خانه
62.8K

مراقب سلامتی خود باشید

  • ۱۱:۴۰   ۱۳۹۲/۴/۱۸
    avatar
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     در این تاپیک مطالب مربوط به روانشناسی , روانشناسی کودک ، روانشناسی ازدواج ، زناشویی ، روابط جنسی و .. رو قرار دهید .


    حتما بخوانید!
    وقتی که می خواهید با موبایل به کسی زنگ بزنید , تا زمانی که ارتباط بر قرار نشده و شخص در آن طرف خط شروع به صحبت نکرده , موبایل را نزدیک گوش خود نگیرید , زیرا در این مدت موبایل از بیشینه ی توان برای فرستادن سیگنال که معادل با دو وات یا 33 دسی بل است , استفاده می کند , لطفاً از گوش چپ خود برای صحبت کردن با موبایل استفاده کنید , چون اگر از گوش راست خود استفاده کنید , ممکن است مستقیماً تأثیرزیان آور بر روی مغز بگذارد , این یک حقیقت است که توسط تیم پزشکی آپولو اثبات شده است 
    ویرایش شده توسط faezeh در تاریخ ۱۱/۸/۱۳۹۲   ۱۴:۲۸
  • leftPublish
  • ۱۴:۲۱   ۱۳۹۲/۹/۲
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    آرام‌بخش‌های گیاهی

    در تحقیقات سال‌های اخیر در مورد گیاهان موثر در مشکلات عصبی (روحی روانی) تعدادی گیاه به عنوان شاخص انتخاب شده‌اند، از آن جمله گل ساعتی، سنبل‌الطیب، اکلیل کوهی، اسطوخودوس، بادرنجبویه و علف چای می‌باشد.

    گیاهان دارویی
    یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی کاهش یا عدم آرامش است. گرچه تلاش محققان و دانشمندان باعث کشف داروهای شیمیایی متعدد برای رفع این مشکلات شده ولی عوارض جانبی این‌گونه داروها به خصوص در طولانی‌مدت باعث نگرانی مصرف‌کنندگان آن‌هاست. به همین دلیل از چند دهه قبل، تلاش برای تهیه داروهایی با منشأ گیاهی به منظور آرام‌بخشی شروع شده و با کمک تجربه‌های ارزشمند گذشتگان و علوم پیشرفته امروزی، داروهای گیاهی مختلفی با اثر آرام‌بخش و ضدافسردگی و به شکل نوین تهیه شده است. از بین گیاهانی که از قدیم به این منظور استفاده می‌شده‌اند و امروزه با صنایع داروسازی جدید به فرآورده‌های نوین تبدیل شده‌اند، می‌توان گیاهان سنبل‌الطیب (علف گربه)، رزماری (اکلیل کوهی)، بادرنجبویه (ملیس)، گل ساعتی، نعناع، رازک و... را نام برد.

    قسمت مورد استفاده گیاه گل ساعتی گل‌های آن است که بسیار زیباست. این گیاه
    از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی مورد استفاده بوده است


    سنبل‌الطیب
    گیاه سنبل‌الطیب با نام فارسی علف گربه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی استفاده می‌شده است. قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه‌های آن است که بوی خاصی دارد و می‌تواند باعث سرمستی گربه شود به همین دلیل این‌گونه نامیده می‌شود. مصرف سنتی آن به صورت 5 گرم ریشه‌های له شده و جوشانده است و می‌توان روزی یک یا دو نوبت از آن مقدار استفاده کرد ولی امروز از این ریشه‌ها در صنایع داروسازی فرآورده‌هایی به شکل قرص، کپسول و قطره تهیه می‌شود که می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. نکته قابل اهمیت و احتیاط این است که داروهای ساخته شده از این گیاه را نباید به مدت طولانی مصرف کرد و باید پس از دو یا سه هفته مصرف آن برای یک یا دو هفته قطع شود.


    رزماری
    قسمت مورد استفاده گیاه رزماری (اکلیل کوهی) برگ‌های معطر آن است که از قدیم به صورت دم‌کرده به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده بوده است. امروزه از این گیاه فرآورده‌هایی به اشکال مختلف تهیه می‌شود که می‌توان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است. برای این کار می‌توان 5 گرم گیاه را خرد کرد و روی آن یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت 20 دقیقه روی بخار قرار داد سپس آن را صاف کرد و نوشید. می‌توان مصرف این مقدار را دو بار در روز تکرار کرد و بهتر است یک نوبت آن شب، هنگام خواب باشد.


    گل ساعتی
    قسمت مورد استفاده گیاه گل ساعتی گل‌های آن است که بسیار زیباست. این گیاه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی مورد استفاده بوده است. امروزه نیز در صنایع داروسازی از آن فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌کنند. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است و می‌توان حدود 5 تا 7 گرم از گل‌های خشک آن را به صورت دم‌کرده هر روز استفاده کرد. نکته مهم و مورد احتیاط این است که فرآورده‌های این گیاه نیز به طور ممتد و طولانی‌مدت نباید استفاده کرد زیرا آلکالوئیدی در آن وجود دارد که می‌تواند باعث وابستگی شود بنابراین بهتر است مصرف آن دوره‌ای باشد و پس از مدتی مصرف قطع و بعد از مدتی دوباره شروع شود.
    قوی‌ترین گیاه در مورد اثرات ضدافسردگی مربوط به علف چای با نام علمی Hypericum perforatum از خانواده Hypericaceae می‌باشد


    بادرنجبویه
    بادرنجبویه گیاهی با نام علمی Melissa officinalis و از خانواده نعناع می‌باشد. شباهت ظاهری زیادی به نعناع دارد ولی برگ‌ها نازک‌تر، سبز کمرنگ و دارای بوی مطبوع و متفاوت از نعناع است. گرچه این گیاه دارای خواص زیاد و متعددی از جمله خواص ضدویروس، ضدآلزایمر، ضدنفخ و درد و اسپاسم می‌باشد ولی یکی از اثرات آن آرام‌بخش و رفع بدخوابی است. از بادرنجبویه فرآورده صنعتی بدین منظور در ایران هنوز تهیه نشده است ولی می‌توان بر روی 5 گرم از برگ یک لیوان آب جوش ریخته و مدت 15 دقیقه بگذاریم دم بکشد (بر روی بخار) سپس صاف کرده و میل نمود. می‌توان روزی تا دو نوبت این کار را تکرار کرد.


    اسطوخودوس
    اسطوخودوس با نام علمی Lavanula officinalis از خانواده نعناع است. از رایحه این گیاه در صنایع عطرسازی استفاده زیادی به عمل می‌آید و دارای خواص متعددی است ولی یکی از خواص آن‌ آرام‌بخش و رفع بدخوابی است. از این گیاه هنوز در ایران فرآورده صنعتی به منظور فوق تهیه نشده است و می‌توان آن‌ را به صورت دم‌کرده کاملا شبیه به گیاه قبلی مصرف نمود.

    علف چای
    قوی‌ترین گیاه در مورد اثرات ضدافسردگی مربوط به علف چای با نام علمی Hypericum perforatum از خانواده Hypericaceae می‌باشد این گیاه ارتباطی با گیاه چای معمولی ندارد ولی علف هرز مزارع چای است به همین دلیل بدین نام مشهور است. نام‌های فارسی دیگر آن گل راعی، هزار چشم و هوفاریقون است. این گیاه بیش از ده سال است که در صنایع دارویی به صورت قطره و به نام هایپیران در حال تولید است. داروهای مشابه که از این گیاه توسط بیش از صد کارخانه داروسازی در دنیا تهیه می‌شوند پرمصرف‌ترین داروی گیاهی در ده سال اخیر جهان است.

    اثرات مهم قطره هایپیران عبارت‌اند از: ضداضطراب و دلهره، رفع بدخوابی، ضد رخوت و سستی، مسکن درد، تسکین‌دهنده افکار مغشوش، ضدمیگرن، ضدعدم تمرکز و فراموشی، ایجاد سرخوشی، ضدوسواس، آرام‌بخش در بیش‌فعالی و تسکین بعضی از انواع وزوز گوش است. گذشته از آثار فوق در کاهش عوارض قبل و زمان قاعدگی از جمله تغییرات خلق و خو، سردرد و دل‌دردها تأثیر خوبی بر جای می‌گذارد. این داروها بدون عارضه بوده و یا عوارض غیرجدی گذرا مانند دل آشوب معده را برای حداکثر دو درصد افراد به دنبال دارد که پس از دو هفته مصرف برطرف می‌گردد. میزان و طریقه مصرف در راهنمای دارو ارائه شده و از دسته داروهایی است که احتیاج به نسخه نداشته و می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه‌ها دریافت نمود



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۰۸:۴۸   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    استفاده از رنگ مو باعث ریزش مو نمی‌شود!

    برخلاف تصور عموم استفاده از رنگ مو آسیبی به ریشه موها نزده است و در واقع روی ریشه مو اثری ندارد.

    دکتر محمود الماسی، متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه استفاده از رنگ مو در صورتی باعث ریزش مو می شود که فرد حساسیت نسبت به آن داشته باشد، گفت: چنانچه پوست سر فرد به رنگ مویی که استفاده می کند حساسیت نشان دهد عوارضی نظیر اگزما، خارش، تاول و پوسته شدن پوسته سر را در او ایجاد می کند.

    وی افزود: در حالت کلی استفاده از رنگ مو بر روی ریشه مو اثری نداشته و سبب ریزش مونمی شود اما دکلره کردن به جداره مو آسیب رسانده و باعث ایجاد موخوره در موها می شود.

    این متخصص پوست با تاکید بر اینکه بهتر است بسته به نوع رنگ و جنس مو رنگ موی دلخواه را از مراکز معتبر بویژه داروخانه ها تهیه کرده، خاطرنشان ساخت: استفاده از انواع رنگ مو در صورتیکه نوع استاندارد آن مورد مصرف قرار گیرد برای موها مشکلی ایجاد نکرده و آسیب زننده نیست
  • ۰۸:۵۳   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    دو عصاره گیاهی مفید برای تقویت حافظه!

    عصاره گیاهان تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به زوال شناختی می گذارد.

    یافته های تازه دانشمندان دانشگاه سنت لوئیز که بر روی موش ها تحقیق می کنند نشان می دهد، آنتی اکسیدان های موجود در عصاره نعنا و رزماری نقش بسیار زیادی در بهبود مهارت یادگیری و تقویت حافظه دارند.

    دکتر سوزان فر، استاد طب سالمندان (geriatrics ) مدرسه پزشکی دانشگاه سنت لوئیز و سرپرست این مطالعه گفت:«یافته های ما نشان داد آنتی اکسیدان هایی که درون عصاره نعنا و رزماری وجود دارند از بروز و گسترش اختلالات شناختی که منجر به بروز بیماری آلزایمر می شوند جلوگیری می کنند.»

    او افزود:«می توان نتیجه گرفت، خوردن نعنا و رزماری برای شما خوب است. با این وجود - به دلیل مطالعه بر روی موش ها - هنوز نمی دانم مصرف چه میزان نعنا و رزماری برای بهبود مهارت یادگیری و بهبود حافظه مفید است.»

    دکتر فر و همکارانش، دو عصاره نعناع و رزماری که حاوی مقادیر متفاوت آنتی اکسیدان بودند را به موش های مبتلا به ضعف شناختی خوراندند. آنها دریافتند عصاره ای که حاوی رزماری بود تاثیر زیادی بر تقویت حافظه و بهبود یادگیری گذاشته است. دکتر فر گفت:« علی رغم این که پی برده ایم مصرف عصاره گیاهان تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به زوال شناختی می گذارد، اما برای اثبات این موضوع به مطالعات گسترده تری نیاز است.»


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۰۸:۵۸   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    توصیه های سنتی خطرناک در مورد نوزادان!

    کوچولویی که سال ها منتظرش بودید چشم به دنیا گشوده. می خواهید بهترین ها را برایش فراهم کنید. هر کاری می کنید تا بهترین باشد. تازه او را از بیمارستان آورده اید که متوجه زردی او می شوید.

    اطرافیان شروع به پیچیدن نسخه می کنند یکی می گوید «یه قطره رازیانه بریز تو حلقش!»، «شیرخشت بهش بدی درست میشه!»، «من به دخترم ترنجبین دادم فوری زردی اش برطرف شد!» اقوام یکی یکی برای چشم روشنی به منزل تان می آیند، دخترخاله می گوید:

    «زود سرش رو بتراش که موهاش پرپشت بشه!» مادرشوهر خواهرتان می گوید: «مادر جون یه کم از شیرت رو بریز تو دماغ بچه، مگه نمی بینی خس خس می کنه!» کم کم گیج و نگران می شوید که اگر همه این کارها را کرده اند و نتیجه گرفته اند شاید بد نباشد که شما هم امتحان کنید. اگر دو دل هستید که این کارها را انجام دهید دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان به شما می گوید که چه باید بکنید.

    رازیانه و ترنجبین و شیر خشت، داروی زردی هستند

    بسیاری از نوزادان چند روز بعد از تولد 40 تا 50درصد زردی دارند. این زردی گاهی ساده است و گاهی باید کنترل شود اما برخی خانواده ها عصاره رازیانه، شیر خشت یا ترنجبین را برای رفع زردی نوزاد استفاده می کنند در حالی که اینها همه ملین های گیاهی است و باعث می شود اجابت مزاج کودک شل شود. واقعیت این است که زردی توسط این مایعات از بین نمی رود. در مرحله اول باید میزان زردی مشخص شود و بعد از آن اقدام به درمان شود. امروزه این مشکل نوزادان با کمک فوتوتراپی به راحتی برطرف می شود.

    قنداق کمبود ویتامین می آورد

    به طور معمول امروزه به علت وجود پوشک های بهداشتی کودک نباید قنداق شود. یکی از مضرات استفاده از قنداق این است که در این حالت اندام های شیرخوار در معرض آفتاب نیست و ممکن است دچار نرمی استخوان شود. احتمال سوختگی پا هم در قنداق کردن بیشتر می شود. قنداق کردن کودک حتی باعث ایجاد اختلالات مفصلی به خصوص مفصل لگن در کودک می شود. اگر نوزاد دختری در بدو تولد دچار بیماری دررفتگی مادرزادی لگن شده باشد به هیچ عنوان نباید قنداق شود چون خطر دررفتگی مادرزادی لگن و اختلالات مفصل لگن در آنها بیشتر است. برای این کودکان درمان های دیگری از جمله پوشاندن 3 پوشک توصیه می شود.

    تخم کفتر کودک را ناطق نمی کند

    هیچ سن و سال مشخصی برای رشد مهارت های تکلمی کودکان وجود ندارد. برخی کودکان از 10 ماهگی تک کلماتی را به زبان می آورند، برخی در 3 سالگی به راحتی صحبت می کنند. گاهی هم تکلم در پایان 2 سالگی تکمیل می شود. بیان کلماتی مانند بابا و ...ممکن است زودتر هم اتفاق بیفتد. در این میان خانواده هایی هستند که فکر می کنند تخم کفتر و بلدرچین بر تکلم کودک تاثیر می گذارد البته تغذیه تکمیلی تاثیر بسیار زیادی بر این موضوع دارد اما سرعت به حرف افتادن کودک بستگی به تمرینات تکلمی والدین با فرزندان دارد. امروزه توصیه می شود که والدین روزانه چند هزار کلمه با فرزندشان صحبت کنند.

    تراشیدن موی سر، آن را پرپشت نمی کند

    برخی خانواده ها تصور می کنند که با تراشیدن موی سر نوزاد ضخامت و سرعت رشد مو تغییر می کند. وقتی موی سر را با تیغ برمی دارند چون مو ناگهان برداشته می شود تمام موهایی که در مرحله استراحت هستند دچار شوک شده و وارد مرحله رشد می شوند و در چند روز اول این طور به نظر می رسد که موها سریع درآمده اند اما این روند چند روز بیشتر نیست. موی سر افراد به خصوص کودکان به پدر و مادر بستگی دارد. رشد موی شیرخواران بستگی به تغذیه مادر هنگام شیر دادن و تغذیه تکمیلی دارد که معمولا باید حاوی روی و آهن باشد که رشد مو را زیاد می کند.

    کلاهبرداری به نام تُل درآوردن

    در بین خانواده برخی اوقات دیده می شود که کودک 2 تا 4 ساله سرفه های طولانی دارد. ممکن است هنگام مراجعه والدین به برخی افراد ناآگاه به آنها گفته شود که جسمی مانند تخم پسته راه تنفسی کودک را بسته است. گاهی این افراد تخم پسته را در دهان خود می گذارند و آن را به صورت کودک که دهانش را باز کرده فوت می کنند. به این ترتیب تخمه وارد دهان کودک می شود. بعد با درآوردن آن از دهان کودک، می گویند که تُل را درآورده اند. در حالی که ممکن است کودک دچار حساسیت، سینوبرونشیت و... شده باشد. در اینگونه بیماری ها معمولا بعد از رفع علائم اولیه کودک برای مدت طولانی دچار سرفه می شود. در این مواقع بهترین کار مراجعه به متخصص اطفال است.

    سرخک با پارچه قرمز مداوا نمی شود

    در برخی فرهنگ ها وقتی کودک دچار سرخک می شد، پارچه قرمزی روی صورت و بدن او می اندازند. آنها سعی می کنند در این مدت کودک از دید افراد و محیط دور باشد زیرا عقیده دارند پارچه قرمز باعث از بین رفتن بیماری كودك می شود. بعد از چند روز که حال کودک بهتر و علائم ظاهری اش برطرف می شود، پارچه را از روی کودک برمی دارند. در حالی که بثورات پوستی و بیماری سرخک و آبله مرغان از جمله بیماری هایی هستند که باید تشخیص داده شده و خیلی زود درمان شوند زیرا حتی ممکن است علائم ظاهری روی پوست کودک بر جا بگذارد.

    روغن مورچه به جای لیزر؟

    برخی مردم که صاحب نوزاد دختر پرمو می شوند دل نگران می شوند که دخترشان در آینده مشکلات زیادی داشته باشد. به همین دلیل و بر اساس همین باور قدیمی که روغن مورچه موهای زائد را کم می کند، این روغن را تهیه می کنند و به بدن کودک مي مالند در حالی که ممکن است آنچه به نام روغن مورچه به آنها ارائه می شود، واقعا روغن مورچه نباشد و ترکیبات دیگری داشته باشد که پوست نوزاد را دچار مشکل کند و عوارضی برای او به همراه داشته باشد. حتی اگر این روغن، روغن مورچه باشد به دلیل آنکه ممکن است مقدار قابل ملاحظه ای اسید فرمیک در آن وجود داشته باشد ممکن است موجب سوختن پوست یا ازبین رفتن ریشه موهای نوزاد که به صورت کرک در آمده، شود و حتی پوست نوزاد را تیره و سیاه رنگ کند.

    شربت خواب آور قلنج را برطرف نمی کند

    اغلب نوزادان تا 4،3 ماهگی قلنج های دردناکی دارند که معمولا در غروب اتفاق می افتد که در این زمان کودک گریه شدید دارد چون نفخ شکم دارد. در این مواقع والدین برای آرام کردن کودک از شربت های خواب آور استفاده می کنند که کاری اشتباه است اگر والدین برای رفع قلنج از کمی عرق نعناع استفاده کنند، مانعی ندارد.

    شیر مادر، قطره بینی نیست

    نوزاد در بدو تولد به علت مجاری کوچکی که دارد تنفسش از راه بینی و شکم است. در ابتدا اغلب تنفس نوزادان به صورت صدادار است و اگر بینی اش گرفتگی داشته باشد همراه با خس خس است. برخی افراد توصیه می کنند مادر شیر خودش را در بینی کودک بریزد که این کار اشتباه است زیرا گاهی اوقات این شیر از طریق مجاری بینی وارد دستگاه تنفسی نوزاد شده و ایجاد مشکلاتی برای نوزاد می کند. بهترین کار برای تنفس راحت تر نوزاد این است که بینی او را تمیز کنید و شکمش را سفت نبندید



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۰۹:۰۳   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    توصیه های پاییزی برای مادران باردار !

    احتمال دارد زمانی که دمای هوا پایین می آید خانم های باردار میل بیشتری به خوردن پیدا کنند.

    از نظر بعضی پزشکان و متخصصین، پاییز برای بارداری فصل بسیار مناسبی است. اگر به دنبال علت آن هستید، بهتر است بدانید تمام پزشکان و متخصصین، ورزش روزانه و خوردن میوه ها و سبزیجات سالم در طول بارداری را به خانم های باردار توصیه می کنند. بنابراین فصل پاییز بهترین زمان برای انجام این دو کار است.

    در این زمان درجه هوا به اندازه ای مناسب است که خانمهای باردار به هنگام قدم زدن و پیاده روی عرق نمی کنند. فصل پاییز و بهار از این نظر که آب و هوای ملایم و خفیفی دارد شبیه به هم بوده و در طول بارداری فصول خوبی به شمار می روند. هوا نه آنقدر داغ و نه آنقدر سرد است که باعث آزار خانم های باردار شود بنابراین خانم های باردار می توانند در حین پیاده روی به مراکز خرید رفته و از خرید خود لذت ببرند.

    احتمال دارد زمانی که دمای هوا پایین می آید خانم های باردار میل بیشتری به خوردن پیدا کنند. بنابراین بهترین زمان است تا برای خود خوراک لوبیای پر ادویه، پودینگ و یا سوپ جوجه تهیه کنید. این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند بویژه اگر تمام انواع لوبیاها را به همراه گوجه فرنگی در ادویه زیاد بخوابانید. توصیه می شود قبل از به پایان رسیدن این فصل از محصولات کشاورزی آن به خوبی استفاده کنید. انواع میوه و سبزیجات ضروری و مورد نیاز خانم های باردار در این فصل به وفور یافت می شوند. تا می توانید از هوای دل انگیز پاییز قبل از بارش اولین دانه های برف تنفس کرده و از آن لذت ببرید.

    توصیه های کوتاه برای فصل پاییز

    بعضی از خانم های باردار در فصل پاییز از بی ثباتی هوا و ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا احساس نگرانی می کنند. چنانچه به دنبال راه های مناسب برای پشت سر گذاشتن دوران بارداری در فصل پاییز هستید بهتر است از راهنمایی های ما استفاده کنید.

    - صبح و عصرهای دل انگیز پاییزی را برای پیاده روی انتخاب کرده و همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

    - چنانچه پس از پیاده روی به منزل برگشتید و احساس خستگی یا گرما کردید فقط کافی است یک لیوان آب سیب میل کنید.

    - همیشه یک شنل یا بالاپوش گرم یا یک ژاکت سبک به هنگام پیاده روی همراه خود داشته باشید.

    - زمانیکه می خواهید برای پیاده روی بیرون از منزل بروید، یک چتر همراه خود داشته باشید تا در مواقعی که باران های فصلی شروع می شوند از آن استفاده کنید.

    - سیب میوه ای سرشار از فیبر بوده و به وفور در این فصل وجود دارد بنابراین از این موقعیت استفاده کرده و خوردن سیب یا آب سیب را فراموش نکنید.

    - از کوتاه بودن روزها در این فصل استفاده کرده و به خوبی استراحت کنید.

    چگونه مانع از سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصل شویم

    بدن خانم های باردار به این علت که سخت سرگرم بزرگ کردن جنین است از نظر ایمنی ضعیف می شود، به این ترتیب ایمنی طبیعی بدن آنها در برابر بیماری ها به خطر می افتد. به خاطر داشته باشید که سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری می تواند سخت تر و طولانی تر شده و امکان دارد به ذات الریه نیز تبدیل شود. همچنین خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است نسبت به ویروس هایی که منجر به سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند محتاط تر بوده و پیشگیری های لازم را انجام دهید. شما نمی توانید از ابتلا به هر نوع ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا ممانعت کنید اما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تا حد زیادی بالا ببرید:

    - در پاییز و زمانی که واکسن آنفولانزا در دسترس است از آن استفاده کنید. قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

    - دستان خود را قبل از خوردن غذا و بعد از پیاده روی، خرید و عطسه کردن با آب و صابون به خوبی بشوئید.

    - از غذاهای سالم مثل انواع میوه ها و سبزیجات و حبوبات تغذیه کنید. انواع مختلف این دسته از غذاها آنتی اکسیدان و مواد معدنی را به بدن شما می رسانند و به بدن کمک می کنند تا در برابر میکروب ها مبارزه کند.

    - مایعات را به مقدار زیاد بنوشید. آب، چای های گیاهی و آب میوه ها باعث بهبود سیستم دفاعی بدن شده و حجم مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن بالا می برند. سعی کنید تا جائیک ه امکان دارد خوردن کافئین یا نوشیدنی های شکردار را محدود کنید.

    - زمانی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید و سعی کنید هرگونه استرس را از خود دور نگه دارید.

    - ورزش کنید. ورزش سرعت گردش خون را تنظیم کرده و به بدن در مبارزه با میکروب ها کمک می کند.

    - چنانچه سیگار می کشید سعی کنید تا آن را ترک کنید. سیگار علاوه بر اینکه برای نوزاد مضر است، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند.

    درمان آنفولانزا در بارداری

    - چنانچه دچار تب شده اید با استفاده از استامینوفن آن را کاهش دهید.

    - مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید.

    - خوردن بعضی از داروهای ضد ویروسی و سرماخوردگی و استفاده از داروهای استنشاقی در طول بارداری بلامانع است. این نوع داروها فعالیت میکروب ها را کاهش داده و روند بهبود شما را سریع تر می کنند اما قبل از مصرف هر داروئی با پزشک خود در تماس باشید.

    - یک روز کامل استراحت کرده و از بخور اسطوخودوس و اکالیپتوس استفاده کنید.

    - از یک یا دو عدد سیر در غذای روزانه خود استفاده کنید.

    - خوردن آب گرم، عسل و آبلیموی تازه را فراموش نکنید
     
     

    ویرایش شده توسط زیباکده در تاریخ ۸/۲/۱۳۹۵   ۱۶:۳۷
  • leftPublish
  • ۱۵:۱۹   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    شیرین
    کاربر فعال|128 |374 پست
    روناک ممنون از اطلاع رسانیت
  • ۱۸:۰۱   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    آیا آرایش کردن باعث تشدید آکنه می شود؟

    در افرادی که از مواد آرایشی استفاده می کنند ممکن است جوش های سر سیاه یا سر سفید باز یا بسته ایجاد گردد.

    یک ماده آرایشی استاندارد قبل از توزیع در شبکه مصرف از نظر شدت ایجاد این ضایعات مورد بررسی قرار می گیرد اما مواد غیر استاندارد این فرایند را طی نمی کنند لذا با احتمال بیشتری باعث تشدید آکنه می گردند.

    اخیرا برخی از ترکیبات آرایشی نیز تولید گردیده اند که می توانند باعث کاهش آکنه نیز گردند. به افراد اکیدا توصیه می گردد از فراورده های استاندارد و با نظر پزشک استفاده نمایند.

    با توجه به تبلیغات گسترده ترکیبات آرایشی از رسانه های مختلف توصیه می گردد که از ترکیبات آرایشی با مقادیر زیاد پاک کننده و پوشاننده با زمینه کرم اجتناب نمایند و بیشتر از ترکیباتی با پایه آب و سبک استفاده نمایند.

    بسیاری از افراد این برداشت نادرست را دارند که ماساژ صورت در سالن های زیبایی با کرم های متعدد اثر درمانی داشته و منافذ پوست را محو می نماید در حالی که این عمل ممکن است باعث ایجاد و یا تشدید آکنه گردد.

    بنابراین اکیدا توصیه می شود از فراوردهای غیر استاندارد و ماساژ صورت برای این منظور اجتناب گردد

     
    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۸:۰۴   ۱۳۹۲/۹/۳
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    بهترین برنامه زمانی خواب کودکان!

    شاید به نظرتان دیوانگی باشد که اجازه ندهیم نوزادان در طول روز زیاد چرت بزنند. اصولا کودکان زیر دوسال زیاد می خوابند و باعث می شوند تا والدینشان نتوانند درست برنامه ریزی کنند و به اصطلاح دستشان برای انجام هر کاری بسته است.

    چرا کودک نباید زیاد چرت بزند

    برای حل این مساله می توانید برای خواب کودک خود برنامه زمانی تعیین کنید. به نمونه زیر توجه کنید:

    • بیدارباش در ساعت 6:30 صبح. این بهترین زمان است زیرا همه اعضای خانواده بیدار می شوند.

    • چُرت اول: بازگشت به رختخواب از ساعت 8:30 تا 11:30 صبح

    • بیدارباش دوم از ساعت 11:30 تا 4 بعدازظهر

    • چُرت دوم: بازگشت به رختخواب از ساعت 4 بعدازظهر تا 5:30 دقیقه عصر (بیدار کردن او برای صرف شام. اگر کودک را بیدار نکنید همچنان به خواب خود ادامه خواهد داد.)

    • دوباره خوابیدن در ساعت 7:30 بعدازظهر (بهترین ساعت است زیرا محیط خانه ساکت و آرام است)

    شاید این برنامه ریزی دقیق برای والدین شبیه رویا باشد اما با تلاش می توان به این برنامه ریزی رسید. البته این روش مشکلات خاص خود را نیز دارد. به طور مثال، مادر هرگز نمی تواند خانه را ترک کند و این مساله مسلما باعث ناراحتی اوست زیرا نمی تواند برای خرید یا دیدن دوستان بیرون برود و شاهد رویدادهای اطراف محل زندگی خود باشد.

    شاید با خود تصور کنید که خوب، چرا برنامه خواب کودک را به 11 صبح تا 4 بعدازظهر تغییر ندهیم. این یک فرصت 5 ساعته است که می توان به هر کاری رسیدگی کرد. اما نه! این روش کارساز و درست نیست زیرا شاید کودک این همه مدت نخوابد. یا حتی شاید این باعث شود تا شب دیر به خواب برود و دوباره دردسر بیدار ماندن شبانه به سراغ شما می آید.

    باید کمی صبور باشید. هر چه کودک بزرگ تر شود، خواب های شما نیز کامل تر می شود



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۱:۰۸   ۱۳۹۲/۹/۶
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    چیپس تند به معده کودکان آسیب می‌رساند


    چیپس تند و سیب زمینی داغ به شدت در کودکان و بزرگسالان اعتیادآور است. اگرچه این اسنک‌ها لذیذ و وسوسه انگیزهستند اما پزشکان هشدار می‌دهند مصرف بیش از اندازه این اسنک‌ها واقعا مضر است.

    دکتر مارتا ریورا از مرکز پزشکی حافظه سفید در آمریکا اظهار کرد: مواردی از مراجعه کودکان با التهاب معده وجود دارد که به طور معمول به دلیل خوردن مقدار زیاد اسنک تند است.

    التهاب معده زمانی بوجود می‌آید که بافت درونی معده متورم و دچار سوزش می‌شود. شدت این حالت می‌تواند به آرامی یا ناگهانی باشد که شامل نفخ، استفراغ، سوزش و گاهی اوقات سکسکه است.

    وی در ادامه افزود: مصرف بیش از اندازه این مواد زمینه ابتلا به زخم‌های گوارشی را در کودکان بوجود می‌آورد.

    پزشکان تاکید می‌کنند مصرف غذای سالم برای جلوگیری از مشکلات سلامتی از قبیل التهاب معده بسیار با اهمیت است.



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۰۰:۱۱   ۱۳۹۲/۹/۸
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     بدون نسخه دارو مصرف نکنید



    مراقب سلامتی خود باشید
  • leftPublish
  • ۰۰:۴۵   ۱۳۹۲/۹/۸
    avatar
    saba biology
    چهار ستاره ⋆⋆⋆⋆|6343 |4258 پست
    این تاپیک رو خییلیی دوس دارم
    مرسیی
  • ۱۱:۳۷   ۱۳۹۲/۹/۸
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     12 نشانه از سرطان پستان 
    _________________________
    A: سفت شدن
    B: برجستگی
    C: زخم
    D: قرمز و گرم
    E: ترشح جدید
    F:گودشدگی
    G:چروکیدگی
    H: بزرگ شدن رگها
    I: عقب رفتن نوک پستان
    J: عدم تقارن
    K: پوست پرتقال
    L: توده نامرئی

    _________________________
    A: Hardening
    B : Pinching
    C: Erosion
    D: Red & Hot
    E: New fluid
    F: Dimpling
    G: puckering
    H: Growing vein
    I: Nipple retraction
    J: Asymmetry
    K: Orange skin
    L: Invisible lump


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۵:۲۸   ۱۳۹۲/۹/۱۰
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    چرا اسید فولیک برای زنان نیاز است؟

    همه پزشکان توصیه می کنند زنان باردار روزانه 0.4 میلی گرم فولیک اسید در طول روز مصرف کنند تا جنین آنها از انواع بیماری های لوله عصبی همچون ستون فقرات شکاف دار یا عیوب مادرزادی کاسه سر (آننسپالی) در امان باشد.

    این بیماری های بسیار شدید و خطرناک در 28 روز نخست بارداری شکل می گیرند. با مصرف به اندازه فولیک اسید در این دوران می توانید به آینده فرزند خود کمک شایانی کنید تا مغز و ستون فقرات او رشد کاملی داشته باشند. اگر قصد باردار شدن دارید بسیار مهم است مصرف این مکمل را از پیش از بسته شدن نطفه آغاز کنید تا میزان آن در خون شما تنظیم شود. اگر از سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، تا 72 درصد از احتمال ابتلای کودکان به بیماری های مغز و ستون فقرات می توانید بکاهید.

    فولیک اسید چیست؟

    نوعی از ویتامین B9، فولیت، است که به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. این ویتامین باعث ساخت سلول های جدید و رشد سلول ها می شود به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است و بر مصرف آن در دوران بارداری توصیه اکید می شود.

    آیا رژیم غذایی طبیعی، فولیک اسید کافی به بدن نمی رساند؟

    بدن در دوران بارداری به دوبرابر فولیک اسید بیشتر از حالت عادی نیاز دارد تابتواند از رشد و تکامل کودک نیز پشتیبانی کند. به همین دلیل است که پزشکان تا این حد به مصرف این مکمل اصرار دارند. در کنار رژیم طبیعی و مصرف انواع غذاهای لازم، باید میزان ویتامین B9 بدن خود را نیز افزایش دهید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم باید روزانه 0.4 میلی گرم از این ویتامین مرف شود.

    فولیک اسید در انواع خوراکی ها همچون اسفناج، کلم، نخود سبز، نخود، بروکلی، حبوبات، غلات، موز، پرتقال، دانه های خوراکی، نان سبوس دار و کورن فلکس های صبحانه یافت می شود.

    زن باردار به چه میزان فولیک اسید نیاز دارد؟

    زنان باردار باید دست کم روزانه 0.4 میلی گرم فولیک اسید مصرف کند. اما برخی از خانم ها با توجه به توصیه پزشک و نیاز جنین به بیشتر از این مقدار مکمل نیاز دارند و شاید حتی به 4 میلی گرم در روز نیز برسد. مقادیر زیاد فولیک اسید در موارد مختلفی همچون موارد زیر توصیه می شود:

    • یکی از والدین دچار بیماری لوله عصبی باشد یا سابقه خانوادگی در این زمینه داشته باشند.

    • مادر دیابت داشته باشد.

    • مادر داروی صرع مصرف کند.

    • مادر بیماری سلیاک داشته باشد.

    • مادر اضافه وزن داشته باشد.

    اگر خانم پیش از بارداری این مکمل را مصرف نکرد تکلیف چیست؟

    اگر در ماه های نخست بارداری قرار دارید، می توانید از هم اکنون این دارو را آغاز و در هفته دوازدهم آن را قطع کنید. اگر از هفته دوازدهم گذشته بود از اینکه فولیک اسید مصرف نکرده اید نگران نشوید. بسیاری از کودکان با این شرایط سالم متولد شده اند و اگر فولیک اسید نخورید به این معنی نیست که کودک شما ناقص می شود. اما اگر آن را مصرف کنید مطمئن تر خواهید بود و کودک سالم تری خواهید داشت



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۶:۵۴   ۱۳۹۲/۹/۱۰
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست

    توصیه هایی مهم برای کسانی که می خواهند حالت موی شان را تغییر دهند!


    اگر تصمیم گرفته اید دستی به موهایتان بکشید و تغییر حالتی در آن ایجاد کنید، بد نیست نگاهی به این 7 توصیه بیندازید:

    1 - صاف کردن موها با اتوی مو و سشوار باعث خشک و شکننده شدن ساقه موها می شود اما آسیبی که این وسایل به موها می رسانند، به مراتب خفیف تر از آسیب موادشیمیایی مختلفی است که برای صاف كردن استفاده می شوند. به همین دلیل بهتر است برای شرکت در مهمانی های ماهیانه، به جای صاف کردن موهای خود با موادشیمیایی، از اتوی مو با درجه حرارت متوسط یا سشوار کمک بگیرید.

    2 - می توانید بدون استفاده از موادشیمیایی، موهایتان را فر کنید. به این ترتیب که موها را با آب گرم بشویید، سپس با ابرهای استوانه ای یا بیگودی های ریز و درشت بپیچید و اجازه دهید که در همین حالت و بدون آسیب دیدن، خشک شوند. اصلا شاید موهای فر به شما نیاید بنابراین این روش می تواند بی عارضه تر باشد و جای پشیمانی برایتان باقی نمی گذارد.

    3 - گاهی به جای دستکاری کردن ظاهر موها با موادشیمیایی، می توان از انواع كلاه گیس که در رنگ ها و مدل های مختلفی هم موجود هستند، استفاده كرد.

    4 - اگر محصولات شیمیایی صاف کننده مو را بیش از اندازه روی موهایتان نگه دارید یا از محصولات نامناسب و نامرغوب استفاده کنید، حتما دچار عوارضی مانند سوختن پوست سر و پوسته پوسته شدن آن، ریزش مو و شکسته شدن تارهای مو خواهید شد بنابراین بهتر است برای صاف کردن موها، از فردی باتجربه و محصولاتی باکیفیت، کمک بگیرید.

    5 - هرگز موهایتان را همزمان با صاف یا فر کردن، رنگ نکنید چون انجام همزمان این دو کار باعث خشکی و شکنندگی بیش از حد تارهای مو می شود.

    6 - بهتر است موهایتان را پیش از صاف یا فر شدن، حداقل به مدت 8 ماه رنگ نكنید و رنگ طبیعی خود را داشته باشند.

    7 - اگر صاف کننده های موی شیمیایی زودتر از 6 تا 8 هفته یکبار استفاده شوند، می توانند عوارض خطرناکی مانند ریزش موی شدید، ابتلا به موخوره و شکستن تارهای مو را به دنبال داشته باشند.
  • ۰۸:۳۹   ۱۳۹۲/۹/۱۱
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    8 غذایی که عمر را طولانی می کند!

    همه ما دوست داریم زندگی طولانی داشته باشیم و از زندگی لذت ببریم. شیوه زندگی خوب و سالم می تواند به داشتن عمر طولانی کمک کند . در اینجا برخی از غذاهایی که به داشتن عمر طولانی کمک میکند معرفی میکنیم



    1- سبزیجات برگ دار سبز

    تمام سبزیجات برگ سبز حاوی اسید فولیک، ویتامین A، و C هستند که مفید تر از همه سبزیجات؛ برگ اسفناج است. چون میزان از آنتی اکسیدان آن زیاد است که سموم بدن را از بین میرد و و سالم نگه می دارد. منبع غنی از آهن است. میتوانید اسفناج را پخته در سوپ بریزید و یا از خام آن در سالاد استفاده کنید . اسفناج تنها به به بدن قدرت میدهد ، بلکه ویتامین A آن سبب کارکرد بهتر قلب میشود و دار ای ویتامین C زیادی است



    2- لوبیا

    تقریبا تمام انواع لوبیا برای دستگاه گوارش خوب است است. از بین بردن چربی اضافی و مواد زائد چسبنده روده کمک میکند ، بنابراین معده با لوبیا سازگاری دارد . لوبیا قرمز بهتر از لوبیاهای دیگر است از سرطان روده بزرگ پیشگیری میکند قند خون، کلسترول خون و فشار خون بالا را کنترل میکند . بنابراین، لوبیا عمررا زیاد میکند



    3- آجیل

    آجیل نه تنها بعنوان تغذیه خوب است بلکه به کارکرد قلب کمک میکند. بادام و گردو و خشکبار برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی تجویز می شودد. گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها است همچنین به کنترل قند خون کمک میکند . سیستم ایمنی بدن خود را قوی و در نهایت عمر را طولانی میکند



    4- تخم مرغ

    تخم مرغ غنی از پروتئین است . اما آیا می دانستید که حاوی ماده ای به نام کولین است که به مغز کمک کیکند همه چیز را به یاد داشته باشید؟ همانگونه که با افزایش سن، دچار فراموشی میشویم تخم مرغ به حافظه کمک میکند . همچنین حاوی کاروتن است که چشم را قوی میکند و از آب مروارید پیشگیری میکند و عمررا زیاد میکند



    5- سیر

    هر چند سیر گیاهی است که بوو طعم و مزه تندی دارد ولی یکی از مواد غذایی ضروری برای داشتن عمر طولانی است . سیر یک ضد انعقاد بزرگ که از قلب محافظت میکند و نمیگذارد رگهای قلب بسته شود همچنین کلسترول خوب در بدن را نگه می د ارد ولی باید خام خورده شود



    6- سیب

    سیب نه تنها آبدار و خوشمزه است، سرشار از آنتی اکسیدان قدرتمندی است که با سلول های سرطانی مبارزه میکند . پوست حاوی کورستین است که لخته شدن خون پیش گیری میکند . سیب همچنین به کاهش کلسترول بد کمک می کند و در دوران بارداری و یائسگی بهترین میوه برای زنان می باشد. به پوست و روده کمک میکند و آنهرا تمیز نگه میدارد . بنابراین،اگر میخواهید عمر طولانی داشته باشید هرروز یک عدد سیب بخورید



    7- رازیانه

    دانه رازیانه غنی از ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد. د با انواع بیماری های ویروسی مثل بیماری سرما خوردگی، سرفه، تب، و پوست مبارزه میکند . به حفظ استخوان های محکم کمک میکند . همچنین از یبوست پیشگیری میکند رازیانه را میشود هم خام خورد و هم به غذا اضافه کرد



    8- شیر و محصولات لبنی

    شیر به عنوان یک وعده غذایی کامل است. اگر هر روز یک لیوان شیر بخورید از چین و چروک پیشگیری میکنید ، استخوان ها شکننده و ناخنها و ضعف نمیشوند . اگر شیر دوست ندارید ، سعی کنید از کشک، ماست، دوغ، پنیروسویا استفاده کنید. همه اینها برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی فوق العاده خوب است. شیر برای همه گروه های سنی مفید است مادری که شیر می نوشد کودک سالمی خواهد داشت.



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۳:۴۷   ۱۳۹۲/۹/۱۱
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟

    کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهمترین آنها کمبود آهن در بدن است .اگر کمخونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه کمخونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

    حال ما به شما می گوییم که علائم شایع کم خونی چیست تا با مشاهده ی آنها به پزشک مراجعه کنید

    به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟

    در حالت کمخونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لبهای شما، کمرنگتر از حد طبیعی است و پوست شما بیحال و خسته (شل) می باشد.

    2- آیا همیشه احساس خستگی و بیحالی می کنید؟ این ها از علائم شایع کمخونی است.

    3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه کمخونی هستند.

    4- آیا مبتلا به یبوست شدهاید؟ این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ تغییری در عادات غذایی به وجود میآید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).

    تنها راه تشخیص کمخونی، دادن آزمایش خون است.

    5- آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟ این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.

    6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید، مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد.

    7- به حالات روحی و روانی خود دقت کنید. کمخونی میتواند باعث احساس افسردگی شود.

    8- آیا احساس تنگی نفس دارید؟ گلبولهای قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و این علامت در کمخونی متوسط تا شدید بروز میکند.

    9- آیا احساس میکنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟ این حالت به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر کمخونی اتفاق میافتد.

    10- آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟ در کمخونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه میکنید.

    هشدارها:

    اگر به طور ناگهانی، زخمهایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان میدهد دچار کمخونی هستید.

    * اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعدههای غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کمخونی هستید.

    * کمخونی میتواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کمخونی، دادن آزمایش خون است. اگر فکر میکنید دچار کمخونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    * اگر نسبت به کمخونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکملهای آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.

    برای تشخیص قطعی کمخونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمیتوانید بگویید حتما دچار کمخونی هستید، زیرا علائم کمخونی میتواند مشابه علائم سایر بیماریها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کمخونی نیست.

    * اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده، نمیتواند جایگزین توصیه ها یا درمان تخصصی پزشکی شود



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۱۱   ۱۳۹۲/۹/۱۱
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    نکاتی که باعث چاقی ما می شوند اما متوجه آنها نیستیم!!

    همه ما می دانیم خوردن بیش از اندازه تنقلات و نداشتن تحرک به اضافه وزن می انجامد اما آیا می دانستید محیط خانه نیز بر روی رژیم غذایی اثرگذار است و ممکن است منجر به چاقی شما شود؟

    چیزهای به ظاهر کوچکی مانند تغییرات نور و دمای محیط بر روی اینکه مغز چه درکی از مواد غذایی داشته باشد و بدنتان چگونه مواد غذایی را تجزیه و تحلیل کند اثرگذار است. از اینرو با رعایت نکات زیر محیط خانه خود را سالمتر کنید!

    اگر ترموستات روی دمای بسیار بالا تنظیم باشد

    آیا گرمای محیط خانه بیش از حد گرم و دل چسب است و احساس راحتی زیادی به شما می دهد؟! درست است، لوازم گرمایی خانه ممکن است باعث چاق شدنتان شود. همه ما 2 نوع چربی در بدنمان داریم: چربی سفید ( نوع سرسخت چربی که از طریق مصرف قندها و مواد غذایی سرخ شده در بدن ایجاد می شود) و چربی قهوه ای( نوع خوب چربی که به اعتقاد دانشمندان به ما کمک می کنند تا گرم بمانیم) وقتی خانه شما گرم است چربی های قهوه ای همانند چربی های سفید فعالیت می کنند. اما وقتی سردتان است چربی های قهوه ای فعال می شوند و این چربی ها گرمای بدن و سوخت و ساز شما را بالا می برند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که ترموستات را 2 ساعت در طول روز بروی 17 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. یک مطالعه کوچک نشان داده است این کار می تواند منجر به کاهش 5 درصدی توده چربی بدن ظرف 6 هفته شود.

    اگر روشنایی آشپزخانه بیش از اندازه کم باشد

    تحقیقات نشان می دهد نور کم و زرد رنگ (و نورهایی که رنگ گرم دارند) باعث می شود تا غذا جذاب تر بنظر آید و شما بیش از حد غذا بخورید. شاید یکی از دلایلی که بسیاری از رستوران ها محیط تاریکی دارند به همین علت باشد. از طرفی دیگر اگر آشپزخانه شما بیش از اندازه روشن باشد می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول بدن شود و این به افزایش ذخیره چربی می انجامد. اگر هدف شما کاهش وزن است مطالعات نشان می دهند بهترین نورپردازی برای آشپزخانه یک لامپ فلورسنت 13 وات با نور سفید است. این نور سفید ملایم منجر به ایجاد یک احساس سرد در فرد و مهار اشتها می شود. در حالت ایده آل شما باید برای هر 1.8 متر مربع از مساحت آشپزخانه یک لامپ داشته باشید خواه به صورت چراغ های بالای سر و یا به صورت لامپ های کار شده در سقف.

    رنگ دیوارهای خانه شما را گرسنه تر می کند

    حتی رنگ آشپزخانه می تواند بر روی اشتها شما تاثیر بگذارد! رنگ هایی که توجه شما را جلب می کنند به خصوص قرمز و زرد، اشتها را به وجد می آورند (رنگ های به کار رفته در لگو و دکوراسیون اکثر فست فودهای زنجیره ای را به یاد بیاورید). اما ازسوی دیگر رنگ آبی ثابت شده است که آرام بخش است و همانند یک مهارکننده اشتها عمل می کند. نه لزوما برای رنگ آمیزی دیوار های آشپزخانه اما دقت کنید که در انتخاب لوازم آشپزخانه و ظروف غذاخوری بیشتر رنگ آبی را مدنظر قرار دهید.

     

    ویرایش شده توسط زیباکده در تاریخ ۸/۲/۱۳۹۵   ۱۶:۳۸
  • ۱۴:۱۴   ۱۳۹۲/۹/۱۱
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    ترک کف پا و راه مبارزه با آن!

    یکی از مشکلاتی که در ناحیه پا رخ می دهد و بر زیبایی آن تاثیر می گذارد، ترک پا و به خصوص ترک پاشنه پا است. این مساله در خانم ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد.

    کف پا به دلایل متعددی ترک می خورد.یکی از علت های شایع آن، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبر است.افرادی که پا برهنه راه می روند بر اثر سایش کف پا دچار این مشکل می شوند.

    برای از بین بردن این مشکل، کافی است در طول روز از جوراب یا دمپایی استفاده کنید تا پاها کمتر با سطوح زبر تماس داشته باشند.

    هنگام خواب نیز پاها را با کرم های مخصوص ترک پا ماساژ دهند.

    شستن پاها و ترک پا

    البته شستن بیش از حد پاها نیز یکی از دلایل خشکی پا به خصوص میان خانم های خانه دار است.

    برای رفع این مشکل بهتر است پس از هر بار شستن پاها، آنها را با حوله نرم کاملا خشک کرده و سپس از کرم های مرطوب و چرب کننده برای حفظ زیبایی و سلامت پاها استفاده کنید.

    وراثت و ترک پا

    گاهی هم ترک کف پا می تواند به دلیل جنبه های وراثتی باشد.

    در این شرایط برای برطرف کردن این عارضه لازم است از نرم کننده ها مانند وازلین طبی استفاده شود و در کنار آن با پوشاندن پاها، آنها را از آسیب ها حفظ کرد.

    عفونت و ترک پا

    گاهی عفونت های باکتریایی و قارچی موجود بر ترک های سطح کف پا ممکن است باعث مقاومت ترک ها شود. بنابراین برای درمان ترک پا بهتر است ابتدا عفونت ها را از بین ببرید.

    ترک های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست و در برخی مواقع اگزمای پوستی و درمان آن چرب و مرطوب نگه داشتن پا در شرایط خشکی پوست است.

    وقتی ترک پا بسته می شود

    اگر در عمق ترک های پا، عفونت های باکتریایی و قارچی نشت کرده باشد، باعث بسته شدن ترک ها می شود که درمان و رفع ترک ها را به تعویق می اندازد.

    در این شرایط درمان های آنتی باکتریال ضدمیکروبی و ضدقارچی در ترک های مقاوم با استفاده از پمادهای ضدالتهاب، نرم کننده و چرب کننده تاثیر زیادی دارند.

    یائسگی و ترک پا

    در اغلب خانم ها بعد از یائسگی، شاهد ضخیم شدن پوست کف پا هستیم که به آن کلفتی کف پای دوران یائسگی گفته می شود.

    در مواردی که ضخیم شدن کف پا به دلیل وراثت و یا بعد از دوران یائسگی است، پیشگیری از آن ممکن نیست و می توان با استفاده از کرم های مرطوب کننده کف پا را نرم و تا حدودی از خشک شدن و ترکیدن پوست پیشگیری کرد.

    تشخیص اینکه ترک پاشنه پا به دلیل بیماری است یا نه، با پزشک است. برای تشخیص این بیماری، آزمایش قارچ یا نمونه برداری بافتی انجام می شود.

    سنگ پا؛ دوست ترک پا یا دشمن آن؟

    گاهی افراد از سنگ پا برای زدودن این بافت های ضخیم و مرده کمک می گیرند که در این باره باید گفت هرچند استفاده از سنگ پا اشکالی ندارد، اما در بعضی از موارد مانند بیماری پسوریازیس می تواند باعث تشدید بیماری شود.

    بنابراین توصیه می شود افراد قبل از استفاده از سنگ پا به یک پزشک متخصص مراجعه کنند و از ترکیبات کراتولیتیک که پزشک تجویز می کند و باعث نرم شدن لایه های ضخیم شاخی کف پا می شود، استفاده کنند.

    دکتر گلشنی، متخصص پوست درباره ترک کف پا می گوید:

    «بافت شاخی کف پا به دلیل اینکه خارجی ترین قسمت پوست را تشکیل می دهد و قطر زیادی دارد و به خصوص به دلیل اینکه تمام وزن بدن بر روی پای فرد است، ممکن است که ترک بخورد و این مشکل بیشتر در افرادی که وزن زیادی دارند بروز می کند.

    ساده ترین راه برای پیشگیری از ترک خوردن کف پا و بین انگشتان پا، چرب کردن دائمی آن با وازلین و اوسرین است و اگر این کار به صورت روزانه انجام شود از بروز این مشکل جلوگیری می شود و همچنین افراد نباید از کفش های دارای پاشنه بلند و یا کفش های تنگ که امکان تنفس را برای پا مشکل می کند استفاده کنند.

    برای جلوگیری از تعریق زیاد پا، بایستی از پوشیدن کفش هایی که کف پلاستیکی دارند خودداری شود چرا که مانع از تبخیر عرق کف پا شده و محلی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکروب و قارچ بوجود می آورد.

    استفاده از کفش هایی که از چرم طبیعی ساخته شده اند به افراد توصیه می شود و در حال حاضر هم کفش هایی وارد بازار شده است که امکان تنفس برای کف پای فرد وجود دارد.

    افراد باید توجه داشته باشند که نباید پا به مدت طولانی در کفش باشد و حتما از جوراب نخی استفاده کنند، چرا که جوراب های پلاستیکی مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

    همچنین بعد از تمام شدن ساعت کاری، شستشوی روزانه پا با آب سرد و یا ولرم و صابون، فراموش نشود و چیزی که در این میان بسیار مهم است این است که حتما بعد از شستشوی پا، آن را با حوله جداگانه ای خشک کنند و شستن پا به تنهایی کفایت نمی کند و به خصوص بایستی بین انگشتان پا به خاطر محیط گرم و مرطوب که مستعد رشد قارچ ها در کناره های ناخن هستند شستشو داده شود.

    برای جلوگیری از انتقال قارچ ها در استخر و سونا از افراد به یکدیگر نباید از کفش و دمپایی مشترک که بهترین عامل انتقال قارچ ها مثل زگیل هستند استفاده شود و حالت فرورفتگی در کف پا از علائم رشد برخی باکتری ها در شخص است.

    همچنین پوسته ریزی، قرمزی و خارش و تغییر رنگ و یا تغییر فرم ناخن ها و بوی بد پا از علائم ابتلای شخص به قارچ است.»



    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۴:۵۸   ۱۳۹۲/۹/۱۲
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
     
    تاثیر ماه تولد برروی سلامت بدن و زیبایی!

    اگر می دانستید که ماه تولدتان چه تاثیری بر روی میزان سلامت جسمی شما دارد و تمام زیبایی هایتان به آن وابسته است کمی بیشتر روی ماه تولدتان "تمرکز" و بر روی آن مطالعه می کردید.

    افرادی که در نیمه اول هر ماهی متولد شده اند به طور کلی از میزان سلامتی بیشتری برخوردار هستند و امواج منفی کمتر سراغشان می آید و مشکلات روحی از جمله "افسردگی" کمتر در این گروه ها دیده می شود.

    بررسی ها نشان می دهند، افرادی که در ماه های گرم سال متولد می شوند بیشتر باید مراقب سلامتی پوست و مو خود باشند زیرا طالع بینی این گروه از افراد نشان می دهد که هوا و جو آسمانی بر روی آن ها اثرات منفی زیادی می گذارد.

    گفتنی است افراد متولد روزهای سرد سال به مراتب موهای کم پشتی دارند و ریزش مو در این افراد به ویژه آقایان بیشتر دیده می شود از این رو این گروه نیز باید با مراجعه منظم به متخصص پوست و مو نیز همواره مراقب زیبایی هایشان باشند.

    نتایج مطالعات نشان می دهند در طالع بینی هر فصلی از سال میوه ها و سبزیجاتی وجود دارد که می توانند بیشترین اثر را بر روی متولدین آن ماه داشته باشند پس بهتر است کمی بر روی ماه متولدتان دقیق تر شوید و نکات مربوط به آن را متناسب با سلامتی تان دریابید


    مراقب سلامتی خود باشید
  • ۱۵:۵۶   ۱۳۹۲/۹/۱۲
    avatar
    سنا
    دو ستاره ⋆⋆|652 |2369 پست






    زیباکده

    ronak n : 
     12 نشانه از سرطان پستان 
    _________________________
    A: سفت شدن
    B: برجستگی
    C: زخم
    D: قرمز و گرم
    E: ترشح جدید
    F:گودشدگی
    G:چروکیدگی
    H: بزرگ شدن رگها
    I: عقب رفتن نوک پستان
    J: عدم تقارن
    K: پوست پرتقال
    L: توده نامرئی

    _________________________
    A: Hardening
    B : Pinching
    C: Erosion
    D: Red & Hot
    E: New fluid
    F: Dimpling
    G: puckering
    H: Growing vein
    I: Nipple retraction
    J: Asymmetry
    K: Orange skin
    L: Invisible lump





    مراقب سلامتی خود باشید
    زیباکده
    کاشکی این مطلب رو زودتر میخوندم
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان