خانه

خواص ویتامین D

  • ویتامین D که به نام ویتامین نور خورشید نیز شناخته شده، با قرار گرفتن در معرض آفتاب ملایم یا مصرف آن در غذاها و مکمل ها، در بدن تولید می شود. مصرف به اندازه ویتامین D برای تنظیم میزان کلسیم در بدن و جذب فسفر، حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها، بسیار ضروری است. علاوه بر این در مقابله با بیماری های زیادی از قبیل سرطان، دیابت نوع A و اِم اِس، تأثیر بسزایی دارد.

    این ویتامین نقش های متعددی در بدن دارد:

    • حفظ سلامت استخوان ها و دندان
    • تقویت سیستم ایمنی بدن، مغز و سیستم عصبی
    • تنظیم میزان انسولین و کمک به مدیریت دیابت
    • تقویت عملکرد ریه و سلامت قلب و عروق
    • تأثیر و نفوذ در حالت ژن های دخیل در پیشرفت سرطان

    علی رقم نام، ویتامین D، یک پرو هورمون است و در واقع یک ویتامین نیست. چون بدن انسان می تواند از طریق تأثیر نور خورشید روی پوست، ویتامین D تولید کند، در حالی که سایر ویتامین ها مواد مغذی هستند که نمی توانند توسط بدن سنتز شوند و باید از طریق غذاها یا مکمل ها جذب بدن شوند. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مستقیم (با پوست برهنه) برای 5 یا 10 دقیقه، 2 یا 3 بار در هفته، بدن توانایی تولید ویتامین D به اندازه کافی را دارد، اما نیمه عمر ویتامین D تنها دو هفته است، یعنی ذخیره این ویتامین، مخصوصاً در زمستان کاهش پیدا می کند.

    طبق مطالعات اخیر 50 درصد از بزرگسالان و کودکان در سراسر جهان دچار کمبود ویتامینD  هستند. البته عوامل مختلفی باعث کمبود ویتامین D می شود.

    وقتی نور خورشید، کلسترول روی پوست را تبدیل به calciol (ویتامین D3) می کند، ویتامین D تولید می شود. سپس ویتامین D3 به کلسی دیول (calcidiol) در کبد تبدیل می شود. در مرحله بعد کلیه ها کلسی دیول را تبدیل به فرم فعالی از ویتامین D که کلسی تریول (calcitriol) نامیده می شود، می کنند. بدین ترتیب استاتین ها و دیگر داروها یا مکمل هایی که مانع سنتز کلسترول، عملکرد کبد یا عملکرد کلیه می شوند، می توانند سنتز ویتامین D را مختل کنند.

    • حقایقی درباره ویتامین D
    • نقش اصلی ویتامین D نگهداری از استخوان ها و دندان هاست.
    • کسی که پوست لطیفی دارد، با قرار گرفتن بدن کامل در معرض آفتاب می تواند 20000 واحد ویتامین D در 20 دقیقه جذب کند.
    • کمبود ویتامین D خیلی رایج است، به خصوص در افراد مسن، نوزادان، افرادی که پوست تیره دارند یا کسانی که در عرض های جفرافیایی بالاتر زندگی می کنند یا افرادی که کمتر در معرض نور خورشید هستند.
    • کمبود ویتامین D در 80 درصد از بیمارانی که شکستگی لگن دارند نیز دیده می شود.
    • 800 واحد ویتامین D در هر روز، خطر شکستگی را تا 20 درصد در افراد مسن و همچنین خطر افتادن آن ها را نیز کاهش می دهد.
    • متابولیسم ویتامین D با برخی از داروها، از جمله باربیتورات ها، فنوباربیتال، دیلانتین، ایزونیازید و داروهای استاتین تحت تأثیر قرار می گیرد.

       

    • خواص درمانی ویتامین D

     

    1. ویتامین D برای سلامت استخوان ها

      ویتامین D نقش قابل توجهی را در تنظیم کلسیم و حفظ سطح فسفر در خون ایفا می کند، دو عاملی که برای سلامت استخوان ها بی نهایت مفید هستند. بدن انسان برای جذب کلسیم در روده ها به ویتامین D نیاز دارد، در غیر این صورت کلسیم از طریق کلیه ها دفع می شود.

      کمبود ویتامین D در کودکان باعث نرمی استخوان می شود، مشخصه این بیماری پای پرانتزی است.

      کمبود ویتامین D در بزرگسالان، باعث نرمی استخوان یا پوکی استخوان می شود. نرمی استخوان منجر به تراکم استخوان ضعیف، ضعف عضلانی و اغلب باعث شکستگی های کوچک در ستون فقرات، استخوان ران و استخوان بازو می شود. پوکی استخوان نیز رایج ترین بیماری استخوان در زنان یائسه و مردان مسن است.

    2. کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا

      کودکانی که در طول زمستان 1200 واحد ویتامین D در هر روز دریافت کنند، خطر ابتلا به آنفولانزای A تا 40 درصد در آن ها کاهش پیدا می کند.

    3. کاهش خطر ابتلا به دیابت

      طبق برخی از مطالعات رابطه معکوسی بین غلظت ویتامین D در بدن و خطر ابتلا به دیابت نوع A وجود دارد. در دیابت نوع A، سطح پایین ویتامین D اثر منفی روی ترشح انسولین و تحمل گلوکز دارد. نوزادانی که 2000 واحد ویتامین D در هر روز دریافت می کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 پیشرفته تا 32 سالگی به میزان 88 درصد در آن ها کاهش پیدا می کند.

    4. نوزادان سالم

      طبق یک آزمایش، کودکانی که فشار خون طبیعی داشتند، با دریافت 2000 واحد ویتامین D در هر روز، بعد از 16 هفته، سفتیِ دیوار شریانی در آن ها، در مقایسه با کودکانی که فقط 400 واحد در روز ویتامین D دریافت کرده بودند، خیلی کمتر بود.

      کمبود ویتامین D باعث افزایش خطر و شدت بیماری های آتوپیک و بیماری های آلرژیک در دوران کودکی نیز می شود، از جمله آصم، درماتیت آتوپیک و اگزما.

    5. بارداری سالم

      زنان بارداری که کمبود ویتامینD  دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی بوده و نیاز به سزارین پیدا می کنند. کمبود ویتامین D باعث دیابت دوران حاملگی و واژینوز باکتریال در زنان باردار نیز می شود. توجه داشته باشید که سطح ویتامین D در دوران حاملگی اگر خیلی هم بالا باشد، باعث افزایش حساسیت غذایی در کودک در طول دو سال اول زندگی می شود.

    6. پیشگیری از سرطان

    ویتامین D برای تنظیم رشد سلول و ارتباطات سلول به سلول بی نهایت ضروری است. بر اساس برخی مطالعات، کلسی تریول (شکل فعال هورمونی ویتامین D) پیشرفت سرطان را از طریق کند کردن رشد و پیشرفت عروق خونی جدید در بافت سرطانی، افزایش مرگ سلولی سرطان و از طریق کم کردن تکثیر سلولی و متاستاز، کاهش می دهد.

    کمبود ویتامین D باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا، بیماری MS، اوتیسم، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، شدت آصم و آنفولانزای خوکی نیز می شود.



    مترجم اختصاصی زیباکده سمانه صادقی

     

    برچسب ها سلامتی ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان