خانه

این 6 سبزی را برای فواید بیشتر بپزید


  • سوال بپزیم یا نپزیم؟ یک موضوع داغ در میان بعضی از طرفداران بهداشت مواد غذایی است. طرفداران خام خواری ادعا دارند که خوردن سبزیجات بدون پختن آن پاسخی به همه بیماری ها و سرطان ها است. آنها باور دارند که پختن سبزیجات باعث از بین رفتن ویتامین های مهم،آنزیم ها و آنتی اکسیدن های حیاتی برای سلامتی ما می شود.
    در حالیکه هیچ کس این مسئله را که اضافه کردن میوه ها و سبزیجات خام و ارگانیک به رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است رد نمی کند اما خام خواری همیشگی بهترین گزینه هم نمی تواند باشد.

    تحقیقات نشان داده است که افرادی که خام خواری را به طور جدی دنبال می کنند ویتامین A و بتا کروتن مناسب اما لیکوپن آنتی اکسیدانی کمی دارند. سطح لیکوپن بالا با کاهش ریسک سرطان و بیماری قلبی همراه است. لیکوپن ممکن است یک آنتی اکسیدان حتی قوی تر از ویتامین C باشد.
    به نظر می آید بعضی سبزیجات به کمی گرما برای انتشار املاح غنی خود نیازمندند زیرا بسیاری از گیاهان دارای یک ساختار سلولی سخت هستند. کمی پختن یا تفت دادن این سبزیجات، شکستن دیواره سلولی این گیاهان را برای بدن آسان تر می سازد و مواد غذایی بیشتری را برای جذب در دسترس قرار می دهد.

    با شش سبزی که با پختن سالم تر می شوند آشنا شوید:

    پختن مارچوبه جذب ویتامین های ضد سرطان  A، C و E فولات را برای بدن آسان تر می کند علاوه بر این میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها و فرولیک اسید به دست می آید.

    ترکیب بتا کاروتن  است که به هویج رنگ نارنجی زیبایی می دهد. بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که برای بینایی، تولید مثل، رشد استخوان و سلامت سیستم ایمنی بدن حیاتی است. برای دریافت میزان بالاتری از بتا کروتن هویج بهتر است پخته شود.

    بر طبق تحقیقات به عمل آمده قارج خام غیر قابل هضم است و پختن آن باعث بهتر جذب شدن مواد غنی از جمله ویتامین B، پروتئین و املاح معدنی آن می شود.  

    افراد کمی هستند که کدو را خام بخورند و اما بهتر است خام خورده نشود تا برای بدن مغذی تر باشد. کدو مانند هویج برای شکستن دیوار سخت سلولی نیازمند است که کمی پخته شود

    فولات، ویتامین C، نیاسین، ریبوفلاوین و پتاسیم در اسفناج خام در دسترس تر هستنداما کمی پخت اسفناج میزان ویتامین A, E  فیبر، زینک، تیامین، کلسیمآهن، پروتئین، کاروتنوئیدها ضروری مانند بتا کاروتن، لوتئین و زیگزانتین را افزایش می دهد.

    درحالیکه ویتامین C با پختن گوجه کم می شود اما مقدار بیشتری لیکوپن در دسترس بدن قرار می گیرد. همان طور که قبلا ذکر شد لیکوپن با عث کاهش ریسک سرطان و سکته قلبی می شود.

    همچنان که دیدید خام خواری همیشه بهترین گزینه نیست اما اگر شما تمایل به خوردن گوجه یا اسفناج خام دارید به معنای توقف آن نیست. چه سبزیجات خام دوست داشته باشید یا پخته مهم ترین موضوع خوردن سبزیجات برای سلامتی بدن است.



    مترجم اختصاصی زیباکده مریم شهریاری
    برچسب ها آشپزخانه ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان