوم شود.

    اما محلول حاوی آویشن این دارو نسبت به کرم ها و محلول های شیمیایی بهتر می تواند باکتری های آکنه را از بین ببرد.

    دستور تهیه محلول جادویی ضدجوش

    آویشن ارگانیک خشک: برای کشتن باکتری های ایجادکننده آکنه

    سرکه سیب: آنتی باکتریال و پاک کننده پوست

    آب آلوورا: مرطوب کننده، آبرسان و تنظیم کننده ph پوست

    برگ های آویشن را با چاقو خرد کنید و بعد آنها را درون یک شیشه دردار بریزید؛ باید شیشه تا نیمه با برگ های آویشن پر شود. سپس باید سرکه سیب روی آویشن ها بریزید تا حدود ۲ سانتی متر آویشن ها از ته شیشه فاصله بگیرند. چند بار با قاشق آویشن ها را فشار دهید تا کاملا در سرکه فرو بروند. در نهایت در شیشه را ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک حدود ۲ هفته قرار دهید؛ یادتان باشد که هر ۲ روز یک بار سراغ شیشه بروید و حسابی آن را تکان دهید. بعد از ۲هفته با یک صافی آویشن ها را از مایع جدا و بعد مقداری از آن را به نسبت ۲ به یک با آب آلوورا مخلوط کنید و خوب هم بزنید. حالا تونر شما آماده است؛ ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست صورت امتحان کنید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید حساسیت دارید یا نه؛ اگر حساسیت نداشته باشید می توانید آن را روزانه با یک پنبه به تمام قسمت های پوست بمالید.

    اگر پوستی حساس دارید

    ۲۰ گرم برگ آویشن را در ظرفی شیشه ای ریخته و ۳۰ میلی لیتر روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقی مانده برگ ها را خوب فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود. این محلول را با ۲۰ میلی لیتر روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس ۱۰۰ گرماوسرین اوسرین را اضافه و خوب مخلوط کنید. آویشن آرام بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می دهد. روغن های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می شود


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۸:۱۰   ۱۳۹۲/۱۰/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    راهنمای کامل مشکلات بارداری!


    بیماری های بارداری



    بعضی از مشکلات در دوران بارداری شایع تر هستند و بعضی بیماری ها هم هستند که فقط برای زنان باردار اتفاق می افتد. دیابت که دیگر بیماری کشنده ای برای افراد عادی به شمار نمی رود، اما در زنان باردار می تواند موجب به دنیا آوردن نوزاد بسیار ریز شود.

    اکثر خانم ها با سلامتی باردار شده و با سلامتی نیز وضع حمل می کنند. جدا از بعضی مشکلات کوچک -- مثلاً کمردرد، حالت تهوع اول صبح و یبوست -- خانم ها تغییرات بسیار زیادی را در طول دوران بارداری خود تحمل می کنند. اما در بعضی موارد، یا مادر با وجود بیماری باردار می شود و یا این بیماری در طول دوران بارداری اتفاق می افتد. بعضی از این مشکلات فقط روی مادر تاثیر می گذارند و بعضی هم بر مادر و هم نوزاد اثر می گذارند.

    مسمومیت بارداری



    مسمومیت بارداری مشکل جدی است که گاهی اوقات در هفته های پایانی بارداری اتفاق می افتد. در این مشکل، فشارخون بالا رفته، دست ها، پاها و صورت ورم کرده و میزان پروتئین موجود در ادرار بالا می رود. اگر بگذارید این مشکل وخیم تر شود، ممکن است مادر دچار تشنج یا کما شود و بچه مرده به دنیا بیاید.

    واژه مسمومیت نامی است که به اشتباه در زمانیکه تصور می شد این مشکل بخاطر مواد مسموم موجود در خون ایجاد می شود، گذاشته شده است. نام بهتر این بیماری می تواند پره اکلامپسی (preeclampsia) قبل از مرحله تشنج و اکلامپسی برای بعد از آن باشد.

    علل: علل پره اکلامپسی و اکلامپسی هنوز به طور کامل مشخص نشده است. این مشکلات معمولاً در خانم هایی که اولین فرزند خود را باردار هستند، بخصوص مادران نوجوان و زنان طبقات ضعیف تر جامعه اتفاق می افتد. یک تئوری می گوید بعضی کمبودهای غذایی می تواند علت بعضی از انواع آن باشد. همچنین، این احتمال وجود دارد که بعضی از انواع پره اکلامپسی و اکلامپسی نتیجه کمبود جریان خون در رحم است.

    علائم: علائم مسمومیت بارداری (که اگر تحت درمان قرار نگیرد موجب مرگ می شود) به سه دسته تقسیم می شود که هر کدام به ترتیب جدی تر هستند:

    ۱. علائم پره اکلامپسی خفیف عبارتند از: ورم (پف کردن زیر پوست بخاطر جمع شدن مایعات در بافت های بدن)، بالا رفتن جزئی فشارخون و وجود مقداری پروتئین در ادرار.

    ۲. علائم پره اکلامپسی حاد عبارتند از: ورم شدید، بالا رفتن جدی فشارخون، وجود مقدار زیادی پروتئین در ادرار، سردرد، سرگیجه، دوبینی، حالت تهوع، استفراغ و درد شدید در ناحیه سمت راست شکم.

    ۳. علائم اکلامپسی عبارتند از: تشنج و کما.

    درمان: پره اکلامپسی و اکلامپسی تا زمان پایان بارداری به طور کامل قابل درمان نیستند. تا آن زمان، درمان های آن شامل کنترل فشارخون بالا و داروهای درون رگی برای جلوگیری از تشنج می شود. داروهایی نیز برای تحریک تولید ادرار تجویز می شود. در بعضی موارد حاد برای اطمینان از بقای مادر، نیاز به زایمان زودرس خواهد شد.

    پیشگیری: هیچ روش پیشگیری برای مسمومیت بارداری نیست. بااینکه محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی به کاهش تورم بدن کمک می کند، از شروع فشارخون بالا یا وجود پروتئین در ادرار پیشگیری نمی کند. در ویزیت های پیش از بارداری، دکتر بطور مداوم وزن، فشارخون و ادرار بیمار را چک می کند. اگر مسمومیت بارداری زودتر تشخیص داده شود، مشکلات آن کمتر خواهد شد.

    بیماری های قلبی



    بااینکه بروز بیماری قلبی در زنانی که در سنین باروری خود هستند در سال های اخیر به طرز قابل توجهی کاهش یافته است، اما هنوز یکی از علل اصلی مرگ در زنان باردار به شمار می رود. بیشتر زنان با بیماری های قلبی شناخته شده می توانند بارداری را بدون مشکل طی کنند اما در برخی موارد که در آن عضلات یا دریچه های قلب شدیداً بیمار هستند، فشار اضافی که طی بارداری به قلب وارد می شود می تواند منجر به نارسایی قلبی و حتی مرگ شود. به همین دلیل زنانی که می دانند مشکل قلبی دارند می بایست قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند.

    بیماری های کلیوی



    متداول ترین بیماری کلیه ها در زمان بارداری پیلونفریت (pyelonephritis)، عفونت باکتریایی کلیه ها است. این زمانی اتفاق می افتد که عفونت مثانه اجازه دهد باکتری به بالا به سمت کلیه ها بروند. علائم آن عبارتند از، تب، کمردرد شدید و لرز. خیلی مهم است که پیلونفریت سریعاً درمان شود زیرا ممکن است باعث شود زن باردار دچار زایمان زودرس شود. همه کمردردهای حاد و تب باید بلافاصله به پزشک گزارش شود.

    زنانی که قبل از بارداری دچار بیماری کلیوی حاد هستند ممکن است در طول بارداری دچار مشکلات متعددی شوند. فشارخون خیلی بالا و نارسایی کلیه (ناتوانی برای ساخت ادرار) هم برای مادر و هم بچه مشکلاتی کشنده هستند. بعضی بسیاری از زنان مبتلا به مشکلات حاد کلیوی گفته می شود که از بروز بارداری جلوگیری کنند. درصورت داشتن هرگونه پرسش، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

    دیابت



    قبل از کشف انسولین برای درمان دیابت، زنان مبتلا به دیابتی که باردار می شدند یا دچار سقط جنین می شدند و یا بارداری آنها منجر به فوت مادر و بچه می شد. امروز، یک زن دیابتی می تواند انتظار داشته باشد فرزندی سالم و طبیعی به دنیا بیاورد.

    بااینکه مراقبت پزشکی زنان دیابتی طی دهه اخیر بسیار پیشرفت کرده است، انواع مختلفی از مشکلات جدی مثل بالا رفتن احتمال پره اکلامپسی، مرده به دنیا آمدن بچه و به دنیا آمدن بچه هایی که به طور غیرطبیعی ریز هستند، ممکن است در بارداری اتفاق بیفتد.

    به همین دلایل، برای یک زن دیابتی خیلی مهم است که قبل از حاملگی برای پایین آوردن احتمال بروز مشکلات مربوط به بارداری، گلوکز خود را کنترل کنند. زنان دیابتی وقتی باردار می شوند باید بیشتر از حالت عادی به ملاقات دکتر بروند و آزمایشات پزشکی بیشتری بدهند. برای آنها خیلی مهم است که رژیم غذایی کنترل شده ای داشته باشند، درست ورزش کنند و در زمان های مقرر انسولین خود را مصرف کنند.

    نوع دیگر دیابت، دیابت بارداری، فقط در طول زمان بارداری اتفاق می افتد. در این اختلال، زنانی که قبل از بارداری دچار دیابت نبوده اند، علائمی از دیابت را فقط در زمان بارداری خود نشان می دهند.

    ادرار زنان باردار طی ویزیت های مرتب دکتر چک می شود تا محتوای قند و گلوکز آن بررسی شود (ادرار به طور طبیعی نباید حاوی گلوکز باشد). اگر در ادرار قند دیده شود، دکتر آزمایش خونی تجویز می کند تا ببیند قندخون بیمار به طور غیرعادی بالاست یا خیر. علاوه بر این، این روزها اکثر پزشکان حتی در صورت عادی بودت تست ادرار، آزمایش خونی که تست تحمل گلوکز نامیده می شود در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری برای بیماران انجام می دهند. اگر نتایج آزمایش بالا رفتن سطح گلوکز را نشان داد، نیاز به آزمایش پیچیده تری است تا تشخیص پزشک کامل شود.

    زنان مبتلا به دیابت بارداری معمولاً با یک رژیم غذایی خاص که مصرف قند و کربوهیدرات در آن محدود می شود، درمان می شوند. گاهی نیز برای پایین آوردن گلوکز به سطح عادی نیاز به انسولین خواهد بود.

    ازآنجا که زنان مبتلا به دیابت بارداری در خطر بیشتری برای ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان بچه مرده هستند، ویزیت ها آنها با پزشک باید بیشتر از میزان عادی باشد. این زنان همچنین در خطر به دنیا آوردن بچه های ماکروزومی یا بسیار بزرگ هستند. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از نانی که دچار دیابت بارداری می شوند تا چند سال بعد از زایمان نیز دیابت غیربارداری خواهند داشت. کنترل وزن بعد از زایمان می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

    مشکلات سیستم گوارش



    متداول ترین مشکلات گوارشی که زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، استفراغ شدید بارداری (hyperemesis gravidarum) است. در این مشکل، زن باردار دچار استفراغ های شدید و غیرطبیعی می شود. این استفراغ ها چیزی بیشتر از حالت تهوع های صبحگاهی است که معمولاً بعد از چند ماه اول برطرف می شود. در این مشکل، این استفراغ ها منجر به گرسنگی کشیدن، از دست رفتن آب بدن و بر هم خوردن توازن مایعات بدن می شود.

    علائم آن شامل کاهش وزن و بی آب شدن بدن می شود. این مشکل معمولاً در بیمارستان با استفاده از داروهای ضداستفراغ و تغذیه درون وریدی درمان می شود. زن باردار نباید خود بدون مشورت با دکتر، اقدام به درمان خود با داروهای ضداستفراغ کند.

    بیماری های ریوی



    بیماری ریوی در زنان باردار نادر است، به استثنای حملات گاه به گاه سرفه و احتقان مربوط به آنفولانزا و سرماخوردگی. جدی ترین مشکل ریوی که ممکن است برای زنان باردار اتفاق بیفتد، آسم است. در زنانی که فقط حملات آسم خفیف قبل از بارداری داشته اند، آسم آنها بعد از بارداری ممکن است همانطور بماند، بهتر یا بدتر شود. در زنان مبتلا به آسم شدید قبل از بارداری، علائم بعد از بارداری وخیم تر می شوند. این زنان همچنین احتمال بالاتری برای زایمان زودرس و به دنیا آوردن بچه های ریز دارند. قبل از اینکه زنی که مبتلا به اسم شدید است اقدام به بارداری کند، حتماً باید با پزشک مشورت کند.

    بیماری های کبدی



    بیماری کبد چرب و سندرم HELLP بسیار نادر هستند. بیماری کبد چرب معمولاً با پره اکلامپسی در ارتباط است و در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد. علت آن ناشناخته است اما علائم آن عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و زردی یرقان. نارسایی کبد ممکن است منجر به سندرم HELLP شود. این سندرم نوع حادی از پره اکلامپسی است که در بخشی با التهاب کبد همراه است. اگر زنی می داند که بیماری کبدی دارد، قبل از اقدام به بارداری حتماً باید با پزشک خود مشورت کند.

    بیماری های سیستم عصبی



    متداول ترین نوع مشکل سیستم عصبی در زنان باردار، سردرد است که معمولاً با فشارعصبی، میگرن یا عفونت سینوس ها یا گلو ایجاد می شود. اقدامات ساده ای مثل دراز کشیدن در یک اتاق ساکت و گذاشتن بسته یخ روی پیشانی بیشتر سردردهای خفیف را برطرف خواهد کرد. اما ازآنجاکه سردرد می تواند نشانه فشارخون بالای مربوط به پره اکلامپسی باشد، همه سردردهای شدید یا مداوم باید بلافاصله به دکتر گزارش شوند.

    بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشت های دست و پا و ران ها در بارداری کاملاً متداول هستند و معمولاً از احتباس آب و تورم ناشی می شوند.

    بیماری صرع جدی ترین مشکل سیستم عصبی است که می تواند زنان باردار را تحت تاثیر قرار دهد. تقریباً نیمی از زنان مبتلا به صرع، وخیم شدن علائم در طول بارداری را تجربه می کنند. علاوه براین، بعضی داروهایی که معمولاً برای درمان صرع استفاده می شود می تواند دچار نقص های مادرزادی در نوزاد شود. زنان مبتلا به صرع قبل از اینکه اقدام به بارداری کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

    بیماری های پوستی



    انواع مختلفی از تغییرات پوستی در زنان باردار اتفاق می افتد که از تغییرات هورمونی عادی مربوط به بارداری ناشی می شوند. تیره شدن پوست، به ویژه پوست صورت، شکم، ران ها، اندام جنسی و دور نوک سینه ها، بسیار متداول است. با جلو رفتن بارداری، کف دست ها معمولاً قرمز شده و رگ های عنکبوتی کوچکی روی بازوها و صورت ایجاد می شوند. در مراحل انتهایی بارداری، ترک هایی روی پوست زیر شکم ایجاد می شود.

    مشکلات پوستی متعددی هستند که فقط در زمان بارداری اتفاق می افتند. آنها به شکل برآمدگی های کوچکی ظاهر می شوند که شدیداً خارش دار هستند. بااینکه این مشکلات به ندرت جدی هستند، هرنوع تغییرات پوستی غیرعادی یا خارش را به دکتر خود گزارش دهید.

    بیماری های عفونی



    بااینکه بیشتر بیماری های عفونی متداول مثل آنفولانزه و سرماخوردگی تاثیری بر بارداری ندارند، اما بعضی بیماری های مسری که از افراد دیگر منتقل می شوند، اثری جدی بر زنان باردار می گذارند.

    ویروس تب خال علت زخم های دردناک و مداومی هستند که در نواحی تناسلی زنان و مردان ایجاد می شود. این ویروس که یکی از بیماری های مقاربتی است، با تماس مستقیم تناسلی اتفاق می افتد.

    بااینکه این عفونت به ندرت موجب مشکلات جدی در زنان می شود، اما نوزاد تازه متولدشده اگر در معرض یک زخم تبخال باز قرار گیرد، ممکن است شدیداً مریض شده و بمیرد. به همین علت، اگر زنی در ناحیه تناسلی خود زخم تبخال داشته باشد، او را زایمان سزارین خواهند کرد. اگر زنی بداند که تبخال داشته است، حتماً باید این مسئله را با پزشک در میان بگذارد، تا او به دقت ناحیه تناسلی او را چک کند.

    سفلیس یک بیماری مقاربتی دیگر است که می تواند به شدت بر نوزاد اثر کند. اگر مادر در طول بارداری دچار عفونت فعال سفلیس باشد، باکتری ممکن است وارد جریان خون بچه شده و ناهنجاری های متعددی مثل شکل گیری ناصحیح قلب، چشم ها، استخوان ها و دهان را به دنبال داشته باشد.

    معمولاً در آزمایش خون عادی مادر در اولین ویزیت دکتر، آزمایش خونی برای تشخیص سفلیس انجام می شود. اگر زن بارداری تصور کند که ممکن است در طول بارداری خود سفلیس گرفته باشد، باید فوراً پزشک خود را مطلع کند.

    سرخجه یک بیماری عفونی متداول است که معمولاً برای بچه ها اتفاق می افتد. جوش و تب سرخجه معمولاً طی چند روز برطرف می شود و بدن از بیماری ریکاوری کامل پیدا می کند. اما عفونت سرخجه در طول بارداری می تواند اثرات جدی بر بچه داشته باشد، مخصوصاً اگر عفونت در ابتدای بارداری که اندام های جنین تازه شروع به شکل گیری کرده اند، اتفاق افتاده باشد.

    مشکلات بچه شامل میکروسفالی (بچه هایی با سری به طور غیرطبیعی کوچک). عقب ماندگی ذهنی، غش، نقص در چشم ها، شکل گیری ناصحیح قلب و کر شدن می باشد. اگر زن بارداری گمان برد که با فردی مبتلا به سرخجه در تماس بوده است، باید فوراً آن را به پزشک خود در میان بگذارد، حتی اگر هنوز دچار جوش یا تب نشده باشد. دکتر برای او آزمایشات خونی تجویز خواهد کرد تا ابتلای زن باردار به سرخجه را بررسی کند.

    ازآنجاکه عفونت سرخجه در بارداری بسیار جدی است، زنی که تصمیم به بارداری دارد باید قبلاً ایمنی خود به این بیماری را بررسی کند. معمولاً اگر فردی یکبار در طول زندگی خود به سرخجه مبتلا شود، دیگر بعدها به این عفونت دچار نخواهد شد. بیشتر دکترها توصیه می کنند که اگر زنی به این بیماری ایمنی نداشته باشد، حتماً قبل از باردار شدن، واکسن سرخجه بزنند.

    توکسوپلاسموز (toxoplasmosis) عفونت دیگری است که می تواند اثرات جدی بر روی بچه داشته باشد. مادر ممکن است با خوردن گوشت یا در تماس نزدیک با گربه مبتلا به توکسوپلاسموز، با ارگانیسم توکسوپلاسوموز عفونی شوند. بچه هایی که از مادران آلوده به این عفونت به دنیا می ایند، ممکن است دچار نواقص مادرزادی بسیاری مثل میکروسفالی، غش و سایر اختلالات مغزی و مشکلات مربوط به کبد، خون، ریه ها و کلیه ها شوند. زنان باردار برای جلوگیری از بروز توکسوپلاسموز، حتماً باید گوشت کاملاً پخته مصرف کنند و از تماس با جعبه مدفوع گربه دوری کنند.

    ناهنجاری های زایمان



    در عمل پیچیده ای مثل زایمان، اتفاقات بسیاری هست که پیشامد آن برای مادر، بچه و یا هر دو آنها می تواند خطرناک باشد. برای یک زایمان سالم، بچه و بند ناف باید در موقعیت درستی در کانال زایمان قرار بگیرند. بااینکه مشکلی مثل کند بودن زایمان را می توان به راحتی با دارو برطرف کرد، اما مشکلات جدی دیگری هم می تواند اتفاق بیفتد. درمان بسیاری از این مشکلات، زایمان سزارین است.

    در زایمان طبیعی، رحم به طور ریتمیک دچار انقباضاتی شده و بچه و جفت را به سمت بیرون هدایت می کند. زایمان فرایندی پیش رونده است که به طور کلی تا زمان بیرون آمدن کامل بچه و جفت متوقف نمی شود.

    برای زنی که برای اولین بچه خود باردار شده است، مدت زمان متوسط از شروع زایمان تا بیرون آمدن کامل بچه، حدود ۱۴ ساعت است. برای زنی که قبلاً حداقل یک زایمان داشته است، این مدت ۸ ساعت خواهد بود.

    طی زایمان، دکتر به طور مرتب گردنه رحم را چک می کند (هر دو ساعت یکبار) تا ببیند تا کجا گشاد شده است. قبل از شروع زایمان، گردنه رحم بسته است. وقتی گردنه رحم به طور کامل باز شود، به قطر ۱۰ سانتی متر خواهد رسید. در این زمان، سر بچه جای کافی برای حرکت کردن در واژن و بیرون آمدن را خواهد داشت.

    پرستار یا دکتر ضربان قلب نوزاد را نیز طی زایمان چک می کنند. گاهی اوقات از یک گوشی طبی مخصوص برای اینکار استفاده می شود. این روزها اکثر بیمارستان ها از مانیتورهای الکترونیکی جنین استفاده می کنند که با این وسیله یک میکروفون مخصوص روی شکم مادر بالای رحم گذاشته می شود که این میکروفون به مانیتور جنین متصل است و صدای ضربان قلب نوزاد را پخش کرده و ضربان قلب او را ثبت می کند. ضربان قلب نوزاد طی زایمان باید بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه باشد.

    یکی دیگر از کارکردهای این مانیتورها، ثبت انقباضات زایمان مادر است. یک ابزار حساس به فشار با بندی روی شکم گذاشته شده و به مانیتور وصل می شود. هر زمان که انقباضی صورت گیرد، به صورت موج کوتاهی روی صفحه مانیتور نشان داده می شود. با نگاه کردن به مانیتور، پرستاران و دکتر می توانند بگویند انقباضات مادر چندوقت یکبار خواهد بود.

    زایمان کُند



    بعضی از خانم ها زایمان هایی به طور غیرطبیعی کند دارند که علت آن معمولاً انقباضات کم و دیربه دیر می باشد. دکتر با نگاه کردن به مانیتور جنین و دریافتن اینکه گردنه رحم به کندی رو به گشاد شدن است، متوجه این موضوع خواهد شد. درمان معمول زایمان کند، تجویز داروی اکسی توسین (oxytocin) به صورت درون وریدی است. اکسی توسین انقباضات زایمان را سرعت بخشیده و باعث قوی تر شدن آنها می شود.

    عدم پیشرفت



    بند ناف اتصال بین جنین و جفت است و شاهراه زندگی جنین است که از طریق آن اکسیژن و موادغذایی از مادر به او می رسد. در طول زایمان، ممکن است قبل از بیرون آمدن بچه، بخشی از بند ناف به داخل واژن می افتد.

    اگر این اتفاق بیفتد، بند ناف بین سر نوزاد و دیواره های گردنه رحم فشرده شده و ذخیره خون به نوزاد قطع می شود. اگر زایمان به سرعت اتفاق نیفتد، برای نجات جان بچه، عمل سزارین انجام می گیرد.

    ناهنجاری های ضربان قلب نوزاد



    ضربان قلب نوزاد در طول زایمان باید به طور طبیعی یکنواخت باشد. اما در بعضی مواقع، ممکن است طی انقباضات رحمی، ضربان قلب او دچار افت شود. فشرده شدن سر نوزاد در دیواره های لگن مادر ممکن است کند شدنی کاملاً طبیعی در ضربان قلب بچه ایجاد کند.

    علل اصلی کند شدن ضربان قلب بچه شامل مشکلات مربوط به جفت و فشرده شدن بند ناف است. ازآنجاکه این کند شدن ها می تواند به این معنی باشد که به جنین اکسیژن کافی نمی رسد، نیاز به زایمان سریع --معمولاً از طریق سزارین -- خواهد بود.

    دامنه مشکلاتی که می تواند اثرات جدی بر مادر و بچه داشته باشد باعث ترسناک شدن عمل زایمان می شود. اما بیشتر زایمان ها به طور طبیعی و سالم انجام می گیرند و بیمارستان ها نیز برای برطرف کردن مشکلات احتمالی مجهز هستند.

    خونریزی



    خونریزی بیش از حد یکی از مشکلات جدی زایمان است که معمولاً بخاطر قطع ناگهانی جفت اتفاق می افتد. برای نجات جان مادر و بچه نیاز به عمل سزارین فوری خواهد بود.

    فکر کردن به مشکلاتی که ممکن است در طول زایمان اتفاق بیفتد چندان کار درستی نیست اما داشتن اطلاعات کافی در این زمینه به شما نشان خواهد داد که این مشکلات بسیار نادر بوده، اغلب برطرف می شوند و جنبه ای از زایمان هستند که بعنوان والدین باید از آنها مطلع باشید


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۶:۴۸   ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    دلایلی برای آنکه زیاد "میگو" نخورید!

    مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد میگو به دلیل "کلسترول" بسیار بالایی که دارد مصرف آن برای برخی افراد مضر است.

    متخصصان توصیه می کنند مصرف میگو به دلیل "آنتی اکسیدان هایی" که دارد برای بدن بسیار مفید است اما این غذای دریایی حاوی ماده ای به نام "سلینیوم" است که این ماده باعث افزایش فشار خون بدن می شود.

    بررسی ها نشان می دهند که میگو سطح "کلسترول خون" را بالا برده و مصرف زیاد آن باعث بروز "بیماری های قلبی و عروقی" می شود.

    پزشکان توصیه می کنند افراد برای افزایش تندرستی بدن خود باید بجای میگو از دیگر غذاهای دریایی مانند "ماهی" استفاده کنند.



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۷:۱۹   ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    روغن زیتون بهترین روش برای خارج کردن جسم از گوش

    برای خارج کردن جسم خارجی گوش هرگز نباید از سیم و سوزن برای درآوردن جسم خارجی استفاده کرد زیرا سبب صدمات بیشتری در گوش می‌شود.

    با اشاره به اینکه اغلب بچه‌ها اشیایی از قبیل نخود،‌ لوبیا، ‌تخمه را در گوش خود وارد می‌کنند، اظهار کرد: در اثر دستکاری ممکن است جسم خارجی به عقب رفته و یا به علت باد کردن دانه‌ها خارج کردن آن دشوار شود.

    برای خارج کردن جسم خارجی از گوش هرگز نباید از سیم، سوزن و اجسامی مانند اینها استفاده کرد زیرا سبب صدمات بیشتری در گوش می شود.

    اگر حشره یا دانه‌ای در گوش وارد شود باید در اسرع وقت کمی روغن زیتون یا پارافین در گوش ریخته شود که هم جانور را بکشد و هم آسیب رسیده به گوش کمتر شود.
    روغن مانع باد کردن دانه‌های نباتی می‌شود. همچنین باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد تا با پنس مخصوص جسم خارجی را از گوش درآورد.

    ورود جسم خارجی یا حشرات در بینی را می توان با فین کردن یا چکاندن روغن‌ها خارج کرد، در صورت عدم موفقیت باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۳۵   ۱۳۹۳/۱/۲۷
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    آیا همه جای مرغ خوردنی است؟ 

    دل یا جگر؟ سنگدان یا بال و گردن؟ فقط به خوش خوراک بودن این بخش ها باید فکر کرد؟ یا به ارزان بودنشان؟ یا سلامت شان؟ آیا همه جای مرغ خوردنی است؟

    گوشت، یکی از مهمترین مواد غذایی محسوب می شود که سرشار از پروتئین های مختلف است. هرچند گوشت پرنده ها نسبت به گوشت قرمز ارجحیت دارد اما عوارض احتمالی آن را هم نباید نادیده بگیریم. می پرسید مگر ممکن است گوشت مرغ هم عوارض داشته باشد؟ آن گونه که نظر متخصصان را در خواندنی ها جویا شدیم، مرغ های صنعتی، دیگر کیفیت و سلامت مرغ های چند دهه پیش که در محیط به دور از آلودگی روستا زندگی و از غذاهای طبیعی استفاده می کردند را ندارند و در اندام های مختلف آنان از جمله بال و گردن و دل و جگر و سنگدان که بعضی از مردم علاقه فراوانی به خوردن آنها دارند، مواد آنتی بیوتیکی و فلزات سنگین یافت می شود. با این وجود، آیا مصرف سایر قسمت های بدن مرغ بجز گوشت خالص آن یک کار غیربهداشتی و تهدیدکننده محسوب نمی شود؟

    مرغ روستایی بخورید

    مصرف اجزای دیگر مرغ به جز گوشت آن بستگی به محل و روش پرورش آن دارد. مصرف هر یک از آلایش های مرغ مانند جگر، سنگدان و بخش هایی مانند بال، پای مرغ و گردن آن بستگی به روش و محل پرورش حیوان دارد. تمام این بخش ها ویژگی ها و عملکرد خاصی در بدن این موجود دارند. اگر به سال های گذشته و به محیط طبیعی روستایی این پرنده برگردیم می بینیم که از دانه های موجود در مزرعه تغذیه می کرد یا با توجه به فصول مختلف، از سبزه و علوفه ای که در دسترش قرار داشت. بنابراین ترکیباتی که از این طریق به ارگان های مختلف و از جمله به جگر می رسید، بسیار با آنچه در روش های امروزی به ارگان هایی مانند جگر می رسد متفاوت بود و حتی مزه و طعم آن مرغ ها با آنچه امروز در دسترس است به طور محسوسی فرق داشت.

    در مورد جگر باید گفت که این بخش از مرغ به دلیل وجود آهن، بسیار مفید است اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بسیاری از ترکیباتی که در خون وجود دارند و مضر هستند تصفیه شده و در جگر تجمع پیدا می کنند. به طور مثال انواعی از فلزات سنگین که در غذای حیوان ممکن است وجود داشته باشد، به تدریج در بدن حیوان جمع می شود. به این ترتیب، جگر هم قسمت مفید مرغ است و هم بخش مضر آن. بنابراین مهمترین ارگان های بالقوه آلوده در مرغ ابتدا جگر و در مراتب دیگر سنگدان و قلوه است.

    بحث بعدی پای مرغ است. پای مرغ یا چنگال آن، منبع خوبی از کلاژن است و به خاطر وجود همین ترکیب است که قوام و غلظت لازم را به سوپ می دهد. بعضی خانواده ها به دلیل علاقه، طبقه اجتماعی و توان خرید، پای چنگال مرغ می روند. اما یکی از نگرانی های موجود در مورد پای مرغ، آلودگی های میکروبی و ویروسی است. چون اندام بیرونی و خارجی حیوان است و آلودگی هایی را به همراه دارد، به همین علت بهتر است در 100 درجه سلسیوس طبخ شود. در بحث گردن مرغ، یکسری در ترکیبات همچون نخاع و شبکه های عصبی وجود دارد که قابل خوردن نیستند و ممکناست این شبهه پیش بیاید که با خوردن اینها نکند مشکل پیدا کنیم؟ باید گفت که بخش گوشتی آن قابل استفاده است اما جدا کردن این بخش قدری مشکل است.

    بخش دیگر مرغ سنگدان آن است. یکی از ارگان هایی که مواد مختلفی در آن تجمع پیدا می کند و بعد از ذبح حیوان، آنها را مشاهده می کنیم. در مورد سلامت سنگندان هم باز باید به این نکته توجه کنیم که حیوان در کجا پرورش پیدا کرده و از چه موادی تغذیه کرده است.

    خوردنی ها و نخوردنی های مرغ

    بال، گردن، جگر، قلب و سنگدان بخش های خوردنی مرغ است؛ اما کدام سالمتر است؟

    دکتر احمد ساعی: سینه مرغ سالمتر است

    بهترین قسمت مرغ که بهترین و بالاترین کیفیت را دارد، سینه مرغ است که هم چربی کمی دارد، هم باقیمانده سموم کمتری در آن است. مردم تصور می کنند جگر به دلیل اینکه مملو از آهن است بهترین بخش آن است، در حالی که اگر مرغی به صورت صنعتی پرورش پیدا کند، احتمال وجود هورمون ها در جگرش وجود دارد.

    اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم، رتبه اول را به سینه مرغ می دهم، رتبه دوم را به ران، رتبه سوم را به بال، رتبه چهارم را همزمان به دل و جگر و سنگدان و در نهایت رتبه پنجم را به پا یا چنگال حیوان می دهم.

    دکتر حمید عزت پناه: با احتیاط مصرف کنید

    گردن و بال مرغ بهتر است. زیر پوست بال پوششی از چربی خاص وجود دارد که هم باعث خوشمزگی بال پس از سرخ کردن و کباب کردن می شود و هم محل تجمع ترکیباتی غالبا محلول در چربی است که زمان زیادی آنجا می مانند.

    هر چه سن دام بیشتر باشد، منجر به تجمع بیشتر ترکیبات مضر در بال حیوان می شود که از جمله آنها می توان به هورمون های جنسی اشاره کرد. در مورد گردن هم بهتر است مردم نخاع و شبکه های عصبی را حذف و سپس مصرف کنند.

    دکتر آراسب دباغ مقدم: قلب و سنگدان ارزش بیشتری دارد

    قلب و سنگدان ارزش تغذیه ای بهتری دارند چون قلب به دلیل بافت پروتئینی که دارد، بهتر است و قابلیت هضم بیشتری هم دارد. بنابراین اگر بخواهیم ارزش تغذیه ای هر کدام از بخش هایی که به آن اشاره کردید را رتبه بندی کنیم،رتبه یک را به قلب، رتبه دوم را به سنگدان، رتبه سوم را به جگر، رتبه چهارم را به بال و رتبه پنجم را به پای مرغ می دهم. البته روی این رتبه بندی های هیچ تحقیق علمی صورت نگرفته و چندان علمی نیست.


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۸:۱۱   ۱۳۹۳/۲/۶
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
    ریتالین 



    آنچه باید در مورد ریتالین بدانیم





     


    متيل فنيديت ( Methyl Phenidate ) با نام تجاريريتالين” Ritalin توسط يکي از شرکت هاي داروسازي در سال 1954 به بازار دارويي دنيا عرضه شد. در ابتدا قرار بود از اين دارو براي درمان افسردگي، خواب آلودگي در طول روز و خستگي مزمن استفاده شود اما به تدريج با شناخت ساير اثرات اين دارو مشخص شد مي‌توان از آن در درمان كودكاني كه دچار اختلال بيش فعالي و كم توجهي (ADHD) هستند نيز استفاده كرد. والدینی که کودکان بیش فعال دارند، عموما در مورد مصرف داروها به خصوص ریتالین که از شایع ترین داروهای مصرفی این کودکان است، نگرانی های زیادی دارند. از جمله این که این دارو بر روی چه قسمتی از مغز تاثیر می گذارد؟ میزان اثر آن چقدر است؟ آیا برای همه کودکان مفید است؟ آیا عوارض دارد؟ چگونه با عوارض این دارو می توان مقابله کرد؟ تا چه زمانی باید به مصرف آن ادامه داد؟ 

     


    ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند (دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که در انتقال عصبی نقش دارد).در مواقعي نيز اين دارو براي درمان بيماران مبتلا به “ حمله خواب” تجويز مي شود. البته باید ذکر کرد که دارو درمانی برای کودکان بیش فعال دارای تاثیر فوق العاده اما کوتاه مدتی بر علائم رفتاری آنان است. به محض قطع مصرف دارو نشانه های بیش فعالی با همان شدت قبلی ظاهر می شوند. بسیاری از والدین نیز به همین دلیل رغبت چندانی به استفاده از این داروها برای درمان فرزندشان ندارند. اصولا داروهايي همانند آمفتامين، دکستروآمفتامين و ريتالين، داروهايي محرک هستند که ترشح دوپامين در مغز را زياد کرده و تاثير آن را در مغز بالا مي برند. وقتي دوپامين زياد مي شود فرد احساس ازدياد انرژي و کاهش خواب آلودگي و خستگي مي کند . از نخستین روز ورودِ این دارو به بازار سوءاستفاده از آن نیز شروع شد. رایج‌ترین سوءاستفاده توسط دانشجویان پزشکی صورت می‌گرفت. چرا که این دانشجویان در طول دوران تحصیل با خواص این دارو آشنا می‌شدند و از طرفی فشار و سنگینی درس و امتحان و کشیک، آن ها را مستعد استفاده‌ی نادرست از آن می‌کرد؛ این استفاده‌ به صورت موردی و گاه به گاه بوده و اثرات و پیامدهای نامطلوبی دارد.


     


    به‌طور کلی، اگر ریتالین مطابق دستور پزشک مصرف شود، برای افزایش تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی مفید است، اما تأثیری در کاهش اضطراب ندارد. حتا ممکن است اضطراب‌زا نیز باشد. عوارض کلی مصرف آن علاوه بر اعتیادآور بودن، تحریک روان‌پریشی است. به این روان‌پریشی، روان‌پریشی سمی گفته می‌شود؛ منظور از سم همان قرص‌ است. عارضه‌ی دیگر، ایجاد سوءظن و حملات پرخاشگرانه است. دیده شده است، افراد با مصرف این قرص، حتا روی اعضای خانواده‌شان چاقو کشیده‌اند.


     


    نکته‌ی دیگر این که اگر کسی این قرص را به‌طور مرتب یا با فواصل کوتاه مصرف کند، به آن وابسته می‌شود و وقتی می‌خواهد آن را کنار بگذارد، در صورتی که تحت نظر پزشک نباشد، ممکن است به افسردگی دچار شود.


     


    برخي از عوارض جانبي بالقوه مصرف مقادير غيرمجاز اين دارو عبارتند از :




    • لرزش دست و لرزيدن بدن

    • فشار خون بسيار بالا و افزايش ضربان قلب

    • تنفس سريع

    • هذيان، اغتشاش شعور، پارانويا (هذيان سوءظن) يا توهم


     


    به گزارش ایلنا، مصطفی فروتن  تاکید می کند که براساس گزاش‌های عینی به عمل آمده از داروخانه‌های مجاور خوابگاه دانشجویان مصرف ریتالین با مناسبت‌های موضوعی نظیر فصل امتحانات و کنکور به نوعی ارتباط مستقیم دارد و تا 50 درصد مصرف این دارو را افزایش می‌دهد.فروتن به نام مستعار و آسیب رسان این دارو اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه این قرص نام‌های عجیبی همچون قرص شب امتحان یا قرص دانشجویی جهت جلب توجه دانشجویان و دانش‌آموزان به خود گرفته که همچنان تبلیغات مخرب آن ادامه دارد.  همیشه افرادی هستند که می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و معتقد هستند که کمبود زمان را با افزایش سرعت می توان جبران کرد لذا در تمام کشورهای دنیا شاهد هستیم که افراد برای انجام یک شبه کارهای عقب مانده خودشان به مصرف مواد و داروهای ضد خواب روی می آورند.


     


     راهکارهای مهار مصرف افراطی ریتالین




    فروتن با بیان این که باید در گام اول خود فرد دست به مصرف افراطی این دارو نزند، ادامه داد: دانش آموزان، دانشجویان و رانندگانی که کارهای خود را به عقب انداخته اند و سعی دارند با شب بیداری کارهای عقب مانده خود را جبران کنند می توانند با یک برنامه مستمر و از پیش تعیین شده نیاز خود را به این دارو به کلی منتفی کنند.

    وی به کاهش سن مصرف کنندگان ریتالین اشاره کرد و افزود: این کاهش سن یک زنگ خطر برای جامعه و مسئولان است پس چه بهتر که قشر جوان را با برگزاری کلاس های آموزشی از عوارض خطرناک این دارو آگاه کنیم و در گام اول بهتر است که این کلاس ها را در مدارس و دانشگاه ها برگزار کنیم.


     


    همچنین  باید نظارت بر عملکرد داروخانه ها بیشتر شود و یک مبارزه جدی با فروشندگان داروهای قاچاق اجرا شود.



    وی همچنین به کم کاری و غفلت رسانه ملی در این زمینه اشاره و کرد و ادامه داد: متاسفانه رسانه ملی به عنوان یک رکن مهم و نقش آفرین در جامعه هیچ اقدام مناسبی در این زمینه نداشته و حتی یک برنامه آموزشی در این زمینه برای جوانان در نظر نگرفته است.












    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۰۲:۲۸   ۱۳۹۳/۵/۱۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
    آﺧﺮﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻣﺮﮐﺰ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻮﮐﯿﻮ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ۱-ﻫﺮﮔﺰ ﺳﻴﮕﺎﺭ ﻧﮑﺸﻴﺪ
    ﻭﺍﮔﺮمیکشید،ﻧﻴﻤﻪ ﺁﺧﺮ ﺁﻥﺭﺍ
    ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﻧﮑﺸﻴﺪ.

    ۲-ﺩﺭﺣﻤﺎﻡ ﻫﻴﭽﮕﺎﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ
    ﺯﻳﺮﺩﻭﺵ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﻧﻔﺲ ﻧﮑﺸﻴﺪ
    (ﮐﻠﺮ،ﻳﮏ ﻗﺎﺗﻞ تدریجی ﺍﺳﺖ).

    ۳-ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺷﺎﺭﮊ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ
    ﺍﺑﺘﺪﺍ،ﺷﺎﺭﮊﺭ ﺭﺍﺑﻪ گوشی ﻭﺻﻞ
    ﻭﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﻕ ﻭﺻﻞ ﮐﻨﻴﺪ.
    (ﺑﻬﺘﺮﺍﺳﺖ ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺑﺎﺷﺪ).

    ۴-ﭼﺎی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯﻳﮏ ﺭﻭﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍ
    اصلا ﻧﻨﻮﺷﻴﺪ.

    ۵-ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻭﺷﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﻮﻟﺮ ﺍﺗﻮﻣﺒﻴﻞ ﺧﻮﺩ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺣﺪﺍﻗﻞ۵ﺩﻗﻴﻘﻪ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ
    ﻭﺩﺭﭘﻤﭗ ﺑﻨﺰﻳﻨﻬﺎ،ﮐﻮﻟﺮﺭﺍﺧﺎﻣﻮﺵ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.

    ۶-ﻏﺬﺍی ﺧﻮﺩﺭﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯﻳﮑﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﺎکرﻭﻓﺮ ﮔﺮﻡ ﻧﮑﻨﻴﺪ
    ﻭﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﻭﺭ ﺑﺮﻳﺰﻳﺪ.

    ۷-ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻏﺬﺍخوردن
    ﺑﻴﻦ ﻫﺮﻟﻘﻤﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ۱ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ
    ﻭ۲ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ ﻭﺑﻌﺪ ﺍﺯﻏﺬﺍ
    ﻭﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﻴﺪنی ﻧﻨﻮﺷﻴﺪ.

    ۸-ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ
    ﭘﻨﺠﺮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍﺗﻤﺎﻣﺎ ﺑﺎﺯﻧﮑﻨﻴﺪ
    ﺗﺎﻫﻮﺍﺑﺼﻮﺭﺕ ﺑﺎﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺠﺎﺭی تنفسی ﻧﮕﺮﺩﺩ.

    ۹-ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﺭﺍیشی ﺭﺍ
    ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ۵ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺮﺭﻭی ﭘﻮﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺎقی ﻧﮕﺬﺍﺭﻳﺪ.
    ﺳﻠﻮﻟﻬﺎی ﭘﻮستی ﻧﻴﺎﺯﺑﻪ ﺗﻌﺮﻕ ﻭﺗﻨﻔﺲ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
    ﺩﺭﻣﻨﺰﻝ ﻧﻴﺰﺗﺎﺣﺪﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺯﻟﺒﺎﺳﻬﺎی ﮔﺸﺎﺩ،ﺭﺍﺣﺖ ﻭﺑﺎﺯﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.

    ۱۰-ﻣﻮﻫﺎی ﺧﻮﺩﺭﺍﺑﻴﺶ ﺍﺯﻳﮑﺒﺎﺭ ﺩﺭﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯﺷﺎﻧﻪ ﻧﮑﻨﻴﺪ.

    لطفاً به نزدیکان خود اطلاع رسانی کنید..
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان