خانه

خوابیدن در آخر هفته

  • پس از 50-40 ساعت کار تخصصی در طول هفته بیشتر افراد به خواب و استراحت در آخر هفته میپردازند. برای افرادی دیگر استراحت در آخر هفته به معنی بودن در مهمانی ها ، تماشای فیلم با دوستان و آشنایان تا نیمه های شب میباشد. اما چیزی که  اهمیت دارد سلامت روانی همراه با خوابیست که چرخه ی طبیعی خود را سیر میکند.
    هر کسی با عوارض جانبی و کوتاه مدت کم خوابیدن آشناست . اختلال در حافظه ، بد شدن خلق و خو ، عدم تحرک از نشانه های کمخوابی است. با خواندن مطالب زیر که از یافته های پژوهشگران است میتوانید متوجه شوید که چرا باید از خوابیدن در آخر هفته اجتناب نکنید.

    شادتر خواهید بود.
    خواب در تنظیم خلق وخوی شما بسیار موثر است . مطالعات نشان میدهد که کمبود خواب سروتونین موجود در مغز را که باعث ایستادن شماست تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین اگر به اندازه کافی چشمانتان را نبندبد احتمال حملات به مغزتان بیشتر خواهد بود.

    بهتر به خاطر میاورید.
    محققان همچنان به دنبال رابطه ای بین خواب و یادگیری هستند صدها مطالعه در این زمینه نشان داده است که خواب تاثیر بسیاری در حافظه به مدت طولانی دارد و یک مطالعه نشان داده است که چرت زدن به مدت 45-60 دقیقه میتواند به افزایش یادگیری و بهتر شدن حافظه کمک کند .

    توجه را افزایش میدهد.
    اگر به اندازه کافی نخوابید همانند یک فرد مست که الکل مصرف کرده است مستعد تصادفات رانندگی خواهید بود.اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها تخمین زده است سالانه 100.000 تصادف از کم خوابی اتفاق میفتد.

    میل جنسی را افزایش میدهد.
    مطالعات نشان داده است که هنگام خواب در مردان تستوسترون تولید میشود.که در عملکرد جنسی مهم تلقی میشود. اما خوابیدن به مدت 5 ساعت در هر شبانه روز و در طول یک هفته 15 درصد از میزان تستوسترون کم میکند . بنابراین خواب میتواند در تنظیم  هورمون ها  تاثیرگذار باشد.

    خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش میدهد.
    طبق گفته انستیتوی ملی قلب، ریه و خون، خواب کم خطر بیماری قلبی را افزایش میدهد بنابراین این یک دلیل کافی است برای اینکه هر زمانی که خواب آلوده هستید بخوابید.

    انرژی خود را افزایش دهید.
    استفاده از کافئین را متوقف کنید و به منبع طبیعیتری مانند خواب جهت کسب انرژی روی بیاورید. اگر به حد کافی بخوابید و در زمان مناسب به خواب بروید و همچنین در زمان همیشگی از خواب بیدار شوید انرژی بسیاری را جهت انجام کارهای روزانه تان خواهید داشت.

    نگاه بهتری خواهید داشت.
    حتما زمان هایی که کمخواب هستید اطرافیانتان گفته اند که چشمانتان خسته تر به نظر می آید . طبق نوشته ی یک مجله ای در مورد کمخوابی نشان داده شده است افراد کمخواب دارای 
    چشمان سرختر با خطوط ریز چین و چروک در اطراف آن مواجه هستند به طوری که فقط خیره نگاه میکنند .
    ناگفته نماند خوابیدن به مدت 8 ساعت در طول شبانه روز در زمان مناسب منفعت های خاص خود را دارد یعنی کسانی که در ساعت 4 صبح میخوابند نسبت به کسانی که 10 شب به خواب میروند از منفعت های کمتری برخوردارند.

    دیلی میل گزارش میدهد افرادی که بعد از ساعت 11 شب به خواب میروند بیشتر مستعد خوردن الکلیجات و خوراکی هایی همچون اسنک هستند که باعث میشود 200 کالری نسبت به کسانی که قبل از ساعت 11 به خواب میروند کالری بیشتری دریافت کنند.

    اگر دیر وقت غذا میخورید و دیر وقت به خواب میروید بنابراین بیشتر مستعد چاقی هستید.
    طبق یک مطالعه ای که بنیاد ملی خواب در مورد آن هشدار میدهد افرادی که بعد از ساعت 8 شب غذا میخورند و در حدود ساعات 3:45 به خواب میروند و در حدود  ساعات 10:45از خواب بیدار میشوند از BMI (شاخص توده بدنی) بالایی برخوردارند .
    اگر شما در طول هفته خواب کافی را نداشته اید ممکن است خوابیدن برایتان بیشتر مضر باشد تا مفید. مطالعات نشان داده است برای جبران کمبود خواب بهتر است که در زمان مناسب بخوابید.
    بنابراین در آخر این هفته هر چه را که بدنتان برای رسیدن به آرامش نیاز دارد مهیا کنید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی
    برچسب ها سلامتی ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان