خانه

9 نکته برای برنامه ریزی و نظم بیشتر در زندگی

  • قطعاً در زندگی هر کسی مسائل و مشکلات، تعهدات، استرس ها و نگرانی هایی وجود دارد. برای برنامه ریزی درست و صحیح در زندگی، کسی نمی تواند یک راه حل سریع و معجزه آسا به شما بدهد که یک شبه همه چیز را تغییر دهید و با برنامه ریزی بیشتری زندگی کنید، اما نکات ریزی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید تأثیر مثبت و بزرگی در زندگی روزمره خود بگذارید.

    1. اگر دنبال چیزی می گردید و آن را پیدا نمی کنید، سیستم نظم و چیدمان وسایلتان را تغییر دهیدمرتب
    مهم نیست برنامه شما چقدرساده یا پیچیده باشد،اما باید بدانید کجا دنبال وسایلتان بگردید یا بعد از استفاده، آن ها را کجا بگذارید.وقتی سیستمی به دردتان نمی خورد، به یک برنامه جدید نیاز دارید.برای این که در موقعیت های مختلف دچار استرس و نگرانی نشوید، سعی کنید با دقت و هدفمند به وسایلتان نظم دهید.

    2. داشتن یک دفترچه یادداشت برای نوشتن لیست کارها و برنامه ها، که جای آن را بدانید و همیشه در دسترستان باشد بهتر از این است که یادداشت های زیادی در جاهای مختلف بگذارید
    شاید دوست داشته باشید کارها و اهدافتان را در دفترچه یادداشت یا تقویم های مختلف بنویسید و یا حتی در notepad لپ تاپ یا تبلت، اما نمی توانید آن ها را همه جا با خودتان ببرید. برای این که هر چیزی موقع نیاز در دسترستان باشد، سعی کنید یادداشت های مختلف را یک جا بنویسید. اندازه آن طوری باشد که بتوانید با خودتان همه جا ببرید و داخل آن هم سیستم و نظم مشخصی داشته باشد که راحت بتوانید موضوعات مختلف را پیدا کنید. ( مثل فهرست بندی یا استفاده از رنگ های مختلف)
    این که همه چبز را در یک دفترچه بنویسید، شاید کار سختی باشد، اما به شما کمک می کند تا تمرکز داشته باشید و موقع نیاز به چیزی گیج و دستپاچه نشوید.

    3. برای هر روز اهداف مشخصی را تعیین کنید
    سعی کنید برای هر روز وظایف و کارهای مشخصی را برای خودتان مشخص کنید که مطمئنید می توانید آن ها را انجام دهید. بیشتر روی کارهای مهمتان تمرکز کنید. وقتی یک یا چند کار مشخص برای انجام دادن داشته باشید، راحت تر می توانید به کارهایتان برسید. ولی وقتی برنامه ریزی مشخص و دقیقی نداشته باشید، به سختی می توانید به همه کارهایتان برسید و برای مسائل غیر قابل پیش بینی آمادگی داشته باشید.

    4. وسایل ضروری و مورد نیاز خود را جایی قرار دهید که می خواهید استفاده کنید نه هر جایی که گیر می آورید
    وقتی کمد، انباری یا قفسه های زیادی در خانه امان داشته باشیم، عادت داریم وسایل و چیزهای زیادی را نگه داریم. اما بهتر است هر چیزی را جایی نگه دارید که آن جا به درد می خورند مثلا در خانه یا محل کار. این طوری خیلی سریع تر آن ها را پیدا می کنید و وقت زیادی را صرف پیدا کردن آن ها نمی کنید.

    5. هر هدف یا کار بزرگی را به کارهای کوچک تر تقسیم کنید
    با توجه به اندازه و اهمیت هر کاری، می توانید آن را به بخش های کوچک تریتقسیم کنید تا بتوانید آن را کنترل و مدیریت کنید. وقتی هدفتان جلوی چشمتان باشد، انگیزه پیدا می کنید و کمتر برای انجام آن استرس دارید.هر موقعیت یا چیزی را که در حال حاضر دارید و چیزهایی را که نیاز دارید، ارزیابی کنید.این به شما کمک می کند تا مسیر پیشرفتتان را حفظ کنید و فرصت هایتان را از دست ندهید.

    6. برنامه زمانی مدت دار
    اگر برنامه ریزی و جدول زمانی شما مدت دار و مداوم نباشد، هیچ فایده ای ندارد.برنامه شما باید طوری باشد که برایتان مفید باشد و انجام آن راحت باشد. حتی می توانید برای ماه های آینده هم برنامه ریزی کنید (خودتان باید تصمیم بگیرید که چند وقت به چند وقت باید برنامه ریزی کنید).قبل از این که برنامه اتان بی نظم و آشفته شود و ندانید دوباره از کجا شروع کنید و دچار سردرگمی شوید، دوباره به برنامه خود نظم و ترتیب بدهید و آن را به روز کنید.

    7. هر چیزی که می خرید، تاریخ باز کردن آن را روی جعبه اش بنویسید
    با این کار می توانید زمان مصرف هر چیزی را بفهمید. بعد از مدتی که این کار را انجام دادید، متوجه  بعضی از عادات و حساسیت های غذایی خود هم می شوید و قبل از این که آن محصول تمام شود، دوباره آن را تهیه می کنید. این کار در برنامه ریزی  مالی و بودجه بندی هم کمکتان می کند، چون به مرور زمان متوجه مقدار و زمان مصرف چیزهای مختلف می شوید.

    8. سعی کنید به اندازه وظایف و تعهدات، تفریحات را هم در برنامه خود جای دهید
    ثبات و تعادل کلید یک برنامه ریزی موفق است. اگر می خواهید درمسیرتان موفق باشید، برای وظایف کاری و تفریحات خود برنامه یکسانی داشته باشید.مثلاً زنگ گوشیتان را تنظیم کنید تا بتوانید برنامه های تلویزیونی مور علاقه خود را ببینید، با دوستانتان قرار بگذارید، برای اوقات فراغتتان برنامه ریزی کنید. اگر در زندگیتان به تفریحات و سرگرمی ها هم به اندازه تعهدات و وظایفتان اهمیت دهید، با رضایت بیشتری زندگی و اهدافتان را دنبال خواهید کرد.

    9. از خودتان بپرسید چرا باید برنامه ریزی و نظم داشته باشید
    اگر به این سوال ساده صادقانه جواب دهید، مؤثرترین و بهترین راه برای یک برنامه ریزی موفق را پیدا خواهید کرد.
    اگر بتوانید بخش های مشکل ساز و دردسر آفرین را در زندگی اتان تشخیص داده و مدیریت کنید، راحت تر می توانید روی آن ها کار کنید. بستگی به جواب شما دارد. شاید با این جواب بفهمید که باید برنامه ریزی ساده تری داشته باشید تا بتوانید در طولانی مدت آن برنامه را حفظ کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی

    برچسب ها زندگی , موفقیت ,
       2

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان