خانه

قهوه

  • 12 دلیل کافی برای اینکه هر روزه قهوه خالص بنوشید.
    قهوه یکی از محصولاتی محسوب میشود که بیشترین مصرف را در بین افراد دارد و در واقع برای بسیاری از افراد یک منبع سوخت مناسب برای شروع کار و تلاششان محسوب میشود. در واقع قهوه یکی از عوامل موفقیت بسیاری از افراد حرفه ای و متخصص است به شمار می آید.
     دوستداران قهوه حتی اگر زمانی بدانند که مصرف بیش از حد قهوه باعث سرطان در آنها میشود باز هم به نوشیدن بیش از حد آن  ادامه خواهند داد. البته  خبر خوبی که میشود به این دوستدارن داد این است که نوشیدنش نه تنها باعث سرطان نمیشود بلکه مزایای بسیاری را هم درخود دارد فقط نکته ای که باید در مصرف قهوه در نظر داشته باشید این است که با ریختن کرم های مختلف در قهوه آن را به یک ماده نوشیدنی مضر تبدیل نکنید.قهوه
    نوشیدن روزانه قهوه سیاه : 

    1/ به سالم ماندن کبد کمک میکند.
    برخلاف نوشیدن بیش از حد الکل که  کبد را از کار میندازد مصرف قهوه خالص به بهبود کبد کمک میکند. مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه بیشتر از 4 فنجان قهوه خالص مینوشند نسبت به افرادی که نمینوشند %80 کمتر دچار سیروز کبدی( بیماری که ازمصرف مشروبات الکلی فراوان و یا به دلیل ابتلا به ویروس های هپاتیت B ،‌C  و D ایجاد میشود) و همچنین شانس مبتلا شدن به سرطان در آنها %40 کمتر میشود. 

    2/ دقت را بالا میبرد.
    با نوشیدن قهوه، به دلیل کافئینی که دارد و یک ماده روانگردان است به دستگاه گوارش رفته وسپس وارد جریان خون و در نهایت بعد از 45-30 دقیقه وارد مغز میشود و با بلاک کردن یکی از انتقال دهند های عصبی ماده ای به نام آدنوزین را مهار میکند  که این امر منجر به افزایش انتقال دهنده های عصبی دیگری مانند "دوپامین" و "نوراپی نفرین" و سپس واکنش سریع نورون ها نسبت به رویدادها میشوند. به طور کلی همه این مواد شیمیایی و سلول های عصبی کنگلومرا برای بهتر شدن خلق و خو، انرژی، حافظه، زمان پاسخگویی و عملکرد شناختی افراد تاثیر به سزایی دارد.

    3/ %11 سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.
    مصرف قهوه برای کسانی که تمایل به کم کردن کمی از وزن خود دارند و علاقه چندانی به فعالیت های بیش از حد برای کم کردن وزنشان ندارند مفید است چرا که کافئین موجود در قهوه اثر مستقیمی در سوزاندن چربی ها دارد. البته این عبارت به این معنا نیست که با مصرف قهوه و نداشتن هیچ گونه کار و فعالیت بدنی میتوان وزن کم کرد چرا که این دو شیوه هر دو با هم میتوانند به شادتر و سالمتر بودن افراد کمک کنند.

    4/ مواد مغذی مهم بدن را تامین میکند.
    قهوه منبع آنتی اکسیدانی خوبی برای افراد محسوب میشود، بنابراین افراد با مصرف روزانه قهوه آنتی اکسیدان های روزانه خود را تامین میکنند.مواد مغذی که در قهوه وجود دارد شامل ویتامین های B2 ، B3، B5 ، پتاسیم ، منگنزو منیزیم میباشد که جذب این مواد   توسط بدن انسان از دیگر مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که توسط میوه و سبزیجات دیگر گرفته میشود بیشتر است. بنابراین کسانی که مصرف کننده قهوه هستند به دلیل دریافت مواد مغذی بیشتری سالمتر خواهند بود.

    5/ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتر میشود.
    البته باید توجه داشت تنها در صورت مصرف یک فنجان قهوه خالص بدون شکر و کرم میتوان از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 میانگین %7 و با مصرف دو فنجان در روز میتوان تا %28 از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمیکنند جلوگیری کرد.

    6/ خطر ابتلا به پارکینسون را کم میکند.
    همه ی ما از مبتلا شدن به بیماری های عصبی در حذریم. به خصوص افرادی که در خانواده و یا بستگان خود بیمار مبتلا به پارکینسون دارند از این موضوع ترس و اضطراب بیشتری را در خود حس میکنند. بیماری پارکینسون با افت ماده ای به نام دوپامین درمغز در ارتباط است و از آنجایی که کافئین باعث افزایش سطح دوپامین در مغز میشود بنابراین کسانی که به طور منظم قهوه مصرف میکنند 60-32% از خطر ابتلا به پارکینسون در امان میمانند.

    7/ از افسرگی جلوگیری کرده و مانع از دعواهای روزمره میشود.
    دوپامین ماده شیمیایی است که مسئول لذت و شادی در مغز است. کافئین موجود در قهوه ماده دوپامین مغز را افزایش داده و مانع ازافسردگی میشود.افرادی که روزانه بیش از 4 فنجان قهوه سیاه مصرف میکنند %20 نسبت به کسانی که نمینوشند کمتر دچار افسردگی میشوند لازم به ذکر است که در این افراد میزان خودکشی هم %50 کمتر اتفاق میفتد. بنابر این توصیفات میشود گفت که قهوه یک نجات دهنده تلقی میشود وبرای کسانی که از افسردگی رنج میبرند مصرف حداقل یک فنجان قهوه در روز میتواند پیشنهاد معقولی باشد.

    8/ خطر ابتلا به چند نوع سرطان را کاهش می دهد.
    همانطور که گفته شد نوشیدن قهوه خطر ابتلا به کبد را در افراد %40 پایین میاورد همچنین از سرطان روده هم جلوگیری میکند. و از آنجایی که سرطان کبد و روده  سومین و چهارمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب میشوند بنابراین کسانی که روزانه 5-4 فنجان در روز قهوه مینوشند %15 کمتر نسبت به کسانی که قهوه نمینوشند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. نوشیدن قهوه علاوه بر سرطان های کبد و روده %20 از سرطان پوست در خانم ها هم جلوگیری میکند.

    9/ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد.
    کسانی که به طور مستمر و روزانه قهوه مینوشند %20 کمتر دچار سکته های قلبی و به طور کلی بیماری های قلبی میشوند چرا که کافئین موجود در قهوه با افزایش ضربان قلب به سلامت قلب و عروق کمک میکند. فواید نوشیدن چند فنجان قهوه در روز با فواید پیاده روی روزانه برقلب، برابر است. اما این موضوع نمیتواند بهانه خوبی باشد برای کسانی که از ورزش کردن بیزارند چرا که نوشیدن قهوه به تنهایی نمیتواند اثرات مفید پیاده روی را بر بدن داشته باشد.

    10/ بدن را پاکسازی میکند.
    قهوه دیورتیک است، یعنی افرادی که قهوه مینوشند دچار تکرر ادرار بیشتری نسبت به کسانیکه قهوه نمینوشند میشوند لذا این امر باعث پاکسازی بدن میشود و به این صورت باکتری ها و ویروس های مضر از بدن دفع میشوند. بنا براین میشود گفت افرادی که قهوه سیاه مینوشند کمتر دچار بیماری میشوند.
    11/ به حفظ آرامش کمک میکند.

    استشمام بوی قهوه با عوض کردن ترکیب پروتئینی که استرس را هم با خود به یدک میکشد موجب آرامتر شدن فرد میشود. این پروتئین میتواند به دلیل  کمبود خواب در افراد هم ایجاد شود لذا برای این گونه افراد در ساعات اولیه صبح نوشیدن قهوه توصیه میشود.

    12/ از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری میکند.
    نوشیدن قهوه به طور کلی به تقویت حافظه کمک میکند چرا که کافئین در برخی از انتقال دهنده های عصبی مغز تاثیر مفیدی دارد و به مرور باعث باعث بهبود حافظه در مغز میشود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که کسانی که به طور مستمر قهوه مصرف میکنند %65 کمتر دچار بیماری های مغزی میشوند.

    مترجم اختصاصی زیباکده : آیدا خدیوی


     

    برچسب ها سلامتی , تناسب اندام ,
       0

مقالات مرتبط
نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان