خانه

با دنیای عجیب و رنگارنگ ماهی ها، آشنا شوید

  • آکواریوم:آکواریوم، ماهی
    وقتی در مورد تغییر دکوراسیون خانه به خصوص در روزهای عید نوروز، حرف مي‌زنيم بیشتر ما به خرید مبل و میز، نصب کاغذ دیواری و خريد تزئینات کوچک و بزرگ فکر مي‌کنیم اما گاهی اوقات مي‌توانیم با کمک آکواریوم‌های خانگی بخشی از محیط زیبای دریا را به محل زندگی‌مان راه دهیم و به عنوان یک سرگرمي‌ جذاب و دوست‌داشتنی از تماشای آن لذت ببریم.

    جذابیت ماهی‌ها در خانه:

    روانشناسان معتقدند زندگی در کنار طبیعت مي‌تواند از استرس‌های روزانه بکاهد و آرامش بیشتری ایجاد کند، اگر برای طبیعت‌گردی فرصت کافی ندارید بهترین کار این است که بخش کوچکی از طبیعت را به خانه‌تان راه دهید.

    دنیای کوچک زیر آب:

    برای اینکه آکواریوم شما کامل باشد و ماهی‌ها در شرایط خوبی زندگی کنند باید اسباب آسایش آنها را فراهم کنید، اول از همه به یک چهارچوب شیشه‌ای نیاز دارید که باید آن را متناسب با فضای خانه انتخاب کنید.

    حرارت و ماهی:

    یادتان باشد که در مورد نگهداری از ماهی‌ها درجه حرارت، حرف اول را مي‌زند. به همین دلیل باید یک دماسنج روی آکواریوم نصب و همواره دمای آب را کنترل کنید تا بین 27 تا 30 درجه سانتیگراد در نوسان باشد، اگر در کنترل درجه حرارت کوتاهی کنید ممکن است با صحنه غم‌انگیز ماهی‌های مرده مواجه شوید.

    نور و گیاه در آکواریوم:

    ماهی‌های کوچک و رنگارنگ شما برای رشد و پرورش به نور نیاز دارند، پس آنها را در جایی تاریک و بدون نور قرار ندهید، اگر فکر مي‌کنید نور آکواریوم شما کافی نیست از منابع نور مصنوعی استفاده کنید که بهترین آنها همان لامپ‌های فلوروسنت است، علاوه بر این، نورپردازی به زیباتر شدن آکواریوم شما کمک مي‌کند، در کنار نورپردازی برای زیباتر شدن فضای داخل آکواریوم از اشیاي تزئینی و گیاهان آبزی هم استفاده کنید، گیاهان به افزایش میزان اکسیژن آب کمک مي‌کنند و بعضی از ماهی‌های خجالتی مي‌توانند لابه‌لای آنها مخفی شوند البته نوع گیاه باید متناسب با نوع ماهی‌ها باشد در صورت دلخواه مي‌توانید ترکیب گیاهان مصنوعی و طبیعی را با هم برای تزئین آکواریوم به کار ببرید.

    انتخاب ماهی مناسب:

    قبل از اینکه ماهی‌ها را به خانه بیاورید باید درباره شرایط زندگی آنها اطلاعاتی داشته باشید بیشتر ماهی‌هایی که در فروشگاه‌ها مي‌بینید از تایلند به‌ ایران مي‌آیند و بومي‌ کشور ما نیستند تصور نکنید هر چقدر تعداد ماهی‌ها بیشتر باشد، آکواریوم شما قشنگ‌تر مي‌شود. بهتر است ابتدا چند ماهی تهیه کنید و پس از آشنایی با شرایط نگهداری از ماهی‌ها، انواع بیشتری را به آکواریوم راه دهید یک دسته ماهی پر جنب و جوش به اکسیژن زیادی نیاز دارند و تجهیزات شما و همین‌طور اندازه فضا باید پاسخگوی این نیاز آنها باشد بهتر است در ابتدا به دنبال ماهی‌های مقاوم‌تر باشید و فقط به شکل ظاهری و زیبایی ماهی توجه نکنید.
    نگهداری از ماهیان گیاهخوار راحت‌تر است و البته قیمت مناسبی هم دارند شاید ماهی‌های گوشتخوار به نظرتان جذاب برسد اما این گونه‌ها نسبت به گیاهخواران مقاومت کمتری دارند و نسبت به تغییرات محیطی حساس‌تر هستند هنگام انتخاب ماهی‌ها هم دقت کنید که ماهی شما کاملا سالم و سرحال باشد بدن ماهی باید شفاف باشد و رنگ‌پریدگی نداشته باشد ماهی‌های سالم به خوبی نفس مي‌کشند و با سرعت معمولی شنا مي‌کنند به طور کلی ماهی‌های آکواریومي ‌تحرک زیادی دارند و کاهش فعالیت از بیماری ماهی حکایت مي‌کند یک ماهی سالم به طور افقی شنا مي‌کند و برای غذا خوردن اشتهای خوبی دارد.

    غذای ماهی‌ها:

    در کنار تهیه لوازم جانبی آکواریوم و تامین اکسیژن و دمای مناسب، باید به فکر غذای ماهی‌ها هم باشید چون در روز دو وعده غذا مي‌خورند بیشتر این غذاها به صورت آماده در قوطی‌های رنگی با اندازه‌های مختلف به فروش مي‌رسند ماهی‌های گوشتخوار خوراک‌شان بیشتر است و علاوه بر این غذاهای پودری آماده، به کرم و میگوی یخ زده هم نیاز دارند اما گیاهخواران ماهی‌های کم خرج‌تری هستند و با یک پرس غذای ساده هم سیر مي‌شوند.
    حالا که سر صحبت باز شده، کمی هم در مورد ماهی گوشت خوار و ماهی گیاهخوار توضیح میدهیم:

    ماهي هاي گوشتخوار و ماهي هاي گياهخوار:


    (ماهي هاي گوشتخوار):

    محاسن:
    داراي تنوع بيشتر نسبت به ماهي هاي گياه خوار
    طول عمر بيشتر از ماهي هاي گياهخوار
    ماهي هاي گوشتخوار نسبت به ماهي ها گياهخوار كمتر مريض ميشند و به اسطلاح ضد ضربه ترند.
    از دور داراي نماي بيشتري نسبت به گونه ي گياهخوار دارند.
    به اسطلاح ازگونه ي گياهخوار رام ترند و صاحب خود را ميشناسند.
    اين مورد هم ميتواند حسن ماهي هاي گوشتخوار باشد و يا عيب: زود رشد ميكنند و حتي به 30 سانتي متر هم ميرسند و حداقل تانك انها بايد به طول 1 متر باشد پس اگراكواريوم كوچك داريد قيد ماهي هاي گوشتخوار بزرگ را بزنيد به خصوص مانند:اسكار-پرت-فلاورهورن-كت افريقايي-زنداني و...
    نسبت به گياهخوار ها خيلي باهوش تر هستند.
    قيمت بعضي از گونه ها مانند:فلاورهورن-تگزاس-پنگوسي-ديسكس و... با بزرگتر شدن سايزشان بالا ميرود و به ارزششان افزوده ميشود.
    معايب:
    گران قيمت تر از گونه ي گياهخوار هستند.
    اين مورد هم ميتواند حسن ماهي هاي گوشتخوار باشد و يا عيب:زود رشد ميكنند و حتي به 30 سانتي متر هم ميرسند و حداقل تانك انها بايد به طول 1 متر باشد.پس اگراكواريوم كوچك داريد قيد ماهي هاي گوشتخوار بزرگ را بزنيد به خصوص مانند:اسكار-پرت-فلاورهورن-كت افريقايي-زنداني و...
    زود اب تانك خود را كثيف ميكنند و با توجه به اندازه تانك شما نياز به فيلتراسيون قوي-تعويض اب-و پمپ هواي قوي دارند.
    در تانك انها نميتوان از گياهان طبيعي استفاده كرد و ماسه ها را جابه جا ميكنند.
    انها ماهي هاي قلمرو طلب و خشني هستند و همه ي گونه ها را نميتوانيد با هم نگهداري كنيد.
    تكثيرشان خيلي از گياهخوار ها سخت تر است و در بعضي موارد غير ممكن.

    (ماهي هاي گياهخوار):
    محاسن:
    از نزديك زيباتر ازگونه هاي گوشتخوار هستند و بعضي از انها شباهت زيادي به ماهي هاي اقيانوسي دارند.مانند ماهي انجل.
    انهاكمتر اب خود را نسبت به ماهي هاي گوشتخوار كثيف ميكنند و نسبت به ماهي هاي گوشتخوار به فيلتراسيون-تعويض اب-پمپ هواي ضعيف تري نياز دارند.
    قيمت كم نسبت به ماهي هاي گوشتخوار.
    نياز به تانك هاي نسبتا كوچك تري از گونه هاي گوشتخوار دارند.
    ميتوانيد در تانك انها از گياهان طبيعي استفاده كنيد و به دكوراسيون اكواريوم خيلي كم لطمه ميزنند.
    ماهي هاي نسبتا صلح جويي هستند و بيتر انها راميتوانيد با هم نگهداري كنيد.
    تكثيرشان خيلي راحت تر از گوشتخوار هاست.(به خصوص زنده زاها مانند گوپي و مولي و دم شمشيري)

    معايب:
    از دور به دليل كوچك بودن بيشتر گونه ها نسبتبه گوشتخوارها نماي خوبي ندارند و ديده نميشوند.
    عمرشان نسبت به گونه ي گوشتخوار كم است.
    زود مريض ميشوند.
    خيلي ترسو هستند و هرگز قابل رام شدن نيستند و كم هوش تر نسبت به گوشتخوارها.
    تنوع كمتر نسبت به گوشتخوارها.
    با توجه به قيمتشان هرگز بر ارزش انها افزوده نميشود ولي بعضي از گونه هاي گوشتخوار مانند فلاورهورن و تگزاس وپنگوسي قيمتشان با بزرگترشدن سايزشان افزايش ميابد.

    موجودی که هرگز نمی میرد.
    عمر بیشتر آرزوی همیشگی انسان بوده است، به همین جهت از قرن‌ها پیش تا‌کنون افسانه‌هایی درباره کشف اکسیر جوانی یا آبی که نوشیدن آن باعث عمر جاودانه می‌شود ساخته و پرداخته شده است اما آیا علم می‌تواند به افزایش عمر انسان کمک کند؟ نوع رفتار و سبک تغذیه و زندگی انسان‌ها تا چه حد بر بالا رفتن میزان زندگی آنها مؤثر است؟
    چگونگی پیر شدن و در نهایت مرگ موجودات زنده هنوز به‌صورت قطعی مشخص نشده است به‌صورت نظری سلول‌ها توانایی تقسیم تا بی‌نهایت و نامیرا را دارا هستند اما در دی ان ای(DNA)  زائده‌هایی به نام تلومر وجود دارد که در هر تقسیم سلولی اندازه آنها کوتاه‌تر شده و در نهایت پس از به پایان رسیدن آن تقسیم سلولی متوقف می‌شود

    دانشمندان در سال‌های اخیر کشفیاتی داشته‌اند که نشان می‌دهد برخی موجودات زمین قادرند عمر جاودانه داشته باشند و مرتبا سلول‌های خود را بازسازی کنند از جمله دو موجود دریایی دارای این ویژگی هستند، نوعی عروس دریایی و نوعی کرم پهن آبی است.

    عروس دریایی نامیرا یا ابدی:
    گونه‌ای خاص از عروس دریایی عمر جاودان دارد و هرگز نمی‌میرد این حیوان ممکن است تنها موجودی باشد که عمر جاودان دارد از آن‌جایی که این عروس دریایی قادر است پس از آخرین مرحله‌ی بزرگسالی، دوباره تغییر شکل داده و به نخستین مرحله‌ی زندگی خود بازگردد، ممکن است هیچ پایان طبیعی برای طول عمر این حیوان وجود نداشته باشد، دانشمندان می‌گویند تنها حیوانی است که می تواند بارها و بارها در زمان به عقب برگردد و مرحله اول از زندگی پیدا کند.
    با گسترش دانش ژنتیک و همچنین یافته‌های جدید زیست شناسی و کشف موجوداتی که دارای عمر نامحدود هستند، دانشمندان امیدوارند به ‌زودی با یافتن ژن این نامیرایی و به کار بردن آن در ساختار ژنتیک انسان بشر را جاودانه سازند.
    تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مولکول‌ها(نه سلول‌ها)ی بدن ما هر 10سال یک بار نو می‌شوند یعنی بعد از گذشتن این زمان دیگر اثری از مولکول‌های کربن قدیمی در بدن هیچ انسانی پیدا نمی‌شود پس ما هر 10سال یک بار عوض می‌شویم با این همه ما پیر می‌شویم و می‌میریم این موجود در حقیقت یک ستاره دریایی است که می‌تواند به نخستین مرحله زندگی‌اش برگردد،  نوتریکولا این کار را از طریق یک نوع جهش سلولی انجام می‌دهد این جهش سلولی بصورتی انجام می‌شود که عروس دریایی به حالت دیگری تغییر می‌کند یعنی دارای سلول‌های جدیدی می‌شود در این روند بدنه اصلی عروس دریایی تبدیل به توده‌ای می‌شود که شکل ‌دهنده اولیه آن موجود است به این توده اولیه بواسیر لحمی گفته می‌شود برای این کار ابتدا چتر عروس دریایی خودش را به توده مولکولی تبدیل می‌کند و بعد تمام موها و شاخک‌ها را جذب خودش می‌کند بعد موهای تغییر شکل یافته به این توده متصل شده و توده لحمی اولیه یا پولیپ به ‌وجود می‌آیدو در آخر یک کلونی جدید شکل می گیرد از رشد این توده یک عروس دریایی جدید متولد می‌شود از نظر تئوری این عمل می‌تواند بی‌نهایت بار تکرار شود بنابراین از نظر پیولوژیکی این نوع از عروس دریایی نامیرا محسوب می‌شود.

    کرم‌های پهن آبی:
    در همین حال دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در انگلیس در تحقیقات تازه خود بر این باورند که آنها راز جاودانگی و نامیرایی بالقوه‌ای را برای انسان‌ها در کرم‌های پهن (Flatworm) شناسایی کرده‌اند.
    آنها دو گونه از کرم‌های پهن را که می‌توانند خود را بارها و بارها همگون‌سازی‌ یا حتی بازسازی کنند، مورد بررسی قرار دادند و یافته آنها امید دانشمندان را برای یافتن راهی برای از بین بردن اثرات ناشی از پیری در سلول‌های انسانی دوچندان کرده است.
    این کرم‌های پهن از خانواده پلانارین (planarian) هستند که برای دورانی طولانی دانشمندان را مجذوب ترمیم نامحدود خود کرده‌اند. طی این پژوهش از یک کرم اصلی که به قطعات ریز تکه‌تکه شده بود حدود 20 هزارکرم پهن جدید به‌دست آمد و تیم پژوهشی چگونگی جایگزینی سلول‌های پیر یا آسیب دیده این‌گونه کرم شگفت انگیز را بررسی کردند.

    گردآورنده: سایت زیباکده

    برچسب ها دکوراسیون , زندگی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان