خانه

زیباکده، شما را برای خرید ضدآفتاب مناسب با پوستتان آشنا میکند

  • SPF یعنی چه؟ضدآفتاب، کرم، spf
    SPF که مخفف Sun Protection Fector می‌باشد به معنی فاکتور محافظت از خورشید(نور خورشید) می‌باشد این عدد بیانگر قدرت این محصولات برای مقابله با نور خورشید بوده و نیز به‌عنوان عامل مقایسه در محصول از این نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد هر قدر این عدد از نقطه‌نظر کمیت، بزرگتر باشد، فرآورده قوی‌تر بوده، محافظت بیشتری را فراهم می‌نماید.

    روش‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری این فاکتور، در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که تفاوت‌های گاهاً عمده‌‌ای با یکدیگر داشته و به همین دلیل می‌تواند برداشتی گمراه‌کننده در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد صرف‌نظر از روش به‌کار گرفته شده، عمدتاً اندازه‌گیری‌ها یا بر روی موجودات زنده صورت می‌گیرد که به این دسته از اندازه‌گیری‌ها (Vivo ـ In) گفته می‌شود و یا آنکه با شبیه‌سازی پوست انسان و نیز استفاده از لامپ‌هائی که نور خورشید را شبیه‌سازی می‌نمایند، عدد SPF یک فرآورده ضدآفتاب اندازه‌گیری می‌شود که به این نوع اندازه‌گیری‌ها اصطلاحاً روش‌های (In ـ Vivo) اتلاق می‌شود بدیهی است که دقت این نوع اندازه‌گیری‌ها بستگی به میزان دقت در شبیه‌سازی نور خورشید و نیز بافت و پوست انسان خواهد داشت تشریح روش‌های اندازه‌گیری از بحث این مقاله خارج است ولی مفهوم علملی و کاربردی این عدد، چنین است که اگر فرآورده‌های دارای عدد SPF متوسط ۲۵ باشد، این بدان معنی است که کاربرد چنین فرآورده‌ای ۲۵ بار بیشتر از حالت عدم مصرف آن، به مصرف‌کننده پوشش می‌دهد به‌عبارت دیگر، اگر فردی پس از ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در آفتاب دچار قرمزی پوست شود، با استفاده از جنین فرآورده‌ای با فاکتور SPF متوسط ۲۵، این زمان به ۲۵۰ دقیقه افزایش خواهد یافت.

    نکته مهم دیگر در رابطه با عدد (SPF) دامنه نوسانات آن می‌باشد به این معنی که (SPF) یک عدد مطلق نبوده و دارای دامنه تغییرات مثبت / منفی (-/+) بین ۲ تا ۵ واحد (برحسب روش اندازه‌گیری و قدت آن، خواهد بود به همین دلیل منطقی‌تر می‌باشد که از واژه متوسط در این رابطه استفاده شود، با این تعریف باید توجه داشت که بین یک فرآورده با SPF متوسط ۲۰ و یا متوسط ۲۵، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد و عملکرد آنها بر روی پوست مصرف‌کننده چنین فرآورده‌هائی، یکسان می‌باشد.

    SPF مناسب برای یک فرآورده ضدآفتاب چیست؟
    باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۹۹ درصد از مردم با فرآورده‌های ضدآفتاب با عدد SPF متوسط ۲۵ الی ۳۰، حداکثر محافظت قابل قبول یعنی بیش از ۹۷ درصد را به‌دست خواهند آورد. منوط به آنکه استفاده از فرآورده در فواصل زمای قابل قبول تجدید شود، به‌خصوص پس از شنا در دریا و یا استخر و یا خوابیدن در آفتاب به‌منظور برنزه شدن پوست این مسئله بسیار مهم می‌باشد. با توجه به این مطلب که چیزی به‌عنوان محافظت صددرصد، وجود ندارد، برای اکثر قریب به اتفاق مردم استفاده از عدد SPF بالاتر لزومی نداشته مگر آنکه با تجویز متخصص و پزشک پوست صورت گرفته باشد. بنابراین از مصرف خودسرانه فرآورد‌ه‌های ضدآفتاب با SPF بالاتر از متوسط ۳۰ جدا باید پرهیز شود.

    ضدآفتاب چیست؟
    اشعه ماورا بنفش خورشید اثرات ثابت شده ای بر روی افزایش انواعی از سرطانهای پوست تـسـریع و تـشـدید پـیری چروک پوست و بـدتـر شــدن بـرخـی از بیماریهای پـوسـتی و ایجاد و تشدید لک صورت و کک و مک دارد.
    به مواردی که بتوانند از نـفـوذ اشعـه ماورا بـنـفـش به قسمتهای عـمقی اپیدرم (روی پوست) و درم جـلوگـیری کـنند را محـافـظ یا ضـد آفتاب می گویند. نحـوه اثر ا ین ضد آفتابها جذب انعکاس اشعه ماورا بنفش می باشد از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلوگیری میکنند.

    ضد آفتابها دو گونه هستند:
    ضد آفـتابـهای فـیزیکی: با انعـکاس اشـعه از رسیدن آن به پـوسـت جـلوگـیری میکنند هـر مانـع فـیزیکی کـه این عمل را انجام دهد از این گروه میباشد مانند پمادهای حاوی اکسید زینک که از نـفـوذ اشعـه به روش انـعکاس آن جـلوگیری میکند و یا مصرف کلاه لبه دار و حتی نقاب که مانع رسیدن اشعه به پوست میشوند را جزء این گروه به حساب می آورند.
    ضد آفتابهای شیمیائی: این گروه از ضد آفتابها از طریق جذب اشعه از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلوگیری میکنند.

    معیارهای انتخاب یک ضد آفتاب مناسب:
    به تازگی کرم های ضد آفتاب به طور جدی زیر سوال رفته اند،زیرا رتبه بندی بیش از 700 نوع از محصولات ضد آفتاب در آمریکا نشان داده که 84 درصد این محصولات حفاظت کافی از پوست در برابر آفتاب را ندارند مطالعه انجام شده توسط کار گروه محیط زیست که یک گروه غیرانتفاعی است به بررسی بیش از 400 مقاله در باره محتویات ضد آفتاب ها پرداخته است.یافته ها نشان می دهد که بسیاری از ضد آفتاب های رایج به سرعت در برابر آفتاب تجزیه می شوند و یا بسیاری از اشعه های مضر از جمله ماورای بنفش ممانعت نمی کنند.

    گردآورنده: سایت زیباکده

       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان