۱۱:۲۹ ۱۳۹۴/۵/۱۲
چرا باید به یک آرشیتکت یا دیزاینر برای طراحی فضای خود مراجعه کنیم ؟
معمار (آرشیتکت ) کیست ؟
معمار کسی که معماری میکند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران - تأسیسات الکتریکی - تأسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشههای یک بنا شامل نقشههای معماری و طراحی - نقشههای محاسبات سازهای و نقشههای تأسیساتی میباشد.
بنا به تعریف دکتر مهدی حجت، معماری ظرفی است که مظروف آن آدمی است. معماری، طراحی همهٔ چیزهایی است که انسان با آن سر و کار دارد.
در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده میکردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ - سبک معماری منطقه - اقلیم - دید و منظر مناسب - کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود میزند.
در واقع معمار، مانند همه افراد دیگر، تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که میتواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است. معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیرخلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار، باید در تمامی زمینههای علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.
معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی میشود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد. معمارها رسالت سنگینی در جامعه امروز دارند، چرا که باید سوختهای فسیلی و تجدید ناپذیر را حذف و پای انرژیهای تجدید پذیر مانند انرژی آفتاب - انرژی باد و... را به زندگی روزمره باز کنند و با فراهم کردن شرایط آسایش این انرژیها را به خدمت گیرند. امروزه طراحیهای تمام طراحان صاحب نام دنیا با رویکرد این علم صورت میپذیرد و این نوع طراحی را در ایران با نام معماری پایدار - معماری سبز در گروه انرژی معماری میشناسند.
از معماران مهم و شهره ایران باستان میتوان به شیخ بهایی اشاره کرد که وی طراح حمامی بود که تنها با یک شمع گرم میشد که این شمع از طریق تساعد گازهای زیرزمینی روشن نگه داشته میشد.
سبکهای معماری:
هر معمار قبل از طراحی، در ابتدا برای خود سبکی را انتخاب و طرحهایش را طبق شاخصههای همان سبک، مکتب و یا دوره ارائه میدهد. سبکهای معماری زیر مجموعههای دورههای معماری هستند. معمولاً معمارها در طرحهای خود امضاء دارند. این بدان معناست که هر معمار سبک مشخص به خود را دارد و معمولاً فرمهایی که بیانگر هویت کار او هستند.
تاریخچه دورهها، مکاتب و سبکهای معماری را میتوان در مقالات معماری معاصر ایران کند و کاو کرد.
معماری داخلی :
معماری داخلی، طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته شده. همچنین میتواند طراحی نخستین نقشه برای استفاده، طراحی تجدی برای تغییر دادن طرح، یا تجدید نظر کردن در مورد طرح و استفادههای مطابق نیاز نیز باشد.[۲] اخیراً معماری داخلی جزئی ازمعماری پایدار نیز محسوب میشود که در واقع بخشی از آن نیز به نگهداری منابع و بازیافت برای طراحی کاربردی، میپردازد. به طور کلی این موضوع به طراحی محیط و فرم بر میگردد و معماری داخلی در واقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمانها با توجه به همهٔ جنبههای انسانی و استفاده از فضاها، طراحی میشود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید شرطهای معمار ی است.[۳] معماری داخلی تا حدودی به موارد زیر بر میگردد:
هنر و علم طراحی بناکردن قسمت داخلی ساختمان به عوان یک معماری مدرک و مرتبط با کیفیتهای فیزیکی
در حالی که معماران سعی در ساخت طراحی کل ساختمان دارند که مرتبط با مسائل سازهای و نقشه است معماران داخلی هدف استفاده و قابل سکونت کردن مکان را طبق معیارهای انسانی دارند.
معماری داخلی، توصیف درونی ساختمان و مرتبط با کیفیتهای فیزیکی است.
یک سبک یا روش طراحی است که به ساخت درون ساختمان میپردازد.
اگر چه ماهیت اصلی و کلی یک ساختمان توسط اولین معمار آن مشخص میشود تکرار و بازسازی متعاقب آن در درون ساختمان چنین نیست و همانطور که اکنون نیز دیده میشود بسیاری از ساختمانها اگرچه در زمانهای بسیار قبل ساخته شده بودند اما توسط سالهای مختلف و بر اساس تغییر نیازهای جامعه مجدداً بازسازی میشوند که نشان میدهد یک ساختمان هیچگاه نمیتواند کامل و تغییر ناپذیر باشد.
ساختمانی که باز سازی شده باشد ممکن است از بیرون کاملاً مثل قبل بماند اما از درون ممکن است صورت کاملاً متفاوتی به خود گرفته باشد به همین دلیل یک معمار داخلی نه تنها باید روی جایگاه ساختمان و مکان آن از نظر فیزیکی و اجتماعی و سیاسی حساس باشد. باشد بلکه باید به وضعیت زمانی و مکانی ساختمان از نظر افراد و نیازهای آنان نیز دقت کند که اگر استخوان بندی ساختمان محکم باشد و ایدهٔ معمار اولیهٔ ان مناسب باشد، طی سلسله تغییرات ایمنی درونی آن، ساختمان دچار مشکل نخواهد شد و بقیه مجبور به دنبال یه روی از ان قواعد هستند.
شهرها اکنون از این ساختمانها پر است، بسیاری از بانکها رستورانها و شاید کارخانههای صنعتی که اکنون به ساختمانها و آپارتمانهای بلند تبدیل شدهاند یا حتی ایستگاههای راه آهن که به گالری هنری شده است که البته فشارهای اقتصادی نیز در این زمینهها بی تثایر نبوده. ودر آینده نیز ممکن است دربارهٔ قسمت درونی ساخمان هاب بازنگری صورت گیرد اما برای هر تغییری از نظر تکنیکی و تکنولوژی متخصصان آن زمان تصمیم میگیرند و حکم میدهند که چه ساختمانی در چرخهٔ زندگی خود اصلاح و تعدیل شود.
یک سری ازسازههای مشخص بر اساس گذر زمان به دلیل حفاظتهای تاریخی، غیرقابل استفاده ماندن و یا محدودیتهای مالی بدون تغییر باقیماندهاند. اما اکثر ساختمانها مدت زمان معینی را پابرجا هستند همینطور داخل ساختمانها از نظر زمانی تا مدتی معین سالم میماند: برخی از آنها مخصوصاً برای اینکه از نظر بصری غیرقابل تغییر ماند طراحی شدهاند، برخی از آنها به گونهای اند که امکان سخت مجددساختمان را در همان محل میدهند و بالاخره برخی از آنها برای نیازهای جدید بازسازی شدهاند و طبق نیازهای روز تغییر داده شدهاند.
درجههای مختلفی از تغییر را دارند کمترین مقدار آن برای آن است که فضای داخلی ساختمان را طوری بر ما زند که ساخت آن برای طولانی مدت جواب بدهد و بیشترین آن تغییر دادن نمای کلی و کل ساختمان برای ساخت ساختمانی جدید برای همگی جدید است. هر اتفاق دیگری بین این ۲ حالت به مسئولیتهای یک معماری داخلی مربوط میشود. اگر مسئولیتهای یک معمار محتوی علم و هنر ساختمانهای جدید است پس در مورد یک معمار داخلی این مسئولیتها مربوط به حوزههای تغییر دادن ساختمانهای موجود برای استفادههای جدید است.
تحصیلات در معماری داخلی باید شامل معماری تاریخی و سبکهای طراحی، کدهای ساختمانی و امنیتی، حفاظت و جایگزین کردن ساختمانهای قدیمی، طراحی نقشه، شامل قسمتهای فیزیکی و مجازی ساختمان باشد. رشتهٔ معماری داخلی نقاط مشترک بسیاری با طراحی داخلی و دکوراسیون دارد اگر چه بطور مشخص بر روی مسائل معماری و سازهای تمرکز دارد. یادگیری طارحی مناسب و راحت، امن، فضاهای درونی مفید و سودمدن. یک معمار داخلی در مورد اهمیتهایی مانند این که کدام سبک از مبلامانم و تزئینات استفاده شود، یاد میگیرد و مطالعه میکند. این مطالعات شامل اطلاعات و مسائل تکنیکی مانند مجهز کردن ساختمانهای قدیمی در مقابل زلزله نیز میباشد
معماری داخلی در تقاطعی بین معماری، طراحی ساختمان و محیط و حفاظت از آنها قرار دارد. برنامههای معماری داخلی بیشتر به جایگزینی و استفاده مجدد از ساختمانها همراه با هدف نو آوری و ترقی دنبال میشود. برنامههای گرفتن مدرک برای معماران داخلی برنامههای است که افراد را متعهد و آماده میکند که شرطهای معماری را در طراحی داخلی فضاهای مسکونی، کارآفرینیو هدفهای کاری اعمال میکنند و به عنوان یک معمار داخلی حرفهای عملکرد مفید داشته باشند. این مطالعات شامل ساخت در معماری، استانداردهای امنییت و ساخت، طراحی سیستم سازهای، طراحی سیتسم گرمایش و سرمایش، طراحی داخلی و مسئولیتهای حرفهای و استانداردها میباشد."[۷] در ایالات متحده برای گرفتن مدرک باید با سازمانهای خاصی کارکرد و امتحانهای مخصوصی دارد بعضی از ایالتها این شرطها را بیشتر کردهاند در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از لقب «معماری داخلی» باید کاملاً قانونی باشد و سخت گیریهای لازم برای آن اعمال شود، و برای افرادی که تحصیلات لازم را ندارند و یا کارآموز هستند استفاده از این عنوان ناممکن است مگر اینکه فرد ادامه تحصیل بدهد و برای گرفتن مدرک در این زمینه اقدام کند و به سواد لازم برسد.
یک معمار می داند چگونه باید با در نظر گرفتن محیط ، اقلیم ، شرایط اقتصادی و روانی و فرهنگی ، طراحی و اجرا نماید .
همان طور که در زمان بیماری به پزشک مراجعه می کنیم ، برای ارتقای سطح زندگی و فضای مورد نظر نیز باید به متخصص این حرفه مراجعه نماییم تا از آسیب های روانی و جسمی جلوگیری کنیم . در حال حاضر در ایران متاسفانه به مقوله ی معماری داخلی زیاد توجه نشده و این تخصص و علم (معماری داخلی ) به اشتباه با دکوراسیون داخلی که توسط نجاران ، کابینت سازان ، و یا افراد غیر متخصص ترویج یافته و نتیجه ای جز ، ترکیب های ناهمگون و نامناسب و به خطر انداختن ساختمان و جان ساکنین در پی ندارد .
امید است ، به زودی شاهد اعمال قوانین و استانداردهای ویژه در جهت فعالیت در حیطه ی معماری داخلی در ایران باشیم .