خانه

موفقیت و بازدهی بهتر تحصیلی

  • روزهای تحصیل و زندگی دانشجویی یکی از جالب ترین و مهیج ترین بخش از زندگی هر شخصی است. البته مشکلات و استرس های زیادی هم دارد. با وجود مشکلات درسی، مشکلات مالی، مسئولیت ها، قبض یا بدهی ها، سخت تر می توانید روی درس ها و پروژه هایتان تمرکز کرده و تسلط داشته باشید. حتی گاهی انگیزه خود را از دست می دهید و نمی توانید زمان خود را مدیریت کنید. در شرایطی انقدر تحت فشار قرار می گیرید که تمرکز خود را به کل از دست می دهید. اکثر دانشجویان این مشکلات مشترک را تجربه می کنند. با رعایت یک سری نکات می توانید بهتر بر این مشکلات غلبه کنید.
    در این مقاله نکاتی را یادآوری می کنیم از قبیل این که چگونه در زمینه یادگیری و کسب اطلاعات جدید بازدهی بهتری داشته باشید تا بهتر بتوانید درس بخوانید. این که چگونه انگیزه های خود را تقویت کرده و زمانتان را مدیریت کنید تا به تمام کارهای خود برسید. اگر بتوانید این فشار ها را کمتر کنید، استرستان هم کمتر می شود.

    •یادگیری کارآمد (یادگیری همه جانبه)
    یادگیری اصولاً سخت است و دردسرهای خودش را دارد. چون می خواهیم مسائل و نکات جدیدی را یاد بگیریم که هیچ ربطی به دانش و آموخته های قبلی ما ندارند. برای همین چون برای ما معنا و مفهومی ندارند، خیلی راحت خسته می شویم و توجه و تمرکزمان کم می شود. در نتیجه حس می کنیم داریم وقتمان را تلف می کنیم!
    وقتی ما خودمان را مجبور به یادگیری کنیم، هیچ چیزی یاد نمی گیریم. چون روند آن برای ما خسته کننده می شود. زمانی می توانید خوب یاد بگیرید که غرق در محتوای مطالب جدید شده و به آن علاقمند شوید. تا زمانی که حس کنید مجبور هستید مطالب جدیدی یاد بگیرید و ذهنتان به امر آگاه باشد، موفق نمی شوید، چون توجهتان به جاهای دیگری معطوف می شود.
    اولین چیزی که نیاز دارید میل به یادگیری و فهمیدن است، نباید به عنوان یک امر پیچیده و مشکل به آن نگاه کنید، بلکه به عنوان مسیری برای پیشرفت خود به آن نگاه کنید. این تکنیک یادگیری به عنوان یادگیری همه جانبه (کل نگر) شناخته شده که می تواند واقعاً مؤثر باشد، چون می توانید اطلاعات و افکارتان را به عنوان سازه های بنا یا شبکه هایی از دانش و آگاهی، مرتب کرده و سر و سامان دهید.
    با به دست آوردن اطلاعات جدید، سعی می کنید ارتباط آن ها را با مطالبی که قبلاً می دانستید پیدا کنید. در این صورت راحت تر می توانید مطالب جدید را به یاد آورده و به جزئیات موضوع خاصی بپردازید. در ضمن می توانید با ساده تر کردن تشبیهات و سازماندهی ایده ها و فکار پیچیده، دسترسی به آن ها را به مراتب راحت تر کنید.
    روش دیگر برای یادگیری با بازدهی بهتر، این است که درس هایتان را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید. در این صورت هر بخش از درس جواب مناسب به سؤال خاصی است که ممکن است موقع درس خواندن برایتان پیش بیاید. به عبارت دیگر هر درس، آزمونی است که به چندین سؤال تقسیم شده که آن ها را حفظ کرده و جوابشان را نیز می دانید.
    موقع یادگیری از ویدئوهای مرتبط نیز می توانید کمک بگیرید. اگر به اینترنت دسترسی دارید، بعضی از این ویدئوها، یک سری از نکات درسی را به خوبی شرح می دهند. با این روش، مطالب را خیلی راحت تر یاد گرفته و بهتر در ذهنتان می ماند. اگر بتوانید سر کلاس صحبت های استادتان را نیز ضبط کرده و بعداً از روی آن ها بنویسید، خیلی می تواند در یادگیری مطالب و مفاهیم جدید به شما کمک کند. فقط دستگاه ضبط را جایی بگذارید که صدا به خوبی ضبط شود و دیده هم نشود! چون بعضی استادان اجازه نمی دهند که صحبت هایشان را ضبط کنید.

    •بالا بردن انگیزه ها
    این که چه کار کنید تا مطالب جدید را بهتر یاد بگیرید یک مسئله است، میل به یادگیری یا انگیزه قوی هم بحثی کاملاً متفاوت است. باید ببینید چطور می توانید انگیزه های خود را تقویت کنید. اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که استراحت کافی داشته باشید. وقتی خسته هستید نمی توانید مطالب و درس های جدید را خوب یاد بگیرید.
    باید سیستم و برنامه متناسب با خودتان را پیدا کنید. کارهایی را انجام دهید که به شما انگیزه دهد. مثلاً بعد از چندین ساعت مطالعه سخت، برای خودتان یک جایزه در نظر بگیرید، مثلاً برای خودتان پیتزا یا کیک بخرید! برای خودتان قوانین خاصی را در نظر بگیرید و به خودتان قول دهید که اگر چند ساعت در روز را خیلی جدی درس بخوانید، به خودتان جایزه دهید یا بعد از مطالعه کارهای مورد علاقه اتان را انجام دهید.
    در نهایت اگر نتوانستید انگیزه های خود را تقویت کنید، از دوستانتان کمک بخواهید یا در گروه های مطالعه عضو شوید. یادگیری با دیگران، مخصوصاً دوستان و همکلاسی ها سرگرم کننده تر است. می توانید به هم کمک کنید و سؤالاتتان را از هم بپرسید. در این صورت توجه اتان کمتر به چیزهای دیگر جلب شده و ذهنتان از درس منحرف نمی شود.

    •مدیریت بهتر زمان
    همان طور که قبلاً به آن اشاره شد، باید به اندازه کافی استراحت کنید تا بازدهی بهتری داشته باشید، خوابتان را باید تنظیم کنید. برای این منظور باید بتوانید زمانتان را بهتر مدیریت کنید. مثلاً تا دیر وقت بیدار نمانید چون تمام برنامه هایتان در طول روز به هم می ریزد. بهتر است حدود ساعت  9 یا 10 شب بخوابید تا صبح زود راحت تر از خواب بیدار شوید.
    اگر موقع خواب حس کردید خیلی خسته نیستید یا خوابتان نمی برد، قبل از خواب تمرینات ورزشی سبک انجام دهید تا کمی خسته شوید و راحت تر خوابتان ببرد. تمام دستگاه ها و گوشی و ... را خاموش کنید و اگر لازم بود قبل از خواب یک میان وعده سبک بخورید.
    اگر موقع مطالعه موفق نشدید و هیچ پیشرفتی حاصل نشد، بیکار ننشینید. کمی استراحت کنید، بعد اتاقتان را مرتب کنید، یا هر کاری که مفید باشد. وقتی همه چیز مرتب کردید، بهتر می توانید روی درستان متمرکز شوید، چون چیزی در اطرافتان نیست که ذهنتان را از درس منحرف کند.
    با استفاده از تکنیک های انگیزشی که قبلاً ذکر شد، می توانید مطالب جدیدی را که یاد گرفتید، به صورت روزانه مرور کنید، بعد به خودتان جایزه دهید، مثلاً کمی ریلکس کنید یا کاری را که دوست دارید انجام دهید یا چیزی را که دوست دارید بخورید. باید حداقل دو ساعت در روز مطالعه کنید، طوری که موقع امتحانات نیم ترم و پایان ترم، کار کمتری داشته باشید.

    •مقابله با فشارهای درونی و بیرونی
    مورد دیگری که باعث می شود نتوانید درست درس بخوانید و ذهنتان را متمرکز کنید، استرس است. اگر مسائل زیادی باعث ناراحتی شما شده، دست روی دست گذاشتن و بیکار نشستن، مشکلات شما را برطرف نمی کند. به راه حل ها فکر کنید و برای رفع مشکلات خود تلاش کنید. اگر به تنهایی موفق نشدید، باید از دیگران کمک بگیرید. در غیر این صورت نمی توانید روی درس هایتان به خوبی تمرکز کنید.
    اگر به خاطر مشکلات مالی استرس دارید، طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید صرفه جویی کنید و پول بیشتری پس انداز کنید یا کار پاره وقتی پیدا کنید که بتوانید پول بیشتری به دست آورید.
    با مراقبه نیز می توانید خودتان را آرام کنید و استرستان را کم کنید. بعد از مراقبه تمرکز بیشتری برای مطالعه خواهید داشت. اگر می توانید سه روز در هفته را به ورزش اختصاص دهید تا هم احساس سلامتی، شادابی و اعتماد بنفس بیشتری داشته باشید، هم شب ها راحت تر بتوانید بخوابید. تمام این کارها تا حد زیادی به شما کمک می کند تا استرستان را کم کرده، تمرکز و بازدهی بیشتری داشته باشید.
    به عنوان یک دانشجو، با موانع بسیاری روبرو می شوید، اما تمام آن ها در مقایسه با حسی که بعد از به پایان رساندن تحصیلاتتان دارید، بسیار کمرنگ و بی اهمیت هستند. رسیدن به اهداف حس شیرینی است. بنابراین از این روزها لذت ببرید و از این دوران استفاده کنید تا در آینده فرد مسئولیت پذیر و انعطاف پذیرتری باشید.

    مترجم اختصاصی زیباکده : سمانه صادقی
    برچسب ها موفقیت ,
       0

نظرات کاربران
شما میتوانید بعد از ورود برای این مقاله نظر ثبت نمایید.
  • درج نظر
     
تبلیغات
 
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سايت زیباکده بوده و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است.
© Copyright 2024 - zibakade.com
طراحی و تولید : بازارسازان