خانه

4مواد غذایی موثر و مفید در بدن

  • 4 دلیل خوب برای مصرف نخودفرنگی: نخودفرنگی، پیاز
    *نخود فرنگی به کاهش وزن کمک می‌کند، نخود‌فرنگی در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگر حاوی پروتئین بیشتر و کالری و چربی کمتری است. در واقع در هر فنجان نخود‌فرنگی 134 کالری وجود دارد و سرشار از فیبر است. برای همین برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده محسوب می‌شود.
    *نخود فرنگی از یبوست پیشگیری می‌کند، نخود‌فرنگی سرشار از فیبرهای غیر حلالی است که از یبوست پیشگیری می‌کنند.
    *نخود‌فرنگی میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد، نخود‌فرنگی منبع خوب پکتین و فیبرهای غذایی دیگری است که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید حتماً نخود‌فرنگی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.
     *نخود‌فرنگی از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، یک فنجان نخود‌فرنگی حاوی نصف ویتامین K مورد نیاز روزانه‌ی ما است. این ماده‌ی مغذی برای پیشگیری از تخریب بافت‌های استخوانی، تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان لازم و ضروری است.
    *نخود‌فرنگی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین محسوب می‌شود که از بیماری آب مروارید و بیماری‌های چشمی دیگر پیشگیری می‌کنند.

    5 دلیل خوب برای مصرف بیشتر پیاز:
    *پیاز خواص ضد سرطانی دارد، پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد
    *پیاز با کلسترول مقابله می‌کند، این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند
     *پیاز برای رگ‌های خونی مفید است، پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد
     *پیاز همیار لاغری، اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد، این ماده‌ غذایی همچنین ادرار‌آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.
     *پیاز خواص ضد دیابتی دارد، پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.به عقیده‌ برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه‌ی کنترل میزان گلوکز را دارد

    کلم قرمز بخورید تا پوستی سالم داشته باشید: 
    جدا از اهمیت کلم قرمز به عنوان ماده اصلی سالاد، این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان در سلامت پوست بسیار مفید است کلم قرمز منبع غنی از ویتامین C و ویتامین k است و رنگ قرمز آن موجب می‌شود تا نسبت به کلم سبز اثرات درمانی بیشتری داشته باشند. «آنتوسیانین» موجود در آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مفرط قلبی- عروقی، دیابت و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. همچنین مصرف این گیاه به دلیل ترکیب آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به شفافیت و لطافت پوست کمک شایانی خواهد کرد.
    برای نگه داشتن کلم قرمز آن را داخل کیسه پلاستیکی نگه دارید و داخل یخچال قرار دهید که این کار می‌تواند این گیاه را مدت دو هفته تازه نگه دارد.

    خواص هویج در جلوگیری از سرطان:
    هویج از جمله سبزیجات بسیار مفید است که از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند ماده مؤثره موجود در هویج بتاکاروتن است و پیساز ویتامین A به شمار می‌آید در واقع انواعی از آنتی اکسیدان‌ها است که تاثیر آن‌ها بر انواع بیماری‌ها به اثبات رسیده است این ماده ترکیبی نارنجی رنگ است که در سبزی‌ها و میوه‌های زرد تا نارنجی و برگ سبز تیره وجود دارد.
     بر اساس نتایج یک تحقیق زنانی که در رژیم غذایی خود حداقل یک بار در روز از هویج، اسفناج، کلم بروکلی و کاهو استفاده می‌کنند ۷۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان رحم را دارند.هویج همچنین برای تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن بسیار مفید است و بدن را بر ضد عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تقویت می‌کند.هویج فیبر زیادی دارد و به خصوص برای افرادی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند و کسانی که چربی های خون بالایی دارند (کلسترول- تری گلیسرید- LDL) بسیار نافع بوده و قادر به تعدیل فاکتورهای خونی ذکر شده است به شرطی که روزانه ۱ عدد هویج خام خورده شود.
    از دیگر سرطان‌هایی که بتاکاروتن یا هویج نقش چشمگیری در عدم ابتلا به آن بازی می‌کند سرطان ریه است و حتی اگر مبتلا شده باشید در کاهش سرعت پیشرفت آن و طولانی کردن مدت زنده ماندن شخص مبتلا اثرات شگرفی دارد، حتی اگر حداقل هفته ای دوبار فقط یک عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممکن است احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه ۶۰ درصد کاهش یابد. سرطان دیگر، سرطان حلقوم است، چون این سرطان بیشتر به اشخاصی که سیگار می‌کشند یا می‌کشیده‌اند حمله می کند، بنابراین می‌توان به آن به عنوان سرطان سیگاری‌ها اشاره کرد.

    گردآورنده: زیباکده

       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان