خانه

آگاهانه خوردن

  • آگاهانه خوردن

    طبق تحقیقات به عمل آمده در زمینه تمرکز حواس و تاثیرات آن بر روی ذهن ، نتایج نشان داده است که اگر تمرینات رسمی مربوط به تمرکز حواس مانند مدیتیشن و یوگا به طور مداوم انجام شود تاثیر بسزایی در بهبود آن خواهد داشت. البته در کنار این شیوه های رسمی ، شیوه های غیر رسمی مانند مسواک زدن ، شستن ظروف ، رانندگی و غذا خوردن بر بهبود تمرکز حواس موثر است.
    متاسفانه بسیاری از افراد لحظات زندگی خود را بدون توجه، و درک واقعی از پدیده های اطرافشان عمرشان را سپری و ذهن خود را درگیر حواشی و مسائل پیش پا افتاده میکنند. شیوه های مختلف تمرکز حواس به زندگی کردن در حال و مهار کردن فشارهای ناشی از دیگران و مشکلات زندگی کمک بسیاری میکند.
    در این مقاله در مورد اهمیت غذا خوردن و تاثیرات آن بر تمرکز حواس صحبت میکنیم به این صورت که غذا خوردن صرف نظر از بُعد بقا برای زنده ماندن دارای فواید دیگری مانند بهبود تمرکز حواس برخوردار است. بنابراین برای اینکه از ابعاد دیگر غذا خوردن بهره مند شوید ، آن را نه فقط برای زنده ماندن بلکه برای فواید دیگرش با لذت صرف کنید.

    پیوستن همه ی حواس
    با خوردن غذا تمام حواس خود را متعهد کنید و فقط حس چشایی درگیر این پروسه نباشد. به این صورت که قبل صرف کردن، به بافت و رنگ مواد غذایی توجه کنید، آن را لمس کنید و بگذارید ظاهرش غدد بزاقی شما را تحریک کند و سپس شروع به خوردن کنید . خوردن آگاهانه و، با دقت به طعم ، رنگ و بافت غذا یکی از راه های تمرکز حواس است که اثرات مثبت آن را بعد از گذشت مدت زمانی مشاهده خواهید کرد.

    مزه مزه کردن غذا در دهان
    قبل صرف غذا آن را استشمام نکنید چرا که در اینصورت احساس سیری به شما دست داده و از چشیدن آن صرف نظر خواهید کرد و زمانی که شروع به خوردن میکنید بعد از گذاشتن تکه های غذا در دهان آنها را به آهستگی بجوید، مزه مزه کنید و به عطر و طعمش توجه کنید.
    تا جایی که امکان دارد از صرف غذا همراه با تماشای تلویزیون ، خواندن کتاب  و یا روزنامه خودداری کنید و همه ی توجه خود را به خوردن و لذت بردن از مزه و طعم آن جلب کنید چرا که تنها در این صورت میتوانید حس بزاقی خود را ارضا کرده و از خوردن خشنود باشید.

    حجم مناسب
    خوردن مقدار مورد نیاز از غذا در واقع یکی از روش های تغذیه سالم است که بسیاری از افراد به حجم و نوع تغذیه مورد نظر توجهی نمیکنند و حجم بسیار و پرکالری از مواد غذایی را به بدن خود وارد میکنند.بنابراین مقدار مورد نیازتان را فراموش نکنید.

    آگاهانه غذا خوردن به کنترل مقدار غذای وارده بر بدن کمک میکند به عبارتی با کنترل حجم غذایی که وارد بدن میشود، تا حد لازم صرف میکنید. معمولا در اینگونه موارد افراد دلایل بسیاری مانند اندوه ، افسردگی و اضطراب را برای پرخوری های خود ذکر میکنند. آنها بیشتر از نیاز بدنشان غذا میخورند و گاها نیازی به خوردن غذا ندارند اما برای غلبه بر بعضی از احساسات سرکوب شده ی خود پرخوری را ترجیح میدهند.اگر اضافه وزن داریدمی توانید با کنترل حجم غذای وارده بر بدن میتوانید به وزن ایده آل و سالم  برگردید.

    در حال حاضر زندگی کردن
    ممکن است با خود بگویید تمرکز کردن در زندگی چه فوایدی دیگری دارد ؟! آگاهانه غذا خوردن چرا مهم است و چه تاثیری بر شاد زیستن دارد ؟
    تمرکز حواس را جزو عادات همیشگی خود کنید تا  جایگزین عادات و سرگرمی های منفیتان بشود. عادات منفی جز وقت تلف کردن اثر مثبتی ندارد ، در عوض تمرینات تمرکز حواس باعث افزایش کیفیت زندگی میشود.آگاهانه خوردن یکی از تمرینات تمرکز حواس است که باعث افزایش خرسندی در زندگی میشود چرا که با این تمرینات یاد میگیرید، چگونه در حال زندگی کنید بدون اینکه،افکار گذشته و آینده درگیرتان کند.

    تا به حال با خود فکر کرده اید که آیا پرخوری در ارضا کردن احساست شما موفق بوده است یا خیر ؟ و آیا توانسته اید با پرخوری کردن چیزی برای گفتن و یا عرضه کردن داشته باشید ؟ و در واقع پرخوری چه فوایدی میتواند بر جسم و روان  داشته باشد ؟ یکی از فواید آگاهانه خوردن این است که به شما کمک میکند تا در زمان حال زندگی کنید  باید گفته شود که در زمان حال زندگی کردن یکی از موارد مهمی است که بر نحوه زندگی کرد افراد تاثیر میگذارد یعنی لذت بردن از لحظه به لحظه زندگی بدون عذاب وجدان و با خیال آسوده.البته ناگفته نماند که تمرینات تمرکزحواس بسیاری وجود دارد که بر سبک زندگی افراد موثر است اما آگاهانه و یا با تمرکز حواس غذا خوردن یکی موثرترین تمریناتی است که میتوان آموخت.
    ممکن است در شروع ، موفق به انجام درست این تمرینات نشوید اما با تمرینات مکرر ، انجام آنها به مرور آسان و لذت بخش خواهند شد.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
     
    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان