خانه
11.2K

موضوعات جذاب هوانوردی

  • ۱۲:۳۶   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    کاربر جديد|7 |43 پست
     میراز F 1:
    میراژ یك كابینه اف 1 سی كه مشخصات ان در زیر می اید قادر است عملیات رهگیری را در هرگونه شرایط جوی و در هر ارتفاعی انجام دهد و به جنگ افزارهای میراژ 3 مسلح است. میراژ اف 1 بی مدل دو كابینه این جنگنده، اولین پرواز خود را در 26 مه سال 1967 انجام داد.
    میراژ F-1E از نوع رهگیر (دفاع
    هوایی)، ضربتی (بمباران هدفهای زمینی) و شناسایی (عكس برداری) است كه برای صادرات تولید میشود.  این مدل مجهز به ناو بری كامپیوتری است و در آن اطلاعات پروازی و جنگ افزارها برروی شیشه حجلوی خلبان (HUD) حك میشود.
    میراژ F-1R یك كابینه (F-1CR نیروی هوایی فرانسه)قادر است در روز و شب عملیات مختلف شناسایی را  انجام دهد. میراژ F-1  با سوختگیری از هواپیمای تانكر  سی 135 اف تونسته است مجموعا 6 ساعت پرواز كند و مسافت 2700 مایل دریایی،  معادل 5000 كیلومتر را طی این مدت طی كند. كشورهای دارنده اف 1 عبارتند از : عراق، لیبی، مراكش، افریقای جنوبی و اسپانیا.
    مدلهای مختلف و كشورهای استفاده كننده
     
     
     
     
    تا آوریل 1985 مجموعا 690 فروند میراژ اف 1 سفارش داده شده بود. از این مقدار 252 فروند، از جمله شش مدل اولیه، برای نیروی هوایی فرانسه تولید شده بود و 439 فروند دیگر آن را كشورهای یونان، اكوادور، عراق، اردن، كویت، لیبی، مراكش ژ، قطر،افریقای جنوبی و اسپانیا خریداری كردند.
    میراژ اف1 سی مجهز به رادار سیرانوی 4 ام ساخت شركت تامسون سی اس ف است كه كارایی خوبی در ماموریتهای رهگیری هوایی دارد.  ولی میراژ F-1CR2000 (مدل تغییر یافته سی برای نیروی هوایی فرانسه) دارای رادار سیرانوی 4 ام است كه امكانات زیادی را برای انجام ماموریتهای ضربتی را برای خلبان فراهم می آورد. مدل صادراتی اف 1 سی دارای رادار مشابه سیرانوی 4 و یا 4 ام است و مدلهای ئی هم مجهز به رادار سیرانو 4 ام –آر هستند. اما رادار طوری جاسازی شده است كه فضای كمتری را اشغال میكند.  میراژ  F-1EQ5 نیروی هوایی عراق موشك ضد كشتی اگزوست را با خود حمل میكند.
    پیشرانه
    میراژ F-1 به یك موتور اسنكما اتار 9K5 با قدرت كشش 15873 پوند با پس سوز مجهز است. ظرفیت بنزین در مخازن بالها 3750 لیتر است. همچنین سه مخزن داخلی  به علاوه یك مخزن خارجی سوخت مورد نیاز موتور را تامین میكنند.  كل ظرفیت سوخت داخلی این هواپیما برابر 4300 لیتر است.  تمام مخازن داخلی آن ظرف 6 دقیقه با فشار پر میشوند.  اف یك قادر به حمل دو مخزن سوخت خارجی با ظرفیت 1130 لیتر  در مقر های خارجی زیر بالها و یك مخزن با گنجایش 2200 لیتر در زبر شكم خود میباشد.  خرطوم سختگیری آن در قسمت  راست كابین خلبان تعبیه شده است.
    جنگ افزار
    میراژ اف یك دارای جنگ افزارهای استاندارد از جمله دو قبضه توپ 30 میلیمتری DEFFA 553 هریك با 130 تیر فشنگ در زیر بدنه است. علاوه براین، مقرهای نوك بالها مختص موشكهای هوا به هوا هستند. حداكثر ظرفیت حمل سلاح در این هواپیما برابر 6300 كیلوگرم ایت.  در ماموریتهای رهگیری دو موشك حرارتی ماترا 550 ماژیك و یا موشكهای حرارتی AIM-9 Side Winder را در مقرهای نوك بال و موشكهای راداری ماترا سوپر530 را در زیر بال حمل میكند.
    در ماموریتهای ضربتی یك موشك اگزوست و یك موشك ضد رادار آرمات یا تا 14 عدد بمب 500MK-82  پوندی (250 كیلوگرمی)، 3 عدد بمب تخریب كننده باند فرودگاه و 144 عدد راكت از نوع تامسون برانت را با خود حمل میكند.  به علاوه در ماموریتهای مختلف توانایی حمل وسایل زیر را دارا میباشد:
    باكهای اضافی بنزین، تجهیزات لیزری همراه با موشك هوا به زمین AS-30 یا 400 كیلوگرم بمب لیزری، موشكهای هوا به سطح، دستگاههای هشدار دهنده علیه هر موج راداری كه هواپیما را تعقیب میكند، تجهیزات ضد جنگ الكترونیك (ECM & ECCM) ، چهار دروبین مادون قرمز  و معمولی، ‍چف و فلزهای حرارتی به ترتیب برای گمراه كردن موشكهای حرارتی و راداری را میتواند با خود حمل كند.
    مشخصات هوپیما:
    طول: 15 متر

    عرض: 8.4 متر

    ارتفاع: 4.5 متر

    حد اكثر سرعت در اتفاع 36000 پایی: 2.2 ماخ

    حد اكثر سرعت در ارتفاع كم: 1.2 ماخ

    حداكثر وزن برخاستن: 32800 پوند.

    وزن رزمی: 21000 پوند

    وزن خالی: 16300 پوند

    سرعت تقرب: 141 نات (260 كیلوتر در ساعت)

    سرعت نشستن: 124 نات (235 كیلوتر در ساعت)
     
  • leftPublish
  • ۱۲:۵۲   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    مروارید
    یک ستاره ⋆|399 |1307 پست
    ممنون
  • ۱۳:۰۱   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    ننه حسین
    کاربر جديد|17 |46 پست
    ممنون
    اینا ب درد پسرم میخوره/ کشته منو با این هواپیماهاش و ماشیناش
  • ۱۳:۱۹   ۱۳۹۲/۳/۲۲
    avatar
    ronak n
    پنج ستاره ⋆⋆⋆⋆⋆|13385 |16410 پست
    در مورد آموزش پرواز هم مطلب بزارید
  • ۱۱:۵۹   ۱۳۹۲/۳/۲۳
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    حتما,ممنون از نظراتتون.
  • ۱۲:۳۳   ۱۳۹۲/۳/۲۳
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    آموزش خلبانی:
     پرواز تفریحی و آموزش خلبانی هواپیمای شخصی


    برای ورود به سایت آگهی بر روی عکس کلیک کنید.
    پرواز تفريحي يکي از تفريحات مهيج براي کساني است که جرات، جسارت، لذت، زيبايي و کنجکاوی را يکجا بخواهند. در پرواز تفريحي پسنجر يا مسافر نيازي به آموزش ندارد و همراه يکي از خلبانان با تجربه از سايت پرواز بلند شده و پس از مدتي پرواز در آسمان به راحتي روي محل لند سايت فرود مي آيند.
    در نتیجه شما می توانید با امکاناتی که ما در اختیارتان می گذاریم با کمترین هزینه پرواز تفریحی به هر کجای ایران که بخواهید انجام دهید و لذت پرواز را تجربه کنید.
    همچنین در صورت علاقمندی می توانید در دوره آموزش خلبانی شرکت نموده و پس از اتمام دوره مدرک رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنید و خود را یکی از خلبانان هواپیمای خصوصی ببینید.
    لازم به ذکر است افراد زيادي علاقمندی و استعداد نهقته خود را پس از پرواز تفريحي شناخته و وارد اين رشته شده اند و اکنون جزء خلبانان شناخته شده اين مرزوبوم هستند پرواز تفريحي يکي از تفريحات مهيج براي کساني است که جرات، جسارت، لذت، زيبايي و کنجکاوی را يکجا بخواهند. در پرواز تفريحي پسنجر يا مسافر نيازي به آموزش ندارد و همراه يکي از خلبانان با تجربه از سايت پرواز بلند شده و پس از مدتي پرواز در آسمان به ... شرکت عصرپارسه این افتخار را دارد که با در اختیار داشتن کادر مجرب و و متخصص در حوزه هوانوردی و بهره مندی از امکانات عالی اقدام به برگزاری : - پروازهای تفریحی به همه جای ایران همراه با سرویس ایاب و ذهاب - آموزش خلبانی هواپیمای فوق سبک ... آموزشگاه خلبانی هواپیمای شخصی شعاع از عموم علاقمندان خانم و آقا ثبت نام به عمل می آورد. دوره آموزش خلباني هواپيماهاي شخصي دو نفره شامل 46 ساعت پرواز عملي و 80 ساعت كلاس هاي تئوري (Ground school) است كه در محل فرودگاه آزادي برگزار مي شود. فارغ التحصيلان اين آموزشگاه عضو ... موزش خلبانی پاراگلایدر(Paraglider) با مجوز رسمی از سازمان هواپیمایی کشور، دوره آموزشی تئوری و عملی خلبانی پاراگلایدر از مقدماتی تا پيشرفته، دوره آکروباتيک هوايي، آماده سازی و اعزام به مسابقات بين المللی، برگزاری تورهای تفریحی پاراگلایدر داخل و خارج کشور فروش و پشتيبانی پاراگلايدر، لوازم جانبی و تجهیزات ... رواز تفريحي يکي از تفريحات مهيج براي کساني است که جرات، جسارت، لذت، زيبايي و کنجکاوی را يکجا بخواهند. در پرواز تفريحي پسنجر يا مسافر نيازي به آموزش ندارد و همراه يکي از خلبانان با تجربه از سايت پرواز بلند شده و پس از مدتي پرواز در آسمان به است. ...




    آموزش خلبانی و پرواز های تفریحی

    صنایع هوایی آریاسبکبال - اولین آموزشگاه خلبانی هواپیماهای فوق سبک در شمال غرب ایران - صدور گواهینامه ی بین المللی از سازمان هواپیمایی کشوری -انجام پروازهای تفریحی بر فراز مناظر زیبا و سواحل دریاچه ارومیه -مشاوره ی خرید و فروش هواپیماهای فوق سبک -ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و پارکینگ هواپیما در فرودگاه ارومیه ...



     
    آموزش تضمینی ساخت هلیکوپتر سرنشین دار

    عزیزان مشهدی می توانند با تماس به شماره 09151205812 لطفی در مورد نحوی ثبت نام در کلاسهای حضوری طراحی و ساخت هلیکوپتر راهنمایی کامل را بدست آورند (کلاسها متشکل از بانوان و آقایان می باشد) و عزیزان شهرستانی که نمی توانند در کلاسهای حضوری ما حاضر باشند می توانند با راهنمایی ...




    پاراگلایدرparaglider
    پنجشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۰
    آموزش پاراگلایدر آموزش پاراگلایدر و پاراموتور آموزش خلبانی پاراگلایدر(paraglider) پاراموتور (paramotor) و پرواز تفریحی با مربی(tandem) توسط حمید سراجان ( دبیر هیئت ورزشهای هوایی استان تهران و مدرس دوره های آموزش معلمی پاراگلایدر انجمن ورزشهای هوایی ابران ) هنرستان هوا نوردی پسرانه (مدبر) با مجوز آموزش و پرورش - سازمان هواپیماییی کشوری در پایه اول متوسطه و سال دوم رشته هوانوردی( با گرایش خلبانی ،مراقبت پرواز ، مهندسی تعمیر و نگهداری ، اویونیک ) کاردانش : روزانه برزگسالان از بین دانش ...
  • leftPublish
  • ۱۱:۲۰   ۱۳۹۲/۳/۲۴
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    میگ 25 چیست؟
     ميگ25 تحمل فشار g بيش از 4.5 برابر را نداشت و در صورت قرار گرفتن در موقعيت داگ‏فايت كه مستلزم انجام مانورهاي سنگين بود، نمي‏توانست مانند شکاری‏هاي نسل قبل خود نظير ميگ-19 يا ميگ-21 با دشمن درگير شود؛ انجام مانورهاي سنگين باعث خسارت و نهايتن متلاشي شدن جنگنده مي‏شود و اگر بدنه‏اش نيز متلاشي نشود، جنگ‏افزارهاي نصب شده بر زير بالها – نظير موشكهاي هوا به هوا – كنده مي‏شوند. براي مثال كافي است بدانيد جنگندة «اف4 فانتوم» تا فشار 7 برابر g و شكاري رهگير «اف14 تامکت» تا فشار 9 برابر g را تحمل مي‏كنند؛ بنابراین ميگ25 در ارتفاع و سرعت پائين، به راحتي شكار جنگنده‏‎هاي معمولي نظير F-5 و F-4 مي‏شود.

    ميگهاي 25 عراقي در زمان جنگ با ايران نيز بارها در نبردهاي هوايي، شكار جنگنده‏هاي ايراني شدند. براي نمونه در يكي از عملياتها يك هواپيماي اف-5 متعلق به پايگاه دوم شكاري تبريز در یک داگ‏فایت به راحتي و با آتش مسلسل، ميگ 25 عراقي را در حومهء تبریز هدف قرار داد و ساقط کرد. اين اتفاق پس از آن رخ داد كه ميگهاي25 عراقي، بارها هواپيماهاي مسافربري و غيرنظامي را كه از طريق مرز تركيه عازم خارج از كشور بودند مورد تحديد قرار داده بودند و در يك مورد نيز هواپيماي حامل وزير خارجة الجزاير را كه از ديدار با مقامات ايراني به كشورش بازمي‏گشت هدف قرار دادند و باعث كشته شدن تمامي سرنشينان آن شدند. همچنین یکی از دلائلی که باعث شد شاه فقید ایران، اقدام به خرید اف-14 بکند، پرواز گاه و بی‏گاه میگهای25 اتحاد شوروی و انجام عملیات جاسوسی و عکسبرداری آنان در فضای ایران بود.

    اولين نمايش عمومي

    وابستة هوايي ناتو به سال 1967 و به هنگام مراسم روز نيروي هوايي در پايگاه Domodedovo در نزديكي مسكو، مبهوت يك جتگندة دو موتوره كه ميان دو جت ميگ21 پارك شده بود گشت. هيچ كدام از افسران باتجربه‏اي كه در آنجا حضور داشتند چنين جنگندة بزرگي را تا آن موقع نديده بودند، جنگنده‏اي با ابعاد عظيمي چون دو سر بال 45 فوت (14 متر)، طول 78 فوت (24 متر) و ارتفاع 20 فوت (6 متر) نمي‏توانست از ديدگان پنهان بماند. غروب همان روز، افسران عاليرتبة ناتو، اطلاعات محرمانه را گزارش نمودند. آنها هنوز نمي‏دانستند كه شوروي چه نوع هواپيمايي توليد كرده است. آنها اين هواپيما را ميگ23 با نام مستعار Foxbat ناميدند. ولي به سختي مي‏شد باور كرد كه اين ميگ23 جديد، از خانوادة معروف ميگ21 باشد.

    در سالهاي بعد، فاكس‏بت بر روي تمام اروپا و آمريكا پرواز كرد بدون آنكه كسي چيزي بداند؛ اما مورد شگفت‏آور ديگر در مورد اين جنگنده، استفاده از يك نوع موشك اصلاح شده (يا موشك كروز) به جاي موتورهاي اين هواپيما بود. در يكي از روزهاي سال 1972 (برابر 1349 خورشيدي) دو فروند فاكس‏بت كه خلبانان روسي هدايت آنها را بر عهده داشتند از پايگاهي در مصر به پرواز درآمدند و با سرعت 2.5 ماخ بر فراز منطقهء شرم‏الشيخ (آن زمان در كنترل اسرائيل بود) پرواز كردند. نيروي هوايي اسرئيل با جنگنده‏های F-4E سعي كرد با آنها درگير شود، اما تصويري كه از دو فروند فاكس‏بت بر روي رادار زميني اسرائيل نقش بسته بود، بدون درنگ از صفحه ناپديد شدند.

    فرماندهان ناتو به زودي متوجه شدند اين پرنده، ميگ23 نيست. در سپتامبر 1976 (شهريور 1353) آنها به طور اتفاقي به اين جنگنده دست پيدا كردند و به نكات آن از نزديك پي بردند. ويكتور بلنكو ، خلبان ناراضي روس، با جنگنده‏اش به درون دفاع هوايي ژاپن نفوذ كرد، در حالي كه تنها براي 60 ثانيه پرواز ديگر، سوخت داشت. وي ادعا كرد شكاري‏هاي روس در تعقيبش هستند. مهندسين ناتو جهت جداسازي قطعات ميگ25 (اطلاع از جزئيات فني) به سمت آن هجوم آوردند اما بسيار متعجب گشتند: قطعات اين جنگنده با دست جوشكاري شده بودند؛ به جاي استيل از نيكل استفاده شده بود. بهترين متخصصين ناتو نتوانستند بدانند در جستجوي چه هستند؛ چرا آنها نتوانستند به جزئيات درون آن دست يابند؟ زيرا در آن هنگام مسئولين خشمگين مسكو، خواستار بازگرداندن هواپيمايشان بودند. قطعات ميگ25 به صورت جداشده، در بسته‏بندي به وسيلة هواپيماي باري به مسكو بازگردانده شد. (برخي بر اين عقيده بودند كه مهندسين شوروي، به عمد بلنكو را به پناهندگي در غرب وادار ساختند تا بدين وسيله، با تكنولوژي برتر خود، غرب را بترسانند.)

    میگ25 یک جنگندهء شناسایی و جاسوسی تا رهگیری موفق

    به دنبال تصمیم کنگرهء ایالات متحده به تاریخ 31 جولای 1960 جهت تامین بودجه به منظور طراحی و ساخت بمب افکن مافوق صوت XB-70 Valkyrie، مقامات بلندپایه اتحاد شوروی دریافتند که فاقد یک رهگیر توانمند جهت حمله به هدفی که دارای سرعتی در حدود 3 ماخ و ارتفاع پروازی در حدود 80 هزار فوت می‏باشد، هستند. میگ-25 در پاسخ به چنین تهدیدی طراحی شد و اولین هواپیمای پیش نمونه به نام Ye-266، نخستین پروازش را به تاریخ آوریل 1965 به انجام رساند. تولید انبوه میگ25 که با کد Foxbat-A شناخته می شد، به سال 1969 آغاز گشت و میگ25 در نهایت به سال 1973 به طور رسمی وارد خدمت گردید.

    بعدها آشکار شد که میگ25 با وزنی در حدود 40 تن، یک هواپیمای بسیار عالی جهت ماموریتهای شناسایی به شمار می‏رود و گونهء شناسایی- جاسوسی این هواپیما بر اساس نمونهء دوسرنشینهء جنگندهء میگ25 طراحی و ساخته شد. در مجموع، بیش از 200 نمونه از میگهای25 شناسایی، در گونه‏های مختلف، بین سالهای 1969 تا 1977 ساخته شدند که عمده‏ترین کاربر میگهای25، رژیم بعث عراق بود.

    Foxbat-B

    جنگندهء MiG-25RB یک جت دومنظورهء شناسایی و بمب افکن مافوق صوت ارتفاع بالا محسوب می‏شد و از روی این مدل بود که گونهء MiG-25RBS طراحی و ساخته شد که به دو مدل MiG-25RBSh و MiG-25RBV تقسیم گردید. این گونه‏های مشتق شده بر اساس میگ25 اولیه، به نام Foxbat-B شناخته می‏گشتند و در آنها سامانهء SLAR که شامل یک دوربین پرقدرت عکاسی عمودی و چهار دوربین مورب بود، اضافه می‏گردید.

    Foxbat-D

    اولین گونهء شناسایی با رادار میگ25 به نام MiG-25RBK معرفی گردید و در کنار آن، گونهء ویژهء شنود و ضبط اصوات رادیویی موسوم به ELINT به نام MiG-25RBF نیز عرضه شد؛ این گونه‏های میگ25 به طور عام به نام Foxbat-D شناخته می‏شدند.

    در دههء 1970، چهار فروند Foxbat-B به همراه خلبانان و تکنسین‏های فنی روس، به دو کشور دوست و برادر شوروی یعنی الجزائر و ویتنام واگذار شدند؛ اما اولین صادرات رسمی میگ25 به سال 1982 اتفاق افتاد و در جریان آن، تعداد 8 فروند Foxbat-B به هند فروخته شدند. میگهای25 هندی، توسط اسکادران 106 ام مستقر در پایگاه هوایی «اوتار پرادش» (Uttar Pradesh) عملیاتی گشتند و اغلب هدف ماموریتشان، شناسايي و جاسوسي بر فراز کشور پاکستان بود؛ ضمن اینکه جنگنده‏های Foxbat-B به کشورهای عراق، سوریه و لیبی نیز فروخته شدند.

    ميگ25: بازنده‏اي بزرگ در نبردهاي هوايي

    جنگنده‏های MiG-25B با خلبانان و تکنیسین‏های فنی روس، از اواخر سال 1975 توسط سوریه عملیاتی شدند. به تاریخ 13 فوریه 1981، دو فروند جنگندهء شناسایی اسرائیلی RF-4E که در ارتفاع بالایی بر فراز لبنان عملیات شناسایی انجام می‏دادند، خلبانان میگهای25 سوری را به طمع انداختند تا با آنها درگیر شوند؛ اما در حالی که دو میگ25 سوری در حال صعود ارتفاع و نزدیک شدن به دو RF-4E اسرائیلی بودند، خلبانان اسرائیلی به واسطهء سیستم‏های گیرندهء پیشرفتهء موجود در هواپیمایشان، از حضور میگها آگاه گشته و به وسیلهء رهاسازی فریبنده‏های Chaff و ایجاد اغتشاش به وسیله غلافهاي ضدالکترونیک ECM، رادار میگهای25 را از کار انداختند، با اين اوضاع، بازهم خلبانان سوري سعي كردند تا جنگنده‏هاي اسرائيلي را هدف قرار دهند، اما غافل از اينكه گرفتار دام پيش‏بيني شدهء شكاري‏هاي اسرائيلي گشته‎اند، زيرا دو جنگندهء شكاري F-15A اسرائيلي با كمك راهنمايي‏هاي رادار زميني و همچنين گشت هوايي رادار پرندهءE-2C با دو موشك AIM-7F Sparrow ميگهاي25 سوريه را هدف قرار دادند. يك فروند از ميگهاي25 سوري، در آسمان هدف قرار گرفت و متلاشي شد اما ديگري آسيب ديد ولي توانست از مهلكه فرار كند اما بر طبق گزارش منابع اسرائيلي‌، اين واقعه كه به تاريخ 29 جولاي 1981 روي داده است باعث سرنگوني هر دو ميگ25 گشته است. همچنين به تاريخ 31 آگوست 1983، يك ميگ-25 سوري ديگر نيز هدف سامانهء ضدهوايي بهينه‏سازي شدهء Hawk اسرائيلي هدف قرار مي‏گيرد؛ اين خبر نيز توسط خلبان شكاري F-15A اسرائيلي حاضر در منطقه تاييد مي‏گردد.

    ميگهاي25 شوروي از اواخر دههء 1970، پروازهاي شناسايي خود را در ارتفاع 65 هزار فوتي و با سرعت 2.5 ماخ بر فراز درياي مازندران آ‎غاز كردند تا بتوانند از پايگاه شكاري خاتمي در نزديكي اصفهان كه به تازگي به عنوان محل استقرار جنگنده‏هاي بسيار پيشرفتهء اف14 تامكت ايراني درنظر گرفته شده بودند، عكاسي كرده و كسب اطلاعات نمايند. با اين حال، اين عمليات روسها به يكباره متوقف گرديد، زيرا تامكتهاي ايران به واسطهء موشكهاي فونيكس ساخت هيوز، به راحتي قادر به حمله و ساقط كردن ميگهاي25 روسي بودند.

    در طول جنگ ويرانگر 8 سالهء ايران و عراق، ميگهاي25 شناسايي عراق، پروازهاي شناسايي متعددي را بر فراز ايران به انجام رساندند. ليبي نيز از ميگهاي25 شناسايي خود بر فراز كشور چاد و تونس استفاده مي‏كرد؛ اين هواپيماها از فرودگاه «اوكبا بن نافي» (Okba Ben Nafi) كه توسط ايالات متحده به طور رسمي به نام پايگاه هوايي ويلوس (Wheelus) شناخته مي‎شد، انجام مي‎پذيرفتند.

    وضعيت مبهم و افسانه‏اي ميگ-25 فاكس‏بت، با پرواز يك خلبان ميگ25 روسي به نام ويكتور بلنكو با هواپيمايش كه از نوع Foxbat-A بود، آشكار گرديد. اين خلبان روس، با يك فروند MiG-25P به فرودگاهي در جزيرهء هوكايدو ژاپن فرار كرد و به غرب پناهنده شد.

    بررسي‏هاي نزديكي كه توسط كارشناسان آمريكايي بر روي ميگ25 مذكور انجام گرفت، نشان‏دهندهء اين بود كه اساس اين هواپيما بر استانداردهاي غربي بنا گشته است، موتورهاي آن عطش فوق‏العاده‏اي براي مصرف سوخت دارند و هواپيما داراي آويونيكي بسيار ابتدايي و دور از انتظار است. اگرچه ميگ25 به راحتي قادر بود به سرعت 3 ماخ دست يابد، اما به طور آشكاري در زمينهء انجام مانور در سرعتهاي بالا بسيار ناتوان بود و موتورهاي غول‏پيكر توربوجت R-15BD پس از چنين پرواز پرسرعتي، نياز به تعمير اساسي و يا تعويض پيدا مي‏كردند.

    هرچند كه در سال 1991، هند و پاكستان، توافق‏نامهء عدم تجاوز به حريم هوايي كشورهاي يكديگر را به امضاء رسانده بودند، اما همانند ساير توافقات بين‏المللي، هنگامي كه يكي از دو طرف درخواست لغو آن را نمايد، طرف ديگر چه كاري از عهده‏اش بر مي‏آيد. به تاريخ مي 1997، آشكار گرديد كه يك فروند MiG-25RB نيروي هوايي هند، پروازي شناسايي بر فراز اسلام‏آباد و پاكستان انجام داده است. اين هواپيما با سرعتي زيرصوت و در ارتفاع حدد 65 هزار فوتي وارد آسمان پاكستان گرديد و توسط رادارهاي پاكستان نيز شناسايي نشد. سپس با عبور از قسمت عمده‏‎اي از فضاي پاكستان، اقدام به عكسبرداري از مناطق استراتژيك حومهء پايتخت نمود و بعد از آن نيز با آسودگي خاطر به پايگاهش در هند بازگشت. شايد با اين اقدام هندي‏ها، دماغ پاكستاني به خاك ماليده شده باشد، زيرا خلبان هندي به هنگام بازگشت، تصميم گرفت با روشن كردن پس‏سوز موتورهاي قدرتمند ميگ25 خود، با سرعتي فراتر از 2 ماخ پرواز نمايد و باعث شكسته شدن ديوار صوتي در اسلام‏آباد و شنيده شدن صدايي بسيار سهمگين در اين شهر شود. تعداد از جنگنده‏هاي اسکرمبل (آمادهء پرواز) F-16A پاكستان، مجهز به موشكهاي سايدوايندر، جهت رهگيري، سريعن به هوا برخاستند، اما به هيچ وجه قادر نشدند به هواپيمايي كه با سرعت بيش از 2 ماخ و در ارتفاعي بالاتر از 65 هزار فوت در حال پرواز بود، نزديك شوند.

    در حالي كه ميگهاي25 روسيه از رده خارج مي‏گشتند، تعداد 15 فروند از آنها هنوز در خدمت نيروي هوايي روسيه باقي ماندند كه همگي از نوع MiG-25BSh يا Foxbat-D بودند، كه به سامانهء عكاسي پرقدرت SLAR از نوع Shampol يا Ramrod مجهز بودند.

    پس از روسيه، نيروي هوايي هند نيز برآن گرديد تا ميگهاي25 خود را از رده خارج سازد. امروزه تعداد قابل توجهي از ميگهاي25 در خدمت كشورهاي عربي گوناگون نظير الجزائر، سوريه و عراق قرار دارند؛ اگرچه در شرائطي بسيار نامطلوب، تعمير و نگهداري مي‎شوند و تهيهء قطعات يدكي براي آنها با دشواري‏هاي بسياري انجام مي‏پذيرد اما كسي از تعداد عملياتي اين هواپيماها آمار دقيقي در اختيار ندارد.

    در جريان جنگ دوم خليج فارس، نيروي هوايي عراق بر آن شد تا تعدادي از هواپيماهاي خود را مخفي نمايد كه جنگنده‏هاي MiG-25R نيز از آن جمله بودند؛ اين هواپيماها، زير چندين تن شن و خاك مدفون گشتند. با آشكار شدن مكان مخفي شدهء اين جنگنده‏ها، شماري از آنها در پايگاه هوايي التقدم در غرب بغداد از زير خاك بيرون آورده شدند كه پايان بسيار غم‏انگيزي براي اين هواپيماهاي افسانه‏اي به شمار مي‏رفت. البته با مساعدت نيروي هوايي ايالات متحده، شماري از اين جنگندها، زندگي تازهء خود را در موزهء نيروي هوايي ايالات متحده آغاز كرده‏اند.

     

    مشخصات MiG-25 1- نقش هواپیما : جنگنده ی شکاری رهگیر

    2- نام کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی

    3- نام کمپانی سازنده : میکویان گورویچ

    4- سال ساخت : 1964 (ورود به خدمت:1970)

    5- حداکثر سرعت : 3.2 ماخ (در ارتفاع 13 کیلومتری) و 0.85 ماخ در سطح دریا (سریعترین جنگنده ی عملیاتی جهان تا به امروز)

    6- سقف پرواز : 20700 متر (با رسیدن به ارتفاع 37650 متری در زمان خودش رکورد جهانی ثبت کرده)

    7- وزن : 20 تن (خالی) و 36.72 تن (حداکثر هنگام برخواست)

    8- طول هواپیما : 23.82 متر

    9- فاصله ی دو نوک بال : 14.02 متر

    10- ارتفاع هواپیما : 6.10 متر

    11- برد هواپیما : 2575 کیلومتر (خالی)

    12- موتور : 2 دستگاه موتور توربو جت R-31 ساخت تومانسکی با پس سوز با کشش فوق العاده ی هرکدام 110 کیلونیوتن (کشش موتور ورسیدن به این سرعت باورنکردنی مدیون پس سوز بسیار قدرتمند موتور آر-31 است)

    13- نوع رادار : رادار فاکس فایر (نام ناتو) با برد موثر 100 (در حالی که هنوز از تکنولوژی لامپ خلا استفاده می کرد) و 3 رادار هشدار دهنده ی سایرنا

    14- خدمه : یک نفر

    15- نرخ اوج گیری : 12480 متر در دقیقه

    16- توضیحات :

    با دو جفت موشک حرارتی AA-7 ایکس/AA-8 افید و هدایت شونده ی AA-6 اکرید بارگیری می شود.دارای 22 مدل گوناگون و به 10 کشور صادر شده.

    بیشتر میگ 25 ها با ورود میگ 31 در شوروی بازنشسته شد.در صورتی که هم اکنون تعداد اندکی در سایر کشورها خدمت می کنند.آخرین فاکس بت از مجموع 1190 فروند در سال 1984 ساخته شد و تا سال 2004 همچنان 217 فروند در دیگر کشورها عملیاتی هستند.تنها شکار هوا به هوا فاکس بت در 17 ژانویه 1991 توسط عراق رقم خورد.MiG-25 در آن زمان یکی از پر افتخارترین(ثبت رکورد های بیشمار) و اسرارآمیز ترین ها (موتور و رادار قدرتمند) در جهان به حساب می آمد.

  • ۱۱:۳۳   ۱۳۹۲/۳/۲۴
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    بمب افکن B 2,افسانه ای پیر:
     



     

    پس از جنجال سیاسی سال 1960 در مورد سقوط یک فروند هواپیمای جاسوسی امریکایی - یو بر فراز خاک لاخاد جماهیر شوروی، دولتمردان ایالات متحده نسبت به بقیهء طرحهای مربوط به هواپیماهای مربوط به هواپیماهای نفوذی بیمناک شدند و در سال بعد برنامهء بمب افکن بلند پرواز XB70 را لغو کردند. با این حال، اندیشهء نفوذ بی خطر به خاک دشمن همچنان باقی ماند، تا آنکه به ساخت بمب افکن بال متغیر B-1 در سال 1975با سطح مقطع راداری نسبتاً کوچک انجامید. اما پیشرفتهای صنایع دفاعی، از تکنولوزی B-1 سریعتر رشد می کرد، به علاوه هواپیماهای پیش اخطار هوابرد روسی در حال توسعه بودند. به این ترتیب، معیارهای طراخی یک بمب افکن دور پرواز نفوذی روز به روز از جنبهء عملکرد پروازی خارج میشد. وبه جنبهء طراحی ویژهء آئرودینامیکی و استفاده از مواد جاذب رادار برای کاهش سطخ مقطع راداری گرایش پیدا کرد.

     

     

    در اواخر دههء 1970 تکنولوزی مواد جاذب رادار به اندازهء کافی پیشرفت کرده بود، ابزارهای رایانه ای هم تا حدی توسعه بافته بود که برای شبیه سازی ریاضی شکلهای پیچیدهء منحنی شکل بیرونی و همچنین همکاری در اومر ساخت، به طور وسیعی کارآمد می باشد.

     

    شرکت نورث روپ از ابتدای تأسیس، فعالیتهایی جدی دربارهء طرحهای بدون دم (بالهای پرنده) انجام داده بود و طراحان آن شرکت برای بال پرندهء خفاکار هم نظراتی داشتند. ما بمب افکنهای قبلی نورث روپ دچار مشکلات کنترلی بودند، و در اثر وزش باد نسبی جانبی دچار تکانه هایی می شدند. با این حال، پیشرفت سیستم کنترل پرواز با سیم اواخر دههء 1970، به خوبی این مشکل را حل کرد. در مناقصه ای که پنتاگون برای طراحی و ساخت «بمب افکن کم پیدا با تکنولوژی پیشرفته» مطرح کرد، گروه شرکتهای نورث روپ، ال تی وی و بو یینگ با استفاده از موتورهای جنرال الکتریک طرحی را پیشنهاد کردند که با کد رمز Senior Ice نامگذاری شد. در 20 اُکتبر 1981 این طرح در رقابت با پیشنعهاد گروه شرکتهای لاکهید و راکول، برندهء مناقصه شد. به زودی نام طرح به Senior CJ تغییر کرد، و فعالیت جدی سه شرکت پیشنهاد دهندهء با مدیریت نورث روپ و پنهان کاری شدید شروع شد.

     

    با تقسیم فعالیتها بین بوئینگ (برای ساخت قسمت مرکزی بدنه از جنس تیتانیوم، پوششهای بزرگ بیرونی بال، سیستم سوخترسانی، سیستم تحویل ب کابین خلبان و مونتاژ نهایی هواپیماار جنگی و ارابه های فرود( ، ال تی وی برای ساخت قسمتهای میانی بدنه و سازه هایی از جنس آلومینیوم، تیتانیوم و مواد مرکب و نورث روپ برای ساخت قسمت مرکزی پیشین بدنه، کابین خلبان و مونتاژ نهایی هواپیما) سرانجام محصول نهایی به نام B-2 در 22 انوامبر برای نخستین بار به نمایش گذاسته شد. این هواپیما در 17 جولای 1989 به پرواز دآمد.

     

     

     

    در مقایسه با سایر هواپیماهای زیرصوتی، B-2 بیشترین زمان آزمایشها را گذرانده است. مثلاً برای آزمایشهای تونل باد هواپیما مدت 24000 ساعت و برای پازمایشهای صلاحیت پروازی، مدت 291000 ساعت وقت صرف شده است. ظاهر غیرعادی B-2 حاصل سازگاری بین معیارهای خفاکاری و معیارهای عملکرد پروازی است. لبهء حملهء B-2 سازه ای به شکل گوه است که درون |آن از کامپوزیتهای لانه زنبوری جاذب رادار استفاده شده است. امواج رادار درون این سطخ به دام می افتد و با انعکاس به جلو و عقب انرژی خود را از دست می دهد. چهار موتور بی-2 به کمک مواد مرکب مقاوم دربرابر حرارتهای زیاد کاملاً درون بدنه فرو رفته است. برای کاهش تشعشع حرارتی اگزوزها، محل خروجی ها در روی بال و در عقب بدنه قرار گرفته، و گازهای خروجی اندکی به سمت بالا جهت داده می شود. ضمناً مواد شیمیایی جدیدی که با گازهای خروجی مخلوط می شود، از تشکیل دنباله در ارتفاع بالا جلوگیری می کند.

     

    در آغاز یک مأموریت تهاجمی سیستم اویونیکی B-2 برای اجرای وظایف خفاکاری تنظیم شده و سیستمهای نا لازم خاموش می شود. از آنجا که هواپیما در هنگام رهاسازی بمبها قابل ردیابی است، عملکرد سریع دریچه های پرتاب بمب اهمیت زیادی دارد. رادار مخصوص بی-2 عمل ردیابی آن را توسط جستجوگرهای زمینی ناممکن می کند.

     

     

    مشخصات:

     

    موتور:

    *چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک F-118-GE-110 بدون پس سوز

    *بیشترین رانش موتور: 84.5KN

     

    ابعاد:

    *دهانهء بال: 54.42m

    *مساحت بال: 477.51m2

    *طول:21.0m

    *ارتفاع:5.18m

     

    وزنها:

    *وزن خالص: 56.700Kg

    *بیشینهء وزن سوخت: 74.844Kg

    *بیشینهء وزن برخاست: 168.422

     

    عملکرد پروازی:

    *بیشینهء سرعت افقی: 0.8 ماخ

    *برد:

    در بیشترین وزن برخاستن بدون سوختگیری هوایی: 11.675Km

    در بیشترین وزن برخاستن با یک نوبت سوختگیری هوایی: 18.532Km

     

    تسلیحات:

    *پرتابگر چرخان پیشرفتهء بویینگ با قدرت حمل موشکها یا بمبها در حداکثر 54 آرایش مختلف

    *قادر به حمل سلاح های هسته ای دور ایستا و بمبهای هسته ای پرتاب آزاد

    *مجهز به انباره های غیر هسته ای برای حداکثر 80 بمب پرتاب آزاد


  • ۱۶:۲۷   ۱۳۹۲/۳/۲۴
    avatar
    آتیشپاره
    کاربر فعال|177 |363 پست
    سلام دوست عزیز من خودم در یک شرکت هواپیمایی شاغل هستم می خواستم بدونم با هم همکاریم ؟ یا فقط به مقوله پرواز علاقه دارید. مطالبتون خیلی مفید و خواندنیست متشکرم
  • ۱۱:۳۷   ۱۳۹۲/۳/۲۶
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    سلام رشته من هوانوردی و خلبانیه.
    امیدوارم موفق بشم و با هم همکار.
  • ۱۱:۴۰   ۱۳۹۲/۳/۲۶
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    بوئینگ 777:
     تاریخچه:

    در دهه 1970 مدلهای جدیدی را به منظور جایگزینی مدلهای گذشته طراحی نمود. این مدلهای جدید شامل مدل 757 برای جایگزینی 727، مدل دو موتوره 767 برای رقابت با Airbus A300 مدل 777 برای رقابت با DC-10 و Lockheed Tristor.

    مدل 777 ، هواپیمای جدید 3 موتوره بود که طرحی همانند 767 داشت و فقط شکل بالها تغییر کرده بودند و در دو نوع transcontinental با قابلیت حمل 175 مسافر تا مسافت 5000 کیلومتر و international با قابلیت حمل همان تعداد مسافر تا مسافت 8000 کیلومتر ساخته شد.

    بعد از راه اندازی مدلهای دو موتوره ساخت مدل 777  3 موتوره کنار گذاشته شد.

    موفقیت در ساخت مدلهای 757 و 767 با همان طراحی مدلهای 3 موتوره ولی با استفاده از 2 موتور برای ایجاد نیروی محرک، کارخانه بوئینگ را به ساخت این مدلها بیش از پیش ترغیب کرد.

    طرح اولیه شرکت Boeing فقط شامل بزرگترکردن و افزایش ظرفیت مدل 767 بود که نتیجه آن طراحی مدل 767-x بود. این مدل جدید در واقع همان 767 بود با این تفاوت که بدنه و بالها بزرگتر بودند و ظرفیت حمل 340 مسافر را تا مسافت 7300 مایل دارا بود.

    شرکت Boeing به دنبال مدلی شبیه 747 با تمام توانایی های 767 بود که حاصل این تلاشها طراحی مدلی کاملاً جدید یعنی مدل 777 دوموتوره بود.

    مشخصات تکنولوژیک:

    برای ارضاء احتیاجات و تقاضاهای خطوط هوایی ، تکنولوژیهای تازه باید توسط Boeing به کار گرفته می شد. مشخصات تکنولوژیک مانند:

    -   صفحه نمایش LCD در اتاقک خلبان.

    -  سیستم کنترل پرواز دیجیتال fly-by-wire.

    -  سیستم اویونیک نرم افزاری.

    -  شبکه اویونیک fiber-optic.

    -  موتورهای غول پیکر توربو با ضریب اطمینان بالا برای مسافتهای دور.

    مدل 777 اولین بار در 14 ژوئن 1994 پرواز آزمایشی خود را انجام داد. Boeing اولین نمونهETOPS (پرواز در مسیرهای طولانی بوسیله هواپیمای دو موتوره) را با مدل 777 به مدت 180 دقیقه ارائه نمود. اداره هواپیماهای ایالات متحده در 30 ماه می سال 1995 جایزه ای را برای ارائه ETOPS به مدت 180 دقیقه به مدل pw4074 777-2005 اهدا نمود.



    مدلهای مختلف:

    سری 200-777:

    اولین هواپیمای 777 ساخته شده توسط Boeing در ماه می 1995 به شرکت United Airlines تحویل داده شد. این مدل با توانایی حمل وزن حداکثر (MTOW) یعنی 247 تن و توانایی طی مسافت بین 3780 تا 5150 مایل را داراست.

    نیروی مدل 200-777 بوسیله 2 موتور (Pratt & Whitney PW4074 turbofans) 74000LB یا (General Elective GE90-75BS)75000LB یا (Rolls Royce Trent 875S) 75000Lb تامین می شود.

    سری 700-200er

    این مدل ظرفیت سوخت بیشتر و توانایی طی مسافت دورتری را داراست و قادر به حمل 286 تن در مسافت 6000 تا 7700 مایل است. اولین هواپیمای مدل 777-200ER در فوریه 1997 به هواپیمایی British Airways تحویل گردد.

    در 2 آپریل 1997 یک فروند 777-200ER متعلق به هواپیمایی مالزی، رکورد دورترین پرواز بدون توقف را با پرواز از Seattle تا کوالالامپور یعنی در مسافت 20/20044 کیلومتر طی 21 ساعت و 23 دقیقه بدست آورد.

    سری 777-200LR

    طبق ادعای شرکت Boeing این مدل دورپروازترین مدل مسافربری با توانایی پرواز 18 ساعته بدون توقف می باشد. این رکورد با به کارگیری دو موتور GE90-110B1turbofans110000Lb  و با استفاده از ذخایر کمکی سوخت در قسمت بار هواپیما مقدور خواهد بود.



    سری 300-777

    این مدل به عنوان جایگزینی برای مدل 100-747 و 200 طراحی شده است. در مقایسه با مدلهای 747 قدیمی، 777 از ظرفیت حمل مسافر و طی مسافت بیشتری برخوردار است، در حالی که یک سوم کمتر سوخت مصرف می کند و هزینه نگهداری این مدل 40 درصد کمتر از 747 است.

    این مدل ظرفیت حمل 550 مسافر را داراست و 13 تن سنگین تر از مدل 200-777 است.

    در مدل 300 دوربینهای مانور زمینی روی بالهای افقی نصب شده که به خلبان در زمان نشست و برخاست کمک می کند.

    این مدل نیز جایزة ETOPS را همزمان در 4می 1998 از FAA و JAA دریافت کرد و در همان ماه بوسیله Cathay Pacific در خطوط هوایی به خدمت گرفته شد.

    نیروی محرکه این مدل بوسیله دو موتور (Pratt & Whitney PW4090)Lb یا (PW-4098S)98000Lb یا (RollsRoyce Trent 8925)92000Lb تامین می شود.



    سری 777-300ER:

    این مدل قدرتمند و دور پرواز جدید به منظور جایگزینی 400-747 طراحی شده.

    در این مدل بدنه قویتر، ظرفیت سوخت بالاتر همراه با موتورهای بسیار قدرتمند General Electric به کار گرفته شده و توانایی حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مایل را داراست. برنامه ساخت مدل 777-300ER توسط Air France راه اندازی شد.

    مشخصات کلی:

    سرعت حرکت در حالت افقی: 84/0 ماخ(550مایل در ساعت در ارتفاع 35000پایی)

    متوسط طول بال: 199پا و 11 اینچ

    طول بدنه: 209پا در مدل 200،242پا و 4اینچ در مدل 300.

    نکاتی در مورد Boeing777:

    -         مدل 777 بعد از 747-400 بزرگترین هواپیمای مسافری جهان است. مدل 777-300ER از 747-100 سنگین تر است و توانایی حمل بار حداکثر (MTOW) معادل 750000 پوند را داراست.

    -         چرخها و قسمت تحتانی مدل 777 بزرگترین نمونه استفاده شده در مدلهای مسافربری است.

    -         مدل 777-300ER در پرواز آزمایشی با به کارگیری فقط یک موتور به مدت 6 ساعت و 29 دقیقه برفراز اقیانوس آرام پرواز کرد.(بر اساس قوانین جدید ،پرواز به مدت 3 ساعت یعنی 180دقیقه با یک موتور برای گرفتن گواهینامه ETPOS کفایت می کند.)

    -         موتورهای GE90 که بر روی بعضی مدلهای 777 نصب شده است ارتفاعی بیش از بدنه مدل 737 دارند و کتاب رکوردهای جهانی ،موتورهای GE90-115B محرک مدلهای 300ER و 200LR را با قدرت 127900 lbs به عنوان قوی ترین موتورهای محرک هواپیماهای مسافربری در جهان معرفی نموده است.

  • leftPublish
  • ۱۲:۱۸   ۱۳۹۲/۳/۲۶
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
     بوئینگ 767:

    بوئینگ ۷۶۷
    سازنده: بوئینگ
    نخستین پرواز: ۲۶سپتامبر ۱۹۸۲
    بهره برداران عمده: دلتا ایرلاینز (۱۰۲)
    آل نیپون ایرویز (۷۹)
    آمریکن ایرلاینز (۷۴)
    ایر کانادا (۴۵)
    ژاپن ایرلاینز (۳۵)
    یونایتد ایرلاینز (۳۲)
    آمار فروش: ۹۷۷ فروند (مرداد ۱۳۸۸)[۱]
    بوئینگ ۷۶۷ یک هواپیمای مسافری است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ تولید می‌کند. ۷۶۷ هم‌زمان با گونه کوچک‌ترش بوئینگ ۷۵۷ به بازار فروش ارائه شد.[۲]

    محتویات  ] 
    ۱ درباره ۷۶۷
    ۲ انواع ۷۶۷
    ۲.۱ ۷۶۷-۲۰۰
    ۲.۲ ۷۶۷-۲۰۰ ای آر
    ۲.۳ ۷۶۷-۳۰۰
    ۲.۴ ۷۶۷-۳۰۰ ای آر
    ۲.۵ ۷۶۷-۳۰۰ اف
    ۲.۶ ۷۶۷-۴۰۰ ای آر
    ۲.۷ ۷۶۷-۴۰۰ ال آر
    ۳ ویژگی‌های۷۶۷
    ۴ حوادث و وقایع
    ۴.۱ حادثه فراموش نشدنی
    ۴.۲ آماری کلی از حوادث
    ۴.۳ حوادث مهم
    ۴.۴ هواپیمای دولت چین
    ۵ کوتاه و خواندنی
    ۶ پیوند به بیرون
    ۷ پانویس
    درباره ۷۶۷]

    بوئینگ ۷۶۷ یک هواپیمای پهن‌پیکر تجاری است. این هواپیما به تامین آسایش مسافران در هنگام سوار و پیاده شدن شهرت دارد. همچنین راهروهای عریض ۷۶۷ امکان یک پذیرایی بی نقص را به مهمانداران می‌دهند. کابین خلبان ۷۶۷ کاملاً شبیه بوئینگ ۷۵۷ است، به همین دلیل خلبان‌هایی که تجربه پرواز با یکی از این دو هواپیما را دارند، می‌توانند پس از یک دوره آموزش کوتاه مدت با دیگری نیز پرواز کنند.

    سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ را باید دوره طلایی ۷۶۷ دانست. در آن سال‌ها اقبال شرکت‌های‌هوایی به ۷۶۷ افزایش چشمگیری یافته بود. البته در سال‌های اخیر فروش این هواپیما با کاهش قابل توجهی مواجه شده و رقبای آن نظیر ایرباس ای ۳۳۰ و ۳۴۰ گوی سبقت را از آن ربوده‌اند. تا پایان ژوئن ۲۰۰۶ جمعا ۹۶۹ فروند ۷۶۷ به بوئینگ سفارش داده شده که ۹۴۰ فروند از آن‌ها به مشتریان تحویل داده شده است. بنا بر اعلام رسمی بوئینگ تولید ۷۶۷ در سال ۲۰۰۷ میلادی برای همیشه متوقف خواهد شد.



    بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ای آر رویال برونئی ایرلاینز


    بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ بریتیش ایرویز
    انواع ۷۶۷[]

    ۷۶۷-۲۰۰
    نخستین بوئینگ ۷۶۷ای که ساخته شد. در سال ۱۹۷۸ معرفی شد و در سال ۱۹۸۲ با ورود به ناوگان شرکت یونایتد ایرلاینز کار خود را آغاز نمود. این گونه از بوئینگ ۷۶۷ در خطوط هوایی درون قارهای نظیر نیویورک - لس آنجلس به کار گرفته شد. ۷۶۷-۲۰۰ با چیدمان در سه کلاس ظرفیت حمل ۱۸۱ مسافر و در یک کلاس ۲۵۵ نفر را دارد. این نوع در سال ۱۹۹۴ از خط تولید بوئینگ خارج شد. (ار این نوع کلا ۱۲۸ فروند ساخته شد.)

    ۷۶۷-۲۰۰ ای آر]
    تنها تفاوت آن با نوع قبلی توانایی بیشترش در انجام پروازهای طولانی است. نخستین فروند از آن در سال ۱۹۸۴ به شرکت هواپیمایی ال‌آل اسرائیل تحویل داده شد. این هواپیما نخستین ۷۶۷ای بود که بر فراز اقیانوس اطلس به پرواز درآمد و بارها رکورد طولانی‌ترین پرواز با هواپیماهای دو موتوره را شکست. (از این نوع کلا ۱۱۸ فروند ساخته شده و سه فروند در دست ساخت است.)

    ۷۶۷-300
    مهم‌ترین فرق آن با ۷۶۷-۲۰۰ طول بیشترش است (حدود ۲۱ فوت). در سال ۱۹۸۳ مخصوص شرکت هواپیمایی جال ژاپن طراحی شد و نخستین فروند از آن در سال ۱۹۸۶ برای این شرکت به پرواز درآمد. قرار است به زودی از خط تولید بوئینگ خارج شود و هواپیمای بوئینگ ۷۸۷-۳ جایگزین آن گردد. (۱۰۴ فروند از این نوع ساخته شده است.)

    ۷۶۷-۳۰۰ ای آر]
    تنها تفاوت آن با نوع ۳۰۰ قابلیتش در انجام پروازهای طولانی است. نخستین فروند از آن در سال ۱۹۸۶ به پرواز درآمد اما تا سال ۱۹۸۷ با استقبال سرد شرکت‌های هواپیمایی رو برو شد، در این سال شرکت آمریکن ایرلاینز چند فروند از آن را سفارش داد. در سال ۱۹۹۵ شرکت تایوانی اوا ایر نخستین پرواز یک ۷۶۷ بر فراز اقیانوس آرام را با یک فروند از این نوع انجام داد. بنا بر اعلام بوئینگ هواپیمای بوئینگ ۷۸۷-۸ جایگزین آن خواهد شد. (تاکنون ۵۲۸ فروند از آن ساخته شده است.)

    ۷۶۷-۳۰۰ اف[
    نوع باری ۷۶۷-۳۰۰ای آر است که در سال ۱۹۹۳ به سفارش یونایتد پارسل سرویس طراحی و در سال ۱۹۹۵ به آن تحویل شد. با توجه به عرض کمترش نسبت به پهن پیکرهایی نظیر ایرباس آ-۳۰۰ قادر به حمل پالت‌های بار معمولی نیست و باید از پالت‌های مخصوص خود استفاده نماید. (از این نوع ۷۶۷ کلاً ۵۰ فروند ساخته شد.)



    بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ آمریکن ایرلاینز در فرودگاه گت ویک لندن


    بوئینگ ۷۶۷-۲۰۰ آئرومکزیکو
    ۷۶۷-۴۰۰ ای آر[ویرایش]
    جدیدترین و البته آخرین نسل هواپیمای ۷۶۷ است. مهم‌ترین فرقش با نوع ۳۰۰ طول بیشترش است. (در حدود 1/21 فوت) در سال ۱۹۹۷ مخصوص دو شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز و کنتیننتال ایرلاینز طراحی شد و نخستین فروند از آن در سال ۲۰۰۰ واگذار شد. ۴۰۰ ای آر تنها ۷۶۷ای است که به بالچه هایی روی بال اصلیش مجهز شده، این موضوع مصرف سوخت هواپیما را تا حدودی کاهش داده است. قرار است به زودی تولید آن متوقف شده و بوئینگ ۷۸۷-۹ جایگزین آن گردد. (تا پایان سپتامبر ۲۰۰۶، ۳۸ فروند از آن ساخته شده است.)

    ۷۶۷-۴۰۰ ال آر[ویرایش]
    به آن ۷۶۷-۴۰۰ای آر ایکس نیز گفته می‌شود. قرار بود مخصوص شرکت هواپیمایی کنیا ایرویز طراحی و ساخته شود. بوئینگ قصد داشت آن را به موتورهای طراحی شده برای پروژه بوئینگ ۷۴۷ ایکس یعنی «Engine Alliance GP7172» و «Rolls-Royce plc Trent 600» مجهز کند. پس از اینکه شرکت کنیایی انصراف خود از خرید این نوع را اعلام کرد، بوئینگ نیز پروژه ۴۰۰ ال آر را به بایگانی سپرد. (شرکت کنیایی به جای آن تعدادی بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ای آر خریداری نمود.)

    گونه‌های دیگری از ۷۶۷ نیز برای کاربردهای نظامی و شخصی ساخته یا بازسازِی شده اند، که به آنها اشارهای نمی کنیم.

    ویژگی‌های۷۶۷[]

    اندازه‌ها ۷۶۷-۲۰۰ ۷۶۷-۲۰۰ای آر ۷۶۷-۳۰۰ ۷۶۷-۳۰۰ای آر ۷۶۷-۳۰۰ اف ۷۶۷-۴۰۰ای آر
    طول ۵/۴۸ متر
    (۱۵۹ فوت و ۲ اینچ) ۵/۴۸ متر
    (۱۵۹ فوت و ۲ اینچ) ۹/۵۴ متر
    (۱۸۰ فوت و ۳ اینچ) ۹/۵۴ متر
    (۱۸۰ فوت و ۳ اینچ) ۴/۶۱ متر
    (۲۰۱ فوت و ۴ اینچ)
    فاصله انتهای دو بال ۶/۴۷ متر
    (۱۵۶ فوت و ۱ اینچ) ۶/۴۷ متر
    (۱۵۶ فوت و ۱ اینچ) ۶/۴۷ متر
    (۱۵۶ فوت و ۱ اینچ) ۹/۵۱ متر
    (۱۷۰ فوت و ۴ اینچ)
    ظرفیت ۱۸۱ تا ۲۵۵ نفر ۲۱۸ تا ۳۵۱ نفر ۲۱۸ تا ۳۵۱ نفر ۰ ۲۴۵ تا ۳۷۵ نفر
    ظرفیت حمل بار ۴/۸۱ مترمکعب (۲۸۷۵ فوت مکعب)
    ۲۲ LD2s ۸/۱۰۶ مترمکعب (۳۷۷۰ فوت مکعب)
    ۳۰ LD2s ۴۵۴ مترمکعب (فوت مکعب)
    ۳۰ LD2s + ۲۴ پالت ۶/۱۲۹ مترمکعب (۴۵۸۰ فوت مکعب)
    ۳۸ LD2s
    برد ۹۴۰۰ کیلومتر
    (۵۲۰۰ مایل دریایی)
    بین قارهای ۱۲۲۰۰ کیلومتر
    (۶۶۰۰ مایل دریایی)
    بر اقیانوس آرام ۹۷۰۰ کیلومتر
    (۵۲۳۰ مایل دریایی)
    بین قارهای ۱۱۳۰۵ کیلومتر
    (۶۱۰۵ مایل دریایی)
    بر اقیانوس آرام ۶۰۵۰ کیلومتر
    (۳۲۷۰ مایل دریایی)
    بین قارهای ۱۰۴۵۰ کیلومتر
    (۵۶۵۰ مایل دریایی)
    بر اقیانوس اطلس
    سرعت بهینه ماخ ۸/۰ (۸۷۰ کیلومتر در ساعت, ۵۴۰ مایل در ساعت) ماخ ۸/۰ (۸۷۰ کیلومتر در ساعت, ۵۴۰ مایل در ساعت)
    موتورها گونه‌های قدیمی ۲۰۰ و ۳۰۰ از دو موتور «GENERAL ELECTRIC CF۶-۸۰A» و سایر گونه‌ها از دو موتور
    «GENERAL ELECTRIC CF۶-۸۰C۲» (هرکدام با رانش ۶۵۰۰۰ پوند-نیرو یا ۲۸۹ کیلونیوتن) و یا دو موتور «PRATT & WHITENEY PW۴۰۶۲» (هرکدام با رانش ۶۳۰۰۰ پوند-نیرو یا ۲۸۰ کیلونیوتن) استفاده می‌کنند. تعداد کمی نیز از دو موتور «ROLLS-ROYCE RB۲۱۱» (هرکدام با رانش ۶۰۰۰ پوند-نیرو یا ۲۶۷ کیلونیوتن)

    حوادث و وقایع[ویرایش]

    (تا سال ۲۰۰۵ میلادی)

    حادثه فراموش نشدنی[ویرایش]
    دو فروند بوئینگ ۷۶۷ در حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشتند. هر دو هواپیمایی که به برج‌های تجارت جهانی نیویورک برخورد نمودند از نوع ۷۶۷ بودند، نخست یک ۷۶۷-۲۲۳ ای آر آمریکن ایرلاینز (پرواز شماره ۱۱ که ۹۲ سرنشین داشت.) که به برج شمالی برخورد کرد و دوم یک ۷۶۷-۲۲۲ یونایتد ایرلاینز (پرواز شماره ۱۷۵ که ۶۵ سرنشین داشت.) که به برج جنوبی برخورد نمود. (این دو هواپیما باعث مرگ ۲۶۰۲ نفر از ساکنان برج و... نیز شدند.)

    آماری کلی از حوادث[ویرایش]
    سقوط: شش مورد با ۵۶۸ قربانی
    سایر حوادث: دو مورد بدون قربانی
    هواپیماربایی: پنج مورد با ۲۸۲ قربانی


    بوئینگ ۷۶۷-۲۰۰ ای آر ال عال
    حوادث مهم]
    پرواز ۹۶۱ اتیوپین ایرلاینز: در ۲۳ نوامبر سال ۱۹۹۶ ربوده شد. پس از تمام شدن سوخت آن، خلبان پرواز، مجبور شد هواپیما را بر آب‌های اقیانوس هند در نزدیکی کومور فرود آورد. در اثر این حادثه ۱۲۳ نفر از ۱۷۵ سرنشین هواپیما جان باختند. این حادثه هنوز هم تنها تجربه فرود بر آب به شمار می‌رود که بازماندگانی داشته است.
    پرواز ۱۴۳ ایرکانادا: در ۲۳ جولای ۱۹۸۳ در طول پرواز با مشکل کمبود سوخت مواجه شد، اما خلبان آن با استفاده از توربین هوای رم ۷۶۷ سامانه‌های کنترل را راه اندازی نمود و موفق شد آن را با موتورهایی خاموش فرود آورد. این حادثه هیچ تلفاتی بر جای نگذاشت. هواپیمای مذکور (C-GAUN) هنوز هم برای ایرکانادا پرواز می‌کند. (سپتامبر ۲۰۰۶)
    هواپیمای دولت چین[ویرایش]
    دولت چین در سال ۲۰۰۰ میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ ای آر دست دوم را از شرکت هواپیمایی دلتا خریداری نمود تا آن را به هواپیمای اختصاصی جیانگ زمین (رئیس جمهور سابق چین) تبدیل کند. این هواپیما به سن آنتونیو در تگزاس آمریکا منتقل شد تا پس از اعمال تغییرات لازم در چیدمان داخلیش به دولت چین تحویل گردد.

    در پاییز سال ۲۰۰۱ چین اعلام کرد ۲۷ دستگاه شنود را در نقاط مختلف این هواپیما کشف کرده است. چینی‌ها سازمان جاسویی آمریکا (سیا) را مسئول این کار معرفی نموده و از بازداشت ۲۲ نظامی و کارمند دولتی چینی به اتهام کوتاهی در این زمینه خبر دادند. اما سیا و جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا دست داشتن در این جریان را رد کردند و از کارگذاری این وسیله‌های جاسوسی اظهار بی‌اطلاعی نمودند. با اینکه در آن زمان کارشناسان عقیده داشتند حادثه مذکور تأثیر عمیقی بر روابط چین و آمریکا خواهد گذاشت هیچ تغییر خاصی در سیاست‌های دولت چین نسبت به آمریکا صورت نگرفت و شرکت‌های هواپیمایی چینی همچنان به خریدهای بزرگ خود از بوئینگ ادامه دادند. البته این ۷۶۷ جنجالی هرگز مورد استفاده دولت چین قرار نگرفت و بعدها با تغییراتی در طراحی داخلیش به ناوگان مسافربری شرکت ایرچاینا پیوست.



    بوئینگ ۷۶۷ آلیتالیا


    هوای خروجی از موتور یک ۷۶۷-۴۰۰ای آر در هنگام برخاستن از زمین می‌تواند یک بالن گودیر را ظرف ۷ ثانیه شعله‌ور کند!
    شرکت هواپیمایی دلتا بزرگ‌ترین بهره‌بردار بوئینگ ۷۶۷ در جهان است. این شرکت در مجموع ۱۰۲ فروند از انواع ۳۰۰، ۳۰۰ای آر و ۴۰۰ ای آر را داراست. (۷۶۷های ۲۰۰ دلتا در بهار سال ۲۰۰۶ بازنشسته شدند.)
    فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا بیشتر از هر فرودگاه دیگری در جهان پذیرای بوئینگ‌های ۷۶۷ است. زیرا فرودگاه مذکور پایگاه اصلی شرکت دلتاست.
    طراحی داخلی ۷۶۷های جدیدتر کاملاً مشابه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ است، با این تفاوت که پنجره‌های۷۶۷ قدری بزرگ ترند.
    لری پیج و سرگی برین دو بنیان گذار گوگل از یک هواپیمای ۷۶۷-۲۰۰ قدیمی برای پروازهای کاری خود استفاده می‌کنند. این ۷۶۷ ظرفیت تنها ۵۰ مسافر را دارد و «هواپیمای گوگل» نام دارد.

  • ۱۲:۳۸   ۱۳۹۲/۳/۲۶
    avatar
    amir aviation
    کاربر جديد|7 |43 پست
    بوئینگ 757:
     بوئینگ ۷۵۷ (به انگلیسی: Boeing 757)‏ یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و دارای بدنه کشیده ساخته شرکت بوئینگ کشور آمریکا است. این هواپیما از سری هواپیماهای دوموتوره خانواده ۷۵۷، ۷۶۷ و ۷۷۷ است که طراحی آنها از اواسط سال ۱۹۸۷ آغاز شد. نخستین پرواز ۷۵۷ در ۱۹ فوریه ۱۹۸۲ صورت گرفت [۱]. بوئینگ ۷۵۷ نخستین بار از سوی ایسترن ایرلاینز در آمریکا و بریتیش ایرویز مورد استفاده قرار گرفت [۲].

    محتویات  [نهفتن] 
    ۱ مشخصات
    ۲ مدل‌ها
    ۳ پانویس
    ۴ منابع


    بوئینگ ۷۵۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست.

    فاصله نوک دو بال: ۳۸٫۱ متر
    طول: ۴۷٫۳ متر
    ارتفاع: ۱۳٫۶ متر
    ظرفیت مسافر: ۲۸۹ نفر
    بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
    محدوده پرواز: ۷۲۷۸ کیلومتر


    757-200 مدل پایه.
    757-200ER دارای باک اضافه برای مسافت بیشتر پرواز.
    757-200M دارای درب جلو و عقب برای حمل و نقل بار.
    757-200PF دارای درب جلو و عقب برای حمل و نقل بار.
    757-200SF برای حمل و نقل دی اچ ال.
    757-300 بدنه کشیده تر.


    در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ بوئینگ ۷۵۷ موجود است.
    ↑ Endres, G. & Gething M.J. Aircraft Recognition Guide. New York: Collins, 2005
    ↑ مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Boeing 757»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۶ فوریه ۲۰۰۸).

    هواپیماهای مسافربری بوئینگ
    موتور پیستونی
    ۴۰آ ۸۰ ۲۲۱ ۲۴۷ ۳۰۷ ۳۱۴ ۳۷۷
    موتور جت
    ۳۶۷-۸۰ ۷۰۷ ۷۲۰ ۷۱۷ ۷۲۷ ۷۳۷ (کلاسیک نسل بعدی Boeing Business Jet BBJ1/BBJ2) بوئینگ ۷۴۷ (اس‌پی -۴۰۰ ۷۴۷-۸ Large Cargo Freighter وی‌سی-۲۵ هواپیمای شاتل‌بر) ۷۵۷ ۷۶۷ ۷۷۷ ۷۸۷
    در حال توسعه
    ۷۳۷ مکس
    مطرح
    وای۱ وای۳
    توسعه نیافته
    ۲۷۰۷ ۷جیی۷ New Large Air
  • ۱۴:۴۹   ۱۳۹۲/۳/۲۶
    avatar
    نازلی
    یک ستاره ⋆|336 |1067 پست
    مرسی خوب بود . جالب بود
  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این تالار
آخرین پست های این بخش
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان